levi schreef:Hallo allemaal,
Ik heb een sharpei genaamd Levi van net 1 jaar en verleden week had hij een blaasonsteking en daarbij ook nog blaasgruis. Hij is op Hills sd voer gezet door de DA.
Ik kreeg te horen dat als het blaasgruis minder was geworden hij daarna altijd op een blaasgruis voorkomend dieet gezet moest worden.
Nu ben ik vandaag voor controle geweest en zijn urine was schoon alleen waren zijn lever waarden iets verhoogd. Hij mocht gewoon weer zijn eigen voer (brokken) gaan eten.
Nu ben ik op zoek naar een goed uitgebalanceerd dieet waarbij zijn nieren en lever ontzien worden zeg maar.
wie heeft raad?
Alvast harstikke bedankt,
Groetjes Willeke
1 van mijn honden kreeg in zijn laatste brokkenjaar ook nog is blaasgruis bovenop de andere ellende. Toen ben ik KVV erbij gaan voeren en heb al heel snel daarna de brok de deur uit gedaan. Een tijd KVV en zelf samenstellen gegeven en nu ruim 2,5 jaar zelf samenstellen (NRV). In die tussentijd heeft hij 4 uitgebreide blaasonderzoeken gehad, waarvan de laatste 2 erg positieve uitslagen hadden. Geen kristallen en een mooie Ph waarde tussen de 6,3 en 6,6.
Ik let goed op teveel vet en het niet te 'zoet' laten worden van die blaas. Teveel groentes of verkeerde koolhydraten (ook juist uit brok) zorgen voor een te balische blaas. Maar te zuur is ook niet goed, dus ik voeg altijd wel wat groentes/zaden/pitten etc. toe om dat op peil te houden. Ook geef ik geregeld peterselie, brandnetel en zeewier om het urinewegstelsel en de darmen te reinigen en af en toe wat zuivere cranberry sap aangelengd met honingwater. Mijn hond heeft nooit meer die ellende gehad van niet kunnen plassen en bloed in de urine, dus het gaat heeeeeeel erg prettig op de rauwe voeding. Ik kan het je echt aanraden.