Hallo,
ik ben ook van mening dat het kan, zelfs met een pup. Zoals gezegd moet wel overal consequent omgegaan worden met de hond (of het nu een pup of volwassen hond is).
Officieel woon ik nog bij mijn moeder, maar in de week zit ik vaak bij mijn vriend op zijn appartement. Ik ben er van overtuigd dat ze perfect op deze 2 plaatsen kan leven en gelukkig zijn. Vanaf juli zal ik wel volledig bij mijn vriend gaan wonen, dus dan is dat ook afgelopen. Mijn hond weet bv perfect dat ze bij mijn vriend in de zetel mag, maar bij mijn moeder absoluut niet. Tot zover het consequent zijn.... :N:
Nu, leeftijd zegt niet alles. Ik ken ook iemand die 16 is, ze zijn met 3 kinderen 18, 16 en 14 geloof ik, ze hebben 3 cavaliers en zij zorgt vnl. voor de honden. Het zijn alledrie heel leuke hondjes en krijgen dagelijks een aantal wandelingen (korte en lange). Er zijn nu eenmaal -18-jarigen die wel de verantwoordelijkheid kunnen stellen die nodig is voor een hond. Toegegeven, er zijn er veel die een hond willen als 1 van hun grilletjes, maar er zijn ook andere!
Een hond en kat kunnen best met elkaar verenigd worden. De hond/pup in de bench en laat de kat maar even wennen aan dat mormel dat haar huis binnendringt. Bedenk wel dat een pup alles achterna zit wat van hem wegloopt, een kat dus ook als ze wegrent.
Daarna: een cocker lijkt mij een goeie keuze als je beseft dat ze toch dagelijks wel wat aandacht nodig hebben. Mijn cocker is daarin fantastisch: ze gaat niet klagen als ik eens een dag of 2 geen wandeling van 1 uur doe. Als ik dat wel doe is ze natuurlijk heel gelukkig, maar 1u is voor haar lang genoeg! Daarnaast volg ik ook 1u in de week hondenschool en ik train ik dagelijks een aantal oefeningen: zit, af, blijven in zit of af, apporteren, volgen, zitvoor, voet,... Ik heb ook al een aantal lessen agility meegedaan, puur voor gewenning want ze is nog jong (10maand). Ik ben van plan om vanaf volgende week obedience te doen want ze lijkt het echt heeeeel erg leuk te vinden om te werken werken werken. Soms veegt ze er wel eens haar voeten aan en gaat ze lekker 'stofzuigeren' en ze heeft wel prut in haar oren af en toe, maar ik ben wel al heel trots op wat ik heb kunnen bereiken met haar. Ik probeer ook thuis wat doggydance oefeningetjes te doen: rollen, shame, twist, maar heb geen ambitie om dansjes te doen op wedstrijd. Misschien komt dat nog
Als je dat bezig zijn met de hond minder ziet zitten, moet je eens kijken naar een sussex spaniel of een clumber spaniel. Twee spaniels, die ook leuk zijn wat betreft uiterlijk, ongeveer hetzelfde formaat, maar ze zijn huiselijker en ietsiepietsie 'luier' geloof ik, als in: minder beweging nodig. Ik heb zelf geen ervaring met deze honden, maar dat is wat er gezegd wordt. Het blijven spaniels, jachthonden dus, en bijgevolg leven ze met hun neusje...