Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een bitter moment....Update

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Burnie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Burnie »

Rory schreef:Je zegt dat ie wordt getriggerd door een loslopende hond?

Ik denk dat een muilkorf de baasjes met loplopende honden wel op afstand houdt.

Wat het niet kunnen houden betreft, daar bestaan tegenwoordig hele goede tuigen voor.

Wat ik verder nergens lees, is hoe oud de beide jongens zijn, bepaald gedrag kun je er (deels) nog wel uit trainen als de hond nog jong genoeg is of erg leergierig is en mechelaars zijn erg leergierig.

Wat ik me verder afvraag is, hoe jouw houding is als je een loplopende hond ziet, blijf je staan zodat Bennie zich er op kan focussen of denk je ik loop wel even de andere kant op?

Bedoel, dit soort gedrag komt deels voort uit frustratie, zodra de hond zich kan focussen op zijn slachtoffer, heb je een probleem, maar leidt je hem af met bijvoorbeeld iets lekkers of een bal of wat dan ook, zal ie zich daar op gaan focussen.

Als ik dit zo lees, denk ik dat er nog genoeg aan te doen is, vooral doordat je schreef dat dit al een half jaar goed was gegaan, dat is best lang.
Ja, een muilkorf houdt ze idd op afstand. Dat heb ik vanmiddag wel gezien. En het was erg druk met dit mooie weer op de normaal zeer rustige route.

Wb mijn attitude bij het passeren van een hond: Bennie wil altijd gaan liggen in een soort jachthouding als er een hond nadert. Ik laat dit niet toe. ik loop altijd door en probeer de spanning weg te nemen door a) afstand te houden en b) Bennie af te leiden met snoepies of door hem opdrachtjes te geven. Dit werkt(e) eigenlijk heel goed.
Ik zal er in ieder geval een deskundige (GT) naar laten kijken. misschien is er nog hoop.....
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Leanne »

Rory schreef:
Ik denk dat een muilkorf de baasjes met loplopende honden wel op afstand houdt.
Was dat maar waar...
Juist heel veel mensen laten de honden gewoon los lopen...
Want de hond met muilkorf kan toch niks doen :19:
Afbeelding
Burnie
Zeer actief

Aimee schreef: Ja maar je hebt al eerder aangegeven dat je hem lichamelijk niet aankan, of heb ik dat verkeerd :wink: Dit soort ongelukjes kunnen gebeuren, alleen zijn die, als je hond een muilkorf aan heeft, te overzien. Ben heeft trouwens ook een paar maanden met een muilkorf omgelopen. Die snuitjes had hij zo kapot. Hij had toen muilkorf + Halti + Halfcheck. Niet omdat wij hem niet hielden, maar zodat het uitvallen zou minderen.

Kijk eens bij Alpha GT's :ok:
Ja en nee. Ik kan Bennie of Jerry ieder apart fysiek wel aan. Samen niet.
Bij het eerste voorval afgelopen week was ik alleen met Bennie aan het wandelen. Er zat ws zand in het mechaniek van de musketonhaak, want hij bleef openstaan. Dom en jammer, maar zo kon Bennie bij de hond komen en hem bijten.
Bij het tweede voorval was mijn vriend met alletwee de heren op stap (wat ik hem al tijden afraad, maar ja, mannen hè :pffff: ). Bennie glipte achter hem langs en m'n vriend verloor z'n evenwicht en viel.

Die snuitjes zijn inderdaad waardeloos. Morgen ga ik kijken voor een goede.
Vreemd genoeg valt Bennie allang niet meer uit naar honden omdat-ie weet dat-ie daar toch geen succes mee heeft. Maar het is een slimme duvel....hij probeert dus langs de achterkant weg te glippen. Maar whatever....met een muilkorf om vallen er tenminste geen slachtoffers.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Burnie schreef:
Aimee schreef: Ja maar je hebt al eerder aangegeven dat je hem lichamelijk niet aankan, of heb ik dat verkeerd :wink: Dit soort ongelukjes kunnen gebeuren, alleen zijn die, als je hond een muilkorf aan heeft, te overzien. Ben heeft trouwens ook een paar maanden met een muilkorf omgelopen. Die snuitjes had hij zo kapot. Hij had toen muilkorf + Halti + Halfcheck. Niet omdat wij hem niet hielden, maar zodat het uitvallen zou minderen.

Bij het eerste voorval afgelopen week was ik alleen met Bennie aan het wandelen. Er zat ws zand in het mechaniek van de musketonhaak, want hij bleef openstaan. Dom en jammer, maar zo kon Bennie bij de hond komen en hem bijten.
Bij het tweede voorval was mijn vriend met alletwee de heren op stap (wat ik hem al tijden afraad, maar ja, mannen hè :pffff: ). Bennie glipte achter hem langs en m'n vriend verloor z'n evenwicht en viel.

Vreemd genoeg valt Bennie allang niet meer uit naar honden omdat-ie weet dat-ie daar toch geen succes mee heeft. Maar het is een slimme duvel....hij probeert dus langs de achterkant weg te glippen. Maar whatever....met een muilkorf om vallen er tenminste geen slachtoffers.
Wij laten de honden ook apart uit, is iets meer werk, maar je hebt wel 1 op 1 tijd met ze :wink: .

verder heb je 2 leer momenten gehad, en als je ze goed onthoud, zal dat je niet meer gebeuren, dat wil niet zeggen dat er nooit meer wat gebeurd, shit happens :19: , maar je leert er alle keren van :mrgreen:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Daar kun je eigenlijk ook weinig aan doen, als er zand in zo'n haak zit, dat hij niet werkt.
Keer met Daisy gehad. Die lag vast op het strand en nam een sprint naar een hond, wilde wel spelen. Musketon haak in stukjes. (ze had het zelf niet eens in de gaten geloof, want ze kwam terug en bleef liggen)

Maar goed, dingen kunnen niet werken, of kapot gaan.
Burnie
Zeer actief

Daisy@ schreef:Daar kun je eigenlijk ook weinig aan doen, als er zand in zo'n haak zit, dat hij niet werkt.
Keer met Daisy gehad. Die lag vast op het strand en nam een sprint naar een hond, wilde wel spelen. Musketon haak in stukjes. (ze had het zelf niet eens in de gaten geloof, want ze kwam terug en bleef liggen)

Maar goed, dingen kunnen niet werken, of kapot gaan.
Dat zand in de musketonhaak kwam waarschijnlijk ook van het strand. We waren toen net terug van de belgische kust, waar we lange strandwandelingen hadden gemaakt.
Slipkettingen van inferieure kwaliteit kunnen ook kapotgaan. Zo is Bennie ooit tijdens de training op de HS aangevallen door een AmStaff. Die was door z'n slipketting heengegaan :eek:

Het gaat er niet om dat er dingen kapot gaan of ongelukken gebeuren. Dat kan nl. altijd gebeuren. Het punt is gewoon dat het lijkt of alles voor niks is geweest. Het vertrouwen is weg. We hebben allebei erg veel energie in de beide jongens gestoken en je moet jezelf weer opppeppen om verder te gaan.
S@ndr@
Zeer actief

dus je bent teleur gesteld en gooit de handoek in de ring :19: zo klinkt het tenminste :19:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Burnie schreef:

Dat zijn dan twee vervelende ongelukken, zoiets kan gebeuren, maar daar moet je wel meer op gaan letten.

Zou je me beide voorvallen kunnen beschrijven, hoe het precies ging etc.?

gr Aimée
Burnie
Zeer actief

S@ndr@ schreef:dus je bent teleur gesteld en gooit de handoek in de ring :19: zo klinkt het tenminste :19:
Het klinkt mss zo maar het is godzijdank niet zo. Als ik de handdoek echt in de ring had gegooid, had ik dit verhaal niet op t forum gegooid.
Kort gezegd: Plan van aanpak
-Bennie gaat tot nader order alléén met muilkorf om wandelen
-We nemen contact op met een GT die ons hopelijk verder kan helpen met de training van Bennie.
Excuseer me dat ik idd teleurgesteld ben. Ik ken niet veel mensen die hiervoor de champagne zouden ontkurken.
S@ndr@
Zeer actief

tja, als je verwachtingen te hoog gespannen zijn dan kan dat gebeuren.
en dan hoeft je van mij geen feest te vieren hoor, de eerste keer dat Baco een hond uit elkaar wou trekken, heb ik hem ook stiijf gevloekt.
dat was een keer en nooit meer :roll: dat ik het hem heb aangerekend, het was mijn eigen schuld ikliep te suffen :mrgreen:
Ik heb ook meer dan eens het het wegdek van dichtbij gezien, en diverse keren met het zweet in mijn handen gestaan :roll:
maar ik heb het altijd gezien als een leermoment, en de schouder eronder gezet :idea: , ik geniet van ieder succesje dat ik behaal met ze,
ik train en blijf ze trainen.
.ze zijn wat ze zijn , :19: het is aan ons om dat te begeleiden, zo goed als we kunnen.

het gaat nu al jaren goed, ook al vertoon ik regelmatig hondvermijdend gedrag :wink: .
heel ontspannen zul je niet meer met hem lopen voorlopig, maar met de juiste aanpak is het wel hanteerbaar te maken :wink:
Burnie
Zeer actief

S@ndr@ schreef:tja, als je verwachtingen te hoog gespannen zijn dan kan dat gebeuren.
en dan hoeft je van mij geen feest te vieren hoor, de eerste keer dat Baco een hond uit elkaar wou trekken, heb ik hem ook stiijf gevloekt.
dat was een keer en nooit meer :roll: dat ik het hem heb aangerekend, het was mijn eigen schuld ikliep te suffen :mrgreen:
Ik heb ook meer dan eens het het wegdek van dichtbij gezien, en diverse keren met het zweet in mijn handen gestaan :roll:
maar ik heb het altijd gezien als een leermoment, en de schouder eronder gezet :idea: , ik geniet van ieder succesje dat ik behaal met ze,
ik train en blijf ze trainen.
.ze zijn wat ze zijn , :19: het is aan ons om dat te begeleiden, zo goed als we kunnen.

het gaat nu al jaren goed, ook al vertoon ik regelmatig hondvermijdend gedrag :wink: .
heel ontspannen zul je niet meer met hem lopen voorlopig, maar met de juiste aanpak is het wel hanteerbaar te maken :wink:
Dat wat je beschrijft herken ik helemaal. zowel mijn vriend als ik geven onszelf de schuld. We hebben inderdaad situaties niet goed ingeschat, niet ons materiaal gecheckt etc.
En we genieten ook van ieder klein succesje.
Bennie doet dat wat hij als hond denkt te moeten doen. Aan ons de taak om hem duidelijk te maken wat er van hem verwacht wordt.
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

ik vind het goed dat jullie toch een plan van aanpak hebben gemaakt. ik zou zeggen focus niet alleen op wat niet goed gaat, en twijfel niet te snel aan je eigen geschiktheid als baas! zowel de hond als jullie hebben ook hun goede punten en het is belangrijk die niet uit het oog te verliezen.
als een andere hond bennie aanvalt met de muilorf om, kan je altijd zelf nog die hond wegbrullen of een trap verkopen... en hij is ook niet het type hond dat zo opgepakt en doodgschud wordt door een andere lijkt me.
succes!
Burnie
Zeer actief

Ragyo schreef:ik vind het goed dat jullie toch een plan van aanpak hebben gemaakt. ik zou zeggen focus niet alleen op wat niet goed gaat, en twijfel niet te snel aan je eigen geschiktheid als baas! zowel de hond als jullie hebben ook hun goede punten en het is belangrijk die niet uit het oog te verliezen.
als een andere hond bennie aanvalt met de muilorf om, kan je altijd zelf nog die hond wegbrullen of een trap verkopen... en hij is ook niet het type hond dat zo opgepakt en doodgschud wordt door een andere lijkt me.
succes!
Reken maar dat ik dat zal doen! En nee...er zijn maar weinig honden die hem durven uit te dagen. Hooguit aggressieve loslopende franse bulletjes of luid blaffende JR-tjes. Maar die hebben een ego dat omgekeerd evenredig is met hun grootte :19:
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Burnie schreef:
Ragyo schreef:ik vind het goed dat jullie toch een plan van aanpak hebben gemaakt. ik zou zeggen focus niet alleen op wat niet goed gaat, en twijfel niet te snel aan je eigen geschiktheid als baas! zowel de hond als jullie hebben ook hun goede punten en het is belangrijk die niet uit het oog te verliezen.
succes!
Reken maar dat ik dat zal doen! En nee...er zijn maar weinig honden die hem durven uit te dagen. Hooguit aggressieve loslopende franse bulletjes of luid blaffende JR-tjes. Maar die hebben een ego dat omgekeerd evenredig is met hun grootte :19:
jah, zo'n hondje heb ik ook helaas.. nog niet kniehoog maar een ego tot in de boomtoppen... :N: dus wij zijn nu ook fijn aan het trainen op doorlopen als er een andere reu langskomt. boterhammen met smeerworst doen wonderen daarin moet ik zeggen.
Burnie
Zeer actief

Ragyo schreef:
Burnie schreef:
succes!
jah, zo'n hondje heb ik ook helaas.. nog niet kniehoog maar een ego tot in de boomtoppen... :N: dus wij zijn nu ook fijn aan het trainen op doorlopen als er een andere reu langskomt. boterhammen met smeerworst doen wonderen daarin moet ik zeggen.
Héél goed dat je daarop traint. Ik zie genoeg eigenaars van zo'n type hond, die hem maar laten begaan en liefst ook nog laten loslopen. Dát zijn de honden die met een beetje pech door een grote hond toegetakeld gaan worden. En dan heeft de grote het natuurlijk gedaan :jank:
Ik heb zelf vroeger ook zo'n portret gehad: Tito, kruising schnauzer, nog niet kniehoog, maar het liefst "enge hedders" of deense doggen gaan uitdagen. Vooral vanaf z'n derde jaar. Die moest ik ook afleiden als er een grote hond langskwam. En dat is helemaal goedgekomen.
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Burnie schreef:
Ragyo schreef:
Burnie schreef:
succes!
Héél goed dat je daarop traint. Ik zie genoeg eigenaars van zo'n type hond, die hem maar laten begaan en liefst ook nog laten loslopen. Dát zijn de honden die met een beetje pech door een grote hond toegetakeld gaan worden. En dan heeft de grote het natuurlijk gedaan :jank:
moet zeggen mede door het forum ben ik me wel bewuster geworden van dit soort dingen, ik heb nooit eerder een hond gehad en niet altijd zo'n inzicht in het gedrag, dat reuen-macho-gebeuren was dus ook nieuw voor mij. toen Ragyo dus een paar weken geleden ineens begon met uitvallen naar andere reuen had ik zoiets van oooo nee, dat is niet de bedoeling! veel mensen die ik spreek zeggen: ze lossen het zelf wel op, maar ja als inderdaad een grote hond besluit de mijne eens een lesje te leren, ook al is dat terecht, kan dat best eens fout aflopen.
in de losloopgebieden hier laat vrijwel iedereen zijn honden overal op af stormen, het gebeurt dan ook wel eens dat Ragyo ineens 'prooi' is voor 3 honden van minstens 2x zo groot, dan vind ik het wél prima als hij van zich af snauwt. 3 of 4 honden tegelijk kan ik ook niet bij hem weg houden.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik gooi met Eline mee, als je besluit tot herplaatsing is het denk ik ook verstandiger om de gemakkelijkste van de twee te herplaatsen. Ik denk dat je Bennie niet of nauwelijks met een gerust hart kunt plaatsen, als iemand er al interesse in heeft.
Van het soort "zeer geschikt als erfbewaker" zitten er namelijk al dozijnen en dozijnen in de asiels, en veel van deze honden komt niet aan een geschikt nieuw adres helaas.

Ik begrijp eerlijk gezegd ook totaal niet wat jullie destijds heeft doen besluiten om 2 pups uit 1 nest tegelijk te nemen. En dan ook nog 2 broers... Dat is bij voorbaat eigenlijk al vragen om problemen, zeker bij een kruising tussen 2 hondenrassen die zo enorm van elkaar verschillen qua karakters.

Met Bennie zou ik zowiezo niet meer gaan buitenlopen zonder dat hij een muilkorf om heeft. Behalve dat dit problemen kan voorkomen is het voor mensen die jou en Bennie zien lopen gelijk een teken dat het niet om een lieve onschuldige Labrador-achtige hond gaat maar om een die niet voor niets een muilkorf draagt.
Burnie
Zeer actief

Ragyo schreef: moet zeggen mede door het forum ben ik me wel bewuster geworden van dit soort dingen, ik heb nooit eerder een hond gehad en niet altijd zo'n inzicht in het gedrag, dat reuen-macho-gebeuren was dus ook nieuw voor mij. toen Ragyo dus een paar weken geleden ineens begon met uitvallen naar andere reuen had ik zoiets van oooo nee, dat is niet de bedoeling! veel mensen die ik spreek zeggen: ze lossen het zelf wel op, maar ja als inderdaad een grote hond besluit de mijne eens een lesje te leren, ook al is dat terecht, kan dat best eens fout aflopen.
in de losloopgebieden hier laat vrijwel iedereen zijn honden overal op af stormen, het gebeurt dan ook wel eens dat Ragyo ineens 'prooi' is voor 3 honden van minstens 2x zo groot, dan vind ik het wél prima als hij van zich af snauwt. 3 of 4 honden tegelijk kan ik ook niet bij hem weg houden.
Jah, maar dat is ook logisch.
In Bennie's geval ligt het iets anders. Het is óf de muilkorf óf.........(vul maar in)
Dat bedoelde ik ook met niet fair. Als hij met muilkorf om door 3 of 4 honden besprongen wordt, kan ik hem mss ook niet meer helpen. En zelf kan hij zich zo niet goed verdedigen.
De kans dat het gebeurt is klein, maar toch.....
Burnie
Zeer actief

LongFields schreef:Ik gooi met Eline mee, als je besluit tot herplaatsing is het denk ik ook verstandiger om de gemakkelijkste van de twee te herplaatsen. Ik denk dat je Bennie niet of nauwelijks met een gerust hart kunt plaatsen, als iemand er al interesse in heeft.
Van het soort "zeer geschikt als erfbewaker" zitten er namelijk al dozijnen en dozijnen in de asiels, en veel van deze honden komt niet aan een geschikt nieuw adres helaas.

Ik begrijp eerlijk gezegd ook totaal niet wat jullie destijds heeft doen besluiten om 2 pups uit 1 nest tegelijk te nemen. En dan ook nog 2 broers... Dat is bij voorbaat eigenlijk al vragen om problemen, zeker bij een kruising tussen 2 hondenrassen die zo enorm van elkaar verschillen qua karakters.

Met Bennie zou ik zowiezo niet meer gaan buitenlopen zonder dat hij een muilkorf om heeft. Behalve dat dit problemen kan voorkomen is het voor mensen die jou en Bennie zien lopen gelijk een teken dat het niet om een lieve onschuldige Labrador-achtige hond gaat maar om een die niet voor niets een muilkorf draagt.
Ik begrijp je verhaal, maar ik ben bang dat Bennie dit gedrag ook had vertoond als hij als pup ergens alleen was geplaatst.
Dat 2 pups uit 1 nest veel werk is: Akkoord
Dat het altijd tot problemen moet leiden: Niet akkoord.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Burnie schreef:
LongFields schreef:Ik gooi met Eline mee, als je besluit tot herplaatsing is het denk ik ook verstandiger om de gemakkelijkste van de twee te herplaatsen. Ik denk dat je Bennie niet of nauwelijks met een gerust hart kunt plaatsen, als iemand er al interesse in heeft.

Ik begrijp je verhaal, maar ik ben bang dat Bennie dit gedrag ook had vertoond als hij als pup ergens alleen was geplaatst.
Ik mis het dat je inhoudelijk ingaat op wat er wordt gezegd, of is het idee van herplaatsen al van de baan?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Burnie schreef:
Ragyo schreef: moet zeggen mede door het forum ben ik me wel bewuster geworden van dit soort dingen, ik heb nooit eerder een hond gehad en niet altijd zo'n inzicht in het gedrag, dat reuen-macho-gebeuren was dus ook nieuw voor mij. toen Ragyo dus een paar weken geleden ineens begon met uitvallen naar andere reuen had ik zoiets van oooo nee, dat is niet de bedoeling! veel mensen die ik spreek zeggen: ze lossen het zelf wel op, maar ja als inderdaad een grote hond besluit de mijne eens een lesje te leren, ook al is dat terecht, kan dat best eens fout aflopen.
Jah, maar dat is ook logisch.
In Bennie's geval ligt het iets anders. Het is óf de muilkorf óf.........(vul maar in)
Dat bedoelde ik ook met niet fair. Als hij met muilkorf om door 3 of 4 honden besprongen wordt, kan ik hem mss ook niet meer helpen. En zelf kan hij zich zo niet goed verdedigen.
De kans dat het gebeurt is klein, maar toch.....
ja dat zou heel vervelend zijn, dan heeft ie misschien een paar gaten... maar dat is toch beter denk ik dan dat hij er 1 doodbijt en op die manier in de de problemen komt.. maar ook als je hem zou herplaatsen, ik weet niet of iemand anders hem zo kan houden dat hij gegarandeerd nooit in een situatie komt dat hij een andere hond schade toebrengt?
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Burnie schreef:

Dat weet je zowiezo niet, omdat jullie 2 pups tegelijk hebben aangeschaft waarvan Bennie er een was. Het lijkt mij zeker niet ondenkbeeldig dat als hij enige hond was geweest er vanaf het begin intensiever met hem om zou zijn gegaan, 2 pups uit 1 nest trekken juist in hun jeugd veel intensiever met elkaar op, waardoor er een mindere band met de eigenaar ontstaat.
Het gaat er niet specifiek om dat het veel werk is, er zijn veel meer zaken aan de orde bij het tegelijk opvoeden van 2 pups.
Peter Beekman, een ervarings- en gedragsdeskundige die 1x 2 pups tegelijk heeft genomen (van een verschillend geslacht en ander ras), heeft een hele serie artikelen geschreven een paar jaar terug in de Onze Hond, en hij gaf heel duidelijk aan waarom het niet verstandig is om 2 pups van dezelfde leeftijd tegelijkertijd te nemen.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, dat houd je altijd.
Djazz
Actief

Ongelezen bericht door Djazz »

Vervelend, jullie moeten je wel rot voelen, zeg!
Is een gentle leader niet de oplossing om Bennie in ieder geval fysiek wat beter onder controle te krijgen?
(mss is dit al genoemd, sorry daarvoor, maar dit is het eerste wat in mij opkwam, toen ik je verhaal las over Bennies fysieke kracht)
wees niet bang om langzaam vooruit te gaan...
Afbeelding
grtz Nicolet
Burnie
Zeer actief

Eline* schreef:
Burnie schreef:

Ik mis het dat je inhoudelijk ingaat op wat er wordt gezegd, of is het idee van herplaatsen al van de baan?
Waar moet ik inhoudelijk op ingaan? Op wat mijn idee was om 2 pups uit 1 nest te nemen?
Of op het feit dat het beter is om Jerry te herplaatsen omdat die gemakkelijker in de omgang is en dus een betere plek zal vinden?

Ik zal maar met het eerste beginnen. Ik heb vroeger vóór Bennie en Jerry ook een koppeltje gehad. Het waren broer en zus en ik heb ze uit een verwaarloosd nestje, dat ergens in maastricht in een kelder was gedumpt. Ik had er toen een hard hoofd in, maar het is heel goed gegaan. Ze zijn resp. 15 en 17 jaar geworden en nooit problemen gehad.
Toen die twee er niet meer waren, heb ik jarenlang geen hond gehad. Ging ook niet i.v.m. drukke fulltimebaan.
Toen ik begin 2007 parttime ging werken wou ik weer honden in huis. Ik dacht dat het voor de hond leuker is als er ook een andere hond is. En ik dacht dat 2 pups uit 1 nest best te doen is. Ik had het immers al eerder voor mekaar gekregen. Dus heb ik Bennie en Jerry in huis genomen.

Dan het tweede: Helemaal mee eens. Jerry is zeker beter te herplaatsen. Het is een grote, lompe lieverd. Naar andere honden toe is hij vriendelijk en speels. Naar mensen toe is hij overenthousiast, maar dat heeft vooral te maken met zijn aard en leeftijd. Bij gezinnen met kleine kinderen zou ik hem overigens niet plaatsen wegens zijn lompheid.
Dus als het thema herplaatsen aan de orde komt is Jerry zeker de beste keuze.
Maar we hebben het er hier thuis over gehad en we gaan nu verder trainen met Bennie. Met muilkorf tijdens de wandelingen en onder begeleiding van een goede GT. En als het aan mij ligt: Ik zal al het mogelijke doen om ervoor te zorgen dat er geen één hond herplaatst hoeft te worden.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Burnie schreef:Maar sommige lui laten hun hond gewoon doordenderen.
Het ergste is: we willen hem helemaal niet kwijt.
En voor die lui doen jullie je hond weg????!?!?!?!?
Voordat ik dat deed.... NOOIT van z'n leven.

IK ben blij om te lezen dat je het nog een kans geeft.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Burnie
Zeer actief

LongFields schreef:
Dat weet je zowiezo niet, omdat jullie 2 pups tegelijk hebben aangeschaft waarvan Bennie er een was. Het lijkt mij zeker niet ondenkbeeldig dat als hij enige hond was geweest er vanaf het begin intensiever met hem om zou zijn gegaan, 2 pups uit 1 nest trekken juist in hun jeugd veel intensiever met elkaar op, waardoor er een mindere band met de eigenaar ontstaat.
Het gaat er niet specifiek om dat het veel werk is, er zijn veel meer zaken aan de orde bij het tegelijk opvoeden van 2 pups.
Peter Beekman, een ervarings- en gedragsdeskundige die 1x 2 pups tegelijk heeft genomen (van een verschillend geslacht en ander ras), heeft een hele serie artikelen geschreven een paar jaar terug in de Onze Hond, en hij gaf heel duidelijk aan waarom het niet verstandig is om 2 pups van dezelfde leeftijd tegelijkertijd te nemen.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, dat houd je altijd.
Ja natuurlijk weet je niks 100% zeker. mss zit er ook een roedelcomponent in zijn gedrag, die niet getriggerd was geworden als hij de enige hond in huis was geweest. Dat is idd niet uit te sluiten.
Op die artikelen van Peter Beekman heeft iemand me al eens gewezen. Hij had toen - geloof ik - twee DH-zusjes samen opgevoed en vond het een hele kluif. Er gingen ook dingen fout. Ik zou die artikelen graag willen lezen, maar vond toen geen verdere info. Weet jij hoe ik nu nog eraan zou kunnen komen?
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Burnie schreef:
Ja natuurlijk weet je niks 100% zeker. mss zit er ook een roedelcomponent in zijn gedrag, die niet getriggerd was geworden als hij de enige hond in huis was geweest. Dat is idd niet uit te sluiten.
Op die artikelen van Peter Beekman heeft iemand me al eens gewezen. Hij had toen - geloof ik - twee DH-zusjes samen opgevoed en vond het een hele kluif. Er gingen ook dingen fout. Ik zou die artikelen graag willen lezen, maar vond toen geen verdere info. Weet jij hoe ik nu nog eraan zou kunnen komen?
Het ging om een Duitse Herderpup en een Tervuerense Herderpup. :wink:
Ik denk dat je misschien via de bibliotheek nog wel oude jaargangen van Onze Hond kunt lenen? Of anders even googlen op Peter Beekman, volgens mij heeft hij ook een website.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

LongFields schreef: Ik begrijp eerlijk gezegd ook totaal niet wat jullie destijds heeft doen besluiten om 2 pups uit 1 nest tegelijk te nemen. En dan ook nog 2 broers... Dat is bij voorbaat eigenlijk al vragen om problemen, zeker bij een kruising tussen 2 hondenrassen die zo enorm van elkaar verschillen qua karakters.
Ik wil hier toch even een nuance in aanbrengen. Ik heb twee teefjes uit hetzelfde nest genomen en dat gaat prima, ging in het verleden ook prima en zal in de toekomst ook prima gaan, ze kunnen namelijk geen seconde zonder elkaar. :wink:
Wel is het zo dat er meteen al een aanzienlijk karakterverschil inzat waardoor ik ingeschat heb dat het goed zou gaan.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik ben nog steeds nieuwsgierig naar hoe de voorvallen precies verliepen? :wink:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Addy schreef:
LongFields schreef: Ik begrijp eerlijk gezegd ook totaal niet wat jullie destijds heeft doen besluiten om 2 pups uit 1 nest tegelijk te nemen. En dan ook nog 2 broers... Dat is bij voorbaat eigenlijk al vragen om problemen, zeker bij een kruising tussen 2 hondenrassen die zo enorm van elkaar verschillen qua karakters.
Ik wil hier toch even een nuance in aanbrengen. Ik heb twee teefjes uit hetzelfde nest genomen en dat gaat prima, ging in het verleden ook prima en zal in de toekomst ook prima gaan, ze kunnen namelijk geen seconde zonder elkaar. :wink:
Wel is het zo dat er meteen al een aanzienlijk karakterverschil inzat waardoor ik ingeschat heb dat het goed zou gaan.
Als je mijn hele stukje had gequote, was de nuancering niet nodig geweest. :wink:
Ik denk dat jij in dit geval de uitzondering op de regel bent/hebt. Zo zullen er wel meer zijn. Maar ik denk dat jouw situatie zowiezo anders is omdat jij een veel grotere roedel hebt dan de gemiddelde hondenbezitter, en dat de hiërarchie bij jouw thuis toch al anders is dan in een willekeurig gezin waar men 1 (of in dit geval 2) honden neemt voor de gezelligheid, en niet op de basis waarop jij honden in huis neemt.
Dit even ter nuancering op jouw nuancering. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”