Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

Pak-de-bal

Re: Jachthonden, lopende en staande!

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

marian* schreef:Maar je ként je hond toch en weet toch ook hoe hij of zij reageert in bepaalde situaties?
ja, ik ken mijn hond wel , maar ik ben toch altijd bang , dat er wat gebeurd,
Zoals:
in Noordwijk was hij weg àchter hele grove prikkeldraad, geen mens kan daar door :evil:
Om je hond te gaan halen, dat is heel slim gedaan , wel honden geen mensen :roll:

Dus daar heb ik lang staan roepen, en hij kwam terug met het tuigje half hangend tussen zijn poten,
dus wat hij nou gedaan heeft?
Of hij wilde ergens uit komen? :19:

In principe blijft hij voor mij altijd net ietsje te lang weg, om mij zorgen te gaan maken.
Dat is het gewoon, en komt hij: dan beloon ik hem op alle manieren.
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

Pak-de-bal schreef:
Marion. schreef:
Pak-de-bal schreef:ze kunnen ook zo in paniek raken en de hele andere kant oprennen.
Zielig , om haar zo te laten schrikken .
Lieve schat. Je jachthond is 5 meter bij je vandaan aan het graven. Denk je echt dat die niet ruikt welke kant jij op bent gelopen?
het was al bijna donker, en dat risico wilde ik niet nemen. ( was op de Veluwe)

Dat is echt paniek ! Want het wemelde van de konijnen op die plek, dus waar was hij nou? :denken:

Maar hier in de buurt , overdag, loop ik ook gewoon nu door, en warempel hij leert het al:
komt achter mij aan lopen na een tijdje, maar als het tè lang duurt ,
loop ik toch weer terug !!

Er zijn al genoeg honden hun baasjes kwijtgeraakt door het "doorlopen" .
Ik vind dat je er zéker rekening moet houden , dat er misschien iets gebeurd kan zijn,
en je niet te ver van die plek moet begeven.
waarom in vredesnaam laat je je hond dan loslopen in het donker of in de schemer?? dat is nou werkelijk de kat op het spek binden!

enne een jachhond heeft over het algemeen een zeer goede neus en zal jou bijna altijd terug kunnen vinden als je maar blijft staan waar je staat! en eventueel verder loopt! enne als de hond echt niet wil komen als je weggelopen bent dan heb je geen goede band met je hond en kan je beter er voor kiezen een goede band op te bouwen met je hond!

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Jaap* schreef:Ik denk dat je Bauke een heel erg groot plezier zou doen als je hem op een wat realistischer manier gaat bekijken Marjolein.
En sommige aspecten van het gedrag wat serieuzer gaat nemen.
Dat meen ik oprecht.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Jaap* schreef:
Jaap* schreef:Ik denk dat je Bauke een heel erg groot plezier zou doen als je hem op een wat realistischer manier gaat bekijken Marjolein.
Dat meen ik oprecht.
En hondser bekijkt. En dat meen ik ook oprecht.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

ranetje schreef:
Moon schreef:Ik heb niet zoveel ervaring van het gebruik van de stopfluit bij oefeningen (dirigeren), maar meer als 'paniekstop'. Binnen de 50m. (of zoiets ben erg slecht in het schatten van afstanden :roll: ) reageert Dante als door een wesp gestoken :N: . Verder dan dat heb ik het nog niet geprobeerd (ben er heel voorzichtig mee, wil het niet 'ontkrachten'. Is er nog verschil in hoe ik het tot nu toe gebruik en het gebruik bij het dirigeren?

En heb je nog ideeën hoe ik de 'kom-fluit' nog wat beter kan oefenen?

Ik ga toch eens opletten wat Dante nog meer is behalve 'gevoelshond'. Echt actiehond herken ik geloof ik niet (maar vind het wel moeilijk om te herkennen).
Lastig af en toe hè, die intelligentie van Rana (dat ze doorheeft dat jíj de oefening uitzet :roll: :mrgreen: ). Af en toe zie ik ook zulk soort trekjes bij Dante.

Jij was toch op zoek naar info. over het opvoeden van een jachthond bij veldwerk? Ik zat weer wat in mijn jachthondenboeken te snuffelen en in het boek van PJ Eering, 'De staande jachthond in de praktijk' staat wel veel info. over opvoeding van pups en veldwerk. Heb je dat boek ook? (anders kun je het van me lenen!).
Je gebruikt de stopfluit alleen om hem te laten stilstaan.
Wat moet hij daarna?
Bij je komen (kom fluit) of apporteren (richting wijzen of een apportje zichtbaar voor hem opgooien zodat hij kan halen en naar jou brengen)?
Of loop je naar hem toe, en ga je de wandeling vervolgen?
Wat hij nu heeft begrepen is stoppen. Als hij de kans heeft kijkt hij naar je. En wat dan?
Als je hem dirigeert moet je daarbij de richting aangeven waarin hij moet gaan, op een gegeven moment moet hij stoppen om een verder bevel van je te krijgen. Naar links of naar rechts of verder vooruit.
Daarbij begint het appèl al op het moment dat je hem van je weg stuurt.
Dat hij direct stopt op de fluit is mooi. De afstanden kan je geleidelijk vergroten. Oefen langs een bomenrij o.i.d. dan weet je het aantal meters ook (aangeplante bomen staan meestal 10 meter uit elkaar :mrgreen: )
Maar laat hem dan ook iets doen als je over wilt stappen van de "noodstop" op de stop-fluit als onderdeel van een oefening.

Over de "kom fluit" doen verschillende adviezen de ronde.
De ene trainer zegt: "onder de 30 meter nooit de fluit gebruiken, maar gewoon roepen"
De ander zegt altijd de fluit gebruiken en nooit je stem.
Zo langzamerhand neig ik naar de laatste optie als ik aan het trainen ben.

Als de fokker van de pup al heeft gefloten bij het neerzetten van de voerbakjes in de nestperiode heb je een grote voorsprong.
Als de baas daarmee door gaat heeft hij meestal een hond die altijd reageert op de fluit.
Jij bent er later pas mee begonnen (net als ik).
Enorm belonen als de hond direct reageert is het meest effectief en de afstanden steeds groter maken. In het begin vooral op overzichtelijk terrein zodat je bij de beloning onderscheid kunt maken tussen direct komen, of na even nog iets doen :roll: en dan pas komen.
Zo nodig aan een lange lijn oefenen.
Daarmee zeg ik niet dat Rana altijd direct komt :mrgreen:
Ik heb daarbij een paar fouten gemaakt, waardoor die fluit bij haar wel goed werkt, maar niet onvoorwaardelijk. (te vroeg "uit zicht" gefloten en op het verkeerde moment. Want ze stond voor toen ik floot :mrgreen: ).
Ik hoop dat er anderen zijn die jou en mij daarover meer kunnen voorlichten.
Misschien dat Laura daar wat over kan zeggen :wink:

Ik heb het boek van Eering.
Ook het boek van Paul de Vos (Wat een jachthond moet weten). En nog een paar oudere boeken (uitgegeven rond 1950).
Maar ik blijf steken op het punt waar je de omslag krijgt tussen het "ontwikkelen van de neus" van de pup en "de hond onder appèl brengen" als hij ongeveer een jaar oud is :mrgreen:
Juist daar wordt in de boeken die ik tot nu toe heb gelezen nadrukkelijk over gezwegen. :(:
Ik heb ook een voordracht van de heer Eering bijgewoond.
Ook daar kwam geen duidelijk antwoord op dat punt.
In gesprekken met Griffonniers krijg ik de indruk dat een lange lijn in het begin geen overbodige luxe is.
Je kunt dan bij de hond komen als hij voor staat en hem prijzen voor het staan. Dan kan je samen met de hond optrekken en het wild opstoten.
Door die lijn kan je dan verhinderen dat hij er meteen achteraan sjeest.
Hij mag in het begin wel een klein stukje vooruit als het wild op de vleugels gaat, maar niet eindeloos.
Ik hoop dat ik dat goed begrepen heb :wink:
Met dirigeren ben ik al een klein beetje bezig geweest; dummy weggelegd, vooruit gestuurd, afgestopt en weer doorgestuurd :wink: (en helemaal uit mijn bol toen hij het allemaal nog deed ook :cheer: :mrgreen: ). Maar ik doe alles nog op vrij kleine afstand. Ook omdat ik in mijn eentje train en Dante netjes blijft zitten; ik wil hem ook niet al te lang laten zitten wachten (hardlopen is niet mijn fort :roll: ) terwijl ik een dummy (dummies) wegleg.

Ik blijf het toch bijzonder vinden dat Dante zo sterk reageert op de stopfluit en veel minder betrouwbaar op de 'komfluit' terwijl beide pas op latere leeftijd zijn ingetraind :19:

Ik kon me al niet voorstellen dat je die boeken niet zou hebben :mrgreen:
En je hebt gelijk; juist over dat cruciale punt wordt nogal onduidelijk gedaan :roll:
Wel jammer dat ik al die boeken nog niet gelezen had voor ik Dante kreeg. Jachttraining was 'de ver van mijn bed show' ik zou later wel zien of ik zoiets ooit eens zou gaan doen.. Eerst pup maar eens opvoeden, dacht ik. Maar dingen zoals voorstaan begeleiden; gemiste kans, helaas :19:
Misschien bij een volgende pup :wink: (hopelijk over heel veel jaar!)
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marion. schreef:
Jaap* schreef:
Dat meen ik oprecht.
En hondser bekijkt. En dat meen ik ook oprecht.
Sluit me oprecht aan
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Rosa
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rosa »

Het topic blijft interessant :mrgreen:

Is het eigenlijk nog een speciaal soort fluitje dat wordt gebruikt? En worden er dan weer verschillende fluitjes gebruikt voor het stoppen en voor het hierkomen of doe je bij de een een kort-kort en bij de andere een lange fluittoon? En hoe heb je dat stopfluitje aangeleerd? Dat lijkt me nog best lastig.
Groetjes Rosa, Pongo en Rayos
Afbeelding
Ik zal je nooit vergeten lieve Pacha (05-11-2008)
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

laura23 schreef:
enne als de hond echt niet wil komen als je weggelopen bent dan heb je geen goede band met je hond en kan je beter er voor kiezen een goede band op te bouwen met je hond!

gr laura
Bij Sorbonne kan het vrij lang duren hoor voordat hij uberhaubt naar mij toe komt als hij los loopt... heb ik nu ook geen goeie band met hem volgens jou??? :denken:
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Moon
Zeer actief

Sita schreef:Wat een leuk topic. :ok:

Hier een kruising drent/labrador (Sita). En sinds vorige week dus een Stabij.
Ik ben aan het twijfelen om met Taro (stabij) jachttraining te gaan doen. Maar als ik jullie verhalen zo lees, dan word ik steeds enthousiaster om het te gaan doen.

Aan Sita kan ik het goed zien, als ze iets op het spoor is. Dan kan ik haar goed afleiden, zodat ze er niet achteraan gaat. Maar als ik te laat ben en ze is al onderweg, dan krijg ik haar echt niet terug. Gelukkig rent ze er alleen maar heen en komt dan weer snel terug. Toch blijft dit soms erg lastig. Ik hoop dit er toch nog uit te kunnen trainen. Dus ik blijf dit topic aandachtig volgen.
O, is Sita een kruising drent; zou ik niet verzonnen hebben :wink:
En heeft ze qua karakter meer van de Labrador of van de Drent?

Niet twijfelen over jacht- of apporteertraining; gewoon dóen! :wink: Wel goed zoeken naar een positieve training want er zijn nog heel wat 'stoere' ( :roll: ) trainingen, heb ik begrepen... Zou jammer zijn als je er dan op afknapt! :wink:
Dikgedrukte; ik denk dat iedereen in dit topic hierover mee kan praten; iig de meesten :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:Ik blijf het toch bijzonder vinden dat Dante zo sterk reageert op de stopfluit en veel minder betrouwbaar op de 'komfluit' terwijl beide pas op latere leeftijd zijn ingetraind :19:
Ik doe maar een gooi :wink:
Omdat je die stopfluit gebruikt als noodstop?
Het is op dat moment echt van het allergrootste belang dat Dante niet doorloopt misschien(voor zijn eigen veiligheid en dat van anderen zoals verkeersdeelnemers)?
Dat zou maken dat jij het extreem belangrijk vindt. Je zal dan ook anders reageren als hij niet doet wat je "zegt".
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Rosa schreef:Het topic blijft interessant :mrgreen:

Is het eigenlijk nog een speciaal soort fluitje dat wordt gebruikt? En worden er dan weer verschillende fluitjes gebruikt voor het stoppen en voor het hierkomen of doe je bij de een een kort-kort en bij de andere een lange fluittoon? En hoe heb je dat stopfluitje aangeleerd? Dat lijkt me nog best lastig.
http://www.hondenwebshop.nl/pd156458308 ... egoryId=27 (hierkom fluit)
http://www.hondenwebshop.nl/pd-19503520 ... egoryId=27 (stop- of zitfluit)
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moon
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:
ze kunnen ook zo in paniek raken en de hele andere kant oprennen.
Zielig , om haar zo te laten schrikken .
Ik heb zelfs wel in de struiken gezeten en mijn hond met lage houding, staart tussen de poten en hijgend van paniek rond zien rennen. Zielig? Misschien wel, maar de tijd erna kijkt hij wel heel geregeld of ik er nog ben. En dat is het doel waar ik naar streef :pffff: Ik red het gewoon echt niet met alleen maar positieve methoden. Hij is daar te zelfstandig voor en heeft teveel jachtpassie.. Zou ik al dat soort dingen niet gedaan hebben, kon hij nu misschien wel nooit meer los :19: Ik weet uit ervaring dat dat nog veeeeel zieliger is!
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

marian* schreef:
Maar je ként je hond toch en weet toch ook hoe hij of zij reageert in bepaalde situaties?
Nouuu, Dante heeft nog regelmatig 'verrassingen' voor mij in petto :roll: :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Jaap* heeft linkjes gegeven van hoe zo'n fluit er uit ziet zag ik :wink:

Je kunt met een fluitje verschillende commando's geven.
Door de lengte van de toon, of een paar keer kort achter elkaar enz.
Elke toon krijgt voor de hond een eigen betekenis.

Ik heb voor de stopfluit een roltoon (een fluitje mer een erwt er in zoals een soort politiefluitje zeg maar).
Voor hier komen twee keer twee korte fluittonen op de fluit zonder erwt.
Voor zoeken als ik weet op een groot veld waar het wild ligt en de hond moet ik aanwijzingen geven geef ik een "zoek" d.m.v. een lange fluittoon als zij vlak bij de plaats is gekomen waar het wild ligt.
Dan stopt ze direct met rennen en zet de neus op de wind om te zoeken.

Ik meen dat in het boekje "De drie apporten" van Tineke Antonisse ook voorbeelden gegeven worden van de verschillende tonen.
Uiteindelijk kies je dat zelf. Als voor de hond maar duidelijk is wat je bedoelt.
Aanleren doe je op korte afstand en daarna ga je de afstand groter maken.

Een stopfluit is eigenlijk een opdracht om te stoppen en te gaan zitten.
Dit leer je aan terwijl de hond naast je zit.
Stukje lopen, fluit en direct zit er achteraan zeggen.
Op een gegeven moment kan je het stemcommando achterwege laten.
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Over het aanleren van de stopfluit; dit staat geweldig beschreven in een boek van Anke Bogaerds 'De drie karakters'. Als je serieus geïnteresseerd bent in een staande jachthond vind ik dat een aanrader :ok:

Ik heb in mijn onwetendheid en onschuld (haha) ongeveer dezelfde methode gebruikt (toen had ik dat boek nog niet) en het werkt bij Dante (tot nu toe dan) wonderwel! Voorbeeldje; ik liep op een heel rustig fietspad toen voor mij 'out of the blue' een peloton wielrenners de hoek om kwam :N: :N: . Het was te laat om Dante bij me te roepen; ik had de tegenwoordigheid van geest om op de stopfluit te fluiten en Dante plofte op de grond met zijn achterwerk. Fietsers reden voorbij en ik kreeg heel wat complimentjes :pffff: :mrgreen: (zij hoorden mijn hart niet bonken :wink: )...
Gr. Marijke
Afbeelding
Rosa
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rosa »

Moon schreef:Voorbeeldje; ik liep op een heel rustig fietspad toen voor mij 'out of the blue' een peloton wielrenners de hoek om kwam :N: :N: . Het was te laat om Dante bij me te roepen; ik had de tegenwoordigheid van geest om op de stopfluit te fluiten en Dante plofte op de grond met zijn achterwerk. Fietsers reden voorbij en ik kreeg heel wat complimentjes :pffff: :mrgreen: (zij hoorden mijn hart niet bonken :wink: )...
Dat soort dingen zijn dan wel heel erg gaaf he!

Alle titels van boeken die genoemd worden in dit topic heb ik al in een apart bestandje opgeslagen.... mijn hondenboeken wenslijst :mrgreen:
Ik heb alleen de afgelopen tijd al aardig wat boeken aangeschaft dus moet nu maar weer even wachten :roll:
Groetjes Rosa, Pongo en Rayos
Afbeelding
Ik zal je nooit vergeten lieve Pacha (05-11-2008)
Moon
Zeer actief

Mickie schreef:
Pak-de-bal schreef:in Noordwijk was hij weg àchter hele grove prikkeldraad, geen mens kan daar door :evil:
Om je hond te gaan halen, dat is heel slim gedaan , wel honden geen mensen :roll:

Dus daar heb ik lang staan roepen, en hij kwam terug met het tuigje half hangend tussen zijn poten,
dus wat hij nou gedaan heeft?
Of hij wilde ergens uit komen? :19:

In principe blijft hij voor mij altijd net ietsje te lang weg, om mij zorgen te gaan maken.
Dat is het gewoon, en komt hij: dan beloon ik hem op alle manieren.
Weet je wat jouw jachthond uitspookt terwijl hij zolang uit jouw zicht is? Hij kan wel 10 minuten wegblijven, zei je ergens... hoe kun jij nou beweren dat jouw Bauke geen konijntjes pakt? Je wéét het gewoon niet. :19:
Is jouw hond nooit uit zicht, Angelique? De mijne wel, af en toe. Dat zou ik alleen maar kunnen voorkomen door hem constant onder appèl te zetten (naast of volg) en tja, dat vind ik niet bepaald een leuke wandeling :19:
Maar goed, tien minuten is wel erg lang. Dat gebeurt gelukkig tegenwoordig niet meer..
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

P!nki schreef:
laura23 schreef:
enne als de hond echt niet wil komen als je weggelopen bent dan heb je geen goede band met je hond en kan je beter er voor kiezen een goede band op te bouwen met je hond!

gr laura
Bij Sorbonne kan het vrij lang duren hoor voordat hij uberhaubt naar mij toe komt als hij los loopt... heb ik nu ook geen goeie band met hem volgens jou??? :denken:
Heeft niet zoveel met de band te maken denk ik, door jachtpassie kan een hond doof en zelfs blind zijn voor alles om hem heen. Dat blijkt wel uit de paniekerige manier waarop Dante dan kan reageren als hij 'ontwaakt' en mij niet direct ziet :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Rosa schreef: Alle titels van boeken die genoemd worden in dit topic heb ik al in een apart bestandje opgeslagen.... mijn hondenboeken wenslijst :mrgreen:
Ik heb alleen de afgelopen tijd al aardig wat boeken aangeschaft dus moet nu maar weer even wachten :roll:
Heb ik er nog een boek voor je bij :mrgreen:
Apporteertraining van Tineke Antonisse.
Dat is alleen te bestellen bij de Stichting Jachtopleidingen Nederland.
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief

Moon schreef:
P!nki schreef:
laura23 schreef:

gr laura
Heeft niet zoveel met de band te maken denk ik, door jachtpassie kan een hond doof en zelfs blind zijn voor alles om hem heen. Dat blijkt wel uit de paniekerige manier waarop Dante dan kan reageren als hij 'ontwaakt' en mij niet direct ziet :wink:
Dat weet ik, maar daarom wilde ik dat toch ff weten van Laura die zegt dat je dan geen band hebt met je hond... :roll:
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:
P!nki schreef:
laura23 schreef:

gr laura
Bij Rana precies hetzelfde :ok:
Ik sta dus het liefst ongezien te kijken naar wat ze doet.
Dan zie ik ook de paniek als ze me niet meer ziet.
Als ze me wel ziet gaat (ging eigenlijk :wink: ) ze nog eventjes door met jagen :mrgreen:
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief

ranetje schreef:

Ik heb voor de stopfluit een roltoon (een fluitje mer een erwt er in zoals een soort politiefluitje zeg maar).
Voor zoeken als ik weet op een groot veld waar het wild ligt en de hond moet ik aanwijzingen geven geef ik een "zoek" d.m.v. een lange fluittoon als zij vlak bij de plaats is gekomen waar het wild ligt.

Ik meen dat in het boekje "De drie apporten" van Tineke Antonisse ook voorbeelden gegeven worden van de verschillende tonen.
Uiteindelijk kies je dat zelf. Als voor de hond maar duidelijk is wat je bedoelt.

Zou dit nou alleen bij staande honden werken, of ook bij bijv. lopende honden ;).. ben ik wel benieuwd naar.. misschien een optie voor Lune ;) ...
ranetje
Zeer actief

Mickie schreef:
ranetje schreef:Je kunt met een fluitje verschillende commando's geven.
Men zegt dat een fluitje gebruiken als voordeel heeft dat er geen emotie in doorklinkt. Daar ben ik het niet mee eens :pffff:
Bij de training afgelopen zondag iemand de kom-voor fluit horen hanteren, waarbij (naarmate de tijd vorderde en de steeds verder weg liep) zéér duidelijk, stééds meer emotie in doorklonk, tot overslaan toe :mrgreen:
Voorjager werd niet alleen rood van de warmte en het zonnetje..... :wink:
:smile: :smile:
Ik denk dat de emotie dan ook met een fluitje wel te horen is ja :mrgreen:

En Pinki, ik had voor mijn Teckel ook een fluit :ok:
Voor Retrievers wordt ook een fluit gebruikt hoor :wink:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

P!nki schreef:
ranetje schreef:

Zou dit nou alleen bij staande honden werken, of ook bij bijv. lopende honden ;).. ben ik wel benieuwd naar.. misschien een optie voor Lune ;) ...
Joh, ik zou het gewoon proberen :ok: Je kunt al beginnen met het conditioneren door iedere keer als ze haar bak eten krijgt eerst te fluiten.
(fluit=eten=komen :wink: )
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Mickie schreef:
Moon schreef:Is jouw hond nooit uit zicht, Angelique?
Heel weinig, als ik er over na denk. Bij de dagelijkse wandelingen zijn ze zelden uit zicht. Ik wil weten wat ze uitspoken, dus heb ik dat er van begin af aan in getraind. Daar hoef ik nu niet veel moeite meer voor te doen eigenlijk.

Het langst uit zicht zijn ze als ik ze op een verloren zoek stuur.
Nou petje af, is mij niet helemaal gelukt. Gaat nu veeel beter dan rond een jaar (drama). Maar hij gaat weleens de struiken in :roll: . Maar ik heb dan ook wel een ander ras dan de jouwe :wink: .
Ik had een licht gevoel van opluchting toen de Nimrod-deelnemer tijdens een Bracco-wandeling er vandoor ging (samen met zijn roedelgenoot) en meer dan 10 min. wegbleef.... Als zelfs díe het deed, was ik toch nog niet zó'n slechte trainer :roll: :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief

Moon schreef:
P!nki schreef:
ranetje schreef:

Joh, ik zou het gewoon proberen :ok: Je kunt al beginnen met het conditioneren door iedere keer als ze haar bak eten krijgt eerst te fluiten.
(fluit=eten=komen :wink: )
Verrek .. nou je dat zegt he .. hahaha.. bedenk ik me ineens dat de fokker dit ook deed.. als ze eten gaf... fluiten = eten = komen... geweldig idee.

Ik denk dat ik dat boekje maar eens ga bestellen waar jullie het over hadden ... ;) .. wie weet is het wat... :D ga ik gewoon eens met dr oefenen hier op het perceel .. en in het bos met de tijd ;)
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

ranetje schreef:Op een of andere manier heb ik een deel van het topic gemist :denken:
@Amiwoods wat een leuk verhaal over de Sabueso :ok:
En ook over de Spaniels :wink:
Die nazoek van de Sabueso, was dat op groot wild?
ja voornamelijk op reeën.
in Spanje jagen ze ermee of wilde zwijnen, herten reeën en hazen.

kijk anders ook eens op onze site www.perreraiberica.nl daar staat een hele hoop info op.
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
ranetje
Zeer actief

P!nki schreef: Verrek .. nou je dat zegt he .. hahaha.. bedenk ik me ineens dat de fokker dit ook deed.. als ze eten gaf... fluiten = eten = komen... geweldig idee.

Ik denk dat ik dat boekje maar eens ga bestellen waar jullie het over hadden ... ;) .. wie weet is het wat... :D ga ik gewoon eens met dr oefenen hier op het perceel .. en in het bos met de tijd ;)
Als de fokker dat al deed moet je dat zeker vasthouden :ok:
Goeie fokker. :wink:
Weet je ook welke fluittoon ze gebruikte? (een lange toon of een paar keer een korte toon o.i.d.)
Als je dat kan handhaven heeft Luna het zo door.

Mijn Teckels reageerden er ook meestal goed op :ok:
Alleen een vers reeënspoor was belangrijker :mrgreen: (behalve bij mijn eerste Teckel)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

amiwoods schreef:
ranetje schreef:Op een of andere manier heb ik een deel van het topic gemist :denken:
@Amiwoods wat een leuk verhaal over de Sabueso :ok:
En ook over de Spaniels :wink:
Die nazoek van de Sabueso, was dat op groot wild?
ja voornamelijk op reeën.
in Spanje jagen ze ermee of wilde zwijnen, herten reeën en hazen.

kijk anders ook eens op onze site www.perreraiberica.nl daar staat een hele hoop info op.
:ok:
Daar ga ik morgen zeker op kijken :wink:
Voor nu is het even :slaap:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef: Voor nu is het even :slaap:
Ja, voor mij ook!
Gr. Marijke
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”