Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Groenteprutje

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Groenteprutje

Ongelezen bericht door tekkel »

Ik lees hier weleens iets over een 'groenteprutje'.
Wat is dat, wat gaat erin en hoe maak je dat?
En wanneer moet je dat aan je hond geven?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Een groente en fruit mix bestaat uit meerdere groentes en fruit, gepureerd omdat honden het anders niet kunnen verteren en opnemen.
Bijvoorbeeld een paar bladgroentes zoals andijvie en sla, een stukje komkommer, een paar blaadjes witlof, worteltje, restje taugé of alfalfa. En wat fruit zoals appel, wat klein fruit als aardbei of bessen en of banaan.
Eigenlijk een beetje wat je zoal aan restje groente en fruit in huis hebt.
Als je dat gepureerd hebt (in keukenmachine of blender) voeg je er voor de smeuiigheid en gezondheid wat olijfolie bij. Ik gooi er ook wel eens wat gedroogd zeewier bij. En dat geef ik bij de voeding van de honden.
De hoeveelheden verschillen. Krijgen ze echt een GFmix maaltijd met hütenkäse en wat vis of geef ik het bij hun vlees. Dus verschillend.
Heel vaak doe ik een eetlepeltje per hond. Er zijn honden die geven er niets om en lijken er geen behoefte aan te hebben. Maar mijn honden vinden het lekker en ik heb zelf het idee dat het ook in een behoefte voorziet in hun voedingsschema.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ik geef het 1 keer per week op hun vastendag. Op die dag geef ik alleen vloeibaar en krijgen ze een rauwe eieren zonder schil, honing, yoghurt/kwark met fruitprut.
Ik gooi verschillende groentes in de blender en maak dan porties die ik in de vriezer gooi. Ze krijgen ongeveer 200 gram per hond per week.
Afbeelding
tekkel
Erelid

Bedankt voor de info :ok:

Is die groente rauw of gekookt?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Hutsje
Zeer actief

tekkel schreef:Bedankt voor de info :ok:

Rauw, anders hoef je het niet te pureren. Aangekookte groente kan je ook geven, dat kan een hond ook verteren. Ik gebruik altijd minimaal 5 verschillende groentes in mijn prut.
Afbeelding
tekkel
Erelid

Hutsje schreef:

Rauw, anders hoef je het niet te pureren. Aangekookte groente kan je ook geven, dat kan een hond ook verteren. Ik gebruik altijd minimaal 5 verschillende groentes in mijn prut.
Is er nog een groente die absoluut niet mag, of juist absoluut er wel in moet?
Roelfien
Zeer actief

tekkel schreef:
Hutsje schreef:

Wees voorzichtig met tomaat, paprika, ui en prei. Vooral ui en prei schijnen niet goed te zijn voor honden. Maar tomaten en paprika kunnen ze soms niet goed hebben. Ik geef af en toe wel wat tomaat door de prutjes, maar niet te veel.
Roelfien
Zeer actief

Bladgroenten, groene groenten zijn belangrijk. Daar zitten vitamines in die waardevol zijn voor honden. Dus andijvie, sla, spinazie (voorzichtig met spinazie, want het is een scherpe groente dus niet te veel).
Hutsje
Zeer actief

tekkel schreef:
Hutsje schreef:

Zie antwoord Roelfien, en niet te veel kool(soorten) geven, daar kunnen ze gassen van krijgen.
Afbeelding
tekkel
Erelid

Bedankt!
Ik ga morgen eens fijn aan de slag :ok:
Roelfien
Zeer actief

Jaaah, wat Jessica zegt: niet teveel kool. :N:
Die was ik vergeten. :mrgreen:

Veel plezier met het maken.
Je kan het mixen per maaltijdje met wat vis of hutenkase of eieren of wat lever erdoor pureren. Honden vinden dat erg lekker. Terwijl ze niet altijd gecharmeerd zijn van alleen maar de gf mix. :wink:
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

waarom moet dat gepureerd?...........Ik geef komkommer appel boontjes erwten maar altijd gewoon :denken:
Afbeelding
tekkel
Erelid

Roelfien schreef:Veel plezier met het maken.
Je kan het mixen per maaltijdje met wat vis of hutenkase of eieren of wat lever erdoor pureren. Honden vinden dat erg lekker. Terwijl ze niet altijd gecharmeerd zijn van alleen maar de gf mix. :wink:
Ik heb af en toe een vis/huttekase-dag, of huttekase en een kipvleugeltje of een eitje oid, maar dan heb ik altijd het gevoel dat ze iets te kort komt, vandaar dat zo'n GF-mixje me wel wat leek. En ze vindt gelukkig alles lekker :mrgreen:
Roelfien
Zeer actief

Licht gekookt kan ook, maar honden hebben geen maag die groente kan verteren. Daarom zie je vaak ook in hun ontlasting de groente uit hun eten terug: mais wortels, die verteren niet. Een hondenmaag is daar niet op gebouwd. Die is gebouwd op het eten van prooidieren die wel die maag hebben om groen te verteren, zoals reeën, herten, schapen, geiten, etc. Dat is wat wolven ook eten. De honden eten dus graag de vuile pens, want dat bestaat uit half verteerde groen zoals grassen en kruiden. En dat kan een hond wel heel goed gebruiken. Door te pureren boots je dat na. :wink:
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eef »

Roelfien schreef: Veel plezier met het maken.
Ik meng door de groentemix altijd vis, yoghurt en ei, anders eten ze het met geen mogelijkheid op :roll: :mrgreen:
Yunyah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door Yunyah »

Misschien een domme vraag...maar zou je dat ook kunnen invriezen?

Ik zat namelijk dit topic te lezen en toen bedacht ik me dat dit ook wel een idee is voor Suus (ze moet wat afvallen, groente bij de kvv zou lekkere vulling zijn) alleen het is maar een klein hondje dus als ik een hele bak van die prut zou maken kan ik de helft weggooien want ik neem aan dat dit maximaal 2 dagen houdbaar is. Nu leek het me wel een idee om zo'n prutje te maken en het dan in ijsblokjesvormen te gieten zodat je allemaal blokjes groente hebt en dan de gewenste hoeveelheid samen met de kvv te laten ontdooien. Ik heb gelezen dat als je verse groente invriest, dit de vitaminen niet beïnvloedt. Zou dit een goed idee zijn?
Afbeelding
Rust zacht mijn lieve bolletje!
Suusje 30.12.1994 - † 26.10.2009
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Je kunt een groentemix invriezer. Maar maak het dan voor maximaal 4 weken vooruit, want langer dan 4 weken blijft het volgens mij niet goed in de vriezer.

Ik heb vorige week een eerste groentemix gemaakt voor de honden. Daarin zitten rode bieten, sperziebonen, wortels, spinazie, een beetje broccoli en bloemkool, komkommer, sla, witlof, 2 eieren en magere yoghurt. Heb het allemaal in een pan gegooid en gekookt, en toen gepureerd. Je kunt het in ijsklontenbakjes doen, ik heb het gewogen en in zakjes gedaan. Ze vinden het allebei hartstikke lekker?

@Hutsje, ik ben net een week bezig met Barf, dus weet nog niet veel, maar als je een vastendag doet, betekent dat dan alleen dat ze geen vlees krijgen? Ik dacht namelijk dat je dan helemaal niets mocht geven. Daarom had ik besloten daar niet aan te doen (dan worden wij horendol van Kiera), maar als je dan dus wel vloeibaar voedsel mag geven, kan ik dit wel gaan doen.
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

Ik zat aan olvarit potjes te denken :denken: Ja ik hou van makkelijk :pffff:
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

cindy1986 schreef:Je kunt een groentemix invriezer. Maar maak het dan voor maximaal 4 weken vooruit, want langer dan 4 weken blijft het volgens mij niet goed in de vriezer.

Ik heb vorige week een eerste groentemix gemaakt voor de honden. Daarin zitten rode bieten, sperziebonen, wortels, spinazie, een beetje broccoli en bloemkool, komkommer, sla, witlof, 2 eieren en magere yoghurt. Heb het allemaal in een pan gegooid en gekookt, en toen gepureerd. Je kunt het in ijsklontenbakjes doen, ik heb het gewogen en in zakjes gedaan. Ze vinden het allebei hartstikke lekker?

@Hutsje, ik ben net een week bezig met Barf, dus weet nog niet veel, maar als je een vastendag doet, betekent dat dan alleen dat ze geen vlees krijgen? Ik dacht namelijk dat je dan helemaal niets mocht geven. Daarom had ik besloten daar niet aan te doen (dan worden wij horendol van Kiera), maar als je dan dus wel vloeibaar voedsel mag geven, kan ik dit wel gaan doen.
Ik ben ook niet zo lang bezig hoor,snap alleen niet dat je het moet koken, waar is die ik heb nog nooit een wolf met een kookpot verhaal dan gebleven?
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

cindy1986 schreef:Je kunt een groentemix invriezer. Maar maak het dan voor maximaal 4 weken vooruit, want langer dan 4 weken blijft het volgens mij niet goed in de vriezer.

Waarom koken? Gewoon rauw pureren, behalve de sperciebonen. De bieten zijn meestal al voorgekookt.

Ik ben geen Hutsje, maar doe wel aan vastendagen. Mijn honden hebben 2 vastendagen in de week. Ik vind dat je dat goed moet opbouwen, eerst 1x per dag en op wisselende tijden voeren, pas daarna vastendag(en) inlassen. Mijn honden krijgen op zo'n dag vloeibaar, dat is yoghurt/honing en een rauw ei en/of fruitsap. Voorafgaande aan zo'n dag geef je meer dan normaal. En na een vastendag ook. Ze hebben nooit last van honger en dit zijn 2 aardige veelvraten.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Pepie schreef:Ik zat aan olvarit potjes te denken :denken: Ja ik hou van makkelijk :pffff:
Als wij met ons tentje gaan kamperen, koop ik altijd (o.a.) Olvarit bij de kampeerwinkel :wink:
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Pepie schreef:waarom moet dat gepureerd?...........Ik geef komkommer appel boontjes erwten maar altijd gewoon :denken:
Is ook prima, dan heeft het een ruw vezelfunctie.
Mijn groentemixen blijven altijd iets grover, juist om de ruw vezelfunctie te behouden. Stuksgroente geef ik ook, ze zijn er gek op.
Pepie
Zeer actief

Golden Stanley schreef:
Pepie schreef:waarom moet dat gepureerd?...........Ik geef komkommer appel boontjes erwten maar altijd gewoon :denken:
Is ook prima, dan heeft het een ruw vezelfunctie.
Mijn groentemixen blijven altijd iets grover, juist om de ruw vezelfunctie te behouden. Stuksgroente geef ik ook, ze zijn er gek op.
Ik geef geitenribben,vuile pens,kalfsstaart,zalmkop,kippenekken,hart.....rodiecompleet,en yoghurt rauw ei en groente :cheer: .......Ik vind mezelf best wel wijs :pffff:
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Golden Stanley schreef: Waarom koken? Gewoon rauw pureren, behalve de sperciebonen. De bieten zijn meestal al voorgekookt.

Ik ben geen Hutsje, maar doe wel aan vastendagen. Mijn honden hebben 2 vastendagen in de week. Ik vind dat je dat goed moet opbouwen, eerst 1x per dag en op wisselende tijden voeren, pas daarna vastendag(en) inlassen. Mijn honden krijgen op zo'n dag vloeibaar, dat is yoghurt/honing en een rauw ei en/of fruitsap. Voorafgaande aan zo'n dag geef je meer dan normaal. En na een vastendag ook. Ze hebben nooit last van honger en dit zijn 2 aardige veelvraten.
Wij hadden verse rode bieten. Die had mijn vader gekregen van iemand die dat verbouwd. Dus die moesten wel gekookt worden ;)
Ik heb het allemaal een kwartiertje in een pan gedaan. Het heeft niet echt gekookt, maar zodat het iets zachten werd. Was dan weer makkelijker met pureren.

Dus jij voert op wisselende tijden? Ik wil dit ook wel graag gaan doen, maar Kiera is nogal volhouden in etenstijden. Ze begint om half 5 met zeuren, totdat ze het krijgt (dat is altijd om half 6). Als je een keer per dag eten geeft, wanneer kun je dat dan het beste doen? Ik ga 's avonds vaak met ze lopen, dus als ze om half 6 een dikke maaltijd ophebben, is dat niet handig.
Op zo'n vastendag zou ik ook zo'n groentemix kunnen geven? Laten we zeggen, 300 gram voor Kiera (ze krijgt nu 500 gram KVV en Barf op een dag)?
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

Ik word steeds ongeruster :eek: Banjer krijgt,1400 gram,hij weegt 33 kilo en is 10 maanden oud,
Afbeelding
tekkel
Erelid

Roelfien schreef:Veel plezier met het maken.
Nou, d'r is nog nix gemaakt, want toen ik vanochtend ergens m'n keukenmachine achter vandaan toverde, bleek hij kapot te zijn :19:

Eerst volgende week maar een nieuwe kopen. Kunnen die groentes ook in een blender? Want die heb ik dan liever dan zo'n keukenmachine.
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

kan Fytomix van Bibi ook als 'vervanger' voor de GFmix, Xena lust geen groente en fruit. Maar ze stond gisteren al te piepen toen we de fyto lieten ontdooien :wink:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Yunyah schreef:Misschien een domme vraag...maar zou je dat ook kunnen invriezen?

Ik zat namelijk dit topic te lezen en toen bedacht ik me dat dit ook wel een idee is voor Suus (ze moet wat afvallen, groente bij de kvv zou lekkere vulling zijn) alleen het is maar een klein hondje dus als ik een hele bak van die prut zou maken kan ik de helft weggooien want ik neem aan dat dit maximaal 2 dagen houdbaar is. Nu leek het me wel een idee om zo'n prutje te maken en het dan in ijsblokjesvormen te gieten zodat je allemaal blokjes groente hebt en dan de gewenste hoeveelheid samen met de kvv te laten ontdooien. Ik heb gelezen dat als je verse groente invriest, dit de vitaminen niet beïnvloedt. Zou dit een goed idee zijn?
Hutsje schreef:Ik geef het 1 keer per week op hun vastendag. Op die dag geef ik alleen vloeibaar en krijgen ze een rauwe eieren zonder schil, honing, yoghurt/kwark met fruitprut.
Ik gooi verschillende groentes in de blender en maak dan porties die ik in de vriezer gooi. Ze krijgen ongeveer 200 gram per hond per week.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Pepie schreef:Ik zat aan olvarit potjes te denken :denken: Ja ik hou van makkelijk :pffff:
die gebruik ik ook maar die hebben niet alleen maar groente. Ik gebruik dus de fruitprutjes. Groente prut maak ik dus zelf want bij Olvarit zit er vlees en aardappels of rijst bij en het is te veel doorgekookt zodat ze er weinig meer uit kunnen halen.
Afbeelding
tekkel
Erelid

Hutsje schreef:Ik gooi verschillende groentes in de blender
Ahhhh, ik zie het al: had ik overeen gelezen :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”