Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jonge hond snel vermoeid.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Does schreef:Mijn man heeft gisteravond even "zijn oor te luisteren" gelegd op de borstkas van onze hond :roll: . Hij vond dat ze een snelle hartslag heeft en dat ie ook erg onregelmatig was. Nu weet ik niet hoe de hartslag van een hond hoort te klinken, wat betreft snelheid en ritme. Weet iemand van jullie dat?

Ik ga volgende week toch maar eens een bezoekje aan de dierenarts brengen.
10. Hartslag
De hartslag van een hond ligt tussen de 60 en 150 slagen per minuut. Grote honden hebben een lagere hardslag dan kleinere honden. Het gemakkelijkst kun je de hartslag meten bij de ader die loopt in de dij tussen de heup en de knie. Leg een vinger op de ader en tel 15 seconden (gebruik hiervoor niet je duim, want dan voel je je eigen hartslag). Vermenigvuldig het aantal slagen met 4 en je hebt de hartslag per minuut. Wanneer je dit een aantal keer oefent op een mament dat je hond gezond is krijg een goed beeld van de normale hartslag van je hond. De harslag moet regelmatig zijn.

11. Ademhaling
Een normale ademhalingsfrequentie ligt tussen de 10 en 30 maal per minuut. Dit geldt voor een hond in rust. Na heftige actie neemt de ademhaling natuurlijk toe. Wanneer de hond zonder veel activiteit zeer snel ademt kan dat wijzen op hartklachten maar ook, afhankelijk van de situatie, op pijn of heftige stress

http://www.xs4all.nl/~whizky/hond/Gezondheid.html
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Diana -Max
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Diana -Max »

mijn hond had dat ook en ik was bang dat ie iets met zn hart had, ik ben naar de da gegaan om dit na te laten kijken, gelukkig was alles helemaal prima, hij heeft gewoon niet zo'n goeie conditie
jaaaaaaaaaaaaaa hoor die beesten moet ook meer bewegen kitty,
zie je nooit lopen met die honden alleen toen ze puppie waren :eek:
ze schijten niet voor niks je achtertuin vol hahahahahahaha
Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

als er cocker inzit zou ik zeker het hart laten onderzoeken. Lees maar op mijn website onder cardiomyopathie http://members.chello.nl/~a.notten1
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
mariska&kyra
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door mariska&kyra »

Als ik dat zo hoor zal ik idd maar even naar de da gaan en vragen of hij wilt luisteren en desnoods een hartecho laten maken..

wat jij beschrijft klinkt mij heel erg bekend, maar het hoeft natuurlijk niet zo te zijn..Kyra (mijn hond) is hartpatient en ik dacht in het begin dat ze zo lui was..ook al heel snel uitgeput en veel slapen, liggen tussendoor etc. Wel ziet zij er ook prima uit..vacht glanst eet goed..verder weinig te merken..Ik heb toen ze 8 mnd was een hartecho laten maken en daar kwam uit dat zij zwaar hartpatient is. zij heeft medicijnen gekregen en daar komt ze nu ook niet meer vanaf...Door die medicijnen voelt zij zich een stuk beter en is zij wat actiever geworden, omdat de druk van haar borst weg is.

Heel veel succes en hopelijk is het niet haar hart!!
Does
Zeer actief

Ongelezen bericht door Does »

Ik heb contact gehad met de vorige eigenaar van onze hond. Volgens hun is Six dus altijd al zo rustig geweest. Vooral binnenshuis.

Ik weet zelf eigenlijk niet of dit nu geruststellend moet zijn of niet :denken: . 't Kan natuurlijk ook zijn dat dit gewoon bij de hond hoort.

Jeetje Mariska, dat zal best schrikken geweest zijn, gelukkig dat ze zich nu met medicijnen wel beter voelt.
mariska&kyra
geregistreerd lid

Does schreef:Ik heb contact gehad met de vorige eigenaar van onze hond. Volgens hun is Six dus altijd al zo rustig geweest. Vooral binnenshuis.

Ik weet zelf eigenlijk niet of dit nu geruststellend moet zijn of niet :denken: . 't Kan natuurlijk ook zijn dat dit gewoon bij de hond hoort.

Jeetje Mariska, dat zal best schrikken geweest zijn, gelukkig dat ze zich nu met medicijnen wel beter voelt.
Ik zal het toch echt even na laten kijken en hartecho laten maken..al is het voor je eigen geruststelling..

Ja dat was zeer zeker schrikken..ze was toen 8 maanden oud..Ik dacht dus altijd dat ze zo lui was..tussenwandeling door regelmatig liggen en moest ik haar wel eens mee trekken enzo..snel hijgen..en een dag dat ik weg was geweest en ik weer thuis kwam was zij dolenthousiast..ging ze helemaal gek doen enzo om me te begroeten..en toen viel ze ineens neer..zag je haar ogen draaien enzo..en toen wist ik zeker dat het mis was en ben ik naar de da gegaan en verwees me door om een echo te laten maken..
mariska&kyra
geregistreerd lid

Does schreef:Ik heb contact gehad met de vorige eigenaar van onze hond. Volgens hun is Six dus altijd al zo rustig geweest. Vooral binnenshuis.

Ik zal het toch echt even na laten kijken en hartecho laten maken..al is het voor je eigen geruststelling..

Ja dat was zeer zeker schrikken..ze was toen 8 maanden oud..Ik dacht dus altijd dat ze zo lui was..tussenwandeling door regelmatig liggen en moest ik haar wel eens mee trekken enzo..snel hijgen..en een dag dat ik weg was geweest en ik weer thuis kwam was zij dolenthousiast..ging ze helemaal gek doen enzo om me te begroeten..en toen viel ze ineens neer..zag je haar ogen draaien enzo..en toen wist ik zeker dat het mis was en ben ik naar de da gegaan en verwees me door om een echo te laten maken..
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen.
Afbeelding
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Ben je al bij de DA geweest?
Does
Zeer actief

Morgenochtend wordt er bloed afgenomen van onze hond. Met name de schildklier wordt bekeken en op mijn aandringen het algehele bloedbeeld.

Volgens de dierenarts hoef ik geen angst te hebben dat er iets met haar hart aan de hand is. Dus daar vertrouw ik op.

Als alles meezit dan heb ik donderdag de uitslag, dan laat ik dat hier natuurlijk weten.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

niet ieder hartprobleem is te horen met de stethoscoop :wink:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Jennie
Actief

Ongelezen bericht door Jennie »

Boy heeft ook een afwijking aan zijn schildklier, is ook traag.
Is even lastig om de dosering te bepalen van de medicijnen, maar ze kunnen er gewoon oud mee worden.
En gelukkig zijn het geen kostbare medicijnen, want ze moeten ze
wel levenslang slikken.
Afbeelding
Does
Zeer actief

Sorry voor de extreem late update, maar de uitslag van het bloedonderzoek was goed. Zo gezond als een vis :ok: .

Toch zit het me nog steeds niet lekker want er is me de laatste tijd weer wat opgevallen wat me toch nog steeds wat verontrust. Als Six vermoeid raakt gaat ze wat zwabberend lopen met haar achterhand. Ook hoor ik dan dat ze wat met haar nageltjes over de grond schraapt. Alsof ze zich wat verstapt zeg maar. Hebben jullie enig idee wat dat kan zijn? Ik heb niet de indruk dat ze pijn heeft aan haar achterpoten o.i.d. Zelfs mijn man (die normaal altijd roept dat ik spoken zie :pffff: ) zei gisterenavond dat ze raar liep. We hadden toen een behoorlijk eind gewandeld en toen liep ze achter me aan de keuken in om een lekker brokje te scoren :mrgreen: . Het is trouwens het meest zichtbaar als ze rustig loopt. Dus niet in draf of als ze heel hard rent.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat is er in het bloed onderzocht?
En is er een neurologisch onderzoek gedaan?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: En is er een neurologisch onderzoek gedaan?
ja daar zat ik ook al aan te denken... dat slepen met de achterpoten kan van vermoeidheid komen alleen mijn dober heeft het van de nekhernia maar hier kan ook iets neurologisch in meespelen, is ook verteld toen door mijn DA.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Does
Zeer actief

Destijds is wat het bloedonderzoek betreft gecontroleerd op schildklierafwijkingen en een algemeen bloedonderzoek. Waren beiden in orde.

Neurologisch is er niets onderzocht. Maar ik ben met deze "zwabber" klachten nog niet naar de da geweest. Ze is onlangs wel gesteriliseerd maar daarvoor had ze dit ook al. Ik heb er toen niet naar gevraagd bij de dierenarts, vond die sterilisatie al spannend genoeg :wink: . Dat is overigens prima gegaan. Na twee dagen was ze alweer goed op de been.
Does
Zeer actief

ja daar zat ik ook al aan te denken... dat slepen met de achterpoten kan van vermoeidheid komen alleen mijn dober heeft het van de nekhernia maar hier kan ook iets neurologisch in meespelen, is ook verteld toen door mijn DA.[/quote]

't Is trouwens niet echt slepen met de poten, maar echt zwalken. Alsof ze een borreltje op heeft....
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Does schreef:
't Is trouwens niet echt slepen met de poten, maar echt zwalken. Alsof ze een borreltje op heeft....
maar de nagels hoor je pas als ze gaan slepen lijkt me, ja hier hoor ik ze ook wel bij m'n andere honden maar ik zag bij m'n dober bijvoorbeeld dat hij bijna geen nagel meer had op z'n poot, tot bloedens toe... hoe is dat bij jouw hond? Zwalken kan ook duiden op een neurologisch probleem volgens mij....
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Does schreef:ja daar zat ik ook al aan te denken... dat slepen met de achterpoten kan van vermoeidheid komen alleen mijn dober heeft het van de nekhernia maar hier kan ook iets neurologisch in meespelen, is ook verteld toen door mijn DA.

In dit topic wordt dat ook zo beschreven.
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... t=syndroom
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Does
Zeer actief

Gelukkig zijn de nageltjes niet tot bloedens toe afgesleten. Daar doet ze het te weinig voor.

Ik heb even het topic doorgekeken, Ranetje. Alleen begrijp ik eruit dat Wobbler voornamelijk bij grotere honden voorkomt? Ik heb ook even het filmpje bekeken wat bij 1 van de forumgebruikers op de website staat over Wobbler (zag er erg sneu uit trouwens :jank: ). Gelukkig is het bij onze hond bij lange na niet zo erg, en treedt echt alleen op bij vermoeidheid. Maar ik ga het in ieder geval wel goed in de gaten houden.
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Does schreef:Mijn man heeft gisteravond even "zijn oor te luisteren" gelegd op de borstkas van onze hond :roll: . Hij vond dat ze een snelle hartslag heeft en dat ie ook erg onregelmatig was. Nu weet ik niet hoe de hartslag van een hond hoort te klinken, wat betreft snelheid en ritme. Weet iemand van jullie dat?

Ik ga volgende week toch maar eens een bezoekje aan de dierenarts brengen.
was je nog niet geweest dan? :denken:
ranetje
Zeer actief

Does schreef:Gelukkig zijn de nageltjes niet tot bloedens toe afgesleten. Daar doet ze het te weinig voor.

Ik heb even het topic doorgekeken, Ranetje. Alleen begrijp ik eruit dat Wobbler voornamelijk bij grotere honden voorkomt? Ik heb ook even het filmpje bekeken wat bij 1 van de forumgebruikers op de website staat over Wobbler (zag er erg sneu uit trouwens :jank: ). Gelukkig is het bij onze hond bij lange na niet zo erg, en treedt echt alleen op bij vermoeidheid. Maar ik ga het in ieder geval wel goed in de gaten houden.
Ja Wobbler komt vooral bij grotere rassen voor.
Wat niet wil zeggen dat het niet kan voorkomen bij de wat kleinere honden.
Maar ik zeg absoluut niet dat dat hier aan de hand is hoor!!
De vergelijking viel me alleen op :wink: ("alsof ze een borreltje op heeft").

De hartslag van een hond is vaak wat onregelmatig. daar is niets vreemds aan. Normaal gesproken wordt ongeveel 100 x per minuut gepompt.
Tijdens slapen of rustig liggen is dat langzamer. Bij grote inspanning of ziekte sneller.
Als ik Robert van der Molen moet geloven (boek "Elementaire Kynologische Kennis").
Afbeelding
reggie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door reggie »

Ik schrik toch wel een beetje van dit verhaal.
Mijn hond is nu net 7 maanden en ik moet zeggen dat het mij verbaast dat hij ook lang niet zo actief is als ik verwacht had. :19:
Als wij niet met hem spelen dan slaapt hij meestal, soms hobbelt hij wel wat achter je aan in de tuin enzo maar om nou te zeggen dat hij echt actief is buiten het wandelen om.. nee. Met het wandelen ga ik meestal met hem het bos in of de hei op en daar vermaakt hij zich prima maar hij is lang niet zo door het dolle heen als dat ik dacht dat normaal was voor een pup.
Ik dacht dat dit misschien te maken heeft met het feit dat hij onze enigie hond is zeg maar en dat hij nog moet leren om zichzelf te vermaken.. maar het kan ook zijn dat ik dat verkeerd zie.

Vaak zie ik op het forum hele leuke foto's of filmpjes van honden die helemaal door het dolle heen zijn maar dat soort momenten zie ik bij Reggie zelden.

Reggie is overigens een kruising labrador/ridgeback, eet als een labje, zeker niet te zwaar, eerder nog niet net te slank.

Als iemand voor mij nog tips heeft dan hoor ik dat graag.
Afbeelding
Nec temere, nec timide
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Onze Joy (Golden) is ook altijd een heel rustig pupje geweest en dit heeft zich in haar verdere leven ook voortgezet. Ze heeft veel moeite om de warmte kwijt te raken, als het buiten warmer is dan 15C dan begint ze al problemen te krijgen.

Ook zij liep en loopt geregeld te waggelen maar dat komt bij haar doordat ze erg veel in telgang loopt. Er is mij verteld dat het in telgang lopen vaker gezien wordt bij honden met HD, maar dat het zeker niet altijd wijst op HD.

Joy heeft ook een lichte hartafwijking (aorta stenose, geconstateerd op 3-jarige leeftijd), HD en een te trage schildklierwerking. Zij heeft dus zo'n beetje alles wat die klachten kunnen veroorzaken, maar is inmiddels wel een heel gelukkige hond van 10,5 jaar! :ok: Ik geloof ook niet zo dat ze zo vreselijk rustig is door deze dingen, ik ben van mening dat ze gewoon ook een heeeeeeel rustig karakater heeft.

Ik denk dat je het goed doet door langzaam maar zeker alles uit te gaan sluiten wat deze klachten kan veroorzaken.
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”