Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Groenteprutje

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

tekkel schreef:
Roelfien schreef:Veel plezier met het maken.
Nou, d'r is nog nix gemaakt, want toen ik vanochtend ergens m'n keukenmachine achter vandaan toverde, bleek hij kapot te zijn :19:

Eerst volgende week maar een nieuwe kopen. Kunnen die groentes ook in een blender? Want die heb ik dan liever dan zo'n keukenmachine.
Ik doe het altijd in de blender. Ik maak het dan wel vochtig met een flinke scheut Coolbest :wink:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

cindy1986 schreef:
Golden Stanley schreef: Waarom koken? Gewoon rauw pureren, behalve de sperciebonen. De bieten zijn meestal al voorgekookt.

Ik ben geen Hutsje, maar doe wel aan vastendagen. Mijn honden hebben 2 vastendagen in de week. Ik vind dat je dat goed moet opbouwen, eerst 1x per dag en op wisselende tijden voeren, pas daarna vastendag(en) inlassen. Mijn honden krijgen op zo'n dag vloeibaar, dat is yoghurt/honing en een rauw ei en/of fruitsap. Voorafgaande aan zo'n dag geef je meer dan normaal. En na een vastendag ook. Ze hebben nooit last van honger en dit zijn 2 aardige veelvraten.
Wij hadden verse rode bieten. Die had mijn vader gekregen van iemand die dat verbouwd. Dus die moesten wel gekookt worden ;)
Ik heb het allemaal een kwartiertje in een pan gedaan. Het heeft niet echt gekookt, maar zodat het iets zachten werd. Was dan weer makkelijker met pureren.

Dus jij voert op wisselende tijden? Ik wil dit ook wel graag gaan doen, maar Kiera is nogal volhouden in etenstijden. Ze begint om half 5 met zeuren, totdat ze het krijgt (dat is altijd om half 6). Als je een keer per dag eten geeft, wanneer kun je dat dan het beste doen? Ik ga 's avonds vaak met ze lopen, dus als ze om half 6 een dikke maaltijd ophebben, is dat niet handig.
Op zo'n vastendag zou ik ook zo'n groentemix kunnen geven? Laten we zeggen, 300 gram voor Kiera (ze krijgt nu 500 gram KVV en Barf op een dag)?
Je kunt ze ook na het wandelen geven. Of in de ochtend. Bij mij krijgen ze tussen 16.00 en 24.00 uur zodat ze de hele nacht hebben om uit te buiken. Als je naar 1 keer per dag gaat kun je beginnen met de maaltijden naar elkaar toe te geven.
300 Gram vind ik wat veel, geef maar eens een rauw eitje (zonder schil), wat yoghurt of kwark, beetje honing erbij, dan zal je zien dat de helft ook volstaat :wink:
Afbeelding
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Pepie schreef:Ik word steeds ongeruster :eek: Banjer krijgt,1400 gram,hij weegt 33 kilo en is 10 maanden oud,
Waarover word je ongerust? Over de hoeveelheid die je Banjer geeft?
Een hond van 10 maanden zit nog in de groei en voor een hond van 33 kilo is circa 1400 gram per dag aardig wat eten maar niet ongewoon.
Rein, mijn hond van 33 kilo at tussen de 900-1500 gram per dag (zonder vastendagen). Hij is nu ruim 3 en kan langzaamaan met minder eten toe. Hij zit nu op 800-1200 gram per dag.

Als Banjer niet te zwaar is heeft ie die hoeveelheid blijkbaar gewoon nodig op dit moment.
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Ik maak geen groentemixen meer maar geef ze 2-4 keer per week gekookte groenten bij hun eten. Dat wissel ik wel steeds af; broccoli, andijvie, witlof, bietjes, worteltjes, spinazie etc.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Bas Rouge schreef:
Pepie schreef:Ik word steeds ongeruster :eek: Banjer krijgt,1400 gram,hij weegt 33 kilo en is 10 maanden oud,
Waarover word je ongerust? Over de hoeveelheid die je Banjer geeft?
Een hond van 10 maanden zit nog in de groei en voor een hond van 33 kilo is circa 1400 gram per dag aardig wat eten maar niet ongewoon.
Rein, mijn hond van 33 kilo at tussen de 900-1500 gram per dag (zonder vastendagen). Hij is nu ruim 3 en kan langzaamaan met minder eten toe. Hij zit nu op 800-1200 gram per dag.

Als Banjer niet te zwaar is heeft ie die hoeveelheid blijkbaar gewoon nodig op dit moment.
:ok: Gelukkig hij schommelt hier tussen 1000 en 1500 gram,ligt eraan hoe intensief hij met de wandeling was :19:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Nog een kleine aanvulling: paar takjes (niet te veel) verse kruiden door je 'groenteprut' (zoal peterselie, selderij, munt citroenmelisse, tijm, lavas, basilicum, rozememarijn) is ook een prima aanvulling qua vitaminen/mineralen. Evenals spruiten/kiemen zoals alfafa, tuinkers etc..

Ik geef zelf trouwens niet zo heel veel groenten. Groenteprutten maak ik niet meer omdat Silka slecht groente verteerd, dus Bill krijgt hier eigenlijk vooral wat over is van ons eigen eten. Soms rauw (dan pureer ik het eerst) maar meestal (licht) gekookt.
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

cindy1986 schreef:
Golden Stanley schreef: Waarom koken? Gewoon rauw pureren, behalve de sperciebonen. De bieten zijn meestal al voorgekookt.

Ik ben geen Hutsje, maar doe wel aan vastendagen. Mijn honden hebben 2 vastendagen in de week. Ik vind dat je dat goed moet opbouwen, eerst 1x per dag en op wisselende tijden voeren, pas daarna vastendag(en) inlassen. Mijn honden krijgen op zo'n dag vloeibaar, dat is yoghurt/honing en een rauw ei en/of fruitsap. Voorafgaande aan zo'n dag geef je meer dan normaal. En na een vastendag ook. Ze hebben nooit last van honger en dit zijn 2 aardige veelvraten.
Wij hadden verse rode bieten. Die had mijn vader gekregen van iemand die dat verbouwd. Dus die moesten wel gekookt worden ;)
Ik heb het allemaal een kwartiertje in een pan gedaan. Het heeft niet echt gekookt, maar zodat het iets zachten werd. Was dan weer makkelijker met pureren.

Altijd lekker, spulletjes van het land. Ben erg blij dat ik die mogelijkheid ook heb. Manlief is niet gek op bieten, dus hier nooit verse bieten van het land. En voor de honden vind ik het vrij nutteloos, dus dat geef ik eigenlijk nooit. Maar naast de sperciebonen en de bieten zou ik het niet gaan koken, hoor. Dat is zonde.

Dus jij voert op wisselende tijden? Ik wil dit ook wel graag gaan doen, maar Kiera is nogal volhouden in etenstijden. Ze begint om half 5 met zeuren, totdat ze het krijgt (dat is altijd om half 6). Als je een keer per dag eten geeft, wanneer kun je dat dan het beste doen? Ik ga 's avonds vaak met ze lopen, dus als ze om half 6 een dikke maaltijd ophebben, is dat niet handig.
Op zo'n vastendag zou ik ook zo'n groentemix kunnen geven? Laten we zeggen, 300 gram voor Kiera (ze krijgt nu 500 gram KVV en Barf op een dag)?
Ja, geen 1 dag is hetzelfde qua voertijd. Maar dat is ook afhankelijk van de situatie van dat moment. Met dit warme weer loop ik graag 's ochtends en 's avonds de grote rondes, dus dan voer ik meestal of 1,5 uur erna of laat in de middag. En dan is het nog afhankelijk van wat ze krijgen op dat moment (licht verteerbaar, zwaar vleesbot etc.). Maar je hoeft niet te vasten of wisselend te voeren, als je denkt dat het niet nodig is. Ik heb door de tijd heen gemerkt dat het mijn jongens erg goed doet. Ze hebben nauwelijks tot geen spijsverteringsproblemen meer en zijn lekker verzadigd.

Als jouw groentemix meer het groentesap is wat men verstaat onder de oorspronkelijke groentemixen, dan kan je dat makkelijk op zo'n vastendag geven en met die 300 gram beginnen. Gaat dat goed, dan bouw je af naar minder. Ook zou ik vooral 's ochtends yoghurt met honing geven om de misselijkheid tegen te gaan, zodat ze toch al lekker veel energie krijgt op haar nuchtere maag.
Golden Stanley

Jij hebt een jonge blom, die mag wat meer hebben. Zie je dat hij dicht groeit, dan mag je zakken in je percentages.
Golden Stanley

Pepie schreef:
Golden Stanley schreef:
Pepie schreef:waarom moet dat gepureerd?...........Ik geef komkommer appel boontjes erwten maar altijd gewoon :denken:
Is ook prima, dan heeft het een ruw vezelfunctie.
Mijn groentemixen blijven altijd iets grover, juist om de ruw vezelfunctie te behouden. Stuksgroente geef ik ook, ze zijn er gek op.
Ik geef geitenribben,vuile pens,kalfsstaart,zalmkop,kippenekken,hart.....rodiecompleet,en yoghurt rauw ei en groente :cheer: .......Ik vind mezelf best wel wijs :pffff:
Waarom de Rodi Kompleet dan nog........... :denken: :mrgreen:
Gaat toch hartstikke goed zo?
Golden Stanley

Inge O schreef:
Hutsje schreef: Ik gooi verschillende groentes in de blender en maak dan porties die ik in de vriezer gooi. Ze krijgen ongeveer 200 gram per hond per week.
is dat niet heel weinig als je het vergelijkt met wat ze zouden binnenkrijgen als ze zelf prooidieren vangen? ik heb er geen idee van hoor, maar zou zelf geneigd zijn ze een stuk meer te geven :denken: .
Mag maar hoeft niet............de maag van een prooidier wordt over het algemeen ook flink uitgeschut voordat het gegeten wordt en veel huishonden lusten nog niet eens de darmen van een prooidier.

Ik zit voor het gewicht van mijn honden ook op 200 gram per week aan groentespruiten met zaden en wat stuksgroentes. Regelmatig mix ik wat peterselie, brandnetel en paardenbloem mee.
Golden Stanley

Inge O schreef:
Golden Stanley schreef:en veel huishonden lusten nog niet eens de darmen van een prooidier.
dat kan ik me voorstellen (huishonden zijn wel vaker slechter bezig voor wat betreft hun overleving dan hun wilde familiegenoten), maar mag je dan de huishond als criterium nemen voor wat dit aangaat? ik neem aan dat andere hondachtigen (in het wild) wél hele prooien eten (of delen ervan, maar dan ook af en toe delen van de maaginhoud)?
Doorgaans eet een wilde coyote of wolf geen volledige maaginhoud van grote prooidieren. Dat wordt uitgeschut en de resten die achterblijven, dat dient dan als ruwe vezel wat helpt bij de spijsvertering van dat moment. De voorverteerde brei uit de maag wordt verder verwerkt in de dunne darm en juist dat blijkt van waardevolle waarde te zijn. Niet de pensinhoud an sich. Dus of het in dat opzicht belangrijk is aan te vullen met groentes om die maaginhoud na te bootsen. Nee, dat denk ik niet.
Zeker niet bij het geven van kleine prooidieren, want dat wordt hier wel scheutig verorberd ook met darmen en al. (Ik heb er meer moeite mee dan mijn honden........)
Het geven van groentes is in vele opzichten nuttig als ruwe vezel. Eventueel het aanvullen van vit./min. om de boel compleet te maken. Maar het is zeker niet een onmisbaar onderdeel van de voeding van onze huishonden. Je kan het ook met andere zaken opvangen, die net zoveel zo niet meer waarde hebben. :wink:
Laatst gewijzigd door Golden Stanley op 21 jul 2007 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Golden Stanley

Inge O schreef:
Golden Stanley schreef:De voorverteerde brei uit de maag wordt verder verwerkt in de dunne darm en juist dat blijkt van waardevolle waarde te zijn. Niet de pensinhoud an sich.
bedoel je hiermee dat die inhoud verder verwerkt wordt in de dunne darm van die herbivoor (al die nog het geluk had te leven :mrgreen: ) of van de hond(achtige)?

Ik had mijn tekst nog wat aangepast voordat jij weer reageerde.
Nee, jij hebt het hier specifiek over koeien die nog wat maagkamers te gaan hebben. Dan is de boekmaag een delicatesse maar misbaar, evenals de pens.
Ik heb het over wilde herbivoren als herten, elanden, etc.etc.

en wat is er dan juist waardevol? ik begrijp de zin niet goed geloof ik :oeps: .
Ook in de darmflora van een herbivoor zitten belangrijke voedingsstoffen, zo niet wordt door bepaalde mensen gesteld is dit een onmisbaar orgaan om aan te bieden als onderdeel van een prooidier. Nog belangrijker bv. dan het aanbieden van pens of boekmaag van grotere herbivoren.
Laatst gewijzigd door Golden Stanley op 21 jul 2007 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Golden Stanley

Inge O schreef:
Golden Stanley schreef:
Inge O schreef:
Golden Stanley schreef:De voorverteerde brei uit de maag wordt verder verwerkt in de dunne darm en juist dat blijkt van waardevolle waarde te zijn. Niet de pensinhoud an sich.
bedoel je hiermee dat die inhoud verder verwerkt wordt in de dunne darm van die herbivoor (al die nog het geluk had te leven :mrgreen: ) of van de hond(achtige)?

Ik had mijn tekst nog wat aangepast voordat jij weer reageerde.
Nee, jij hebt het hier specifiek over koeien die nog wat maagkamers te gaan hebben. Dan is de boekmaag een delicatesse maar niet onmisbaar.
Ik heb het over wilde herbivoren als herten, elanden, etc.etc.

en wat is er dan juist waardevol? ik begrijp de zin niet goed geloof ik :oeps: .
Ook in de darmflora van een herbivoor zitten belangrijke voedingsstoffen, zo niet wordt door bepaalde mensen gesteld is dit een onmisbaar orgaan om aan te bieden als onderdeel van een prooidier. Nog belangrijker bv. dan het aanbieden van pens of boekmaag van grotere herbivoren.
ja, maar wat je zegt : bij kleine prooidieren wordt maag- en darminhoud toch wel mee opgegeten? en die kleinere prooidieren vormen (neem ik aan) toch juist een heel groot deel van het menu van hondachtigen?
Je moet niet zo snel quoten, want ik had weer iets aangepast. :smile:
Mijn zinsnede klopte niet helemaal.

Ja, absoluut. Je ziet geen hond/wolf/wilde hond maag-/darminhoud van kleine prooidieren uitschudden. Dat wordt gewoon als een geheel naar binnen gewerkt. Bij grotere prooidieren ligt dat anders. Die worden ook anders bejaagd door meer roedeljagers en de rest die aansluit. Daarvan wordt dan de pens eerst uitgeschud voordat er van gegeten wordt. In die zin is de inhoud van zo'n pens dus niet het allerbelangrijkste en zie ik groentemixen niet als vervanging van die pensinhoud. Zowieso is de inhoud van pens of darm niet na te bootsen. Wil je dat bereiken dan moet je bv. groentes gaan fermenteren.
Laatst gewijzigd door Golden Stanley op 21 jul 2007 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Golden Stanley

:mrgreen: :mrgreen: Sorrie......
JA, maar niet op basis van groentes....................op die manier een maag-/darmstelsel nabootsen is onmogelijk.
Golden Stanley

Inge O schreef:
Golden Stanley schreef::mrgreen: :mrgreen: Sorrie......
JA, maar niet op basis van groentes....................op die manier een maag-/darmstelsel nabootsen is onmogelijk.
owww :mrgreen: .

maar komt een barf-hond die geen volledige prooidieren eet dan uiteindelijk toch geen stoffen (oa. ook koolhydraten) tekort :denken: ?
Nee, als je de juiste dingen simuleert niet.
Ruwe vezel ter vervanging van huid/haar/nagels kan bestaan uit koolhydraten (onbewerkte biologische granenkiemen), zaden, pitten, groentespruiten, GROENTES etc. Al dan niet grof gemixt om daar toch de goeie dingen uit te halen qua vertering, anders wordt het zo uitgepoept.
Toevoegingen van 20% overig uit eieren, kefir, honing, kruiden etc. zou voldoende moeten zijn.
Overigens denk ik wel dat honden die al jaren- en jarenlang op brokvoeding of ander koolhydraatrijke voeding hebben gestaan, toch wel even tijd nodig hebben om te ontgiften. Het is toch een soort verslaving.
Pepie
Zeer actief

Als die inge o zo doorgaat ga ik weer brokken geven :evil: Daar wordt ik zenuwelappig van,ik ben ook zo bang dat hij alles niet binnen krijgt :wink:
Afbeelding
Golden Stanley

Inge O schreef:
Golden Stanley schreef:
Inge O schreef:
Golden Stanley schreef::mrgreen: :mrgreen: Sorrie......
owww :mrgreen: .

maar komt een barf-hond die geen volledige prooidieren eet dan uiteindelijk toch geen stoffen (oa. ook koolhydraten) tekort :denken: ?
Nee, als je de juiste dingen simuleert niet.
Ruwe vezel ter vervanging van huid/haar/nagels kan bestaan uit koolhydraten (onbewerkte biologische granenkiemen), zaden, pitten, groentespruiten, GROENTES etc. Al dan niet grof gemixt om daar toch de goeie dingen uit te halen qua vertering, anders wordt het zo uitgepoept.
Toevoegingen van 20% overig uit eieren, kefir, honing, kruiden etc. zou voldoende moeten zijn.
Overigens denk ik wel dat honden die al jaren- en jarenlang op brokvoeding of ander koolhydraatrijke voeding hebben gestaan, toch wel even tijd nodig hebben om te ontgiften. Het is toch een soort verslaving.
maar als ze voorverteerde darminhoud naar binnen krijgen zijn dat toch ook gedeeltelijk (benutbare, want voorverteerde) koolhydraten? in dat geval doen die toch niet volledig dienst als ruwvezel?
Nee, die ruw vezelfunctie in een klein prooidier zal dat meer hebben van de vacht, nagels, snavel, gebit, hoefjes etc.
De inhoud van maag-/darm zal ook zeker wel nut hebben tov voorverteerde koolhydraten en een bijdrage leveren aan het verdere verteringsproces in de dunne darm van de hond, opname van energie etc. Dat stukje simuleren zou je op kunnen vangen door gefermenteerde groentes op kefirkweek of door het toevoegen van zuurkool.
Als je in de gelegenheid bent kleine intacte prooidieren of delen daarvan te voeren binnen een bepaalde tijd, is het niet nodig om die 20% overig uit ruw vezel daarmee aan te vullen. In theorie dan, vind je dat wel nodig, dan geef je dat gewoon. :wink:
Golden Stanley

Pepie schreef:Als die inge o zo doorgaat ga ik weer brokken geven :evil: Daar wordt ik zenuwelappig van,ik ben ook zo bang dat hij alles niet binnen krijgt :wink:
Als je daar gevoelig voor bent, ga je daar makkelijk in mee, ja. Dat heb ik pas nog ondervonden.
Pepie
Zeer actief

Golden Stanley schreef:
Pepie schreef:Als die inge o zo doorgaat ga ik weer brokken geven :evil: Daar wordt ik zenuwelappig van,ik ben ook zo bang dat hij alles niet binnen krijgt :wink:
Als je daar gevoelig voor bent, ga je daar makkelijk in mee, ja. Dat heb ik pas nog ondervonden.[/quote
Nee hoor ik blijf geven wat ik nu doe,maar ik twijfel wel vaak of ik het wel goed doe. :N:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Inge O schreef:
Hutsje schreef: Ik gooi verschillende groentes in de blender en maak dan porties die ik in de vriezer gooi. Ze krijgen ongeveer 200 gram per hond per week.
is dat niet heel weinig als je het vergelijkt met wat ze zouden binnenkrijgen als ze zelf prooidieren vangen? ik heb er geen idee van hoor, maar zou zelf geneigd zijn ze een stuk meer te geven :denken: .
Ik zie dat er al heel uitgebreid is geantwoord :ok: . Ik geef dus ook zemelen, hoefjes ed., etensresten als het zo uit komt. En 1 a 2 keer per week vuile pens. Ik ben er van overtuigd dat mijn honden niet meer tekorten op doen dan wanneer ze op brok staan, want dat is steriel astronauten voer waar helemaal geen variatie in zit. En een brok kan zéker niet aanvullen wat jij denkt dat ze missen.
Afbeelding
Yunyah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door Yunyah »

Ik heb gisteren worteltjes (zacht), sperzieboontjes (zacht), doperwtjes, banaan en appel in een kom gemieterd en gepureerd. Daarna in een cakevorm gedaan en in de vriezer gezet, dan kan ik er plakjes van gaan snijden. Suus vond het in ieder geval erg lekker :ok:
Afbeelding
Rust zacht mijn lieve bolletje!
Suusje 30.12.1994 - † 26.10.2009
Golden Stanley

Hutsje schreef: Ik ben er van overtuigd dat mijn honden niet meer tekorten op doen dan wanneer ze op brok staan, want dat is steriel astronauten voer waar helemaal geen variatie in zit. En een brok kan zéker niet aanvullen wat jij denkt dat ze missen.
Die overtuiging heb ik dus ook. :wink:
En dan zijn die groenteprutten een leuke afwisseling, maar ik zou dan ook aanvullen met iets wat echt in brok ontbreekt en dat is dierlijk eiwit en geen extra low carbs.
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik probeer uit te gaan van hoeveel procent zullen de maag en darmen inclusief inhoud op het totaal van het prooidier uitmaken? Ik denk nog geen 10%, toch? Dus als je een hond 500 gram voeding geeft, hoeft 50 gram maar verteerde groente te zijn. In mijn optiek zit je dan behoorlijk goed. En je kan ook de ene dag wel groente geven, en dan wat meer. En dan de andere dag geen groente.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Roelfien schreef:Ik probeer uit te gaan van hoeveel procent zullen de maag en darmen inclusief inhoud op het totaal van het prooidier uitmaken? Ik denk nog geen 10%, toch? Dus als je een hond 500 gram voeding geeft, hoeft 50 gram maar verteerde groente te zijn. In mijn optiek zit je dan behoorlijk goed. En je kan ook de ene dag wel groente geven, en dan wat meer. En dan de andere dag geen groente.
Misschien zelf nog iets minder? Niet alle prooidieren zullen puur herbivoor zijn. Knaagdieren als ratten en muizen bijvoorbeeld. Daarnaast kan het nauurlijk goed dat een herbivoor-prooidier op 't moment van doden/gegeten worden geen volle maag heeft.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Inge O schreef: nu snap ik wel dat het allemaal niet zo hoeft afgewogen te worden hoor, zeer zeker niet, maar als het een constant gegeven is zou het wel weer invloed kunnen hebben.
Nog even hoor :mrgreen: , maar vraag je je dat nu niet af, of je honden tekorten hebben?
Laatst gewijzigd door Hutsje op 22 jul 2007 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Inge O schreef:
Roelfien schreef:Ik probeer uit te gaan van hoeveel procent zullen de maag en darmen inclusief inhoud op het totaal van het prooidier uitmaken? Ik denk nog geen 10%, toch? Dus als je een hond 500 gram voeding geeft, hoeft 50 gram maar verteerde groente te zijn. In mijn optiek zit je dan behoorlijk goed. En je kan ook de ene dag wel groente geven, en dan wat meer. En dan de andere dag geen groente.
lijkt me ook wel een redelijk uitgangspunt :wink: . maar zit je daar dan met 200g per week niet een stuk onder (zoals in jessica's voorbeeld)?

nu snap ik wel dat het allemaal niet zo hoeft afgewogen te worden hoor, zeer zeker niet, maar als het een constant gegeven is zou het wel weer invloed kunnen hebben.

was er hier bij ons maar een makkelijker barf-aanbod :19: .
Met kippen incl. orgaantjes kom je een heel eind, en er zijn bij jullie toch ook wel slachterijen? Of, als je een grote vriezer hebt kun je het ook in NL halen, en ik geloof zelfs dat Herby ook in Belgie levert bij grote bestellingen, Hij heeft een zeer uitgebried aanbod tegen hele redelijk prijzen.
Afbeelding
Golden Stanley

Inge O schreef:
lijkt me ook wel een redelijk uitgangspunt :wink: . maar zit je daar dan met 200g per week niet een stuk onder (zoals in jessica's voorbeeld)?

nu snap ik wel dat het allemaal niet zo hoeft afgewogen te worden hoor, zeer zeker niet, maar als het een constant gegeven is zou het wel weer invloed kunnen hebben.

was er hier bij ons maar een makkelijker barf-aanbod :19: .
Ik zit op net iets onder 10% per week plus 10% overig wat je mag aanvullen om de rest op te vangen. Daarnaast vangen de honden zelf ook veel op door het 'grazen' buiten, het vreten van nat boombast en mossen etc. Dat laat ik begaan, want daar zullen meer mineralen etc. in zitten dan in de gemiddelde groentemixen.
Stel dat mijn honden elke dag een heel konijn naar binnen zouden werken, groeien ze letterlijk dicht. Ook dat weegt mee in de behoefte van een hond. En ik denk uiteindelijk ook in de behoefte van een wolf, want ik denk dat ook wolven niet elke dag kleine prooidieren naar binnen zullen werken.
Hutsje
Zeer actief

Inge O schreef:
Hutsje schreef: Met kippen incl. orgaantjes kom je een heel eind, en er zijn bij jullie toch ook wel slachterijen?
slachterijen, wat is dat :80: ??

:mrgreen: ja, uiteraard zijn die er, maar of ik eraan wil om volledige dieren te geven die daar speciaal voor gefokt moeten worden in die trieste omstandigheden? nee, dat doe ik uit principe al voor mezelf niet, dus om dat op regelmatige wijze voor de honden te doen :denken: . nee, dan zou het toch slachtafval moeten worden, en dat is weer veel moeilijker.

Of, als je een grote vriezer hebt kun je het ook in NL halen, en ik geloof zelfs dat Herby ook in Belgie levert bij grote bestellingen, Hij heeft een zeer uitgebried aanbod tegen hele redelijk prijzen.
heeft die herby ook een website? of iets wat er familie van is :mrgreen: ?
Je hebt pb :wink:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Inge O schreef: mmmm, over dat percentage heb ik mijn twijfels. ik heb nog zelf konijnen geslacht (jaja) en van een konijn dat 'met alles erop en eraan' 3 kg woog hield je ongeveer een karkasgewicht van 1,8 kg over. de 4 pootjes (voetjes eigenlijk maar) en de vacht wogen echt niet veel hoor :wink: .
Daar heb ik dus weer mijn twijfels over. Dat is 2/3e bot!? Dan nog orgaan, dat is ook zo rond de 10%, dan hou je maar heel weinig spiervlees over en dat is nou juist het grootste gedeelte van een prooidier.
Afbeelding
Golden Stanley

Volgens Lonsdale bestaat een wild konijn uit 8% bot, 70% spiervlees, 10% vacht, 10% orgaan en nog een aantal procent vet.

Zo'n konijnenkop weegt zeker weten meer dan maar 50 gram van de konijnen (gem. 2,5 kilo) die ik hier heb liggen. Ik heb ook hazenkoppen die gemiddeld 150 gram wegen, met huid en haar.

http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogendoorn/h4.jpg

Dit is een konijnachterstuk:
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogendoorn/kn8.jpg
En een konijnvoorstuk met kop:
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogendoorn/knijn.jpg

Hier geef ik nog extra spiervlees aan vooraf; in dit geval dan hazenvlees.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”