Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een uitlaat-maatje

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Abby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger
Aantal honden: 2

Een uitlaat-maatje

Ongelezen bericht door Abby »

Na een hele poos peinzen wat de meest geschikte oplossing was, ben ik vandaag het gesprek aangegaan. Even een situatieschets:
Bij mij in de buurt woont een vrouw met dochter die een JR hebben. Beestje is über-enthousiast, hyperactief, en niet zindelijk. Dus vinden zij (ipv hem zindelijk te maken) het handig om em de hele dag in de bench te stoppen :boos: Af en toe gaat hij de achtertuin in, om zn behoefte te doen, mag daar ook wel lang blijven, ongevbeer n uur oid, maar tis geen grote tuin, gewoon van n rijtjeshuis. Ik heb al eens gevraagd of ze hem ooit wel eens uitlaten. Kreeg ik als reactie:"Nee, dat helpt niet. Als je thuiskomt, pist die alsnog in huis.Dus dat doen we dan ook niet meer." :jank: En dat ventje heeft ZOVEEL energie!
Uit principe weiger ik andermans hond uit te laten als die persoon er zelf simpelweeg te lui voor is... Maar van de andere kant, als ik het ook niet doe, doet helemaal niemand het...
Ik heb vandaag aan de oma van t gezin (de rest was niet thuis) gevraagd of zij wil vragen of ze het goed vinden als ik hem bijvoorbeeld 3x in de week meeneem op een lange wandeling met Abby. Kan dat beestje eindelijk uitrauzen, en heeftie bovendien ook eens contact met soortgenootjes.
Vanavond of morgen krijg ik waarschijnlijk antwoord.
Ik twijfel nu alweer of ik hier echt goed aan doe... Hij zit daar maar weg te kwijnen, en weet ik veel wat voor gestoord gedrag te ontwikkelen. Maar als ik em nou af en toe meeneem op een wandeling, en em vervolgens weer in zn bench laat zitten... :denken: Is dat dan niet extra gemeen? Em eerst even van zn vrijheid laten genieten, en dan weer wegstoppen?
Maar em daar laten zitten KAN ik gewoon niet!
Als die vrouw weigert, wil ik graag uitzoeken wat ik er dan aan kan doen... Ik vind dat een JR toch echt minstens 1 keer per week een hele grote wandeling moet maken hoor...
Hebben jullie tips, suggesties, advies, reacties?
Ik sta ervoor open, zowel positief als negatief. :ok:
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Klacht in dienen bij de DB !! :ok:
Poppetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

Misschien was het beter om voor te stellen samen een leuke wandeling te maken. Misschien moeten ze gewoon weer even geprikkeld worden en inzien dat het een leuke hond is.
Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat je van dat geplas en gepoep in huis gewoon onwijs gek word! En het "even" afleren bij een kleinere hond vind ik zo moeilijk, ze kunnen overal zitten en je bent snel te laat met reageren.

Mijn moeder heeft zelf een klein hondje en die word gewoon genoeg uitgelaten, krijgt voldoende beweging, gaat lekker met de grote honden mee. Maar plast in huis als we er niet zijn.
Misschien dat het iets met verlatingsangst is? Ipv te weinig uitlaten?

Vind opzich dat je er dus wel goed aan hebt gedaan om zoiets voor te stellen, maar ik denk dat je zelf ook wel aan het hondje gaat hechten als je hem 3x op een leuke lange wandeling meeneemt. En wat ga je dan doen ;)
Abby
Zeer actief

Ik heb het er al eens met de inspecteur van de DB over gehad, maar die zei dat ze er niet veel aan kunnen doen. Hij heeft eten, onderdak, ziet er goed uit, komt dagelijks buiten, dus er is geen sprake van mishandeling. :jank:
Via DB kun je erdus helemaal niks mee. Maar als ze inderdaad niet wil dat ik met t hondje loop, kan ik alsnog vragen of die inspecteur als hij tijd heeft, daar even langs wil gaan om haar er op te wijzen dat t zo ook niet leuk is voor de hond... :wink: Misschien is dat n optie...
Maar ik zal eerst haar reactie even afwachten, dan laat ik hier wel weten hoe t verder gaat.
Abby
Zeer actief

Poppetje schreef:Misschien was het beter om voor te stellen samen een leuke wandeling te maken. Misschien moeten ze gewoon weer even geprikkeld worden en inzien dat het een leuke hond is.
Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat je van dat geplas en gepoep in huis gewoon onwijs gek word! En het "even" afleren bij een kleinere hond vind ik zo moeilijk, ze kunnen overal zitten en je bent snel te laat met reageren.

Mijn moeder heeft zelf een klein hondje en die word gewoon genoeg uitgelaten, krijgt voldoende beweging, gaat lekker met de grote honden mee. Maar plast in huis als we er niet zijn.
Misschien dat het iets met verlatingsangst is? Ipv te weinig uitlaten?

Vind opzich dat je er dus wel goed aan hebt gedaan om zoiets voor te stellen, maar ik denk dat je zelf ook wel aan het hondje gaat hechten als je hem 3x op een leuke lange wandeling meeneemt. En wat ga je dan doen ;)
Maar zij wist van tevoren dat hij niet zindelijk was. Als ze dat niet wou, had ze er naar mijn idee gewoonweg niet aan moeten beginnen! Ze wist watr ze zich op de hals haalde.
En ze hebben in de paar jaar dat ze hem hebben, hooguit 3 keer met em gelopen. Ze zijn simpelweg LUI... Laten ze dan inzien wat beter is voor t hondje en hem afstaan oid. Ik hou niet van jack russels, dus zo snel zal ik me niet aan em hechten :mrgreen: Sowieso, ik ben vrijwilliger in een asiel, dus ben qua hondjes en hechten wel wat gewend :mrgreen:
Abby
Zeer actief

:ok: Dat sowieso inderdaad. Maar ik moet eerst eens zien of t allemaal doorgaat. Ik krijg namelijk de indruk dat die mensen zelf vinden dat ze geweldig voor hun dieren zorgen, terwijl ik als dierenliefhebber heel wat gebreken zie...
Maar wat jij zegt is inderdaad goed om rekening mee te houden als t doorgaat!
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Het zou wel lekker zijn voor die J.R als hij ze energie kwijt kan. Dan is de bech misschien ook niet zo erg meer, want daar ligt hij dan lekker in te slapen.
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Waarom nemen dit soort mensen een hond? Het is geen knuffelbeer die je maar weg kunt stoppen als het niet bevalt. Ontzettend triest voor die JR. En ook jammer dat de inspectie er niets aan doet. De kans is namelijk heel groot dat de JR een verknipte hond gaat worden en dat is helemaal zonde. Misschien moet de DB inspecteur eens een gesprek aangaan met die mensen? Dat schrikt ook al vaak behoorlijk af, dus wie weet.

Dat je met die hond wilt lopen is ontzettend goed, maar bedenk wel de risico's van het weglopen en bijten enz. Als die mensen nu eens op cursus gaan (o nee dat kost natuurlijk geld en tijd) dan leren ze ook hoe ze met een hond om moeten gaan en hoe ze die zindelijk kunnen krijgen. Te triest voor woorden dit.
gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door gotcha »

Ik vind dit sowiezo een goed initiatief van jouw kant.En als de mensen akkoord zijn,heeft de jr dan toch nog qualitietime.Meer kan je niet voorstellen. :ok:
Al betwijfel ik ten sterkste of de mensen jouw aanbod aannemen,want in hun ogen zijn ze wel goed voor de hond.Sommige kunnen dit zelfs als bemoeienis zien. :19:

Veel succes trouwens :ok:
kawa2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckels

Ongelezen bericht door kawa2 »

ja dat is eigenlijk de pest van die JR's

zie zien er schattig en klein uit
veel mensen die denk ow wat ene leuk beestje
die gaan wij ook 1 halen zonder er over na te denken wat voor hondje het echt is
dat het toch echt een "werk"hondje is
die heel druk kunnen zijn

en ja dan wordt zo'n beestje maar weg gestopt
als het ze tegenvalt :boos:

iid goebezig dat jij je eigen wel om het beesje bekommert :ok:
en dat je hem wilt helpen
Afbeelding
Abby
Zeer actief

Volgens zichzelf zijn ze zooooo ontzettend dol op hun dieren... Maar ze hebben er niets voor over. Zelfs een wandeling dus niet. Als t meezit, krijg ik vandaag te horen of hij mee mag. Maar ergens ben ik bang dat ze dat inderdaad als bemoeienis zien, en ik een reactie krijg van: "O, nee hoor, das niet nodig. We kunnen zelf wel voor ons hondje zorgen!" Doe dat dan! :boos:
Ik was zelf ook erg bang dat dit op den duur een probleemhondje wordt. Hij vertoont al 'raar' gedrag. Vooral op voortplantings gebied. Hij verkracht de katten, en krijgt het voor elkaar om zichzelf een ...ahum... handje te helpen :N: Gaat op zn kont zitten en tikt steeds met n pootje op zn pistooltje :N: Volgens mij is zulk gedrag gewoon een vervanging van alle aandacht de hij mist, en ophoping van energie die er niet uit kan...
Ik hou jullie op de hoogte!
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Abby schreef: Ik was zelf ook erg bang dat dit op den duur een probleemhondje wordt. Hij vertoont al 'raar' gedrag. Vooral op voortplantings gebied. Hij verkracht de katten, en krijgt het voor elkaar om zichzelf een ...ahum... handje te helpen :N: Gaat op zn kont zitten en tikt steeds met n pootje op zn pistooltje :N: Volgens mij is zulk gedrag gewoon een vervanging van alle aandacht de hij mist, en ophoping van energie die er niet uit kan...
Ik hou jullie op de hoogte!
:jank: :jank: Dat lijkt idd gestoord gedrag van een hond die niks te doen heeft. Wat een zielig verhaal is dit zeg. Ik denk wel dat het hondje ermee geholpen zou zijn dat hij een paar keer per week mee zou mogen, ook al gaat hij daarna weer in dat kooitje. Het zal heel erg schelen als hij andere indrukken, luchtjes krijgt en misschien gaan ze zelf ook nog weleens een blokje om. Heel erg om te lezen dat zo'n beestje niet eens een paar kwartiertjes wandelingen krijgt en met de mensen in huis mee mag scharrelen.

Anne
Abby
Zeer actief

En het mag!!!!!!!!!!! :cheer:
Morgen ga ik eerst even met t kereltje kennisaken, kijken wat voor ettertje t is :mrgreen: Dan eerst maar even gewoon n stukje met em lopen, en dan voorstellen an Abby. Ben erg benieuwd hoe dat gaat!
Morgen of overmorgen volgt mn uitgebreide verslag (voor de liefhebber) :mrgreen: .
Poppetje
Zeer actief

Abby schreef:En het mag!!!!!!!!!!! :cheer:
Morgen ga ik eerst even met t kereltje kennisaken, kijken wat voor ettertje t is :mrgreen: Dan eerst maar even gewoon n stukje met em lopen, en dan voorstellen an Abby. Ben erg benieuwd hoe dat gaat!
Morgen of overmorgen volgt mn uitgebreide verslag (voor de liefhebber) :mrgreen: .
Yay! En ook alles geregeld qua probleempjes die eventueel kunnen komen? Of is het daar nog niet de tijd voor!
Nou in ieder geval heel goed dat hij nu wat vaker de deur uit kan!
Hoop dat het een beetje klikt met jou hond.
eefje_ates
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.

Ongelezen bericht door eefje_ates »

Geweldig dat jij dit op je wil nemen :ok: Heeft dat hondje tenminste ook iets!
Afbeelding
Phalène
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul nain Papillon + Phalène
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Phalène »

Leuk zeg! :ok:

Hopelijk gaat alles goed (ook met Abby). Wat zal er een wereld voor het beestje opengaan... :cheer:
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Leuk hoor, tof voor die JR, ik hoop dat het allemaal goed gaat dan heeft de JR dook meer plezier in zijn leventje
Remco
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Remco »

Misschien toch ook nog eens een gesprek aangaan met deze mensen waarom ze de hond hebben? Wat voor lol ze er op deze manier aanhebben? Wat ze er werkelijk aan gedaan hebben om de hond zindelijk te krijgen.

Gewoon een serie open vragen op ze af vuren waarin ze zelf de conclusies mogen trekken.
Abby
Zeer actief

Zit nu al in de stress... Morgen ga ik er heen om hem te leren kennen, en dan wil ik inderdaad eens vragen wat ze zo in hemelsnaam aan dat beestje hebben, en andersom. Maar ik weet dat ik op het moment dat ik iets moet of wil zeggen, dat ik dan dichtklap... :N: Kan me er heel druk en boos over maken, maar durf t dan weer niet recht in hun snufferd te zeggen. Mede doordat ik ook bang ben dat mijn uitlaat-service dan weer van de baan is. Dat ze denken dat ze zelf wel voor hun hondje kunnen zorgen en daar 'die bemoeial' niet bij nodig hebben. :19: Maar de tijd zal het leren.
Phalène
Zeer actief

Logisch dat je je er druk over maakt, maar zoals je al schrijft: de tijd zal het leren. Heel veel succes alvast voor morgen! :ok:

Ik hoop dat de hond enorm op gaat knappen van de wandelingen en hopelijk verandert zijn gedrag thuis ten goede. Misschien opent dat de ogen van de baasjes en gaan die dan meer met hem ondernemen...

Of zijn ze al zó ver heen dat dat niet meer gaat lukken? :wink:
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

En ben je al geweest en hoe was het ???.....
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

ik ben wel benieuwd hoe het was........
Sascha99
nieuw lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sascha99 »

Ik denk dat je er wel goed aan doet, misschien vindt die hond het wel hardstikke fijn. ( Dat weet ik bijna wel zeker.)
Denk ook dat hij dan thuis wat positiever is, en dat de baasjes dan misschien wel denken; Goh dit doet hem goed! Dit moeten we zelf ook doen..
Abby
Zeer actief

Hehe, ben ik weer! ZO HEE! Ik heb me suf gelopen met dat ventje!!!!!!!!!!
Hij bleek minder 'gestoord' te zijn dan ik had verwacht. :ok: Hij heeft maar 2 minpunten, namelijk zn onzindelijkheid en het feit dat hij NIET wil worden aangeraakt.
Halsbandje om doen duurde dan ook n kwartier :roll:
Maar toen hij aangelijnd was (aan MIJN 8meter flexi- riem, met Abby's oude halsband, want dat hadden ze zelf niet in huis) ging t super! Hij heeft door veld en bos en sloten en weet ik veel wat gerend. En hij was zo enthousiast! :cheer:
Luistert alleen voor geen meter, maar daar is het waarschijnlijk ook n JR voor :mrgreen:
Hij is ook niet sociaal tegen andere honden, zodra dr eentje in zicht was, liep hij al te keffen, en als ie dichterbij kwam, grommen als n hele stoere hond.
Met Abby heeft hij nog geen kennis gemaakt. Mede doordat ik hem eerst zelf even wou leren kennen, en ook omdat hij zooo onder de vlooien zit, net als alle katten daar. En mijn huis moet zo vlo-vrij mogelijk blijven, ivm 2 katten en een hond met vlooienallergie. Dus wil ik eerst dat hij ontvlooid is voordat Abby kennismaakt met hem. Of is dit wat vergezocht en springen de vlooien niet over als ze gewoon samen lopen? :denken:
De dochter van het gezin, 15 jaar geloof ik, vroeg gister aan dr moeder:Als zij hem onder de duim heeft, mag ik er dan ook wat vaker mee lopen? Ik hoefde hem helemaal niet onder de duim te krijgen, was niet dominant oid, alleen dus dat happen bij aanraking. Maar ik heb ook gezegd dat dat uitlaten niet alleen mocht, maar dat het zelfs moest van mij. Als soort van opdracht, om de hond beter te leren kennen. Op hoop van zegen... :roll:

Vanmiddag geschiedde een wonder! Ik zat een kopje thee te drinken, en zie dat meisje voor t huis langs lopen, MET HOND! aan een nieuwe riem! Jammergenoeg geen flexi, maar ze heeft met em gerend en ze vonden t beide leuk!

Vooruitgang!!! :cheer: :cheer: :cheer:
Phalène
Zeer actief

Fijn dat het zo goed gegaan is gisteren en wat leuk dat de dochter des huizes al aangestoken is door het wandelvirus! :ok:

Over al dan niet overspringende vlooien weet ik niks zinnigs te zeggen, behalve dan dat ik persoonlijk liever zou wachten met de kennismaking tot de JR ontvlooid is... :wink:
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shibby »

:ok: :ok: :ok: :cheer: :cheer: :cheer:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Dat is leuk zeg! :ok:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Wat leuk dat het zo goed is gegaan.
Wellicht is het happen uit een vorm van angst. Volgende keer iets lekkers meenemen en hem een beetje trainen om het leuk te vinden om een halsbandje omgedaan te krijgen. :wink: En hij moet je een beetje gaan vertrouwen. Dan komt het wel goed. :ok:
Zielig eigenlijk he? Zo'n hondje dat niks gewend is, ook buiten niet.
Maar het is een goed teken dat het meisje er ook mee liep. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Poppetje
Zeer actief

Hoe gaat het nu met de Jack russel? Is hij al vaker meegeweest? Doen de eigenaren van het baasje nu zelf ook meer met het hondje?
Abby
Zeer actief

Ik had verwacht dat ze na mijn uitlaat-dienst misschien een dag of 3 t zelf zouden volhouden, maar nee, nog beter, ze doen t nog steeds zelf! :cheer:
Dagelijks, 3-4 keer een redelijk rondje. Met mij is hij nog niet weer meegeweest, maar binnenkort gaan we met zn allen (tot mijn spijt) een grote wandeling maken. Ik had liever een goede vriendin mee, zodat ik met een leuk iemand n uur kan sjouwen, maar goed... Alles voor t hondje :mrgreen:

Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, laat ik t hier weten! :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”