Mijn honden krijgen 1 keer per week orgaan (dat is 10 a 15% van het totaal per week) en dat is lever nier en hart, daarnaast 1 a 2 keer per week vuile pens, en 1 keer per week 200 gram groente en ik denk 100 gram fruit. En dus wat ze zelf nog bij elkaar sprokkelen buiten, en af en toe wat etensresten.Inge O schreef:jaHutsje schreef:Okay, maar dan komen we dus toch op hetzelfde uit, tussen de 10 en 15% orgaan. Als ik je nu goed begrijpInge O schreef:ja, dat begrijp je zo ongeveer goed. maar dan zonder niertjes en lever, want die blijven in het konijn voor de verkoop (is geen ingewandsafval dusHutsje schreef: Als ik het nu dus goed begrijp zeg jij dat de ingewanden met maaginhoud 20 tot 25% is van het totale prooidier. En dan heb je het dus over maag, darmen, nieren, hart en lever + evt. inhoud?).
als je er van uitgaat dat mijn konijnen een grotere darminhoud hadden dan de bioindustriesukkeltjes, dan zouden deze laatste (die je dus standaard koopt) misschien zo'n 15% van hun gewicht maagdarmafval hebben, en wilde konijnen maar 10%.
mwahh, dat vind ik wel aardig kunnen kloppen.
(behalve dat ingewanden geen orgaan genoemd worden in de 'vleeswereld', maar misschien wel bij de barfers?)
maar daar zit jij dan met de 200 gram groenteprutje per week uit het begin van dit verhaal toch ver onder, of krijgen jouw groters maar 2kg voer per week :N: ?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Groenteprutje
Moderator: moderatorteam
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Tsja, het is blijkbaar niet jouw manier. Maar ik zie ook niet in wat er fout aan is om een menu te maken, de percentages te berekenen of je goed zit, het menu op de koelkast te hangen en je daar vervolgens grotendeels aan te houden. Het is ongetwijfeld zo dat de percentages wel wat schommelen, maar dit is wel de basis. Op zondag krijgt hij bijv. altijd spiervlees, afwisselend paard, lam of geit. Hoef ik niet na te denken, gewoon de vriezer open op zaterdagavond en een stuk spiervlees laten ontdooien.Marion. schreef:Eet je zelf ook zo in percentages?Zoek stok! schreef:Nee.Marion. schreef:Dit is een grapje, hoop ik?Zoek stok! schreef:He gelukkig, dan zit ik toch helemaal niet zo slecht met 57 % spiervlees, 14 % orgaan, 15 % bot en 14 % 'rest' (groente, kruiden, fruit, zaden, noten, yoghurt, honing e.d.)....?
Jij kunt dat misschien op gevoel, maar ik niet.
En om je vraag te beantwoorden: nee, ik eet zelf niet in percentages, maar ik eet wel elke dag twee stuks fruit en twee ons groente. En multivitamines. En een visolie/knoflook tablet.

Linda, Izzie en Bram
-
Marion.
Oké. Da's niet mijn manier inderdaad. Ik vind er nogal een verschil in zitten of ik een druif of een meloen eet.Zoek stok! schreef:En om je vraag te beantwoorden: nee, ik eet zelf niet in percentages, maar ik eet wel elke dag twee stuks fruit en twee ons groente. En multivitamines. En een visolie/knoflook tablet.
En de tabletjes doe ik ook al niet aan. Ik zal wel mazzel hebben met mijn gezondheid
- Hutsje
- Zeer actief
Ik voer op ongeveer dezelfde manier als LindaInge O schreef:ze doen het er goed op, dus zal wel ok zijnHutsje schreef:Mijn honden krijgen 1 keer per week orgaan (dat is 10 a 15% van het totaal per week) en dat is lever nier en hart, daarnaast 1 a 2 keer per week vuile pens, en 1 keer per week 200 gram groente en ik denk 100 gram fruit. En dus wat ze zelf nog bij elkaar sprokkelen buiten, en af en toe wat etensresten.Inge O schreef:jaHutsje schreef: Okay, maar dan komen we dus toch op hetzelfde uit, tussen de 10 en 15% orgaan. Als ik je nu goed begrijp(behalve dat ingewanden geen orgaan genoemd worden in de 'vleeswereld', maar misschien wel bij de barfers?)
maar daar zit jij dan met de 200 gram groenteprutje per week uit het begin van dit verhaal toch ver onder, of krijgen jouw groters maar 2kg voer per week :N: ?. ik dacht (zonder me erin verdiept te hebben) dat het hoger zou gelegen hebben
.

- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
- Hutsje
- Zeer actief
Inge O schreef:
nu zie ik even sterretjes van al die verschillende berekeningsmanieren van verschillende ingrediënten hoor![]()
.
Ik hou dit ongeveer aan:
50-60% spiervlees
10-20% orgaanvlees (50 gram per kg lichaamsgewicht lever, 25 gram per kilo lichaamsgewicht nier per week)
10-20% bot
En daarbij dus wat ik noemde, aan groente/fruitprut met yoghurt/kwark ed.

- Hutsje
- Zeer actief
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Inge O schreef:ja hoor, levers zijn grote dingenZoek stok! schreef:Zeg knijnenexpert, het schiet me ineens te binnen dat ik me zo verbaas over de grootte van konijnenlever. Ik moet konijn in stukken snijden voor Bram, anders wil hij er niet aan, en dan valt me de grootte van de lever zo op, zeker in vergelijking met het hartje.
Is dat normaal?. of dat verhoudingsgewijs veel verschilt per diersoort weet ik niet zo, maar klein zijn ze iig nooit
.
Dat valt me van kippenlevers ook altijd op. Ze zijn erg groot in vergelijking met het hart(je) en maag(je) van dezelfde kip...
O ja en 'mijn' percentages, tenminste waar ik in grote lijnen van uitga (reken het niet op de percentage precies uit) komt uit op: 60 % spiervlees, 15 % orgaan, 15 % bot en 10 % 'tafelresten' (eitje, groente, fruit, nootje, etc..).
Waar ik bij het spiervlees, orgaan en bot vooral op let is de afwisseling van verschillende diersoorten.
-
Ianthe
- Zeer actief
- Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
- Contacteer:
- Roelfien
- Zeer actief
Volgens mij zit je daar gewoon goed mee.Zoek stok! schreef:Haha, en daarom word ik nou af en toe gek van alle tegenstrijdige info over rauw voerenDe een zegt dat je geen groente moet voeren, de ander juist weer wel. De een houdt dit percentage bot aan, de ander weer dat.
Ik geef 250 gram groente/kruiden/zaden/noten en 100 gram fruit per week. Dat is 12,5 % van wat Bram totaal krijgt. Maar ik geef dan ook geen hele prooidieren....
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
- Roelfien
- Zeer actief
Kopvlees is gewoon spiervlees, dus die moet je dan bij je RMB optellen.XenaScence schreef:Om meteen even iets te vragen nu de discussie gaat over percentages: Is dit ongeveer goed:
62% RMB
19% orgaan
8% kopvlees
12% Fytomix
Heb ik er overheen gelezen of weet ik nu nog steeds niet of fyto als vervanging van GF kan
RMB is botten, vet en spiervlees.
12% fytomix? Dat is veel zeg. Geef je dat in plaats van pens ofzo? Want pens zie ik niet in je lijstje. Of zit dat in je orgaanvlees percentage?
Oh , edit, ik lees nu dat je het in plaats van GF mix geeft.
Tja, dat weet ik niet, ik weet niet wat je wil: wil je wel of geen groente en fruit geven of vind je pens alleen genoeg?
-
Ianthe
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat hangt er erg veel vanaf, Xena lust geen GF mix, maar Fyto vind ze héérlijk. Pens alleen was blijkbaar niet genoeg, want soms was haar poep nogal dun (na orgaan en spier, nu krijgt ze die 2 alleen in combinatie met fyto) , en met de fyto is die wat stevigerRoelfien schreef:Kopvlees is gewoon spiervlees, dus die moet je dan bij je RMB optellen.XenaScence schreef:Om meteen even iets te vragen nu de discussie gaat over percentages: Is dit ongeveer goed:
62% RMB
19% orgaan
8% kopvlees
12% Fytomix
Heb ik er overheen gelezen of weet ik nu nog steeds niet of fyto als vervanging van GF kan
RMB is botten, vet en spiervlees.
12% fytomix? Dat is veel zeg. Geef je dat in plaats van pens ofzo? Want pens zie ik niet in je lijstje. Of zit dat in je orgaanvlees percentage?
Oh , edit, ik lees nu dat je het in plaats van GF mix geeft.
Tja, dat weet ik niet, ik weet niet wat je wil: wil je wel of geen groente en fruit geven of vind je pens alleen genoeg?
De orgaan mix bestaat uit 2/5 lamshart 2/5 runderpens en 1/5 kippenmaag
Als reactie op het schuingedrukte stuk:
RMB betekend bij mij dat de verhouding tussen bot en vlees 50/50 moet zijn, als ik het spiervlees daarbij klopt die verhouding niet meer. Snap je?

- Roelfien
- Zeer actief
Eh, nee?XenaScence schreef:
RMB betekend bij mij dat de verhouding tussen bot en vlees 50/50 moet zijn, als ik het spiervlees daarbij klopt die verhouding niet meer. Snap je?
Bot en vlees moet 50/50 zijn en spiervlees tel jij dus niet als vlees, dat tel je apart? Maar welk vlees bedoel jij dan dat er aan het bot moet zitten? Want dat is spiervlees en vet namelijk. Dus ik denk dat ik je niet begrijp.
- tekkel
- Erelid
Nou! Ik heb een groenteprutje gemaakttekkel schreef:Nou, d'r is nog nix gemaakt, want toen ik vanochtend ergens m'n keukenmachine achter vandaan toverde, bleek hij kapot te zijnRoelfien schreef:Veel plezier met het maken.![]()
Eerst volgende week maar een nieuwe kopen. Kunnen die groentes ook in een blender? Want die heb ik dan liever dan zo'n keukenmachine.
Gisteren een enorme Tomado-blender gekocht, en vanochtend allerlei groente.
Prutje gemaakt van (kleine stukjes van) broccoli, komkommer, appel, banaan, wortel, lof, veldsla en courgette. En een scheutje zonnebloemolie.
Heb eerst geprobeerd of het in ijsblokjeszakjes ging, maar daar was het nét iets te dik voor. Toen maar in gewone diepvrieszakjes gedaan, met hier en daar zo'n ballonkunstenaarsknoop
De hond heeft er met lange tanden twee likjes van genomen....tot ik er een schepje hüttenkäse doorheen deed, toen was het in drie seconden weg
Het enige nadeel: mijn keuken is een ravage :N: en ik zit met allerlei aangebroken groentes..... Eerst maar even een half uurtje opruimen/soppen
O ja, nog een nadeel: waar laat ik dat monster van een blender?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
tekkel schreef:Nou! Ik heb een groenteprutje gemaakttekkel schreef:Nou, d'r is nog nix gemaakt, want toen ik vanochtend ergens m'n keukenmachine achter vandaan toverde, bleek hij kapot te zijnRoelfien schreef:Veel plezier met het maken.![]()
Eerst volgende week maar een nieuwe kopen. Kunnen die groentes ook in een blender? Want die heb ik dan liever dan zo'n keukenmachine.![]()
Gisteren een enorme Tomado-blender gekocht, en vanochtend allerlei groente.
Prutje gemaakt van (kleine stukjes van) broccoli, komkommer, appel, banaan, wortel, lof, veldsla en courgette. En een scheutje zonnebloemolie.
Heb eerst geprobeerd of het in ijsblokjeszakjes ging, maar daar was het nét iets te dik voor. Toen maar in gewone diepvrieszakjes gedaan, met hier en daar zo'n ballonkunstenaarsknoopHet zijn zeven grote eetlepels geworden. Ik heb het geproefd: best lekker!
De hond heeft er met lange tanden twee likjes van genomen....tot ik er een schepje hüttenkäse doorheen deed, toen was het in drie seconden weg![]()
Het enige nadeel: mijn keuken is een ravage :N: en ik zit met allerlei aangebroken groentes..... Eerst maar even een half uurtje opruimen/soppen![]()
O ja, nog een nadeel: waar laat ik dat monster van een blender?
Haha, nu weet ik weer waaorm ik geen groentemixen meer maak! Heel herkenbaar: zoveel troep en afwas voor zo'n (relatief) klein beetje mix.
Mijn blender staat dan ook achterin de gangkast!
(Waar ik 'm trouwens eerdaags weer uit te voorschijn ga toveren aangezien Billy nogal hongerig is nu hij zo actief is. Ga zijn maaltijden maar weer wat regelmatiger aanvullen met groentemixen i.p.v. restjes van mijn eigen eten...
-
Ianthe
- Zeer actief
- Contacteer:
Het bot en vlees is 50/50 bij RMB, spiervlees is vlees zonder bot en valt daarbuiten omdat de verhouding dan niet meer 50/50 isRoelfien schreef:Eh, nee?XenaScence schreef:
Bot en vlees moet 50/50 zijn en spiervlees tel jij dus niet als vlees, dat tel je apart? Maar welk vlees bedoel jij dan dat er aan het bot moet zitten? Want dat is spiervlees en vet namelijk. Dus ik denk dat ik je niet begrijp.

- tekkel
- Erelid
Ik heb nou zeven porties/eetlepels ingevroren, en als ik dat 1x per week geef is het nog wel te overzien.Rami schreef:Haha, nu weet ik weer waaorm ik geen groentemixen meer maak! Heel herkenbaar: zoveel troep en afwas voor zo'n (relatief) klein beetje mix.
Mijn blender staat dan ook achterin de gangkast!![]()
(Waar ik 'm trouwens eerdaags weer uit te voorschijn ga toveren aangezien Billy nogal hongerig is nu hij zo actief is. Ga zijn maaltijden maar weer wat regelmatiger aanvullen met groentemixen i.p.v. restjes van mijn eigen eten...).
Ik ben wel van plan om die blender te gebruiken voor smoothies en milkshakes
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."