Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

donderdag voor de enting

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Liesbeth schreef:
Scooby schreef:
Silvia schreef:vorig jaar met zijn eerste grote enting heb ik het niet laten doen op advies van hier.
Je hebt vorig jaar al de volledige cocktail laten enten? Waarom doe je dat dit jaar dan weer? Met alleen een Parvo en een Weil-enting ben je er dan ook dit jaar. Het is onzin om ieder jaar de volledige enting te geven, want de meeste ent-stoffen zijn meerdere jaren geldig.
Alleen Weil (Lepto) is genoeg hoor, ook de Parvo-enting van Nobivac is minstens 3 jaar werkzaam.

Zie ook http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=109281
Klopt, maar dan moet ze die de vorige keer wel van Novibac gehad hebben. Veel dierenarsten entten vorig jaar nog geen Novibac-entingen.
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Silvia »

fout
Laatst gewijzigd door Silvia op 28 feb 2007 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Silvia en Diesel
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

hij heeft vorig jaar Nobvac DHPPI en nobivac LEPTO gehad zie ik aan de stickers in het boekje.

wat moet ik nu dan laten enten?
Ben even de kluts kwijt.
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Silvia schreef:oh nou ja wat niet hoeft dat hoeft niet.
Geef dan ook niet voor het tweede achteréén volgende jaar de volledige cocktail. Is ook niet nodig namelijk.
sorry maar ik weet daar niet zo veel van.
nu inmiddels steeds meer
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Silvia schreef:sorry maar ik weet daar niet zo veel van.
nu inmiddels steeds meer
Je leest toch op dit forum? Of lees je alleen je eigen berichten :19:

Als ik jou was, dan zou ik op zéker geen kennelhoest geven. En ook geen grote cocktail, die kan volgend jaar weer. En hij zit niet veel in vies water, dus de Parvo/Weil zou ik ook niet geven.
Dus... ik zou niet enten.
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door astrid »

Ik heb echt diep na moeten denken wie Silvia nou toch is.. pas na een poosje viel het kwartje.. Twinmama :mrgreen:

En ik laat ook die neusenting achterwege. Ze krijgen hier helemaal geen entingen meer na de pupentingen. Ivan is nog wel na de pupentingen geent, maar hij werd er iedere keer zo ziek van, dat ik me er eens in ben gaan verdiepen. Als je wat zoekt op het forum word je een hoop wijzer, Sylvia :wink:
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

astrid schreef:Ik heb echt diep na moeten denken wie Silvia nou toch is.. pas na een poosje viel het kwartje.. Twinmama :mrgreen:

En ik laat ook die neusenting achterwege. Ze krijgen hier helemaal geen entingen meer na de pupentingen. Ivan is nog wel na de pupentingen geent, maar hij werd er iedere keer zo ziek van, dat ik me er eens in ben gaan verdiepen. Als je wat zoekt op het forum word je een hoop wijzer, Sylvia :wink:
ja ik heb mijn naam laten veranderen ivm stalking wat nu al een maand of 9 duurt en twinmamasilvia is nogalsmakkelijk googelen voor haar.
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Silvia schreef:sorry maar ik weet daar niet zo veel van.
nu inmiddels steeds meer
Je leest toch op dit forum? Of lees je alleen je eigen berichten :19:

Als ik jou was, dan zou ik op zéker geen kennelhoest geven. En ook geen grote cocktail, die kan volgend jaar weer. En hij zit niet veel in vies water, dus de Parvo/Weil zou ik ook niet geven.
Dus... ik zou niet enten.
ik lees meestal de dingen die me intereseren en dus niet alles wat op het forum staat.
Ik weet dat er veel mensen zijn die niet enten maar voor helemaal niet enten voel ik me niet prettig bij.
dus wil ik het nodige toch doen.
iedereen heet zo zijn eigen ervaringen en dat maakt het niet altijd even makkelijk om een keuze te maken.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Silvia schreef:Ik weet dat er veel mensen zijn die niet enten maar voor helemaal niet enten voel ik me niet prettig bij.
Dan zou ik de kennelhoest enting achterwege laten, die is echt niet nodig.
En dan zou ik er voor kiezen om om het jaar een volledige cocktail enting te geven en het andere jaar alleen Parvo en Weil. Zo is je hond echt optimaal beschermd. Mijn dierenarts adviseert dat ook zo.
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

na wat nazoeken hier.

volgens Nobivac zouden honden van 1 jaar DHP+LEPTO+KC geent moeten worden.

LEPTO is maar 1 jaar geldig en KC en DHP 3 jaar.
en weil zou ook ieder jaar nodig zijn.

mijn conclusie zou dan zijn dat diesel alleen KC LEPTO en weil moet halen.
klopt dat?
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Silvia schreef:Ik weet dat er veel mensen zijn die niet enten maar voor helemaal niet enten voel ik me niet prettig bij.
En dan zou ik er voor kiezen om om het jaar een volledige cocktail enting te geven en het andere jaar alleen Parvo en Weil. Zo is je hond echt optimaal beschermd. Mijn dierenarts adviseert dat ook zo.
maar parvo van nobivac is toch 3 jaar geldig (staat op hun info folder)

p.s. wat is die LEPTO dan eigenlijk?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Silvia schreef:
Scooby schreef:

Ja, maar dan moet hij wel de Novibac enting gehad hebben voor de Parvo.

Lepto = leptospirose, dat is de Ziekte van Weil.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Scooby schreef:Met alleen een Parvo en een Weil-enting ben je er dan ook dit jaar.
Ik wou mijn ouwe hondje alleen maar tegen Weil laten inenten, maar mij is verteld dat dat altijd in combinatie met Parvo gaat. Klopt dat?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

tekkel schreef: Ik wou mijn ouwe hondje alleen maar tegen Weil laten inenten, maar mij is verteld dat dat altijd in combinatie met Parvo gaat. Klopt dat?
Volgens de stickers is Weil apart gegeven aan Buffy de vorige keer.

Anne
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

starfleet schreef:
tekkel schreef: Ik wou mijn ouwe hondje alleen maar tegen Weil laten inenten, maar mij is verteld dat dat altijd in combinatie met Parvo gaat. Klopt dat?
Volgens de stickers is Weil apart gegeven aan Buffy de vorige keer.

Anne
O ja, dat kan ik natuurlijk ook ff nakijken, bedankt :ok:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Silvia schreef:hij heeft vorig jaar Nobvac DHPPI en nobivac LEPTO gehad zie ik aan de stickers in het boekje.

Ben even de kluts kwijt.
Hooguit Lepto(= Weil) :ok: .
Volgens het schema van Nobivac, volgend jaar net zo en het jaar dáárop weer de volledige enting. Maar als ik de schema's op de site van Nobivac bekijk, kan je wel langer wachten met enten.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Liesbeth schreef:
Silvia schreef:hij heeft vorig jaar Nobvac DHPPI en nobivac LEPTO gehad zie ik aan de stickers in het boekje.

Ben even de kluts kwijt.
Volgens het schema van Nobivac, volgend jaar net zo en het jaar dáárop weer de volledige enting. Maar als ik de schema's op de site van Nobivac bekijk, kan je wel langer wachten met enten.
Dan moet je er dus alleen wel zeker van zijn dat je hond de Novibac-entingen heeft gehad.
Liesbeth
Zeer actief

tekkel schreef:
Scooby schreef:Met alleen een Parvo en een Weil-enting ben je er dan ook dit jaar.
Ik wou mijn ouwe hondje alleen maar tegen Weil laten inenten, maar mij is verteld dat dat altijd in combinatie met Parvo gaat. Klopt dat?
Dat vertelde mijn DA een paar jaar geleden ook, maar dat hoeft helemaal niet. Op dat moment was die geldigheid voor 3 jaar er ook nog niet door :19: .
Mijn DA zei toen dat de entstof voor Weil (=Lepto) droge stof is en aanglengt moest worden met de entstof van de Parvo. Dat gaat nu niet meer op, want Nobivac heeft ook een oplosvloeistof voor vaccins.

Liesbeth
Zeer actief

Scooby schreef:
Liesbeth schreef:

Ben even de kluts kwijt.
Dan moet je er dus alleen wel zeker van zijn dat je hond de Novibac-entingen heeft gehad.
Staat toch in haar boekje :19: !

starfleet
Erelid

Silvia schreef:

Het schema is na de puppenenting: met een jaar volledige enting , daarna twee jaar alleen Weil en Kennelhoest, daarna weer die volledige enting.

http://www.dierenartseibergen.nl/welkom-nieuws.html#c24

Hier kan je onder nieuws: "vaccinatieschema"(19-01-2007) de nieuwe richtlijnen zien.

Ik laat Buffy in het voorjaar vlak voor het zwemseizoen begint enten tegen Weil (lepto), verder niet dit jaar. Parainfluenza en kennelhoest doe ik niet.

Anne
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Liesbeth schreef:

Ben even de kluts kwijt.
ja dat heeft hij, staat op de stickers in het ent boekje
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
Silvia schreef:

Het schema is na de puppenenting: met een jaar volledige enting , daarna twee jaar alleen Weil en Kennelhoest, daarna weer die volledige enting.

http://www.dierenartseibergen.nl/welkom-nieuws.html#c24

Hier kan je onder nieuws: "vaccinatieschema"(19-01-2007) de nieuwe richtlijnen zien.

Ik laat Buffy in het voorjaar vlak voor het zwemseizoen begint enten tegen Weil (lepto), verder niet dit jaar. Parainfluenza en kennelhoest doe ik niet.

Anne
Huh dus ik moet hem wel volledig laten enten? dit wordt zijn enting van 1 jaar.
hij heeft met een week of 19 geloof ik een cocktail gehad als ik me niet vergis en volgens jou dieren arts moet hij die nu dan weer.
starfleet
Erelid

Silvia schreef:
hij heeft met een week of 19 geloof ik een cocktail gehad als ik me niet vergis en volgens jou dieren arts moet hij die nu dan weer.
Volgens dit schema in ieder geval wel. Ik heb Buffy met een jaar ook nog volledig laten enten.

Anne
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
Silvia schreef:
Volgens dit schema in ieder geval wel. Ik heb Buffy met een jaar ook nog volledig laten enten.

Anne
dus dan zou het nu voor mij zo zijn dat diesel de volledige coctail krijgt maar dan zonder extra kennelhoest (wat ik eerst wel zou laten doen)
en dan voor de volgende 2 jaren alleen die twee die maar een jaar geldig zijn. en het jaar erop weer volledig?

maar de entingen die hij vorig jaar gehad heeft van nobivac kan de DA dan toch achterwege laten ivm de geldigheid van 3 jaar.
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Geadviseerd wordt om met 1 jaar nog een booster te geven en daarna kan elke drie jaar geent worden met cocktail en in de tussenliggende twee jaar alleen weil en/of kennelhoest. Je zou dus dit jaar een cocktail kunnen laten zetten zonder kennelhoest. Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan nu de DHP en over een paar weken een losse weilenting om je hond niet te overbelasten. De weilenting is een rotenting die vooral in combinatie met andere vaccins voor problemen kan zorgen.
Zo, dat even om de verwarring nog wat groter te maken :smile: :wink:

Die booster zou voor een jonge hond op eenjarige leeftijd nog nodig zijn, omdat de pupenting nog niet voldoende zou zijn om voor 3 jaar volledige bescherming op te bouwen. Dat geldt niet altijd, maar dat kun je alleen door middel van een titertest laten onderzoeken. Het is dus theoretisch gezien nodig om op 1-jarige leeftijd de cocktail nog te herhalen...

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
starfleet
Erelid

Het is wel een optie om Weil los te geven (als je dat al doet), ook al omdat de bescherming maar een half jaar echt helemaal optimaal zou zijn en het seizoen nog niet is aangebroken.

Buffy zwemt heel erg veel, er is hier overal water. We laten haar zo eind april (al naar gelang de temperatuur) enten voor Weil.

Anne
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:Het is wel een optie om Weil los te geven (als je dat al doet), ook al omdat de bescherming maar een half jaar echt helemaal optimaal zou zijn en het seizoen nog niet is aangebroken.

Buffy zwemt heel erg veel, er is hier overal water. We laten haar zo eind april (al naar gelang de temperatuur) enten voor Weil.

Anne
De werking en zin van de weilenting is een verhaal apart, omdat het maar tegen een beperkt aantal serovars beschermt en je hond dus nog steeds weil zou kunnen krijgen. De vaccins beschermen wel een jaar, daarvoor zijn ze ook geregistreerd en wanneer weil nu vaker of minder vaak voorkomt is ook onbekend. Sommige zeggen in het voorjaar, andere juist het najaar als het warm en vochtig is.... Schud het maar in mijn pet :denken:
Ik vind het in ieder geval elk jaar weer een moeilijke beslissing om mijn hond al dan niet tegen weil te laten enten en sinds ik het boekje Hunde impfen mit Verstand heb gelezen denk ik er sterk aan dat niet meer te doen.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
starfleet
Erelid

Sennaruby schreef: Ik vind het in ieder geval elk jaar weer een moeilijke beslissing om mijn hond al dan niet tegen weil te laten enten en sinds ik het boekje Hunde impfen mit Verstand heb gelezen denk ik er sterk aan dat niet meer te doen.

Groetjes,

Fieke
Ik laat het wel doen omdat het zo'n ontzettend nare ziekte is en ik heel erg last van schuldgevoelens zou krijgen als ze ziek zou worden. Kennelhoest laat ik bijvoorbeeld absoluut niet doen en rabiës niet omdat de kans dat ze dat oploopt heel heel erg klein is.

Anne
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:Ik laat het wel doen omdat het zo'n ontzettend nare ziekte is en ik heel erg last van schuldgevoelens zou krijgen als ze ziek zou worden. Kennelhoest laat ik bijvoorbeeld absoluut niet doen en rabiës niet omdat de kans dat ze dat oploopt heel heel erg klein is.

Anne
Dat is zo Anne, en mijn hond zwemt in en drinkt van alles wat maar op water lijkt, maar ik laat het in ieder geval nooit in combinatie met andere vaccins zetten. Ik laat mijn hond verder nergens tegen enten, alleen helaas wel eens in de 3 jaar rabies omdat ze meegaat op vakantie. Anders zou ik dat ook zeker niet doen.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
starfleet
Erelid

Sennaruby schreef:
Dat is zo Anne, en mijn hond zwemt in en drinkt van alles wat maar op water lijkt, maar ik laat het in ieder geval nooit in combinatie met andere vaccins zetten. Ik laat mijn hond verder nergens tegen enten, alleen helaas wel eens in de 3 jaar rabies omdat ze meegaat op vakantie. Anders zou ik dat ook zeker niet doen.

Groetjes,

Fieke
Ik heb vroeger (jaren zestig)een hondje aan hondenziekte verloren, dus enten doe ik wel, maar ben wel blij dat het nu veel minder en beperkter hoeft.

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”