Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loopsheid Biène...update, ik ben blijkbaar een sukkel

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Loopsheid Biène...update, ik ben blijkbaar een sukkel

Ongelezen bericht door Inge »

Biène is pas toen ze zo'n 17 maanden oud was voor het eerst loops geweest.
Anderhalve maand geleden, na een periode waarin ze duidelijk scherper/chagrijniger was dan voorheen (was bij de eerste loopsheid ook het geval) verloor ze opnieuw wat bloed.
Dit keer zeer weinig. Marouck, die de eerste keer behoorlijk wat rijgedrag vertoonde op het toppunt van Biènes loopsheid, heeft dat dit keer niet gedaan. Ik heb Biène ook niet zien "staan". Zeer sporadisch vond ik echter wel een druppeltje bloed, maar het was minimaal. De reuen op de club reageerden eigenlijk ook nauwelijks op haar en haar geslachtsdeel zwol minder op als de eerste keer.
Nu zie ik net dat Biène een heldere slijmsliert verloor. Ook dit heeft ze beide keren gehad voor ze loops werd.
Nu twijfel ik dus of ze de tweede keer wel echt loops is geweest of dat het misschien een gesplitste loopsheid zou kunnen zijn, die nu pas door gaat zetten?
Iemand ervaring met gesplitste loopsheden? Zou dit er een kunnen zijn?

Ze is gewoon fit, vertoont geen tekenen die zouden kunnen wijzen op een ander probleem in mijn ogen.
Ik hou het verder gewoon in de gaten. :wink:
Laatst gewijzigd door Inge op 21 sep 2007 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Niemand? :19:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Puk en Bompa
Actief

Ongelezen bericht door Puk en Bompa »

toch niet het begin van een baarmoederontsteking?
Afbeelding
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Zou heel goed een gespleten loopsheid kunnen zijn. Heb het zelf niet mee gemaakt maar wel eens gezien bij de honden van vrienden van ons. Die hadden een teef die vier dagen heel minimaal bloed verloor. Vervolgens stopte het en ik geloof een week of vijf later werd ze echt loops. Heb je enig idee hoelang Biene (met streepje) :mrgreen: heeft gevloeit afgelopen keer?
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Nono schreef:Zou heel goed een gespleten loopsheid kunnen zijn. Heb het zelf niet mee gemaakt maar wel eens gezien bij de honden van vrienden van ons. Die hadden een teef die vier dagen heel minimaal bloed verloor. Vervolgens stopte het en ik geloof een week of vijf later werd ze echt loops. Heb je enig idee hoelang Biene (met streepje) :mrgreen: heeft gevloeit afgelopen keer?
Ik heb alleen de eerste dagen enkele druppels gevonden.
Ze was "loops" in de vakantie en ik moest toen hele dagen werken, ze zat dus overdag voornamelijk in de kennel. Daar heb ik niets gevonden, op de dagen en avonden dat ze binnen was wat heldere lichtroze druppels, meer niet.
Nu hield ze zich de eerste keer ook heel goed schoon maar toen het vloeien de eerste loopsheid echt doorzette heb ik heel wat meer druppels gevonden en werd ze dus ook "hitsig", dat heeft ze deze keer niet gehad.
Bij haar moeder en grootmoeder werden de loopsheden nauwelijks opgemerkt, maar die leefden beide buiten, in tegenstelling tot Biène die als ik thuis ben gewoon binnen is.

Ik ga het maar gewoon goed in de gaten houden. Vandaag valt me op dat ze wat meer likt als normaal en dat ze dus die heldere sliert verloor. Verder is ze gewoon fit en daarom denk ik nu nog niet direct aan een baarmoederontsteking (maar ik sluit dat ook niet uit).
Haar "loopsheid" zou nu zo'n 4 weken geleden over zijn als ik het moment dat ik de eerste veeg op het keukenpapiertje wat ik vond als 1e dag zou houden en uit zou gaan van 21 dagen loopsheid. :19:
Groetjes Inge
Afbeelding

ZinoJinx
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russel
Engelse Bulldog
Rottweiler

Ongelezen bericht door ZinoJinx »

Hallo,

Ik kan je één raad geven, laat ze steriliseren..had ik het allemaal eerder geweten had ik mijn lieve chana nog gehad.
zij is begin juli geopereerd aan baarmoederonsteking. ze was 10 jaar. de operatie op zicht is goed verlopen maar na de ingreep is ze massaal haar rode boedcellen beginnen afbreken en heeft daarna een bloedtransfusie ondergaan, maar ook dat heeft niet mogen baten. Ze is vorige week ingeslapen (een grote maand na haar operatie).
Hetgéén ze mijn dierenarts mij vertelde tijdens heel de behandeling was 'als je een teefje hebt, laat ze sterilliseren'. Als dit op jonge leeftijd gebeurd zou je heel wat minder kans maken op een situatie die ik heb voorgehad met Chana.Het afbreken van haar rode boedcellen is een gevolg van de opertie zelf, denken ze. En aangezien jouw hond 'nu' al - waarschijnlijk toch - problemen heeft met zijn loopsheden, zou ik niet twijfelen.
Mijn andere 2 teven zijn op jonge leeftijd gesterilliseerd en bij de Jack Russel (3 jaar) hebben ze alles weggenomen (de volledige baarmoeder) omdat deze er slecht uitzag. Toch hebben wij daar niets van gemerkt. Ik zou het zeker voor het onzekere nemen. Bij Chana dacht ik er vroeger ook niet over na..hadden zij mij toen de risico's van operaties 'op leeftijd' doorgegeven, dan had ik ze misschien nog gehad.
Ik wil je niet bang maken, maar in jouw plaats had ik graag gehad dat iemand mij zo'n verhaal had gedaan zodat ik een beslissing had kunnen nemen.
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Ik zou haar gewoon goed in de gaten houden. Het is heel goed mogelijk dat ze toch over een paar dagen echt loops wordt. Verder zou ik wel alert zijn op symtomen die eventueel op een baarmoederontsteking kunnen duiden. En als je het niet vertrouwd kun je altijd even contact opnemen met je dierenarts om dingen te bespreken. :wink:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

ZinoJinx schreef:Hallo,

Ik kan je één raad geven, laat ze steriliseren..had ik het allemaal eerder geweten had ik mijn lieve chana nog gehad.
zij is begin juli geopereerd aan baarmoederonsteking. ze was 10 jaar. de operatie op zicht is goed verlopen maar na de ingreep is ze massaal haar rode boedcellen beginnen afbreken en heeft daarna een bloedtransfusie ondergaan, maar ook dat heeft niet mogen baten. Ze is vorige week ingeslapen (een grote maand na haar operatie).
Hetgéén ze mijn dierenarts mij vertelde tijdens heel de behandeling was 'als je een teefje hebt, laat ze sterilliseren'. Als dit op jonge leeftijd gebeurd zou je heel wat minder kans maken op een situatie die ik heb voorgehad met Chana.Het afbreken van haar rode boedcellen is een gevolg van de opertie zelf, denken ze. En aangezien jouw hond 'nu' al - waarschijnlijk toch - problemen heeft met zijn loopsheden, zou ik niet twijfelen.
Mijn andere 2 teven zijn op jonge leeftijd gesterilliseerd en bij de Jack Russel (3 jaar) hebben ze alles weggenomen (de volledige baarmoeder) omdat deze er slecht uitzag. Toch hebben wij daar niets van gemerkt. Ik zou het zeker voor het onzekere nemen. Bij Chana dacht ik er vroeger ook niet over na..hadden zij mij toen de risico's van operaties 'op leeftijd' doorgegeven, dan had ik ze misschien nog gehad.
Ik wil je niet bang maken, maar in jouw plaats had ik graag gehad dat iemand mij zo'n verhaal had gedaan zodat ik een beslissing had kunnen nemen.
Ik kan me na jouw nare ervaring wel voorstellen dat je dit advies geeft, maar ik vind het wel heel erg zwart-wit gesteld.
Lang niet iedere intacte teef krijgt een baarmoederontsteking, en lang niet iedere teef die toch een baarmoederontsteking krijgt overleeft het niet. Ook teven die worden gecastreerd kunnen complicaties krijgen, kunnen naderhand een hele vreemde vacht krijgen, hun gedrag kan in negatieve zin veranderen, en zo zijn er wel meer nadelen van castratie bij de teef op te noemen.
Om maar alles preventief weg te halen bij een gezonde hond vind ik zelf echt overdreven.

Wat betreft de loopsheid van Biène zou het een split heat kunnen zijn misschien, ik heb daar zelf geen ervaring mee bij mijn honden.

Mijn teven vloeien ook (nauwelijks) zichtbaar tijdens hun loopsheid trouwens, ook al zitten ze gewoon binnen. Nozem is momenteel ook loops maar daar heb ik nog geen spatje van bloed van gevonden. Sjefke is een paar weken geleden loops geworden en ook van haar heb ik niets gevonden.
Bij Nozem weet ik nu wel zeker dat ze echt loops is, omdat ik inmiddels 2x progesteron heb laten prikken, en deze stijgende is, een teken dat een ovulatie nadert.

Ik zou Biène heel goed in de gaten houden om in ieder geval een eventuele baarmoederontsteking (of vaginitis) snel door te hebben en daarop in te grijpen indien nodig.
Laatst gewijzigd door LongFields op 22 aug 2007 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Hmm.....volgens jou is het 4 weken geleden dat ze loops was rn nu zag je een slijmsliertje, weet je absoluut zeker dat ze niet gedekt is?

Ik probeer maar gewoon mee te denken :wink:
Afbeelding

So Sweet :I:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ZinoJinx schreef:Hallo,

Het is heel vervelend wat je meegemaakt hebt, ik hoop het nooit te hoeven meemaken maar om dan maar elke teef te laten steriliseren omdat dat veiliger zou zijn... nee dat vind ik nou weer onzin... kan me best voorstellen overigens dat jij dat zo voelt en zo denkt, maar ik zou het dus nooit doen tenzij er echt een medische reden is... Het risico dat ze ergens anders aan overlijdt is minstens zo groot..... :19:
Als iedereen zo zou denken hebben we over een paar jaar geen honden meer :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Inge
Zeer actief
Contacteer:

truusje schreef:Hmm.....volgens jou is het 4 weken geleden dat ze loops was rn nu zag je een slijmsliertje, weet je absoluut zeker dat ze niet gedekt is?

Ik probeer maar gewoon mee te denken :wink:
100% zeker :wink:
Ze is overdag in de kennel geweest (in een afgesloten tuin, een hond zou over 2 schuttingen moeten springen om erbij te komen en dan ook nog door de kennel heen moeten dekken, dát zou mijn buren opgevallen zijn :mrgreen: ) en op de avonden en dagen dat ik thuis was niet buiten zicht geweest. Op de dagen dat ze overdag in de kennel zat heeft mijn vader haar aangelijnd aan een korte riem uitgelaten, geen kans dat er toen een reu ongezien haar gedekt kan hebben. :wink:
Op de club heeft ze de oefeningen die "los" zijn als allerlaatste gedaan, als alle reuen alweer vastlagen :wink:
Totaal geen kans dat ze gedekt is dus. :neenee:
Groetjes Inge
Afbeelding

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:als je nog een slijmsliertje zou zien moet je even checken of dat 'lekker rekt'. in dat geval hoef je niet aan baarmoederontsteking te denken - rekkende sliertjes zijn gezonde ( = niet door bacteriën afgebroken) sliertjes :wink: .
Nou....het rekte goed zoals ik gisteren zag :mrgreen: Het was ook gewoon helder en dat wat ik nog te pakken kreeg voordat het in de bek van Biène verdween stonk niet.

Ik heb net haar vulva even goed bekeken en het ziet er gewoon rustig uit. Niet verdikt, gewoon rose gekleurd, geen bloed te zien.
Ze zal dan toch wel gewoon loops geweest zijn zeker, ondanks het weinige bloedverlies dit keer. :19:
Ik blijf het gewoon in de gaten houden, meer kan ik denk ik niet doen op dit moment.
Groetjes Inge
Afbeelding

ZinoJinx
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russel
Engelse Bulldog
Rottweiler

Ongelezen bericht door ZinoJinx »

aan malinois:

Ik besef dat ik het allemaal zwart-wit zie.hopelijk ebt dit wat weg met de tijd.
Ilzelf heb mijn teefjes wel laten sterilliseren omdat ik niet van plan ben om ermee te kweken. zou het te moeilijk hebben om die puppie'tjes dan 'af te geven', want zeker zijn dat ze goed terecht komen, kan je niet altijd en ik vind dat er al genoeg honden zijn die geen thuis hebben en in het asiel zitten weg te kwijnen..en ik heb nog 2 reuen en om hen iets kalmer te houden kan ik loopsheden missen.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Je verhaal is voor mij heel herkenbaar, het is ons bij Noeska ook gebeurd (m.u.v. de slijmsliertjes dan). We dachten beide keren dat ze al "echt" loops was, maar een aantal weken daarna kwam het dan pas echt. De eerste keer hadden we Noes nog maar net, dus we dachten dat het een beetje met de stress van de verandering te maken had. De vorige keer verloor ze wel wat bloed en toonde ietwat veranderd gedrag, maar pas enkele weken daarna was het echt bingo, vloeide ze veel duidelijker en konden we het beter zien (ze is nl. razendsnel met schoonlikken). Deze keer ging ze ook heel uitdagend staan te trappelen voor de neus van Max (die nog steeds niet doorheeft dat hij al tijden gecastreerd is), die dan als een malloot tegen haar aan ging staan piepen en poogde er werk van te maken :wink: . We hebben het wel steeds goed in de gaten gehouden omdat je zelf wat verward wordt, of het nu wel of niet loopsheid is, maar we konden verder niks verontrustends ontdekken.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Begin juli dacht ik dat Biène weer loops was. Er kwam wat viezigheid op het papiertje wat ik langs haar muts haalde en de dagen erna vond ik wat druppeltjes bloed.
Verder waren er echter geen echte signalen. De boel zwol niet echt op en Marouck reageerde niet op haar, in tegenstelling tot de keer ervoor. Gedurende haar hele "loopsheid" bleef dat zo, er werd niet gereden en ze "stond" niet.

Een paar dagen geleden vond ik een flinke bloeddruppel op de vloer. Ik dacht echter dat dat wellicht kwam door het hoesten van Biène, ze moest het af en toe van diep halen zeg maar. Gisteren weer wat druppels en ik merkte 's ochtends dat Marouck op Biène aan het rijden was. :? En vandaag dus weer druppels op de vloer en gerij van Marouck. Daarnaast zit Marouck regelmatig met d'r neus onder Biènes staart.
Dus nu vond ik het wel wat vreemd worden en ben ik Biène eens goed gaan controleren.
En ja hoor...de boel lijkt gezwollen te zijn en bij de papiercontrole komt er bloed op.... Biène likt zich ook erg veel bij d'r vagina...
Het lijkt er dus op dat ze nu écht loops is en dat de vorige keer toch vals alarm is geweest, ondanks de paar druppels die ik toen gevonden heb. :denken:

Ik ben dus blijkbaar een of andere sukkel die niet doorheeft wanneer een teef echt loops is ofzo. :?

Afgelopen zondag kreeg ik nog de vraag op de club of Biène soms loops was want de reuen snuffelden nogal bij de springtoestellen. :denken: Nee joh, ze is allang van d'r loopsheid af, antwoordde ik nog. :roll:
Groetjes Inge
Afbeelding

Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ben je dan dus een sukkel? Dacht het niet.

Miepje was nog geen 6 maanden oud, en we komen Tank en Alano tegen. En Brigitte zegt... is er 1 loops?
Nee, zeg ik. Saar wordt amper loops en babietje is nog maar 5 maanden. Maar de volgende dag blijkt Miep loops. Tank had het heel goed door, en Brigitte kende haar reu dusdanig goed dat zij het ook door had.

Maar daarom ben je als teven-eigenaaar toch nog geen sukkel? Kom op meis. Beetje meer zelfvertrouwen meis :wink:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Nou...ik voel me wel een beetje stom hoor. :roll: :mrgreen:

Ik vond het al een vreemde "loopsheid" maar ik heb die bloeddruppeltjes toen echt niet ingebeeld. :19: En qua gedrag was ze voor die loopsheid vergelijkbaar met de eerste keer.
Nou ja...ik ga nu eerst maar eens afwachten of het nu wél echt doorzet :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Inge schreef: Gisteren weer wat druppels en ik merkte 's ochtends dat Marouck op Biène aan het rijden was. :?
Je kunt het niet maken zo'n opmerking te maken zonder weer van die geweldige fotos te plaatsen, dat snap je hopelijk toch? :mrgreen:

Kees
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Inge schreef:Nou...ik voel me wel een beetje stom hoor. :roll: :mrgreen:

Ik vond het al een vreemde "loopsheid" maar ik heb die bloeddruppeltjes toen echt niet ingebeeld. :19: En qua gedrag was ze voor die loopsheid vergelijkbaar met de eerste keer.
Nou ja...ik ga nu eerst maar eens afwachten of het nu wél echt doorzet :mrgreen:
zou ze niet gewoon een beetje blaasontsteking gehad hebben de vorige keer?,dit kan vanzelf oplossen en dan kun je dus wel bloed vinden,helemaal niet raar denk ik?
En die slijm had Demi ook en na weken ab hebben we haar dus wel laten helpen want het ging maar niet over .Maar goed dat is hier niet aan de orde lees ik :wink:

groetjes eefje
Inge
Zeer actief
Contacteer:

OK...het is nu gewoon duidelijk dat ze nu wel echt loops is.
De vorige keer is het dus echt iets anders geweest (of wellicht een onderbroken loopsheid?), ondanks de paar druppeltjes die ik toen gevonden heb. Nu spettert het :roll: , ze vloeit nu dus echt.
Cyclus zou dus om de 9 maanden ongeveer liggen, op zich wel lekker. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”