serat schreef:
Maar in een herplaatser moet je toch ook tijd steken.
Ja, maar je hoeft hem niet continu in het oog te houden zoals je dat bij babies of puppies moet doen.
serat schreef:
Uiteraard kunnen we op zoek gaan naar een hond die geen al te moeilijk verleden heeft (mits we dus voor een herplaatser zouden gaan), en die dingen al kan (lees: zindelijk zijn, paar uurtjes alleen, al een redelijke opvoeding genoten) maar tijd moet je er altijd in steken.
Dit is inherent aan het hebben van een hond. Dus wat het is probleem? Je moet natuurlijk wel bereid zijn om er tijd in te steken. Een hond telt wel mee in het gezin, hij is niet iets dat er maar bij hangt (wat in veel gezinnen wel het geval is maar niet juist). WAarom wil je eigenlijk een hond als je deze vragen stelt?
serat schreef:
Het blijft druk als je een nieuwe hond in je gezin erbij hebt. Bovendien moet je maar afwachten of hond en baasjes bij elkaar passen. (uiteraard maak je een zo goed en verantwoordelijk mogelijke keus bij het kiezen van een hond, maar je weet het nooit zeker)
Ook bij een pup is dit de vraag. WAnt ook die kan zich ontwikkelen tot een hond die niet in het gezin past. Het voordeel bij een volwassen dier is echter dat die zich al ontwikkeld heeft. Daar heb je al een beeld van. Maar.... degene die de hond aan jou kwijt wil moet dan wel eerlijk zijn en een correct beeld schetsen van de hond. HOe dan ook, het probleem draait altijd weer uit bij de mens...
serat schreef:
Maar goed, waar wil ik naar toe? Zou een herplaatser uiteindelijk beter bij onze gezinssituatie passen en wanneer? Dit jaar? (ruim voor ons 2e kindje er is of juist erna, tijdens mijn verlof nog bijv, dan heb ik alle tijd voor de hond een paar maanden lang voor ik weer aan het werk ga) of toch als de kids ouder zijn?
Of het ruim voor jullie 2e kindje is of ruim er na, dat maakt toch niet zoveel uit? MAar je moet de hond wel laten wennen. Niet te veel veranderingen in korte tijd laten ondergaan.
serat schreef:
Bovendien, nu werk ik 3 hele dagen (wel in de plaats waar ik woon), mijn werktijden zijn pas aan te passen als mijn dochtertje (nu 1,5) naar school gaat.
Dit kan wel een nadeel zijn, tenzij je daar een oplossing voor weet.
serat schreef:
We zijn er nog lang niet uit in ieder geval. We willen erg graag een hond, als een herplaatser beter bij onze gezinssituatie past kiezen we daarvoor, maar het moet wel een goed overwogen keus zijn.
Voor wat je werk betreft vind ik het hebben van een pup of een volwassen hond/herplaatser hetzelfde probleem: hoe ga je het oplossen als je 3 dagen werkt?
IN ieder geval kun je een pup niet drie hele dagen thuis laten. Een herplaatser wel, maar pas als hij gewend is. Dus wachten op verlof lijkt me hoe dan ook het beste.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen