Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

overgewicht mechelaar collie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

venijntje13
Vaste gebruiker

overgewicht mechelaar collie

Ongelezen bericht door venijntje13 »

hallo
mijn hond: een mix van een collie en mechelse herder, reu van 6 jaar is ongelooflijk aangekomen
hij weegt nu iets van ongeveer 39 kilo wat dus absoluut niet normaal is aangezien een mechelaar iets van maximum 30 kilo weegt en een collie 35 kilo ofzo?
hij is ook nogal snel moe, nochtans hij krijgt meestal 2 wandelingen op een dag, hij zit veel in de tuin waar hij speelt met onze andere hond, en we gaan ook wekelijks naar de hondewei en in het weekend minstens 1 keer naar een fort of bos ofzo
we geven hem britt droge brokken en volgens zijn gewicht zou hij dan 3 bekers per dag moeten krijgen, we geven hem er maar 2
we hebben hem al is meegenomen als we gingen joggen maar dat kan hij gewoon onmogelijk bijhouden
kunnen we hem nog minder eten geven zonder dat we hem verhongeren of hem ongezond weinig eten geven?
of misschien ermee gaan lopen maar dan heel traag opbouwen en hoe bepaal ik dan hoe lang en hoe snel?
het is mij niet om de schoonheid te doen maar ik ben ongerust over zijn gezondheid
hier een foto van toen we hem pas hadden uit het asiel:
Afbeelding
hier een foto hoe hij nu is:
Afbeelding
de foto in mijn handtekening was ook van toen we hem pas hadden
sorry dat de foto's niet zo duidelijk zijn maar je ziet dat hij duidelijk is aangekomen en die 39 kilo zegt genoeg denk ik
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

In hoeveel tijd is hij zoveel aangekomen?
Als dat echt in korte tijd was, dan heeft hij misschien iets aan zijn schildklier. Misschien moet een dierenarts er eens naar kijken?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Poeh! Hij is inderdaad heel flink bijgekomen zeg! :19:
Is hij gecastreerd?

Ik zou overstappen op een andere brok als je brok wil blijven voeren en dan een van erg goede kwaliteit. Daarna op gevoel gaan voeren en zorgen dat je hond heel langzaam maar wel gestaag die kilo's gaat verliezen. Je zou evt een vaste-dag in kunnen voeren waarop je de hond niet voert. Doen wij ook wel eens.

Wij voeren zowiezo puur op het oog en niet op wat er op de verpakking staat. Ik heb een kruising herder/bouvier gehad die 35 kilo woog en maar 1 flinke mok brokjes op een dag kreeg om slank te blijven. Nu hebben we een teefje dat ook niet al teveel nodig heeft en een reu van precies dezelfde grootte die bijna 1,5-2 keer zoveel eet.

Je hebt helemaal gelijk wat je gezondheids-redenen betreft want de hond die je hebt zal gevoelig zijn voor artrose en andere problemen die veel sneller de kop op steken als je hond de hele dag een rugzak met spek van 10 kilo meedraagt. :wink:

Vaak zal je ook zien dat hij veel vrolijker en drukker wordt zodra de kilo's eraf vliegen. Niet te snel natuurlijk :neenee: :ok: Meer bewegen moet je dan ook opbouwen om te zorgen dat hij niet extreem weinig eten kan hebben. Elke dag een stukje fietsen kan al wonderen doen. Wel draven en mooi beheerst.

Ik vind hem zelf al veel allerter en happier op de slanke foto's.

Maargoed, als ik begrijp dat je hond niet eens normaal kan wandelen of een stukje joggen moet je het vooral in zijn beweging zoeken. Zelfs een dikke hond kan nl wel een stukje joggen als hij dagelijks genoeg beweegt. Wat dat betreft denk ik dat je hem dus te kort hebt gedaan. :wink: Om dan nog minder te voeren is misschien niet helemaal eerlijk. Trainingspak aan en zwemmen en joggen opbouwen denk ik. Evt kan je ook vers vlees gaan voeren, weet je zeker dat hij niet alleen maar vulstoffen zit te eten en dat hij genoeg hoogwaardige zaken binnenkrijgt. Wij voeren 1 hond brokjes afgewisseld met vlees en de andere vooral vlees van goede merken of zelf samengesteld.
Afbeelding
venijntje13
Vaste gebruiker

@tekkel: in hoeveel tijd precies weet ik niet juist maar toen we hem enkele maanden hadden kwam hij al aan maar toen was goed, zijn lichaam had nogde vormen en je kon zijn ribben nog voelen maar ze staken er gewoon niet meer zo veel uit zoals toen hij in de asiel zat

@marc_s:ja hij is gecastreert en sinds dan werd het alleen nog maar erger en britt is een premium dog food zoals royal canin dus, dit eten is even goed, sinds we dat geven is hun pels en energie enzo veel beter, vroeger gaven we inderdaad goedkope brokken met hondenvlees uit brikken maar dat doen we al maanden niet meer
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

venijntje13 schreef:ja hij is gecastreert en sinds dan werd het alleen nog maar erger
Ahhh. dat had je er niet bij gezegd. Dat verandert de zaak!
Minder voeren en meer bewegen :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
ZinoJinx
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russel
Engelse Bulldog
Rottweiler

Ongelezen bericht door ZinoJinx »

geven jullie hem soms dentasticks? Voor zen tanden te reinigen? de hond van mijn ouders kreeg zo ook dagelijks een stickje en blijkbaar zitten daar veel kaloriën is. We zijn er nu mee gestopt en ze is op een paar maanden tijd toch al 5 à 6 kg afgevallen..enkel en alleen door geen dentasticks meer te geven.
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

eten

Ongelezen bericht door Muis.. »

Als er medisch niks mis is, dan krijgt hij meer energie binnen dan hij verbruikt en dat moet je dus in evenwicht zien te krijgen, door minder energie er in te stoppen en meer energie te laten verbruiken/meer bewegen.
Toen Myra net bij ons was was ze ook veel te mager en kreeg de dubbele hoeveelheid brok en behoorlijk wat extraatjes tijdens haar (her)opvoeding. Nu is ze nog een slanke den( dat is ook gewoon haar bouw) maar nu krijgt ze iets minder brok dan de hoeveelheid die ze zou moeten hebben volgens de verpakking, gewoon omdat ze 9 van de 10 keer gewoon een restje liet staan( dus zeg maar 2.5 x minder dan een maand of 3/4 geleden).
Qua beweging, krijgt ze 4/5 wandelingen per dag, 2 korte plasrondjes en 2/3 flinke wandelingen, waarbij ze de kans krijgt lekker los te rennen en te spelen( lees: energie verbrassen,uitrazen :mrgreen: ).
Het belangrijkste : sluit eerst uit of er een medische oorzaak kan zijn.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als je hem minder eten geeft hoef je niet bang te zijn dat je hem te kort doet :wink:
Als hij nu te dik is krijgt hij gewoon te veel eten.

Dit geldt dus als hij verder medisch gezien in orde is hé?
Dus als hij van minder eten en meer bewegen niet afvalt, is het misschien verstandig om verder te zoeken wat er aan de hand is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
venijntje13
Vaste gebruiker

@ZinoJinx: nee, we geven hem nooit dentasticks

elke keer ik bij de DA ben vraag ik het hem maar hij zegt steeds dat er niets mis is dus dat is het (gelukkig) niet

ik snap goed wat jullie bedoelen
we gaven hem nu te eten voor een hond van 30 kilo maar daar viel hij niet vanaf, zal ik dan nu geven voor een hond van 25? of is dat te weinig of te veel

nog 1 vraagje, hondenbotten en pezen voor honden en dergelijke snacks die voor de tanden dienen, komen ze daar veel van aan?

alvast bedankt voor alle antwoorden, ben al heel wat wijzer
Afbeelding
Muis..
Zeer actief
Contacteer:

afvallen

Gelukkig is er medisch niks aan de hand dus :smile1:
Dan kan het afvallen gaan beginnen :wink: Ik zou niet teveel naar de verpakkingrichtlijnen kijken, maar gaan voeren op gevoel. Mocht je denken dat de hond echt honger heeft kan je de voeding aanvullen met sperziebonen, die vullen goed maar hebben nauwelijks calorieën.
Succes met de afvalrace.
Muis..
Zeer actief
Contacteer:

nog 1 vraagje, hondenbotten en pezen voor honden en dergelijke snacks die voor de tanden dienen, komen ze daar veel van aan?
Geen idee of daar veel calorieën in zitten, maar ik zou zelf zeggen, iets minder brok als ze (veel) extraatjes krijgt.
venijntje13
Vaste gebruiker

okee, hij krijgt maximaal 1 keer in een week een heel klein botje omdat ie anders echt last krijgt van zijn tanden en ja ik zal ook stoppen met de koekjes, ondertussen is ie op die 3 jaar al wel heropgevoed :mrgreen:

allemaal bedankt, we gaan eraan beginne, ik hou jullie op de hoogte over hoeveel kilo's eraf vallen!
Afbeelding
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
Aantal honden: 2

Re: overgewicht mechelaar collie

Ongelezen bericht door Jacan »

venijntje13 schreef:hallo
mijn hond: een mix van een collie en mechelse herder, reu van 6 jaar is ongelooflijk aangekomen
hij weegt nu iets van ongeveer 39 kilo wat dus absoluut niet normaal is aangezien een mechelaar iets van maximum 30 kilo weegt en een collie 35 kilo ofzo?
Bij een collie reu zit het gewicht rond de 30 kilo :wink:
Een mechelse x schotse herder zijn actieve honden.
En voor de rest ben ik het eens met Marc-s over het bewegen.
Een dag laten vasten is ook niet erg :wink:
Succes met het laten afvallen
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

ik geef mijn hond al een paar weken nog maar 1 keer per dag eten en dan maar 2/3 van hetgeen ze daarvoor kreeg, wel in de voormiddag iets omdat een hele dag wachten niets voor haar is, als ik een kleinigheidje geef, wat tegenwoordig een stuk gedroogd kip is waar weinig vet is zit lijkt me dat ze iets magerder is geworden,kweet niet wat ze nu weegt,maar aan haar flanken is ze beetje aan invallen.

ga nu proberen om een paar dagen kvv in te lassen, eens zien wat dat zegt

misschien helpt dit bij jou hond ook wel
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

venijntje13 schreef:okee, hij krijgt maximaal 1 keer in een week een heel klein botje omdat ie anders echt last krijgt van zijn tanden en ja ik zal ook stoppen met de koekjes, ondertussen is ie op die 3 jaar al wel heropgevoed :mrgreen:

allemaal bedankt, we gaan eraan beginne, ik hou jullie op de hoogte over hoeveel kilo's eraf vallen!
Je kan hem ook 2 x in de week een lapje vuile pens van een ons of 3 geven i.p.v. de brokken. Houdt meteen zijn gebit schoon en zet ook niet zo aan. Of als je het aandurft een vers lamsbotje, schouder of bekken. Als beloninkje kan je een frolicje in vieren delen, één frolicje per dag kan niet zoveel kwaad. Met je hond fietsen is ook goed, wel heel langzaam opbouwen. Succes in elk geval, ben benieuwd hoe het gaat :ok:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Hij oogt inderdaad een stuk fitter op de eerste foto. Mijn hond krijgt maar de helft van de aanbevolen hoeveelheid. Ze is aan het afvallen en krijgt nu voor een hond van 10 kilo, haar streefgewicht is rond de 14 kilo.

Anne
Muis..
Zeer actief
Contacteer:

frolic

Als beloninkje kan je een frolicje in vieren delen, één frolicje per dag kan niet zoveel kwaad.
Dat zijn hier ook(oa.) de beloninkjes, is ze razend op :wink:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Re: afvallen

Ongelezen bericht door alm@ »

Martijn schreef:
Muis.. schreef: Mocht je denken dat de hond echt honger heeft kan je de voeding aanvullen met sperziebonen, die vullen goed maar hebben nauwelijks calorieën.
Succes met de afvalrace.
Liever geen sperziebonen. De hond moet wennen aan minder volume in zijn buik. Daar hoort gewoon honger bij. Daarnaast heeft niet iedereen elke dag zelf gekookte sperziebonen en dat wordt dan uit blik en die zijn heel zout. Dat is niet gezond om vaak te geven.

Wel weer een of twee keer in de week een grotere portie geven want hondenmagen hebben het nodig om af en toe eens goed "uit de plooi" te gaan.

Een of twee kipkarkassen geeft ook een voldaan gevoel en is vrij mager.
Ik ben ook anti-spercibonen (is me geadviseerd bij de club waar ik met haar train :19: ). Mijn jongste herder is ongemerkt wat aangekomen (gecastreerd). Ze krijgt nu de helft van de normale portie en eens in de week s'avonds een flinke portie vlees/ribben gevolgd door een dag vasten. En dagelijks een extra rondje fietsen. Geef liever de helft van kwalitatief goed voer dan aanvullen met loze vulstoffen die idd te zout zijn. En het vliegt eraf.
Afbeelding
venijntje13
Vaste gebruiker

goh okeee
allemaal bedankt
ik heb thuis al de regels opgelegt dus oh wee de persoon die hem achter men rug extra eten of koekjes geeft :mrgreen: dit weekend heeft hij ook al goed bewogen dus op de goede weg
Afbeelding
Muis..
Zeer actief
Contacteer:

Geef liever de helft van kwalitatief goed voer dan aanvullen met loze vulstoffen die idd te zout zijn. En het vliegt eraf.
Ik bedoel niet iedere dag.. en zeker niet uit blik/pot, maar vers.
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Muis.. schreef:
Geef liever de helft van kwalitatief goed voer dan aanvullen met loze vulstoffen die idd te zout zijn. En het vliegt eraf.
Ik bedoel niet iedere dag.. en zeker niet uit blik/pot, maar vers.
En je hoeft het natuurlijk niet aan te vullen met boontjes maar ipv zijn normale portie kan je een keer wat bonen geven.

Knoeppie woog na haar castratie 16,4 (wij wisten toen niet dat we minder moesten gaan voeren omdat ze anders aan zou gaan komen).
Wij zijn toen behoorlijk gaan bewegen (met name veel fietsen) en we zijn haar van de een op de andere dag ipv. 300 gr. brokken 100 gr. brokken gaan geven.
geloof me, ze liep dagen lang te piepen van de honger en het is verschrikkelijk zielig maar na een maand of 2 zat ze op een mooi gewicht van 12,5 en daar houden we haar op.
Ze kan geen brokje teveel krijgen of ze komt aan, helaas is dat ook beagle-eigen.
Ze Barft nu sinds een paar maanden en daar kan ik wat ruimer in zijn omdat je vet en mager vlees kan varieren.

Succes met de afvalstrijd maar met meer lopen en (veel) minder eten kom je er wel, fijn dat je er wat aan wil doen want er zijn zat mensen die hun hond moddervet laten doorlopen, voor zover ze dan nog normaal kunnen lopen..
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
venijntje13
Vaste gebruiker

heei
ik wil jullie even laten weten dat het gelukt is! :mrgreen:
hij krijgt nu iets minder dan de helft van wat hij vroeger kreeg
lopen vond hij echt niet leuk dus daar ben ik vrij snel mee gestopt
maar waar we vroeger bevoorbeeld bleven staan om hun te laten spelen en snuffelen, op een hondewei bijvoorbeeld, die tijd nemen we nu om gewoon langer en sneller te stappen
op zijn maximum woog hij 41 kilo en nu weegt hij iets van 36 ofzo dus ik ben wel tevreden
langs achter kan je goed de vorm van zijn botten zien en zijn ribben kan je voelen alhoewel daar toch nog iets te veel vet opligt dan de normale gezonde norm maar ik ben nu al tevreden

het belanrijkste van al is dat hij zich beter voelt, dat merk ik echt, hij kan nu de rest bijhouden en ineens begint hij met balletjes te spelen en te aportern enzo dus :mrgreen:

bedankt voor jullie hulp, anders had ik het niet gekunt hem minder te geven als ik niet zeker wist dat ik wel op een gezonde manier bezig was!
Afbeelding
Brigitte30
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso

Ongelezen bericht door Brigitte30 »

Wat knap zeg! En vind ze mee naast de fiets ook niet leuk?
venijntje13
Vaste gebruiker

dat heb ik gedaan en dat vond hij niet echt leuk
niet dat hij niet mee wou ofzo maar ik moest hem eerder bijna voorttrekken
hij kon namelijk niet sneller dan in draf :mrgreen: (als k het even met paarden vergelijk)
galop lukte hem gewoon niet

had ook ergens gelezen op internet dat langere wandelingen ook efficienter zijn dan kortere loopsessies
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

:ok:
Goed dat het je gelukt is
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

venijntje13 schreef:dat heb ik gedaan en dat vond hij niet echt leuk
niet dat hij niet mee wou ofzo maar ik moest hem eerder bijna voorttrekken
hij kon namelijk niet sneller dan in draf :mrgreen: (als k het even met paarden vergelijk)
galop lukte hem gewoon niet

had ook ergens gelezen op internet dat langere wandelingen ook efficienter zijn dan kortere loopsessies
Naast de fiets hoort ook in draf, niet in galop :wink: dat kan je heel rustig aan opbouwen (is vast wel iemand hier die een opbouwschema voor je heeft)
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Mdd vond hij het naast de fiets niet fijn omdat hij te zwaar was???
Ms nog eens proberen.
Gelukkig is je hond al flink wat afgevallen en nu op naar nog een paar kilo, moet toch lukken he!
Succes ermee!

Jacqueline
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”