10. HartslagDoes schreef:Mijn man heeft gisteravond even "zijn oor te luisteren" gelegd op de borstkas van onze hond. Hij vond dat ze een snelle hartslag heeft en dat ie ook erg onregelmatig was. Nu weet ik niet hoe de hartslag van een hond hoort te klinken, wat betreft snelheid en ritme. Weet iemand van jullie dat?
Ik ga volgende week toch maar eens een bezoekje aan de dierenarts brengen.
De hartslag van een hond ligt tussen de 60 en 150 slagen per minuut. Grote honden hebben een lagere hardslag dan kleinere honden. Het gemakkelijkst kun je de hartslag meten bij de ader die loopt in de dij tussen de heup en de knie. Leg een vinger op de ader en tel 15 seconden (gebruik hiervoor niet je duim, want dan voel je je eigen hartslag). Vermenigvuldig het aantal slagen met 4 en je hebt de hartslag per minuut. Wanneer je dit een aantal keer oefent op een mament dat je hond gezond is krijg een goed beeld van de normale hartslag van je hond. De harslag moet regelmatig zijn.
11. Ademhaling
Een normale ademhalingsfrequentie ligt tussen de 10 en 30 maal per minuut. Dit geldt voor een hond in rust. Na heftige actie neemt de ademhaling natuurlijk toe. Wanneer de hond zonder veel activiteit zeer snel ademt kan dat wijzen op hartklachten maar ook, afhankelijk van de situatie, op pijn of heftige stress
http://www.xs4all.nl/~whizky/hond/Gezondheid.html