Ik vind echt overal haar. Op het aanrecht, in de schone was die net uit de
wasmachine komt, op de kasten, in de koelkast

Soms denk ik wel eens, weg met die hond.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
Moderator: moderatorteam
hihihi!Dreetje schreef:Ik weet niet hoeveel last jullie honden van verharen hebben, maar het lijkt wel of Sil het hele jaar door verhaart.
wasmachine komt, op de kasten, in de koelkastecht overal.
Soms denk ik wel eens, weg met die hond., maar dat lijkt me ook geen oplossing, hij kan er ook niks aan doen, en ik moet er niet aan denken om zonder hem verder te moeten.
Dat gaat niet werken, Sil is bang voor de stofzuiger...dretje schreef:bij Takkii is het nog niet zo erg dat hij echt verhaard maar om te voorkomen dat we straks dat probleem hebben laat ik hem voorzichtig wennen aan de stofzuiger op laagste stand
Bij onze poes werkte dat ook ....gewoon af en toe de poes zuigen
of in dit geval de hond
Sil is wel een stresskip af en toe, maar niet constant.boxersien schreef:Heb je toevallig een hele drukke hond die nooit rust heeft? Verharen kan namelijk ook een teken van stress zijn. In dat geval moet je een duidelijk schema op gaan stellen van bewegen en rust. Rust is dan ook echt Rust! Na een paar weken moet het over zijn.
Ook kan het liggen aan verkeerde voeding voor de hond (zo kan het verharen stoppen als de hond verse voeding krijgt). Mijn boxer verhaard niet als hij Bonzo eet kwamen we achter toen ik een zak kreeg van iemand. Maar dit voer vind ik niets qua kwaliteit en hoeveelheid die je de hond moet geven. Over de ontlasting dan niet te spreken :N:
Verder kan het zijn dat de temperatuur verschillen tussen binnen liggen (naast een kachel??) en buiten zijn (als hij dat veel is) te groot zijn waardoor de vacht voortdurend blijft verharen.
Een goed merk van bijv. zonnebloemolie (dus de duurdere merken!) kan ook heel goed helpen. Dagelijks even een scheutje door/over zijn voer doen.
Er zullen vast nog wel meer oorzaken zijn van veel verharen, maar verharen heeft altijd een oorzaak als het het hele jaar door gebeurd![]()
Hier lag het dus aan het voer, maar we gaan hem geen Bonzo geven. Wij zijn nu ook begonnen met zonnebloemolie te geven en dat werkt ook al goed mee, de vacht is in elk geval al veel mooier geworden hoewel hij nog steeds wel wat vacht verliest.
Mijn ervaring is dat je hierdoor juist het haarverlies stimuleertPak-de-bal schreef: veel meer kammen en borstelen scheelt wel.
Ja, die ervaring kan ik trouwens helemaal delen! Boris hier verhaard dus eigenlijk ook altijd, maar borstelen doe ik zeer zelden. Eens in de 3 weken gaat de stofzuiger erover en in de rui periode borstelen we elke 5 dagen. Je stimuleert het inderdaad echt.Tamara en Bowie schreef:Mijn ervaring is dat je hierdoor juist het haarverlies stimuleertPak-de-bal schreef: veel meer kammen en borstelen scheelt wel.Dat kan natuurlijk per ras/hond verschillen maar dit vind ik toch iets wat het vermelden waard is.
Ik borstel Bowie eigenlijk een paar keer per jaar, als ze echt volop in de rui zit en het het onderwol al los begint te komen. Dan borstel ik haar ook echt elke dag heel goed en verder eigenlijk niet. Ja, zo nu en dan voor de mooi en op de plekjes achter haar oren.
Mijn ervaring is dat je hierdoor juist het haarverlies stimuleert Dat kan natuurlijk per ras/hond verschillen maar dit vind ik toch iets wat het vermelden waard is.
Ik borstel Bowie eigenlijk een paar keer per jaar, als ze echt volop in de rui zit en het het onderwol al los begint te komen. Dan borstel ik haar ook echt elke dag heel goed en verder eigenlijk niet. Ja, zo nu en dan voor de mooi en op de plekjes achter haar oren.
had ik ook al gezegd,dat ze juist niet te veel moet borstelen.......maar ja pdb......Tamara en Bowie schreef:Mijn ervaring is dat je hierdoor juist het haarverlies stimuleertPak-de-bal schreef: veel meer kammen en borstelen scheelt wel.Dat kan natuurlijk per ras/hond verschillen maar dit vind ik toch iets wat het vermelden waard is.
precies, ik borstel hier hooguit een paar keer per jaar, als ze echt plukken krijgen en op bambi gaan lijken met al die witte plukjes...Tamara en Bowie schreef:Mijn ervaring is dat je hierdoor juist het haarverlies stimuleertDat kan natuurlijk per ras/hond verschillen maar dit vind ik toch iets wat het vermelden waard is.
zo vaak borstel ik hem niet , ( ik vergeet het ook vaak),eefje+huig schreef:had ik ook al gezegd,dat ze juist niet te veel moet borstelen....Tamara en Bowie schreef:Mijn ervaring is dat je hierdoor juist het haarverlies stimuleertPak-de-bal schreef: veel meer kammen en borstelen scheelt wel.Dat kan natuurlijk per ras/hond verschillen maar dit vind ik toch iets wat het vermelden waard is.
Buffy verhaart ook altijd, wel twee keer per jaar meer, maar het hele jaar door zijn er hier haren. Er is niet veel aan te doen. Ik Swiffer er elke dag even door en de bank wordt om de dag wel gedaan. Eigenlijk zou er elke dag gezogen moeten worden, maar dat is wel erg veel werk, dus dat beperken we tot twee keer per week.Dreetje schreef:Ik weet niet hoeveel last jullie honden van verharen hebben, maar het lijkt wel of Sil het hele jaar door verhaart.
wasmachine komt, op de kasten, in de koelkastecht overal.
Soms denk ik wel eens, weg met die hond., maar dat lijkt me ook geen oplossing, hij kan er ook niks aan doen, en ik moet er niet aan denken om zonder hem verder te moeten.
Sil is altijd binnen en slaapt in de woonkamer waar s'nachts de temperatuur wel iets lager is maar niet veel.Mickie schreef:Een normale, gezonde, goed verzorgde Stabij verhaart 2x per jaar gedurende een week of 3 à 4. Geldt voor de meeste honden trouwens.
@Dreetje, van invloed kunnen zijn: omgevingstemperatuur, voeding, gezondheid, castratie, hormonen, medicijngebruik en waarschijnlijk nog wel een paar dingen die ik even over het hoofd zie. Ligt Sil 's nachts warm of koel? Het hele jaar door met een ongeveer gelijke omgevingstemperatuur, schijnt vaak het probleem te zijn. Honden die bijvoorbeeld 's nachts in een kennel slapen hebben doorgaans geen last van het-hele-jaar-verharen. Het kan helpen om de verwarming 's nachts uit te zetten en de slaapplaats koel te houden.