ook ik werk 32 uur en mijn vriend 40 en om nou te zeggen dat mazzel iets te kort komt nee
Je kan het ook te ver overdrijven vindt ik
Moderator: moderatorteam
Mir, je vraagt hier zelf om een eerlijk advies. Ergens geeft dat aan dat je ook wel het idee hebt dat er haken en ogen aan je idee zitten. Jij moet het toch ook met iedereen eens zijn dat de hond een sociaal dier is en behoefte heeft aan sociaal contact, en dat je dat gemis van 4 x 9 uur alleen niet goed kan maken door er de andere dagen wel te zijn. Honden leven in het hier en nu en ze denken niet: oke, ik ben nu 9 uur alleen, maar vanavond heeft het baasje alle tijd voor mij._Mir_ schreef:Ik ben van mening dat er rassen zijn die veel liever bij afwezigheid van de baas lekker op het erf kunnen lopen en in de tuin kunnen spelen dan binnen in een bench moeten zitten.
Ter info, ik heb al een kat jaren en een alarminstalatie vind ik onzin (zeker in deze regio...). Die komt 's avonds ook niet gezellig bij me liggen... en kan ik ook niet mee wandelen.
Naast de uren die ik zou werken is de hond verder niet veel alleen. Die zou dan altijd met me meegaan. In het weekend is m'n vriend thuis dus kan ik dan rustig de boodschappen doen en zou de hond niet alleen zijn.
Maar ik kan jullie geruststellen; het idee van een pup heb ik al laten varen. Wel blijf ik kijken naar een geschikte herplaatser.
Een hond denkt niet op die manier. Hij denkt niet, ik heb gisteren lekker 2 uur gewandeld dus ik kan vandaag wel de hele dag alleen zijn. Hij weet alleen dat hij de hele dag alleen. En dat een hond 50-60 uur alleen kan zijn wil dat nog niet zeggen dat hij die 50-60 uur alleen ook gelukkig is. Bij het nemen van een hond horen bepaalde verantwoordelijkheden en als je die niet wil of kan nemen dan moet je gewoon niet voor een hond kiezen.Lies en co schreef:ik begrijp niet wat het probleem is, om een hond (geen pup) zo lang alleen thuis te laten. Hangt er toch vanaf van wat ze nog doet met de hond? Als ik het goed begrijp rij je te paard? Ik kan me voorstellen, dat als je hond twee uurtjes meeloopt, die de dag nadien zich wel op z'n eentje kan bezighouden (euh... slapen). Als 36h teveel is, schiet mij dan maar af, want m'n man werkt 40-50h en ik 60. (we zijn wel zelden op dezelfde moment thuis).
Overigens, 'hond' is een heel breed begrip in deze context. Er moet toch ergens wel een herplaatser zijn die in dit plaatje past.
Helemaal mee eensJoyce schreef: Een hond denkt niet op die manier. Hij denkt niet, ik heb gisteren lekker 2 uur gewandeld dus ik kan vandaag wel de hele dag alleen zijn. Hij weet alleen dat hij de hele dag alleen. En dat een hond 50-60 uur alleen kan zijn wil dat nog niet zeggen dat hij die 50-60 uur alleen ook gelukkig is. Bij het nemen van een hond horen bepaalde verantwoordelijkheden en als je die niet wil of kan nemen dan moet je gewoon niet voor een hond kiezen.
Wat een rare vergelijking!_Mir_ schreef:Ik ben van mening dat er rassen zijn die veel liever bij afwezigheid van de baas lekker op het erf kunnen lopen en in de tuin kunnen spelen dan binnen in een bench moeten zitten.
Ja maar wat is eigenlijk het verschil? Of een hond nu vier dagen lang negen uur achter elkaar alleen buiten zit of alleen binnen zit. Het gaat er om dat de meeste honden in hun eentje, verstoken van contacten met honden en mensen, wegkwijnen.Anna*Poncho schreef:Ik ben de eerste die zou zeggen dat je geen hond moet nemen als je zo lang van huis bent. Maar... in dit geval zeg ik dat niet. Een hond die lekker hele dagen buiten kan zijn, hoe vaak komt dat nog voor. Dat vind ik al een heel ander uitgangspunt dan een hond hele dagen binnen of, erger nog, in de bench. Mits je een hond zoekt waarvan je weet dat het bij hem past om lekker rond te struinen zonder een maatje te missen, zou ik zeggen: veel succes!
Nee, maar als hij twee uur gelopen heeft naast een paard, dan zal hij wel moe zijn (of 't is een superhond).Joyce schreef:Hij denkt niet, ik heb gisteren lekker 2 uur gewandeld dus ik kan vandaag wel de hele dag alleen zijn.
zo'n honden bestaan ook, honden die liever een hele dag buiten rennen en spelen en 's avonds lekker bij z'n baasje kroelen, dan in spanje in een asiel te zitten. Maar da's een andere discussie. Dat 'buiten zitten' kan je ook heel fijn maken voor de hond, door eten te verstoppen of wat aanpassingen in je tuin zodat hij kan spelen.Ik denk dat een hond ook liever urenlang in z'n eentje buiten loopt, dan urenlang te worden mishandeld
Als ik naar mijn eigen hondjes kijk: als het mooi weer is, zouden die er geen problemen mee hebben om een hele dag achtereen te liggen bakkenRami schreef:Ja maar wat is eigenlijk het verschil? Of een hond nu vier dagen lang negen uur achter elkaar alleen buiten zit of alleen binnen zit. Het gaat er om dat de meeste honden in hun eentje, verstoken van contacten met honden en mensen, wegkwijnen.Anna*Poncho schreef:Ik ben de eerste die zou zeggen dat je geen hond moet nemen als je zo lang van huis bent. Maar... in dit geval zeg ik dat niet. Een hond die lekker hele dagen buiten kan zijn, hoe vaak komt dat nog voor. Dat vind ik al een heel ander uitgangspunt dan een hond hele dagen binnen of, erger nog, in de bench. Mits je een hond zoekt waarvan je weet dat het bij hem past om lekker rond te struinen zonder een maatje te missen, zou ik zeggen: veel succes!
Mijn honden kunnen dag en nacht naar buiten (erf + binnentuin). Maar als ik binnen ben (in kantoor, keuken whatever) zijn zij negen van de tien keer ook binnen. Natuurlijk is het fijn als een hond lekker buiten kan zijn, maar dat is toch wat anders dan dat hij of zij vier dagen in de week negen uur achter elkaar in zijn uppie buiten moet zijn?
Duidelijk op zich maar... ik kijk ook naar mijn eigen honden. Die hebben dus een redelijk groot erf en een 'wilde' binnentuin, met struiken, bomen. Ze kunnen er graven, in de zon of in de schaduw liggen. We hebben een half open schuur waar ze droog kunnen liggen (er staan ook manden) en er is een poort die ze (inderdaad) graag bewaken. En toch... als ik (of mijn vriend) niet iets buiten doen, zijn mijn honden binnen. Ze zijn daar waar 'leven in de brouwerij' is, en dat is dus in de werkplaats of in het kantoor of in het woonhuis.Anna*Poncho schreef:
Als ik naar mijn eigen hondjes kijk: als het mooi weer is, zouden die er geen problemen mee hebben om een hele dag achtereen te liggen bakken![]()
Natuurlijk is het niet alle dagen mooi weer. Maar als ik weer naar mijn eigen (mensenminnende) hondjes kijk, die vinden het heerlijk om rond te struinen in een tuin, kunnen ze ook uren achtereen. En ik weet niet hoe het erf eruitziet, maar ik neem aan dat er wel een hek of zoiets is waar ze doorheen kunnen kijken. Er zijn genoeg honden die het in de gaten houden van wat er langskomt, als hobby hebben. De dagen dat ze niet alleen zijn, hebben ze dan afwisseling in de vorm van aandacht van de baas, wandelingen e.d. waar ze dan overdag weer van kunnen uitrusten.
Natuurlijk moet de hond wel een schuilmogelijkheid hebben. Maar als je een geschikte hond vindt (een die zich dus goed zelf kan vermaken, het fijn vindt om buiten te zijn, e.d.), en die dan ook nog tussendoor wat aandacht van de buren krijgt, zie ik het probleem niet.
Een hond binnen heeft een veel beperkter, onnatuurlijker leven, vind ik. Buiten kunnen zijn is voor veel honden net zo'n belangrijke factor als aandacht van mensen en eten. Zelf zie ik liever een hond die op een groot terrein los kan lopen dan een hond die hele dagen binnen zit te vervelen met een baas die niets met hem onderneemt. Maar goed, dan komen we weer op het 'het kan altijd slechter-scenario', en daar is al het een en ander over gezegd
Ik moet bekennen dat mijn hondjes toch meestal ook wel in mijn buurt zijn hoor, maar ja, die keus hebben ze. Ik werk vanuit huis, ze gaan overal mee naartoe, zijn kortom overal waar ik ben, en dat struinen doen ze dan toevallig toch wel in mijn nabijheid (al is het wel een echte hobby van ze, vooral om blokjes door de vogels gevallen brood op te sporen, dus het ging mij om het idee).Rami schreef:Duidelijk op zich maar... ik kijk ook naar mijn eigen honden. Die hebben dus een redelijk groot erf en een 'wilde' binnentuin, met struiken, bomen. Ze kunnen er graven, in de zon of in de schaduw liggen. We hebben een half open schuur waar ze droog kunnen liggen (er staan ook manden) en er is een poort die ze (inderdaad) graag bewaken. En toch... als ik (of mijn vriend) niet iets buiten doen, zijn mijn honden binnen. Ze zijn daar waar 'leven in de brouwerij' is, en dat is dus in de werkplaats of in het kantoor of in het woonhuis.
Misschien zijn zij uitzonderingen op de regel?
Neen hoor, die van mij zijn net hetzelfde. Maar we hebben evengoed al opvangers gehad die buiten op hun kont zaten, terwijl ze de weiden rond onze tuin bestudeerden. En die we dan 's avonds laat nog moesten gaan binnenroepen, want hij zou er z'n bed nog bij opgemaakt hebben ook.Rami schreef: Misschien zijn zij uitzonderingen op de regel?
Ik denk dat honden die het gewend zijn makkelijk 2 uur kunnen lopen. Daarnaast zullen ze best moe zijn, maar niet zo moe dat ze 9 uur achter elkaar zullen slapen zonder het idee te hebben dat ze alleen zijn.Lies en co schreef:Nee, maar als hij twee uur gelopen heeft naast een paard, dan zal hij wel moe zijn (of 't is een superhond).Joyce schreef:Hij denkt niet, ik heb gisteren lekker 2 uur gewandeld dus ik kan vandaag wel de hele dag alleen zijn.
zo'n honden bestaan ook, honden die liever een hele dag buiten rennen en spelen en 's avonds lekker bij z'n baasje kroelen, dan in spanje in een asiel te zitten. Maar da's een andere discussie. Dat 'buiten zitten' kan je ook heel fijn maken voor de hond, door eten te verstoppen of wat aanpassingen in je tuin zodat hij kan spelen.Ik denk dat een hond ook liever urenlang in z'n eentje buiten loopt, dan urenlang te worden mishandeld
Volgens deze discussie zou iedereen met een full-time job geen hond mogen? Dan zullen er bijna geen honden meer zijn. Die zijn heus niet allemaal doodongelukkig.
Amen! helemaal mee eens!Joyce schreef: Ik denk dat honden die het gewend zijn makkelijk 2 uur kunnen lopen. Daarnaast zullen ze best moe zijn, maar niet zo moe dat ze 9 uur achter elkaar zullen slapen zonder het idee te hebben dat ze alleen zijn.
Ik weet ook zeker dat Addy geen enkele asielhond uit Spanje in Nederland zal plaatsen bij iemand die aangeeft deze hond daarop 9 uur per dag alleen te laten zijn en al helemaal als alleen ook echt alleen betekent, dus zonder andere honden. Nogmaals, honden zijn sociale dieren en hebben behoefte aan sociaal contact. Volgens mij zou je als mens ook helemaal gestoord worden als je 9 uur per dag totaal niemand tegen zou komen om mee te communiceren en vergeet daarnaast ook niet de 8 uur dat je slaapt. Per dag zit de hond dus 17 uur alleen, dat is 70% van de dag. En je maakt mij niet wijs dat de overige 7 uur exclusief voor de hond zijn.
Daarnaast zegt niemand dat je geen hond mag hebben als je full-time werkt, alleen dat je ervoor moet zorgen dat je hond niet full-time alleen zit. Dat kan door een oppas, een hondenuitlaatservice, tussen de middag de hond uitlaten en/of een hondenmaatje. Mogelijkheden genoeg dus om het leven van je hond zo aangenaam mogelijk te maken, ook al werk je dan fulltime. Ik zou me in ieder geval zelf doodongelukkig en schuldig voelen als mijn hond 9 uur per dag, 4 dagen in de week helemaal alleen zou moeten zitten, of dat nu in een bench, een woonkamer of een grote tuin is. Het maakt de eenzaamheid niet minder.
Nee inderdaad want dan is dat spaanse hondje beter af in een spaans asiel met soortgenoten die hij de hele dag om zich heen heeft en dan maar een minder volle buikJoyce schreef: Ik weet ook zeker dat Addy geen enkele asielhond uit Spanje in Nederland zal plaatsen bij iemand die aangeeft deze hond daarop 9 uur per dag alleen te laten zijn en al helemaal als alleen ook echt alleen betekent, dus zonder andere honden
ik weet niet of fritz een superhond is, maar daar draait hij echt zijn poot niet voor om. en we doen zelfs wedstrijdjes wie het hardst kan.Lies en co schreef:Nee, maar als hij twee uur gelopen heeft naast een paard, dan zal hij wel moe zijn (of 't is een superhond).Joyce schreef:Hij denkt niet, ik heb gisteren lekker 2 uur gewandeld dus ik kan vandaag wel de hele dag alleen zijn.
dus binnen zitten = bench?_Mir_ schreef:Ik ben van mening dat er rassen zijn die veel liever bij afwezigheid van de baas lekker op het erf kunnen lopen en in de tuin kunnen spelen dan binnen in een bench moeten zitten.
Mee eens. Zeker al omdat je naast die werktijd ook nog je reistijd, nachtrust en andere bezigheden hebt waarvoor je ook al niet bij de honden kan zijn. Ook al neem je een herplaatser, dan nog moet je er tijd in steken. Herplaatsers hebben ook een verleden en daar moet je rekening mee houden. Dat moet je zeker niet onderschatten! Net zoals het feit dat je hond en met je paard en met kinderen (van de buren) overweg moet kunnen. Kies dan voor 2 honden (hebben ze elkaar tenminste nog) of geen enkele hond en een roedel waakganzen. Honden zijn nog altijd roedeldieren, dus die hebben veel behoefte aan gezelschap. En niet aan een eenzame opsluiting op een heel groot erf voor het grootste deel van de week.Eline* schreef:Ik vind 4 keer 9 uur te lang. Als ik in die situatie kwam zou ik overwegen mijn honden te herplaatsen, laat staan dat je ze in die situatie aanschaft. Maar goed, het nemen van een hond bij fulltime werken zal altijd een punt van discussie blijven.
Die hond was niet alleen. Je moeder was immers in huis._Mir_ schreef:We hadden eerder een hond en die was overdag "alleen" als mijn moeder nachtdienst had en overdag sliep. Dit ging ook prima en de hond leed daar absoluut niet onder.
Mee dus, zoals ik al zovaak heb gezegt...bekkie schreef:en dan moet je je ook afvragen of je hond er altijd wat aan heeft om mee te kunnen als jij naar je paard gaat. zeker in de winter als het koud is en vroeg donker ga ik ervan uit dat je niet elke keer een bosrit gaat maken. jouw aandacht gaat naar je paard en waar blijft de hond in de tussentijd?
Als dit het geval zou zijn, zouden heel veel mensen die hun hond meenemen naar het werk een probleem hebben. Neem aan dat die ook niet de hele dag aandacht geven aan de hond maar aan hun werk, tenminste zo zou het wel moeten zijn.bekkie schreef:en dan moet je je ook afvragen of je hond er altijd wat aan heeft om mee te kunnen als jij naar je paard gaat. zeker in de winter als het koud is en vroeg donker ga ik ervan uit dat je niet elke keer een bosrit gaat maken. jouw aandacht gaat naar je paard en waar blijft de hond in de tussentijd?
het ging mij erom dat je hond als hij een hele dag alleen is geweest ook een beetje aandacht nodig heeft. op stal is wel leuk voor de hond maar als jij in de bak aan rijden bent wat doe je dan met de hond????Poppetje schreef:Als dit het geval zou zijn, zouden heel veel mensen die hun hond meenemen naar het werk een probleem hebben. Neem aan dat die ook niet de hele dag aandacht geven aan de hond maar aan hun werk, tenminste zo zou het wel moeten zijn.bekkie schreef:en dan moet je je ook afvragen of je hond er altijd wat aan heeft om mee te kunnen als jij naar je paard gaat. zeker in de winter als het koud is en vroeg donker ga ik ervan uit dat je niet elke keer een bosrit gaat maken. jouw aandacht gaat naar je paard en waar blijft de hond in de tussentijd?
Mijn moeder heeft haar honden ook altijd meegenomen naar onze paarden en die vermaakte zichzelf wel.