Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

EMG en spierbiopt Moos-uitslag p. 26....

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Moos schreef:
Caro. schreef:Ik weet echt niet wat ik zou doen...

Is het 'ongevaarlijk' om te beginnen met de behandeling en mocht Moos erg veel last van bijwerkingen krijgen, om dan 'ongevaarlijk' weer te stoppen? Zonder gevolgen dus?
Dat is volgens mij wat onduidelijk. De neuropathie bijwerking schijnt wel omkeerbaar te zijn, bij mensen tenminste, bij honden is er nog veel minder over bekend voor zover ik kan vinden. Die neuropathie kan voorkomen worden door Vit. B1 toe te voegen, maar regelmatig ook weer niet.
Probleem is dan weer dat Moos' ziekte voor exact hetzelfde zorgt; ook een perifere neuropathie, dat is wat Moos heeft (en verder zal krijgen) zeg maar.
Die andere bijwerkingen, zoals leverschade e.d, weet ik niet of dat omkeerbaar is (bij mensen). Ik weet ook niet hoe je dat bij honden zou merken; moet je Moos dan daarop gaan testen tussendoor ofzo?

Ik durf het best wel een weekje ofzo te geven, en echt minimale dosering, maar in die tijd ga ik niet kunnen zien of het wat doet. Hoogstens dat je dan wat bijwerkingen wel kan zien (en dan nog, als het zorgt voor die neuropathie, tja, Moos heeft dus al problemen met lopen soms :19: ), maar of het zijn zenuwen zou 'beschermen'? Moos heeft wel vaker (lange) periodes dat het aardig goed gaat, ik zou niet kunnen zien of dat dan door dat spul zou komen. En of het die zenuwen echt 'beschermt' is dus in echte onderzoeken ook weer onduidelijk voor zover ik kon vinden. Zeker aangezien ik geen hoge dosering wil.
Het zou voornamelijk bij bepaalde mensen wel iets doen tegen 'verzuring', daar kan ik wel iets bewijs over vinden, alleen dat kan ik bij Moos dus ook onder controle houden door dat wagentje.

Ik moet zeggen dat als er geen 'bewijs' is dat het de oorzaak wegneemt (zoals Geer opperde), dat ik ook met 'uitproberen' iets heb van "moet ik hem dan dan weer aandoen'. Die arme hond is al drie dubbel binnenstebuiten gekeerd, moet ik hem dan weer iets gaan geven om 'eens te proberen' die dan weliswaar 1 bijwerking heeft die (bij mensen) iig omkeerbaar is, maar dat duurt dan wel een paar dagen, het is niet "stoppen met medicatie, floep bijwerking weg". Dan krijgt hij zo'n neuropathie (veel zwaarder dan zijn ziekte momenteel veroorzaakt), en dan is hij een dag of 3-5 bijvoorbeeld zodanig ziek dat hij gaat zwalken, uitemate moeilijk loopt. Moet ik hem dat dan weer aandoen? Zonder dat het hem beter zal kunnen maken uberhaupt?
Ja, ik snap het volkomen....
Zelfs op afstand, zou ik dus geen beslissing kunnen nemen hierover, laat staan hoe moeilijk het voor jou is :(:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Het antwoord over DCA van de veterinair neurologe in Amerika is dat DCA alleen experimenteel is ingezet en dat het in de veilige dosis geen werkzame resultaten zou hebben bij mitochondriale aandoeningen.

Met deze info, gecombineerd met de info van de schoonvader van Geer, en alles wat ik zelf gevonden heb, heb ik besloten om het niet te gaan geven..

Ik ga er alles aan doen om Moos' laatste periode (jemig wat klinkt dat toch rot :(: ) nog zo aangenaam en fijn mogelijk te maken, en wil daarvoor ook komende week langs een hollistisch da.
Afbeelding
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Moos schreef:Het antwoord over DCA van de veterinair neurologe in Amerika is dat DCA alleen experimenteel is ingezet en dat het in de veilige dosis geen werkzame resultaten zou hebben bij mitochondriale aandoeningen.

Met deze info, gecombineerd met de info van de schoonvader van Geer, en alles wat ik zelf gevonden heb, heb ik besloten om het niet te gaan geven..

Ik ga er alles aan doen om Moos' laatste periode (jemig wat klinkt dat toch rot :(: ) nog zo aangenaam en fijn mogelijk te maken, en wil daarvoor ook komende week langs een hollistisch da.
Als ik me ergens in kan vind dan is 't wel in deze laatste uitspraak van jou :ok:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik denk dat je je beslissing heel goed en rationeel hebt overwogen, respect hiervoor Marloes.
Ik hoop dat je nog iets voor Moos kunt betekenen als je bij de holistische dierenarts langs gaat. Wie weet kan die er toch nog iets mee.
Ik vind het zó rot voor je, dit...
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

:knuffel1:

Wat een klotezooi Marloes :cry:

Ik weet niet wat ik moet zeggen.... vind het zo rot voor je...
Kan alleen maar de wens uitspreken dat de 'laatste periode' van Moos toch nog een lange en mooie tijd mag worden.
Afbeelding
A good dog never dies...

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Moos schreef: Ik ga er alles aan doen om Moos' laatste periode (jemig wat klinkt dat toch rot :(: ) nog zo aangenaam en fijn mogelijk te maken, en wil daarvoor ook komende week langs een hollistisch da.
Als ik alles zo lees denk ik dat je gelijk hebt en dat ik het ook zo zou doen.Wat een ***** uitkomst.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Moos
Zeer actief

Ik moet zeggen dat nu ik echt besloten heb om het niet te gaan geven dat de klap nu aardig aan begint te komen.

Mijn lieve lieve Moosie :jank:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:Ik moet zeggen dat nu ik echt besloten heb om het niet te gaan geven dat de klap nu aardig aan begint te komen.

:jank: :jank:

Dit is gewoon zwaar k*t Marloes en zó oneerlijk :cry:
Afbeelding
A good dog never dies...

Moos
Zeer actief

Inge O schreef:hoe rottig ook, marloes, zo'n beslissing geeft ook rust. je hoeft je daarbij ook nog een keer geen zorgen te maken of je schuldig te voelen over eventuele bijwerkingen - want als hij die zou krijgen wordt het pas echt erg voor jullie allebei.
ik hoop heel erg dat moos nog tijden mee kan op de manier zoals het nu nog redelijk goed gaat. ben ook benieuwd wat de holistische da zal voorstellen.
Jawel het geeft ook rust.
Het is wat dubbel, het geeft rust, en het zorgt er ook voor dat nu wel even heel hard aankomt dat er dus niet zoveel aan te doen valt :(:

Hollistisch da zal wel na de feestdagen worden denk ik...ik ben ook benieuwd wat daar nog uitkomt.
Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

:(: Een moeilijk maar wijs besluit Marloes...

Knuffel voor jou, Moosie en Saar

Als je wat input wilt over verschillende holistische da's, je weet me te vinden.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Ja, moedig en wijs en - voor Moos - de meest eerlijke beslissing. Hij heeft er het allermeest aan als de rest van zijn leven zo comfortabel mogelijk, leuk en goed is.
Een hond leeft in het 'nu', dus maak wat van dat 'nu'.

Neemt - uiteraard - allemaal niet weg dat het voor jou enorm verdrietig en moeilijk is.

Ik ga jou en Moos (en Saar) maar weer een dikke :knuffel1: geven.
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

ach jee,ik pink een traantje weg(nu al) ik vind het zo erg dat er gewoon niks is wat hem zou kunnen helpen buiten dat wat je nu al doet.
Ik vind het heel knap en moedig van je dat je zo je best voor hem doet,dikke pluim daarvoor en heel veel sterkte,ook bij een hol.da :knuffel1:
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

:knuffel:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik hoop echt dat je besluit, je meer rust gaat geven. Ik vind het echt super hoe jij alle informatie die er maar is hebt verzameld om zo tot een besluit te komen. Je hoeft je echt geen moment schuldig te voelen of je wel de juiste beslissing hebt genomen!

Dikke knuffel en als er iets is, weet je me te vinden :knuffel1:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ook nog een knuffel van mij voor de hondjes en voor jou :knuffel:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

Inge O schreef:
Sita schreef:Ik vind het echt super hoe jij alle informatie die er maar is hebt verzameld om zo tot een besluit te komen
sluit ik me helemaal bij aan. je hebt echt heel wat bovengehaald, marloes :ok: . jammer genoeg bleek de inhoud tegen te vallen, maar ook dan blijft het nog info die je wel moest hebben, hoe weinig hoopgevend ook :wink: .
Sluit ik mij ook helemaal bij aan :ok:

Heel veel sterkte Marloes :knuffel:
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

sterkte meis, je weet me te vinden als je me nodig hebt.
Moos
Zeer actief

Cleo schreef:
Inge O schreef:
Sita schreef:Ik vind het echt super hoe jij alle informatie die er maar is hebt verzameld om zo tot een besluit te komen
sluit ik me helemaal bij aan. je hebt echt heel wat bovengehaald, marloes :ok: . jammer genoeg bleek de inhoud tegen te vallen, maar ook dan blijft het nog info die je wel moest hebben, hoe weinig hoopgevend ook :wink: .
Sluit ik mij ook helemaal bij aan :ok:

Heel veel sterkte Marloes :knuffel:
Dan wil ik nog even zeggen ook met dank aan de mensen de hengeltjes voor me uit hebben gegooid! Daar ben ik ongelooflijk mee geholpen!
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

ik heb tot nu toe niet gereageerd maar wel mee gelezen.
Vind het een hele dappere goed overwoge beslissing.
Ik hoop dan ook dat je nog lang van Moosje mag genieten want een beter baasje kan hij zich denk ik niet wensen. :knuffel1:
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Marloes, nog even op de valreep ook dikke knuffels van ons voor jullie alle drie :knuffel: .
Zodra ik volgende week eventueel meer weet hoor je weer van me :wink: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Wat ik nog gevonden heb is dat er over het algemeen sowieso eigenlijk niet echt iets tegen een mitochondriale ziekte te doen is
De 'behandeling' verschilt per patient, maar de meesten nemen toch wel Q10 en Carnitine. Dat ga ik Moos dus gewoon weer geven (had ik ook al ergens anders gelezen), baat het niet dan schaadt het niet. :19:
Laatst gewijzigd door Moos op 20 dec 2007 16:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Doerak
Actief

Ongelezen bericht door Doerak »

Heb je niets meer van Mandigers gehoord Marloes????????
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Moos schreef:Wat ik nog gevonden heb is dat er over het algemeen sowieso eigenlijk niet echt iets tegen een mitochondriale ziekte te doen is
De 'behandeling' verschilt per patient, maar de meesten nemen toch wel Q10 en Carnitine. Dat ga ik Moos dus gewoon weer geven (had ik ook al ergens anders gelezen), baat het niet dan schaadt het niet.
:19:
Nou, geef Moosje maar die Q 10 en Carnitine. (daar zitten toch geen bijwerkingen aan vast?)
Het zal misschien toch een beetje helpen :wink:
Laatst gewijzigd door ranetje op 20 dec 2007 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Wat rot allemaal :(: ik kan mij wel helemaal in je beslissing vinden. Ik hoop dat je nog een hele lange tijd van Moosje mag genieten. Sterkte.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Doerak schreef:Heb je niets meer van Mandigers gehoord Marloes????????
Jawel, 2 dagen geleden :wink:
Nu heb ik net gemaild dat ik besloten heb dat ik het niet wil geven, dat kan hij niet voor me beslissen ook natuurlijk. :19: :wink:

Of de duvel ermee speelt, net weer contact gehad.
Hij begrijpt mijn keuze volkomen, en we gaan nou verder kijken hoe het gaat met die supplementen. Hij wil graag weten hoe het nu gaat met Moos daarmee.
Laatst gewijzigd door Moos op 20 dec 2007 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

ranetje schreef:
Moos schreef:Wat ik nog gevonden heb is dat er over het algemeen sowieso eigenlijk niet echt iets tegen een mitochondriale ziekte te doen is
De 'behandeling' verschilt per patient, maar de meesten nemen toch wel Q10 en Carnitine. Dat ga ik Moos dus gewoon weer geven (had ik ook al ergens anders gelezen), baat het niet dan schaadt het niet.
:19:
Nou, geef Moosje maar die Q 10 en Carnitine. (daar zitten toch geen bijwerkingen aan vast?)
Het zal misschien toch een beetje helpen :wink:
Volgens mij zitten daar geen bijwerkingen aan. Zijn beide voedingssuplementen :wink:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Moos schreef:Ik moet zeggen dat nu ik echt besloten heb om het niet te gaan geven dat de klap nu aardig aan begint te komen.

Ik kan het me ook lastig voorstellen als ik de foto's van hem zie, ik weet ook wat voor een vrolijk hondje het is normaal. Hopelijk kan die holistisch dierenarts wat betekenen en ik hoop dat je Moosje nog zo lang mogelijk bij je kan houden. Ik vind het zo ontzettend rot voor je :jank: :jank:

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:

Ik kan het me ook lastig voorstellen als ik de foto's van hem zie, ik weet ook wat voor een vrolijk hondje het is normaal. Hopelijk kan die holistisch dierenarts wat betekenen en ik hoop dat je Moosje nog zo lang mogelijk bij je kan houden. Ik vind het zo ontzettend rot voor je :jank: :jank:

Anne
Ik heb net vanochtend een foto van hem gemaakt op een slecht moment. Dit was niet net nadat hij wakker was geworden, hij had net wat door het huis getrippeld, ging in zijn mand liggen, en kijkt me dan zo aan:

Afbeelding

Dat staat dan zo in schril contrast met zijn vrolijke (wandel)bekkie..
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

De 'behandeling' verschilt per patient, maar de meesten nemen toch wel Q10 en Carnitine. Dat ga ik Moos dus gewoon weer geven (had ik ook al ergens anders gelezen), baat het niet dan schaadt het niet. :19:
En de biergist, die zou ik zeker ook geven :wink:
Prettig trouwens dat je contact heb gehad met de veterinair neuroloog, dan kan je veel gefundeerder een beslissing nemen.

Sterkte met Moos en denk aan Nelson die leeft ook al een poosje - heel gelukkig - in de extra tijd :ok:
Moos
Zeer actief

Ennath schreef:
En de biergist, die zou ik zeker ook geven :wink:
Prettig trouwens dat je contact heb gehad met de veterinair neuroloog, dan kan je veel gefundeerder een beslissing nemen.

Sterkte met Moos en denk aan Nelson die leeft ook al een poosje - heel gelukkig - in de extra tijd :ok:
Ja die biergist blijven we ook geven :ok:
En hopen dat Moos nog heel veel 'extra tijd' krijgt inderdaad!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”