Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het grote speurtopic

Moderator: moderatorteam

Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

marye schreef:Caja heeft vandaag haar praktijk speuren basis gehaald :cheer:
Nu ga we ons dus op het speuren in het bos concentreren en ik moet zeggen dat Caja dat nog veel leuker vind.
Ze deed vandaag al een aantal bossporen en die deed ze heel goed en had vrijwel geen problemen met kruisingen ed.
Heb gewoon een kanjer :I:
Dat is vlot, gefeliciteerd :ok: :cheer:
Misschien komt mijn domme Maxje ook nog wel zo ver :mrgreen:
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
schumie
Zeer actief
Mijn ras(sen): De bull terrier en Amstaff
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door schumie »

Gefeliciteerd Marye!Dikke knuf voor Caja!
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Gefeliciteerd Marye :ok: Ik mag waarschijnlijk over twee lessen ook examen doen :cheer: Is dat hetzelfde als die jij hebt gedaan of is dit al jouw tweede?
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Reini schreef:Gefeliciteerd Marye :ok: Ik mag waarschijnlijk over twee lessen ook examen doen :cheer: Is dat hetzelfde als die jij hebt gedaan of is dit al jouw tweede?
Denk dat dat het hetzelfde examen is :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Gefeliciteerd, super gedaan! :ok:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Ik speur dus ook!

Eerst alleen KNPV gespeurd, dus alleen maar metalen voorwerpjes gezocht en nu dus ook al een tijdje IPO speuren. Is veel leuker om zo´n loopspoor uit te werken. Alleen nog even met de trainer discusieren of we hem ook op zijn examens de voorwerpen laten apporteren of toch nu snel gaan omschakelen op het af liggen (tot nu toe apporteert hij errug zuiver, maar als het fout gaat.... maar ja of hij gaat liggen hij neemt alles in de bek zucht...)
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door D@@ntje76 »

Wij willen hier iets van speuren en zo gaan doen, heb net gisteren info gevraagd via de mail.
Een zusje van Mike doet Ipo en dat lijkt me op den duur ook wel wat voor Mike en mij, vooral omdat je daarbij wat actiever met je hond bezig bent.

We hebben al wel G&G gedaan, maar we vonden er geen van beiden wat aan, Mike verveelde zich al snel, steeds maar wachten tot je eindelijk een kunstje mag vertonen, weer 10 minuten wachten, weer een kunstje en zo een uur lang, das niks voor ons...
groetjes Diana

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bram en ik hebben vorige week onze laatste speurles gehad. Waaraan het ligt weet ik niet, maar het was echt niks voor Bram. Wat hij wel leuk vindt, is zoekspelletjes. Die doe ik altijd zelf in de tuin en tijdens het wandelen. Daar blijf ik dus gewoon mee doorgaan, maar geen speurcarriere voor Brammetje :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maxiem
Zeer actief

Jammer :(:. Maar je doet genoeg met Bram, dus dat hij een zo'n dingetje niet leuk vind...daar valt mee te leven (toch?)
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Zoek stok! schreef:Bram en ik hebben vorige week onze laatste speurles gehad. Waaraan het ligt weet ik niet, maar het was echt niks voor Bram. Wat hij wel leuk vindt, is zoekspelletjes. Die doe ik altijd zelf in de tuin en tijdens het wandelen. Daar blijf ik dus gewoon mee doorgaan, maar geen speurcarriere voor Brammetje :wink:
Ik heb laatst zelf geprobeerd een geurspoortje uit te leggen voor Dante maar stuit op hetzelfde probleem; véél te vaak zoekspelletjes gedaan! Dante gooit dus zijn neus in de lucht en rent er zo naar toe :smile: .
Ik heb ook een paar cursussen 'zoeken' gedaan; eerst speeltjes opzoeken, daarna mensen. Maar dat was ook niet op een spoor. Ook bij apporteertraining alleen 'verloren zoek' gedaan... Dus hij weet niet beter :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Vegas had gister zijn dag niet met speuren. Het examenparcours begon goed, de eerste hoek nam hij goed, na wat twijfeling, maar na het eerste voorwerp was hij het spoor bijster en gaf hij de brui eraan :mrgreen: Hij zocht erg veel steun bij mij, dat was wel apart om te zien want dat ben ik van hem helemaal niet gewent :wink:

Na het parcours hebben we nog wat sporen uitgewerkt en de laatste twee gingen weer helemaal als van ouds :ok: Als een speer zat hij op het spoor (haha, wat een zin :mrgreen: ) en zonder twijfeling nam hij de bochten :ok:

Wat ook leuk was om te zien was toen er een hond langs kwam gewandeld. De hond staarde Vegas aan (vanaf een afstand van een meter of 30/40) en Vegas negeerde hem volkomen :pffff: Niet dat hij normaal uit zijn dak gaat ofzo, maar dan loert hij wel even terug als hij zo wordt bekeken :hmmm:

De afsluiting was dus weer prima en volgende week dinsdagavond gaan we lekker weer :ok:
Afbeelding
Maxiem
Zeer actief

Nou ja, kan gebeuren :19: Wel leuk dat hij andere honden negeert.
Wij gaan vanavond weer speuren, ik heb er zin in :cheer:
Reini
Zeer actief

Vegas en ik zijn met vlag en wimpel geslaagd voor het examen :cheer: Vegas was weer helemaal als van ouds en ging als een speer :N: De sporen in het bos gingen ook weer super :ok:
We hebben nu ook twee keer een backtrack gedaan en de eerste keer ging Vegas eraan voorbij, de tweede keer nam hij 'm wel. Voor de mensen die niet weten wat een backtrack is:
De trainer loopt een recht spoor maar in een pad loopt hij een spoor van ca. 4/5 meter waarna hij het pad weer uitloopt en de originele route vervolgt. Voor de hond lastig want het spoor loopt dood en hij moet dan dus goed gaan nadenken waar hij heen moet :wink:
Vegas vroeg steun in de backtrack en dat mag ik geven door hem aan de (gespannen) lijn een rondje te laten lopen zodat hij het spoor weer vind.

Het was weer een heerlijke speurles :ok: Ik ben zo blij dat dit zo goed gaat, heerlijk weer samen bezig zijn :cheer:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben al zo lang niet geweest :jank: :mrgreen:
Ga even een afspraak proberen te maken.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Gefeliciteerd Reini en Vegas! :cheer:
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Gefeliciteerd Reini :cheer: en Vegas natuurlijk :cheer:

Zijn trots op jullie :ok:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Reini
Zeer actief

Inge O schreef:ik snappem nog niet, reini :mrgreen: . kan je eens even een tekeningetje maken van zo'n backtrack :engel: :oeps: ?

gefeliciteerd nog met je examenresultaat :ok: .
Het is wat moeilijk uit te leggen :mrgreen: en ik heb geen idee hoe ik hier een tekening kan plaatsen :denken: als ik met pen op mijn beeldscherm teken, dan zie jij het zeker niet? :mrgreen:

Ik zal nog een poging wagen:

De trainer loopt aan de linkerzijde van een bospad wat rechtuit gaat. Als er een pad aan de linkerzijde komt (wat dus linksaf gaat) dan wandeld hij daar aan de linkerzijde ca. 4 meter in, steekt vervolgens over en wandeld via de rechterzijde (wat op dat moment voor hem weer links is) het pad weer uit. Hij komt dan uiteraard weer op het originele pad en wandeld daar aan de linkerzijde weer verder.

Ik zet Vegas aan tot speuren (technisch gezien hou ik hem in, anders gaan we vliegen :mrgreen: ) aan de linkerzijde van het pad, meestal is de backtrack een eind op het spoor dus hebben we ergens al een kruising/bocht gehad voor dat we op de backtrack aangaan. In principe zal Vegas de backtrack ingaan want de geur gaat die kant op omdat de trainer ter hoogte van het pad niet meer aan de linkerzijde heeft gelopen, hij is namelijk de backtrack ingegaan en daar ligt de meeste geur.

Na ca. 4 meter houdt de geur op, althans daar blijft het liggen.. het gaat niet verder want daar heeft de trainer niet gelopen, hij is namelijk overgestoken. Even lastig dus want in beginsels is Vegas gewent dat de geur gewoon verder gaat, hij wordt gefopt :mrgreen: Op dat punt moet Vegas de geur gaan uitwerken en daar mag ik hem steun geven door de riem kort te houden en hem rondjes te laten draaien zodat hij de geur aan de overkant pakt en aan de rechterzijde het pad weer uitloopt.

Is dit wat duidelijker?
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Bedankt voor de felicitaties :cheer: Dinsdag ga ik voor het eerst maar een half uurtje, tot nu toe ben ik steeds een uur geweest. Even kijken of een half uur ook bevalt en anders gaan we de volgende keer gewoon weer een uur :wink:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Vegas ging gister weer als een trein :cheer: Jeetje wat ben ik blij dat ik dit heb gevonden, het is zo leuk :cheer:

Voor het eerst hebben we gister een aantal sporen gedaan waarbij ik niet wist waar die heen gingen, voorheen wist ik van te voren welke kant de trainer opliep bij een kruising :wink: Het moeilijkste blijft het lezen van Vegas en het oppikken van de signalen die hij geeft. Op het tweede spoor was hij erg voor zichzelf bezig (neus in gaten in de grond etc.) en daar moet ik goed onderscheid in maken: Is hij nou nog met spoor bezig, of niet? Een aantal keer niet dus :mrgreen:

Het weer in Nederland werkt trouwens heel goed mee want in deze korte tijd heb ik al hitte gehad, regen, veel wind en geen wind. Dat is heel goed voor Vegas zijn ontwikkeling :ok:

Volgende week komt er een stukje verhard terrein in het spoor, dat is veel lastiger dan bospaden want de geur blijft minder goed liggen. Ik heb er nu al weer zin in :cheer:

Gister heb ik ook mijn certificaat 'basis praktijk speuren' gekregen dus die wordt deze week ingelijst en opgehangen :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nog gefeliciteerd met het examen Reini :ok:

Die Backtrack...............betekent dat dat degene die gezocht moet worden, afgeslagen is en kennelijk van idee verandert en aan de andere kant van het pad weer terugloopt?

Kan de hond het oversteken van het pad niet ruiken dan? :denken:
Of springt de sporenloper over het pad heen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Reini
Zeer actief

ranetje schreef:Nog gefeliciteerd met het examen Reini :ok:

Die Backtrack...............betekent dat dat degene die gezocht moet worden, afgeslagen is en kennelijk van idee verandert en aan de andere kant van het pad weer terugloopt?

Kan de hond het oversteken van het pad niet ruiken dan? :denken:
Of springt de sporenloper over het pad heen?
De hond kan inderdaad het oversteken ruiken :wink: Ik denk, maar dat zal ik even na moeten vragen, dat de backtrack wordt ingezet om de hond heel secuur te laten speuren. Ik zal het de volgende keer even vragen :ok:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Fijn dat het zo goed ging.
Wij gaan als het met Caja goed gaat zaterdag eindelijk weer :cheer:
Zijn dan bijna een maand niet geweest en ik heb het echt gemist.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

marye schreef:Fijn dat het zo goed ging.
Ik hoorde het van Henk, veel plezier zaterdag :ok: Kan me voorstellen dat je het mist, Caja doet het ook zo goed toch?
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Reini schreef:
marye schreef:Fijn dat het zo goed ging.
Ik hoorde het van Henk, veel plezier zaterdag :ok: Kan me voorstellen dat je het mist, Caja doet het ook zo goed toch?
Caja doet het inderdaad ook echt goed, maar ben benieuwd of zo'n tijd geen les invloed heeft.
Heb vandaag, om haar wat overtollige energie kwijt te laten raken, een paar simpele bosspoortjes laten doen op zoek naar mijn 'per ongeluk' kwijt geraakte telefoon en ze was echt door het dolle zo blij :ok:

Vind het voor jou trouwens ook fijn dat het zo'n goede activiteit voor Vegas hebt gevonden waar hij zich lekker bij kan uitleven, wat toch niet heel erg gemakkelijk :wink:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

marye schreef: Caja doet het inderdaad ook echt goed, maar ben benieuwd of zo'n tijd geen les invloed heeft.
Heb vandaag, om haar wat overtollige energie kwijt te laten raken, een paar simpele bosspoortjes laten doen op zoek naar mijn 'per ongeluk' kwijt geraakte telefoon en ze was echt door het dolle zo blij :ok:
Wijst Caja het voorwerp netjes aan? Vegas vreet het op :N: en ik krijg dat er niet uit omdat als Vegas het voorwerp vind, hij er meteen opduikt en ik hem niet eerder kan laten zitten omdat ik dan steeds het risico loop dat hij het voorwerp nog helemaal niet heeft gezien.
Vind het voor jou trouwens ook fijn dat het zo'n goede activiteit voor Vegas hebt gevonden waar hij zich lekker bij kan uitleven, wat toch niet heel erg gemakkelijk :wink:
Ik ben er zelf ook echt heel, heel erg blij mee. Vegas vind het helemaal geweldig en hij steekt mij helemaal aan :mrgreen: Het is ook fijn dat je bij de Treek geen enkele hond tegenkomt. Tijdens het examen liep er eentje voorbij maar dat was de enige die ik daar heb gezien. Wel veel mannen in auto's trouwens :mrgreen:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Reini schreef:
marye schreef: Caja doet het inderdaad ook echt goed, maar ben benieuwd of zo'n tijd geen les invloed heeft.
Wijst Caja het voorwerp netjes aan? Vegas vreet het op :N: en ik krijg dat er niet uit omdat als Vegas het voorwerp vind, hij er meteen opduikt en ik hem niet eerder kan laten zitten omdat ik dan steeds het risico loop dat hij het voorwerp nog helemaal niet heeft gezien.
Ik ben er zelf ook echt heel, heel erg blij mee. Vegas vind het helemaal geweldig en hij steekt mij helemaal aan :mrgreen: Het is ook fijn dat je bij de Treek geen enkele hond tegenkomt. Tijdens het examen liep er eentje voorbij maar dat was de enige die ik daar heb gezien. Wel veel mannen in auto's trouwens :mrgreen:
Caja bijt gelukkig niet meer in het voorwerp, maar ze wijst het ook nog niet echt aan maar komt een worstje halen.
Ben wel aan het oefenen om haar erbij te laten liggen, maar dat was nu met haar buikwond niet zo handig :wink:

En ja die mannen in auto's, zou er niet graag s'avonds alleen rondlopen :N:
Afbeelding
Maxiem
Zeer actief

Vandaag aan het einde van de les een examenspoortje gelopen, maar Max was veel te moe, dus daar kwam niks van terecht.
Vrijdag heb ik mijn laatste les :(: en dan gaan we het nog een keer proberen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Maxiem schreef:Vandaag aan het einde van de les een examenspoortje gelopen, maar Max was veel te moe, dus daar kwam niks van terecht.
Jammer dat het aan het einde van de les was.
Volgende keer fris en fruitig beginnen met zo'n examenspoortje :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maxiem
Zeer actief

ranetje schreef:
Maxiem schreef:Vandaag aan het einde van de les een examenspoortje gelopen, maar Max was veel te moe, dus daar kwam niks van terecht.
Jammer dat het aan het einde van de les was.
Volgende keer fris en fruitig beginnen met zo'n examenspoortje :ok:
Ja, we waren al ruim een uur bezig en het hele bos door geweest, dus Max had het gehad. Volgende keer beginnen we er inderdaad mee.
Reini
Zeer actief

Gister weer een uur gespeurd (in de stralende zon nog wel) en het ging weer erg goed :ok: Ik ben druk bezig met Vegas te leren lezen en gister ging dat best heel goed :ok: Er gebeurde nog wel iets raars tijdens een spoor; Vegas vloog ineens met drie poten (rechter achterpoot niet) de lucht in alsof hij een schok kreeg :19: Ik heb zijn pootjes gecheckt maar niks kunnen vinden. Hij liep daarna gelukkig ook weer normaal, dus misschien werd hij even gebeten door een insect op stapte hij op iets scherps.

Door het mooie weer waren er meer wandelaars dan normaal maar Vegas liet zich daar, op een spoor, helemaal niet door afleiden :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”