Ja, een muilkorf houdt ze idd op afstand. Dat heb ik vanmiddag wel gezien. En het was erg druk met dit mooie weer op de normaal zeer rustige route.Rory schreef:Je zegt dat ie wordt getriggerd door een loslopende hond?
Ik denk dat een muilkorf de baasjes met loplopende honden wel op afstand houdt.
Wat het niet kunnen houden betreft, daar bestaan tegenwoordig hele goede tuigen voor.
Wat ik verder nergens lees, is hoe oud de beide jongens zijn, bepaald gedrag kun je er (deels) nog wel uit trainen als de hond nog jong genoeg is of erg leergierig is en mechelaars zijn erg leergierig.
Wat ik me verder afvraag is, hoe jouw houding is als je een loplopende hond ziet, blijf je staan zodat Bennie zich er op kan focussen of denk je ik loop wel even de andere kant op?
Bedoel, dit soort gedrag komt deels voort uit frustratie, zodra de hond zich kan focussen op zijn slachtoffer, heb je een probleem, maar leidt je hem af met bijvoorbeeld iets lekkers of een bal of wat dan ook, zal ie zich daar op gaan focussen.
Als ik dit zo lees, denk ik dat er nog genoeg aan te doen is, vooral doordat je schreef dat dit al een half jaar goed was gegaan, dat is best lang.
Wb mijn attitude bij het passeren van een hond: Bennie wil altijd gaan liggen in een soort jachthouding als er een hond nadert. Ik laat dit niet toe. ik loop altijd door en probeer de spanning weg te nemen door a) afstand te houden en b) Bennie af te leiden met snoepies of door hem opdrachtjes te geven. Dit werkt(e) eigenlijk heel goed.
Ik zal er in ieder geval een deskundige (GT) naar laten kijken. misschien is er nog hoop.....