ranetje schreef:Sommige van die uitgebreid geteste medicijnen blijken soms naderhand nog een paar onverwachte bijwerkingen te kunnen hebben waar je ook niet vrolijk van wordt.
Dat is een argument om nóg beter te testen, en om verder door te zoeken naar medicijnen die nog beter werken en minder bijwerkingen tonen. Niet om dan maar medicijnen voor te schrijven die geen enkele werking hebben.
Ik heb niets tegen reguliere (allopatische) medicatie,
Allopathie bestaat al eeuwen niet meer (dat was de geneeskunde gebaseerd op het in evenwicht brengen van de lichaamssappen, oa. door middel van aderlating). De term wordt alleen nog door homeopathen misbruikt om de reguliere geneeskunde mee aan te duiden, maar geheel ten onrechte.
en ik ben vreselijk tegen kwakzalverij.
De wetenschap is het unaniem eens dat homeopathie kwakzalverij is, dus jij schijnt hier toch niet zo vreselijk tegen te zijn als je hier beweert.
Er zitten hier een paar goede reguliere dierenartsen, die daarnaast ook met homeopathie werken.
Ik vind het onbestaanbaar dat echte dierenartsen zich hiermee inlaten, ik zou mijn huisdier dan ook nooit aan zo iemand toe vertrouwen.
Zij marchanderen niet,
Ze stellen diagnoses die op niets gebaseerd zijn (zie het ridgeback geval hierboven) behandelen met methodes die geen enkel effect sorteren en schrijven medicijnen voor waarvan nog nooit enige werking is aangetoond. En daar vragen ze ook nog geld voor. Als dat geen marchanderen is wat is het dan wel?
vragen geen extreme bedragen en bekijken elk geval apart.
Dat lijkt me het minste....
Beslissen daarna of ze allopatisch of homeopathisch te werk zullen gaan.
De enige reden die ik zou kunnen bedenken is dat ze soms gewoon weten dat er geen echte behandeling mogelijk is, en daarom (omdat mensen dat nu eenmaal niet willen horen) maar suikertabletjes voorschrijven. Waarop het stickertje homeopathie geplakt is. In mijn ogen is en blijft dat gewoon bedrog.
En dan nog...................ik ben nuchter genoeg om zelf beslissingen te nemen.

Ik twijfel niet aan je nuchterheid. Wel is het zo dat je verschikkelijk veel kennis nodig hebt om een gefundeerd, rationeel besluit te kunnen nemen. Om te snappen hoe medicijnen werken zul je je moeten verdiepen in de biochemie, cellulaire biologie, fysiologie vervolgens bacteriologie, virologie, parasitologie, vervolgens pathologie en tenslotte farmacologie. Om kwakzalverij te kunnen herkennen zul je aardige kennis moeten hebben van wetenschapsfilosofie en methodologie.
Dat is dus niet voor iedereen weggelegd. Het is niet voor niets dat de studies geneeskunde en diergeneeskunde 5 jaar duren!
Groetjes,
Kees