Ja, ik snap het volkomen....Moos schreef:Dat is volgens mij wat onduidelijk. De neuropathie bijwerking schijnt wel omkeerbaar te zijn, bij mensen tenminste, bij honden is er nog veel minder over bekend voor zover ik kan vinden. Die neuropathie kan voorkomen worden door Vit. B1 toe te voegen, maar regelmatig ook weer niet.Caro. schreef:Ik weet echt niet wat ik zou doen...
Is het 'ongevaarlijk' om te beginnen met de behandeling en mocht Moos erg veel last van bijwerkingen krijgen, om dan 'ongevaarlijk' weer te stoppen? Zonder gevolgen dus?
Probleem is dan weer dat Moos' ziekte voor exact hetzelfde zorgt; ook een perifere neuropathie, dat is wat Moos heeft (en verder zal krijgen) zeg maar.
Die andere bijwerkingen, zoals leverschade e.d, weet ik niet of dat omkeerbaar is (bij mensen). Ik weet ook niet hoe je dat bij honden zou merken; moet je Moos dan daarop gaan testen tussendoor ofzo?
Ik durf het best wel een weekje ofzo te geven, en echt minimale dosering, maar in die tijd ga ik niet kunnen zien of het wat doet. Hoogstens dat je dan wat bijwerkingen wel kan zien (en dan nog, als het zorgt voor die neuropathie, tja, Moos heeft dus al problemen met lopen soms), maar of het zijn zenuwen zou 'beschermen'? Moos heeft wel vaker (lange) periodes dat het aardig goed gaat, ik zou niet kunnen zien of dat dan door dat spul zou komen. En of het die zenuwen echt 'beschermt' is dus in echte onderzoeken ook weer onduidelijk voor zover ik kon vinden. Zeker aangezien ik geen hoge dosering wil.
Het zou voornamelijk bij bepaalde mensen wel iets doen tegen 'verzuring', daar kan ik wel iets bewijs over vinden, alleen dat kan ik bij Moos dus ook onder controle houden door dat wagentje.
Ik moet zeggen dat als er geen 'bewijs' is dat het de oorzaak wegneemt (zoals Geer opperde), dat ik ook met 'uitproberen' iets heb van "moet ik hem dan dan weer aandoen'. Die arme hond is al drie dubbel binnenstebuiten gekeerd, moet ik hem dan weer iets gaan geven om 'eens te proberen' die dan weliswaar 1 bijwerking heeft die (bij mensen) iig omkeerbaar is, maar dat duurt dan wel een paar dagen, het is niet "stoppen met medicatie, floep bijwerking weg". Dan krijgt hij zo'n neuropathie (veel zwaarder dan zijn ziekte momenteel veroorzaakt), en dan is hij een dag of 3-5 bijvoorbeeld zodanig ziek dat hij gaat zwalken, uitemate moeilijk loopt. Moet ik hem dat dan weer aandoen? Zonder dat het hem beter zal kunnen maken uberhaupt?
Zelfs op afstand, zou ik dus geen beslissing kunnen nemen hierover, laat staan hoe moeilijk het voor jou is