ZinoJinx schreef:Hallo,
Ik kan je één raad geven, laat ze steriliseren..had ik het allemaal eerder geweten had ik mijn lieve chana nog gehad.
zij is begin juli geopereerd aan baarmoederonsteking. ze was 10 jaar. de operatie op zicht is goed verlopen maar na de ingreep is ze massaal haar rode boedcellen beginnen afbreken en heeft daarna een bloedtransfusie ondergaan, maar ook dat heeft niet mogen baten. Ze is vorige week ingeslapen (een grote maand na haar operatie).
Hetgéén ze mijn dierenarts mij vertelde tijdens heel de behandeling was 'als je een teefje hebt, laat ze sterilliseren'. Als dit op jonge leeftijd gebeurd zou je heel wat minder kans maken op een situatie die ik heb voorgehad met Chana.Het afbreken van haar rode boedcellen is een gevolg van de opertie zelf, denken ze. En aangezien jouw hond 'nu' al - waarschijnlijk toch - problemen heeft met zijn loopsheden, zou ik niet twijfelen.
Mijn andere 2 teven zijn op jonge leeftijd gesterilliseerd en bij de Jack Russel (3 jaar) hebben ze alles weggenomen (de volledige baarmoeder) omdat deze er slecht uitzag. Toch hebben wij daar niets van gemerkt. Ik zou het zeker voor het onzekere nemen. Bij Chana dacht ik er vroeger ook niet over na..hadden zij mij toen de risico's van operaties 'op leeftijd' doorgegeven, dan had ik ze misschien nog gehad.
Ik wil je niet bang maken, maar in jouw plaats had ik graag gehad dat iemand mij zo'n verhaal had gedaan zodat ik een beslissing had kunnen nemen.
Ik kan me na jouw nare ervaring wel voorstellen dat je dit advies geeft, maar ik vind het wel heel erg zwart-wit gesteld.
Lang niet iedere intacte teef krijgt een baarmoederontsteking, en lang niet iedere teef die toch een baarmoederontsteking krijgt overleeft het niet. Ook teven die worden gecastreerd kunnen complicaties krijgen, kunnen naderhand een hele vreemde vacht krijgen, hun gedrag kan in negatieve zin veranderen, en zo zijn er wel meer nadelen van castratie bij de teef op te noemen.
Om maar alles preventief weg te halen bij een gezonde hond vind ik zelf echt overdreven.
Wat betreft de loopsheid van Biène zou het een split heat kunnen zijn misschien, ik heb daar zelf geen ervaring mee bij mijn honden.
Mijn teven vloeien ook (nauwelijks) zichtbaar tijdens hun loopsheid trouwens, ook al zitten ze gewoon binnen. Nozem is momenteel ook loops maar daar heb ik nog geen spatje van bloed van gevonden. Sjefke is een paar weken geleden loops geworden en ook van haar heb ik niets gevonden.
Bij Nozem weet ik nu wel zeker dat ze echt loops is, omdat ik inmiddels 2x progesteron heb laten prikken, en deze stijgende is, een teken dat een ovulatie nadert.
Ik zou Biène heel goed in de gaten houden om in ieder geval een eventuele baarmoederontsteking (of vaginitis) snel door te hebben en daarop in te grijpen indien nodig.