Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik word er gek van...

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Dreetje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ik word er gek van...

Ongelezen bericht door Dreetje »

Ik weet niet hoeveel last jullie honden van verharen hebben, maar het lijkt wel of Sil het hele jaar door verhaart.
Ik vind echt overal haar. Op het aanrecht, in de schone was die net uit de
wasmachine komt, op de kasten, in de koelkast :eek: echt overal.
Soms denk ik wel eens, weg met die hond. :jank: , maar dat lijkt me ook geen oplossing, hij kan er ook niks aan doen, en ik moet er niet aan denken om zonder hem verder te moeten.
Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
Andrea

Afbeelding
slomehippie
Actief

Re: Ik word er gek van...

Ongelezen bericht door slomehippie »

Dreetje schreef:Ik weet niet hoeveel last jullie honden van verharen hebben, maar het lijkt wel of Sil het hele jaar door verhaart.
Soms denk ik wel eens, weg met die hond. :jank: , maar dat lijkt me ook geen oplossing, hij kan er ook niks aan doen, en ik moet er niet aan denken om zonder hem verder te moeten.
hihihi!

Jep, huis bij ons ligt ook vol met haar! Ik heb twee hele goede kammen gekocht. Eentje zorgt ervoor dat de haren dieper in de vacht worden meegenomen tijdens het kammen en de tweede is voor de haren aan de oppervlakte. Bij Sam scheelt dit een hoop.

Vaak stofzuigen helpt ook, maar ja..... :mrgreen:

Je hondje ziet er echt super lief uit trouwens!
Greetz van Anne en een poot van Sam en Moos

Afbeelding
*Life is short, but your here to flower!*
dretje
Zeer actief

Ongelezen bericht door dretje »

bij Takkii is het nog niet zo erg dat hij echt verhaard maar om te voorkomen dat we straks dat probleem hebben laat ik hem voorzichtig wennen aan de stofzuiger op laagste stand

Bij onze poes werkte dat ook ....gewoon af en toe de poes zuigen
of in dit geval de hond :idea:
Cheryl87
Zeer actief

Ongelezen bericht door Cheryl87 »

Heel herkenbaar haha. Ik erger me alleen er niet zo erg, maar mijn moeder wel :mrgreen:
Dinsdag mag hij weer naar de trimsalon en wordt hij weer geplukt.
Dan kunnen we weer een maandje of 2 zonder haren door :mrgreen:
Afbeelding

Made by Spriet
Dreetje
Zeer actief

dretje schreef:bij Takkii is het nog niet zo erg dat hij echt verhaard maar om te voorkomen dat we straks dat probleem hebben laat ik hem voorzichtig wennen aan de stofzuiger op laagste stand

Bij onze poes werkte dat ook ....gewoon af en toe de poes zuigen
of in dit geval de hond :idea:
Dat gaat niet werken, Sil is bang voor de stofzuiger... :19:
Andrea

Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Eefje83 »

beetje ontwollen zal misschien al een heleboel helpen.
En ook weer niet teveel kammen heb ik ergens eens gehoord,dan stimuleer je de haargroei alleen maar en blijven ze een beetje in de rui hangen,geen idee of dat ook echt zo is......
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

hihi heb je een witte herder soms?

Hier is het ook het hele jaar door heel erg met verharen, en het is ronduit een drama als Ameno loops moet worden.

We geven visolie door het voer, maar behalve meer glans op de vacht kan ik niet zeggen dat ze minder verhaart.
:pop:
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

dretje schreef:gewoon af en toe de poes zuigen
:eek:

:smile: :smile:
:pop:
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

ik heb even gecheckt , maar je hebt ook een stabij :ok:

nou, die van mij ook , hoor, alleen misschien 1 maand even niet ( bij wijze van) , maar verharen doet hij ook !

veel meer kammen en borstelen scheelt wel.
dretje
Zeer actief

Ongelezen bericht door dretje »

pooh en nana!!!!!!!!!

waar het hart van vol is........
waar denken jullie toch aan!
FOEI
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Ja en Dalmata s verharen ook het hele jaar door :devil: en die 3 rescuepups hebben toevallig een dalmatamoeder :jank:

Ik heb het er hééééééééééél moeilijk mee, met al dat haar :evil: :evil:
Als ik s avonds stofzuig ligt er s morgens alweer een laagje...

Mijn vriend vind het hier ronduit een beetje vies...die kan niet tegen een haartje...
De pups hebben onze relatie dan ook serieus verslechtert...overnachten doet hij hier al lang niet meer ...

Nee dan had ik het in Belgie beter...Daar hadden de honden hun eigen kamer met een kinderdeurtje tussen hun kamer en de rest van het huis.
Zo konden ze me zien maar bleef het kuiswerk heel wat beperkter (meer vuile voeten wegvegen van de vele regen en modder in belgie) en daar had ik alleen mijn Do die 2x jaar verhaarde...

Dus ik zuig en zuig en zuig maar... :cheer:
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Heb je toevallig een hele drukke hond die nooit rust heeft? Verharen kan namelijk ook een teken van stress zijn. In dat geval moet je een duidelijk schema op gaan stellen van bewegen en rust. Rust is dan ook echt Rust! Na een paar weken moet het over zijn.

Ook kan het liggen aan verkeerde voeding voor de hond (zo kan het verharen stoppen als de hond verse voeding krijgt). Mijn boxer verhaard niet als hij Bonzo eet kwamen we achter toen ik een zak kreeg van iemand. Maar dit voer vind ik niets qua kwaliteit en hoeveelheid die je de hond moet geven. Over de ontlasting dan niet te spreken :N:

Verder kan het zijn dat de temperatuur verschillen tussen binnen liggen (naast een kachel??) en buiten zijn (als hij dat veel is) te groot zijn waardoor de vacht voortdurend blijft verharen.

Een goed merk van bijv. zonnebloemolie (dus de duurdere merken!) kan ook heel goed helpen. Dagelijks even een scheutje door/over zijn voer doen.

Er zullen vast nog wel meer oorzaken zijn van veel verharen, maar verharen heeft altijd een oorzaak als het het hele jaar door gebeurd :wink:

Hier lag het dus aan het voer, maar we gaan hem geen Bonzo geven. Wij zijn nu ook begonnen met zonnebloemolie te geven en dat werkt ook al goed mee, de vacht is in elk geval al veel mooier geworden hoewel hij nog steeds wel wat vacht verliest.
Dreetje
Zeer actief

boxersien schreef:Heb je toevallig een hele drukke hond die nooit rust heeft? Verharen kan namelijk ook een teken van stress zijn. In dat geval moet je een duidelijk schema op gaan stellen van bewegen en rust. Rust is dan ook echt Rust! Na een paar weken moet het over zijn.

Ook kan het liggen aan verkeerde voeding voor de hond (zo kan het verharen stoppen als de hond verse voeding krijgt). Mijn boxer verhaard niet als hij Bonzo eet kwamen we achter toen ik een zak kreeg van iemand. Maar dit voer vind ik niets qua kwaliteit en hoeveelheid die je de hond moet geven. Over de ontlasting dan niet te spreken :N:

Verder kan het zijn dat de temperatuur verschillen tussen binnen liggen (naast een kachel??) en buiten zijn (als hij dat veel is) te groot zijn waardoor de vacht voortdurend blijft verharen.

Een goed merk van bijv. zonnebloemolie (dus de duurdere merken!) kan ook heel goed helpen. Dagelijks even een scheutje door/over zijn voer doen.

Er zullen vast nog wel meer oorzaken zijn van veel verharen, maar verharen heeft altijd een oorzaak als het het hele jaar door gebeurd :wink:

Hier lag het dus aan het voer, maar we gaan hem geen Bonzo geven. Wij zijn nu ook begonnen met zonnebloemolie te geven en dat werkt ook al goed mee, de vacht is in elk geval al veel mooier geworden hoewel hij nog steeds wel wat vacht verliest.
Sil is wel een stresskip af en toe, maar niet constant.
Ook hebben we al verschillende soorten brokken geprobeerd maar ook dat helpt niet.
Welk merk zonnebloemolie gebruik je dan? Ik ga het ook maar eens proberen.
Andrea

Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Pak-de-bal schreef: veel meer kammen en borstelen scheelt wel.
Mijn ervaring is dat je hierdoor juist het haarverlies stimuleert :wink: Dat kan natuurlijk per ras/hond verschillen maar dit vind ik toch iets wat het vermelden waard is.

Ik borstel Bowie eigenlijk een paar keer per jaar, als ze echt volop in de rui zit en het het onderwol al los begint te komen. Dan borstel ik haar ook echt elke dag heel goed en verder eigenlijk niet. Ja, zo nu en dan voor de mooi en op de plekjes achter haar oren.
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Tamara en Bowie schreef:
Mijn ervaring is dat je hierdoor juist het haarverlies stimuleert :wink: Dat kan natuurlijk per ras/hond verschillen maar dit vind ik toch iets wat het vermelden waard is.

Ik borstel Bowie eigenlijk een paar keer per jaar, als ze echt volop in de rui zit en het het onderwol al los begint te komen. Dan borstel ik haar ook echt elke dag heel goed en verder eigenlijk niet. Ja, zo nu en dan voor de mooi en op de plekjes achter haar oren.
Ja, die ervaring kan ik trouwens helemaal delen! Boris hier verhaard dus eigenlijk ook altijd, maar borstelen doe ik zeer zelden. Eens in de 3 weken gaat de stofzuiger erover en in de rui periode borstelen we elke 5 dagen. Je stimuleert het inderdaad echt.

Het merk zonnebloemolie zou ik niet weten. We moeten weer om nieuwe want de oude is net op. Ik let nooit zo op merken. Ik zou zeggen: kijk in de winkel en probeer gewoon uit. Baat het niet dan schaadt het niet :ok:
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Mijn ervaring is dat je hierdoor juist het haarverlies stimuleert Dat kan natuurlijk per ras/hond verschillen maar dit vind ik toch iets wat het vermelden waard is.

Heel erg waar, vaak is teveel borstelen een van de oorzaken.
Megan borstel ik alleen zo nu en dan haar broek, bevedering en achter haar oren en voor de rest echt maar heel weinig tot zelden.

Aan het begin van de rui gaat ze in het bad en dan nog eens een keer na een week of 6. Op die manier worden alle losse haren op een zeer huidvriendelijke manier 'weggeblazen'. Tussendoor een paar keer goed borstelen en dan is de haarellende grotendeels weer achter de rug :ok:
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Tamara en Bowie schreef:

had ik ook al gezegd,dat ze juist niet te veel moet borstelen.......maar ja pdb......
ik borstel harley ook niet elke week,heel soms eigenlijk maar,vooral als hij bijna geplukt gaat worden,voor die tijd eigenlijk zo min mogelijk.
De flatcoated van mijn schoonouders ruide ook altijd zo,die werd daarom elke 2dagen gekamt,en zo bleef hij haren......
de poezen bij mij kam ik ook nooit,dat doen ze wel bij elkaar.
sabineboot
nieuw lid

Ongelezen bericht door sabineboot »

Ik heb een yorkshire terrier die verhaart nooit :cheer: yeeh!!! dat is tocht wel super makkelijk, wel moet hij minimaal 4x per jaar geknipt worden en elke dag geborsteld. Anders gaan zijn haren heel erg klitten.
Afbeelding
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Inderdaad ...niet teveel kammen...het maakt het erger !

Op het dalmataforum zegt men met een een beetje vochtige doek erover die de meeste haartjes meeneemt.

Bij mijn Do zet ik in de ruitijd ook de stofzuiger erop :smile:

Maar stress heeft er ook mee te maken. Toen de rescuepups vorige week om hun jaarlijkse vaccin bij de DA moesten...toen cheyenne op de tafel ging was de tafel proper...na een spuitje en madam eraf lag er makkelijk enkele honderden haartjes op en de DA zei het nog...zie maar...van de stress !

Nou in huis hebben ze daar geen last van...maar sommige rassen ruiven het hele jaar door.
(Al een reden waarom ik nooit vrijwillig een dalmata zou uitkiezen als hij in huis moet wonen...maar ja met miojn klein hartje... :19:
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tamara en Bowie schreef:Mijn ervaring is dat je hierdoor juist het haarverlies stimuleert :wink: Dat kan natuurlijk per ras/hond verschillen maar dit vind ik toch iets wat het vermelden waard is.
precies, ik borstel hier hooguit een paar keer per jaar, als ze echt plukken krijgen en op bambi gaan lijken met al die witte plukjes... :mrgreen: Daartussen borstel ik absoluut niet... hoe meer ik dat doe hoe meer ze gaan verharen... (overigens hark ik en borstel niet zit ik me net te bedenken :mrgreen: )
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

eefje+huig schreef:
Tamara en Bowie schreef:

had ik ook al gezegd,dat ze juist niet te veel moet borstelen....
zo vaak borstel ik hem niet , ( ik vergeet het ook vaak),
maar ik merkte wel dat het wel scheelde in de haren , die anders op de grond zouden vallen, en dàt bedoelde ik
en daarom merkte ik er verschil in. Je bent het gewoon even voor.

stabij's staan er een beetje om bekend om veel te verharen, dus daarom reageerde ik zo.

je kan natuurlijk niet elke hond gaan vergelijken , net als mensen bij de kapper :smile:
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Zet hem/haar maar eens in bad, goed inzepen, lekker warm water, heel goed uitspoelen, flink droog föhnen en daarna niet meer kammen/borstelen [ wel op klittenblijven controleren]
Dit ritueel mag je best een aantal weken achtereen herhalen, totdat het meeste verharen achter de rug is.

Als het hondje op je avatar jouw hondje is, zou ze best eens een plukvachtje kunnen hebben. Ik zou je dan willen adviseren je hond naar een trimsalon te brengen die hem eens goed willen plukken, je zult zien dat dat enorm helpt.
Afbeelding

So Sweet :I:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

lola verhaart erg weinig. sam verhaart veel als ie ziek is zoals nu. als ie opstaat liggen er gewoon een heleboel haren waar hij gelegen heeft
Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: Ik word er gek van...

Ongelezen bericht door starfleet »

Dreetje schreef:Ik weet niet hoeveel last jullie honden van verharen hebben, maar het lijkt wel of Sil het hele jaar door verhaart.
Buffy verhaart ook altijd, wel twee keer per jaar meer, maar het hele jaar door zijn er hier haren. Er is niet veel aan te doen. Ik Swiffer er elke dag even door en de bank wordt om de dag wel gedaan. Eigenlijk zou er elke dag gezogen moeten worden, maar dat is wel erg veel werk, dus dat beperken we tot twee keer per week.

Op deze manier gaat het wel met de haren en zit de was ook niet onder. Veel borstelen is niet goed hoor ik altijd, dan stimuleer je alleen meer. Wel plukken wij de losse haren er regelmatig uit.

Anne
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Onze vorige hond blacky verhaarde ook enorm hij ging daarom twee keer per jaar naar de trimmer. tot ik gebeld werd dat ze nog een uurtje langer met hem bezig zou zijn (was al 3 uur bezig) :N:

toen ik echter 6 weken later voor een enting bij de da moest zijn maakte hij de opmerking dat hij wel erg veel ondervacht had. toen ik hem vertelde dat hij net 6 weken eerder bij de trimmer was geweest rade hij mij aan om hem dan maar eens helemaal kort te laten scheren. :N:

Zag dit niet zitten maar heb dit toch laten doen.
Zijn hele huid had allemaal kleine wondjes. (maar de ondervacht bleef alsnog als een deken zitten.)

Onze blacky was een kruizing bordercollie (vader) friezestabij/herder moeder.

Onze da vertelde dat het kwam omdat blacky gecastreerd was en de combinatie van vachten.(verschillende rassen)

Blacky werd vanaf toen elk voorjaar uit zijn jas geholpen. Wat wel vreemd was is dat hij het vreselijk vond om gekamd te worden hij vond het heerlijk als hij werd geschoren. :denken:

Borstelen hielp niet meer hoe ouder onze hond werd hoe erger. :boos:
Afbeelding
gevni havanezers
Anthraciet
Actief

Ongelezen bericht door Anthraciet »

Ik heb 3 poolhonden die het hele jaar door verharen en ook mijn zwarte duitse herder verhaart (wel stukken minder als de poolhonden overigens).
Sja.... boeien!

Dan had ik niet aan dieren moeten beginnen.

Ik kan me daar dus echt niet aan storen en stofzuig echt niet elke dag. Dan kom ik aan andere dingen niet meer toe en die vind ik toch wel belangrijker.

Bij ons zul je dus altijd haren zien liggen en de mensen die op bezoek komen weten dat ook en storen zich er niet aan. En als ze dat wel doen, mogen ze zich uitleven hoor, ik wijs ze wel waar de stofzuiger staat, maar gek genoeg doet niemand dat :mrgreen:
Afbeelding
Dreetje
Zeer actief

Mickie schreef:Een normale, gezonde, goed verzorgde Stabij verhaart 2x per jaar gedurende een week of 3 à 4. Geldt voor de meeste honden trouwens.

@Dreetje, van invloed kunnen zijn: omgevingstemperatuur, voeding, gezondheid, castratie, hormonen, medicijngebruik en waarschijnlijk nog wel een paar dingen die ik even over het hoofd zie. Ligt Sil 's nachts warm of koel? Het hele jaar door met een ongeveer gelijke omgevingstemperatuur, schijnt vaak het probleem te zijn. Honden die bijvoorbeeld 's nachts in een kennel slapen hebben doorgaans geen last van het-hele-jaar-verharen. Het kan helpen om de verwarming 's nachts uit te zetten en de slaapplaats koel te houden.
Sil is altijd binnen en slaapt in de woonkamer waar s'nachts de temperatuur wel iets lager is maar niet veel.
Hij gebruikt geen medicijnen en is verder gezond en nog helemaal compleet.
Het is ook niet zo dat ik er wakker van lig, maar het is niet helemaal normaal volgens mij.
Andrea

Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Zijn die van jullie gecastreerd of niet?
Tuana verhaart weinig, alleen als het nodig is. Zij is intact.
Nanni verhaart hele jaar door helaas, zij is gecastreerd. Ik heb haar laatst helemaal geborsteld met een hark van de trimster, wekenlang geen haarverlies (naja bijna niet :mrgreen: )
Helaas na het vuurwerk vliegt het bij Nanni weer de rondte in :N:
Mijn ervaring is dat gecastreerde honden veeeeel meer verharen dan intacte
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Op dit moment is Myra aan het verharen. Ze verliest minder haar in deze weken dan dat Joep( Syberische Husky) deed in 1 dag :mrgreen:
Nu in de rui periode van Myra stofzuig ik iedere dag 1x en anders eens in de 2/3 dagen. Bij Joep was dat 2x per dag en dan vlogen de haren je nog om de oren :N:
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Ik vind van Zarah ook altijd overal haren terug...
En van Yuma (kat) ook. Heel irritant af en toe.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”