Tulp schreef:De brakken met al die moeilijke franse namen heb ik gewoon overgeslagen........ ik dacht beter 220 goed dan 250 half.
Ik had daarvoor een gemakkelijke pp-presentatie waar eerste de hond verscheen en daarna de hond met beschrijving.
Als je het een beetje handig aanpakt is het goed te doen.
Ik heb in de begin jaren 70 AKK gedaan(toen was dit nog 1 cursus)
onze leraar was Gerard Smits, toenmalig fotograaf voor de "Hondenwereld"dus een heleboel fotos(zw/wit) van rashonden.
Aan het eind van elke les, kregen we een heel pakket van deze honden en moesten we ze zo leren, er werden ook "spelletjes mee gedaan, zoals kwartetten e.d.
Het examen werd mondeling afgenomen op de Emmalaan bij de Raad van Beheer
Bij rassenkennis vroegen ze welk ras ik zelf had, 'n Beagle, toen werd ik doorgezaagd over de scandinavische brakkenrassen, waar toendertijd vrij weinig van bekend was.(geen internet e.d )
Hadden ze toen maar de "fransen" genomen, daar wist ik iets meer van.
maar of het zo heeft moeten zijn, jaren later liepen/lopen hier wel Zweedse brakken rond
een aantal cursisten zijn doorgegaan en later keurmeester geworden(o.a Hr. Grevelt, windhonden).
Ik ben niet verder gekomen dan "exterieur en bewegingsleer" , we kregen daar toen les van enkele "beroemdheden" o.a. Mevr Baretta en Mevr. Brooymans!