Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

sterilisatie op 6mnd

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Doke
Actief
Aantal honden: 2

sterilisatie op 6mnd

Ongelezen bericht door Doke »

Hallo,
Sinds kort heb ik een pup. Over alles goed nagedacht, ik had al uitgemaakt wel/niet steriliseren. Maar ja dan kom je bij de DA voor een spuitje begint ze direct over een sterilisatie op 6 mnd! Ze heeft goede argumenten; hormonen die nog niet op gang gekomen zijn, dus bijna geen kans op tumoren in melkklieren en baarmoeder. Die "voordelen" die ze er nog bijgeeft zijn: ze wordt niet meer loops, geen gedoe met reutjes ed, hond zou stabieler zijn qua gedrag...
Ik had eigenlijk uitgemaakt dat àls ik ze zou laten opereren het rond de vier/vijf jaar zou zijn. Maar zoals de DA zei, dan is het kwaad geschiedt en hebben de hormonen alles al bepaalt.
Dus ik begin nog maar eens te lezen en zie dat hier de meningen ook wel verdeeld zijn over wel of niet steriliseren. En als ze dan gesteriliseerd worden op welke leeftijd dan.
Ik las ook over de laprascopie; daar zei de DA over dat de hond dan langs twee kanten pijn gaat hebben aan de buik (wel kleinere gaatjes natuurlijk), maar dat zei liever de buik opensnijdt. Als er dan ook iets mis is met de baarmoeder dat ze die dan ineens verwijderen. De narcose zou even zwaar zijn.
De DA werkt met gasnarcose en ik mag er bij blijven. Ze krijgt nadien ook drie dagen pijnstilling.

Moeilijk, moeilijk…
Ik weet dat er hier al verschillende topics over gaan, maar misschien zijn er nu nieuwere gedachten bij sommige mensen :idea:

Ira is nu 4à5 mnd (weet dit niet exact, ze is een Grieks asielhondje), dus ik heb nog een maand om erover na te denken.

Alvast bedankt voor jullie anwtoord

Doke
lilalila
Zeer actief
Mijn ras(sen): een pippa
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door lilalila »

Niet doen !

Dat is veel te vroeg, en waarom zou je bij voorbaat al zo'n zware ingreep doen, als je hond gezond is ?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Wat voor vacht heeft je hondje? Sommige vachttypen kunnen heel erg veranderen na een castratie.
heavenlysaints
Zeer actief
Mijn ras(sen): St-Bernards en Engelse Bull-terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door heavenlysaints »

Hoe jonger ze zijn, hoeveel te meer kans op incontinentie achteraf.

Waarom wacht je niet tot na de 1ste loopsheid?
We got rid of the kids, the dogs were allergic.
Afbeelding
http://s93.photobucket.com/albums/l42/H ... ?start=all
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Als je na de eerste loopsheid laat castreren heb je ook het voordeel van minder kans op mamatumoren en is je teefje wel min of meer volwassen.

Anne
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Jamey is met 7 maanden gecastreerd (alles eruit). Ik heb niet echt problemen met haar, behalve dat ze zich in mijn ogen vaak nog pupperig gedraagt. Ze is niet erger bitchy geworden, juist vaak erg onderdanig (alleen moeten anderen van haar stokkies/ballen afblijven)...

Ik denk dat ik een volgend teefje waarmee ik geen fokplannen zou hebben wel weer zou laten helpen, maar na de eerste loopsheid, in de hoop dat het gedrag wat verder richting volwassenheid ontwikkeld is...

Er zitten wel problemen verbonden, je moet erg opletten met voeren, want ze worden sneller dik, incontinentie (heeft Jamey geen last van gelukkig), en vachtproblemen (ook geen last van)...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Lekker eerst loops laten worden.

Er is kans op alle dingen die genoemd zijn en karakter en vacht heb je zelf weinig invloed op als dat mocht veranderen. Gewicht, daar heb je zelf heel veel invloed op. Tirsa is ook na de eerste loopsheid gecastreerd en geen incontinentie, geen vachtverandering en al zeer zeker geen toename in gewicht.
Doke
Actief

Ira is een kruising met een chow-chow, het enige dat we zeker weten want ze heeft een blauwe tong. Sommigen zien er akita in, de meerderheid ziet er een herder in. Op dit moment is ze echt een teddy-beer. Precies een pluche hondje.
Weet iemand hoe groot de kans is op incontinentie? Sommige rassen zijn hier gevoeliger voor heb ik ergens gelezen.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Heb weinig zinnigs toe te voegen.
Maar m'n gevoel zegt helemaal nee! tegen zo jong te laten helpen.

Daisy is wél laprascopisch gesterilliseerd, vond het een héle lichte en kleine ingreep hoor. Ze is wél incontinent geworden.
Doke
Actief

mijn gevoel zegt dus ook nee, en zeker niet zo jong. Heb ik ook zo tegen de DA gezegd en ze keek verbaasd dat ik niet gelijk instemde.
Maar over die DA moet ik ook nog eens goed nadenken. Ze wil dat ik Ira alleen maar brokken geef. Nu krijgt ze farm food en duck. Ik moest overstappen op andere brok (FF kende ze niet) en zeker geen vlees geven.
Dus we wachten nog maar eventjes met opereren dan kunnen we ondertussen de voors- en tegens nog eens afwegen.
bedankt voor de antwoorden
Hutch
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever en Friese Stabij
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hutch »

Ik zou het zeker niet zo vroeg laten doen. Eerst een keer loops laten worden, dan is de hond meer uitgegroeid en ook qua karakter iets volwassener.
Ken een heleboel honden die met 6 of 7 maanden gesteriliseerd zijn en de meeste zijn erg klein gebleven of qua karakter nooit "uitgegroeid"
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Hutch schreef:Ik zou het zeker niet zo vroeg laten doen. Eerst een keer loops laten worden, dan is de hond meer uitgegroeid en ook qua karakter iets volwassener.
Ken een heleboel honden die met 6 of 7 maanden gesteriliseerd zijn en de meeste zijn erg klein gebleven of qua karakter nooit "uitgegroeid"
Dat kleiner blijven lijkt me heel vreemd eigenlijk. Saar is voor de eerste loopsheid gecasteerd (om diverse redenen toen, en het is niet iets wat ik zou willen 'propaganderen' voor alle duidelijkheid :wink: ), en toen ik zocht naar de voor- en nadelen kwam ik juist steeds langs stukken die aanduiden dat de honden iets groter groeien.

Ik zie bij Saar overigens geen vreemd overdreven puppengedrag ofzo; maar nogmaals; ik zou wachten tot na de eerste loopsheid. :wink:
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik vind het nog al vroeg persoonlijk.

Jacqueline
Afbeelding
Doke
Actief

en ook om bovenstaande redenen? (eerst volwassen laten worden, meer kans op incontinentie)
of nog andere redenen?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Doke schreef:mijn gevoel zegt dus ook nee, en zeker niet zo jong. Heb ik ook zo tegen de DA gezegd en ze keek verbaasd dat ik niet gelijk instemde.
Maar over die DA moet ik ook nog eens goed nadenken. Ze wil dat ik Ira alleen maar brokken geef. Nu krijgt ze farm food en duck. Ik moest overstappen op andere brok (FF kende ze niet) en zeker geen vlees geven.
Dus we wachten nog maar eventjes met opereren dan kunnen we ondertussen de voors- en tegens nog eens afwegen.
bedankt voor de antwoorden
zo'n DA was ik dus al meteen weer weg, sowieso een DA die steriliseren zo geweldig vind zonder enige reden :neenee: en dan mij ook nog even gaat vertellen dat ik verkeerd voer geef...
Ik ben tegen onzinnig castreren van teven en reuen, als het geen medische reden heeft laat ik m'n honden intact.
Hormonen heeft een hond niet voor niets natuurlijk... en vachtverandering, neiging tot dikte en incontinentie zijn veel voorkomende problemen hiervan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Misschien is het een idee om eens bij een andere dierenarts in jouw omgeving binnen te stappen om eens kennis te maken, en te informeren hoe diens visie is voor wat betreft sterilisatie/castratie bij zo'n jong teefje, en voor wat betreft voeding en dergelijke.
Ik vind de dierenarts waar je nu bent geweest nogal kortzichtig, een laparoscopische operatie zou pijnlijker zijn, vlees is niet goed, een teefje moet met 6 maanden al gecastreerd worden... :denken:
Niet mijn idee van een ter zake kundig iemand.
Doke
Actief

ik sta op het punt om weer terug te gaan nara m'n vorige DA. Het is een heel eindje rijden, maar die vertrouw ik wel. De reden dat ik daar niet meer snel ga (meestal met de caafjes) is dat we verhuisd zijn.
Maar ik bel haar morgen om haar visie hierrond eens te horen.

Bedankt voor het meedenken.
Afbeelding
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Ik ga nog steeds naar mijn dierenarts in mijn vroegere woonplaats, juist omdat hij zo lief is voor de dieren, dan maar een stukje rijden
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Daisy@ schreef:Heb weinig zinnigs toe te voegen.

Daisy is wél laprascopisch gesterilliseerd, vond het een héle lichte en kleine ingreep hoor. Ze is wél incontinent geworden.
Maar dan heb je niks aan het "voordeel" van minder kans op mammatumoren enzo, want ze produceert nog steeds hormonen. Bij zo'n sterilisatie worden de eileiders afgebonden, verder niet.

Ik zou overigens ook niet (meer) zo vroeg laten castreren. Onze reu is gecastreerd toen hij 9 maanden was en ik vind dit achteraf gezien veel te vroeg.
Als ik een volgende hond al zou laten castreren, dan toch pas als die helemaal volgroeid is, zowel lichamelijk als geestelijk.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Moos
Zeer actief

Liesbeth schreef:

Maar dan heb je niks aan het "voordeel" van minder kans op mammatumoren enzo, want ze produceert nog steeds hormonen. Bij zo'n sterilisatie worden de eileiders afgebonden, verder niet.

Ik zou overigens ook niet (meer) zo vroeg laten castreren. Onze reu is gecastreerd toen hij 9 maanden was en ik vind dit achteraf gezien veel te vroeg.
Als ik een volgende hond al zou laten castreren, dan toch pas als die helemaal volgroeid is, zowel lichamelijk als geestelijk.
Bij een sterilisatie worden de eileiders afgebonden; maar dat gebeurt volgens mij (vrijwel) nooit. Dan wordt de teef ook gewoon nog loops.
Men noemt castratie bij een teef vaak sterilisatie, maar het is gewoon een laparoscopische castratie.
Ik weet niet zeker of ze dan ook de baarmoeder kunnen verwijderen; maar ze verwijderen iig de eierstokken, en de baarmoeder verschrompelt dan. Bij Saar zijn ook alleen de eierstokken verwijderd. (zij is op de standaard manier gecastreerd)
Laatst gewijzigd door Moos op 16 jan 2007 20:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar

Ongelezen bericht door Jacan »

Daisy is vorig jaar gesterliseert dit moest .
haar vacht is pluizigerig en ze is incontinent .
Wij rijden ook nog steeds naar mij DA in een ander dorp :ok:
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Moos schreef:
Liesbeth schreef:

Bij een sterilisatie worden de eileiders afgebonden; maar dat gebeurt volgens mij (vrijwel) nooit. Dan wordt de teef ook gewoon nog loops.
Men noemt castratie bij een teef vaak sterilisatie, maar het is gewoon een laparoscopische castratie. Ik weet niet zeker of ze dan ook de baarmoeder kunnen verwijderen; maar ze verwijderen iig de eierstokken, en de baarmoeder verschrompelt dan. Bij Saar zijn ook alleen de eierstokken verwijderd. (zij is op de standaard manier gecastreerd)
Klopt hoor :ok:
Een Laprascopische castratie is overigens minder pijnlijk voor de hond :wink:
Het afbinden van eileiders gebeurt bij mijn weten nooit bij honden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moos
Zeer actief

ranetje schreef:
Moos schreef:
Liesbeth schreef:

Men noemt castratie bij een teef vaak sterilisatie, maar het is gewoon een laparoscopische castratie. Ik weet niet zeker of ze dan ook de baarmoeder kunnen verwijderen; maar ze verwijderen iig de eierstokken, en de baarmoeder verschrompelt dan. Bij Saar zijn ook alleen de eierstokken verwijderd. (zij is op de standaard manier gecastreerd)
Klopt ook :mrgreen: :wink:

Alleen volgens mij wordt dat maar op een aantal plekken in Nederland gedaan.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ja *Moos* dat kan maar op een paar plaatsen in Nederland. :wink:
Ik heb een paar honden gezien een dag na de laprascopie. Echt helemaal fit en nergens last van :ok:
Mijn hond was de eerste dagen behoorlijk ziek ("gewone" castratie van alleen de eierstokken).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

ranetje schreef:
Moos schreef:
Liesbeth schreef:

Jullie hebben idd gelijk, foutje van mij :oeps: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Moos
Zeer actief

ranetje schreef:Ja *Moos* dat kan maar op een paar plaatsen in Nederland. :wink:
Ik heb een paar honden gezien een dag na de laprascopie. Echt helemaal fit en nergens last van :ok:
Mijn hond was de eerste dagen behoorlijk ziek ("gewone" castratie van alleen de eierstokken).
Ja, Saar ook. Mocht het er in het vervolg ooit van komen bij een hond dan zou ik laparoscopisch zeer zeker goed overwegen :wink:
Ze mogen dan ook meteen weer alles doen toch binnen 1 dag?
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

De da die mij een sterilisatie op die manier probeert aan te smeren en een bepaald merk voer probeert aan te smeren is mij kwijt als klant.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moos schreef:
ranetje schreef:Ja *Moos* dat kan maar op een paar plaatsen in Nederland. :wink:
Ja, Saar ook. Mocht het er in het vervolg ooit van komen bij een hond dan zou ik laparoscopisch zeer zeker goed overwegen :wink:
Ze mogen dan ook meteen weer alles doen toch binnen 1 dag?
Ja :ok: :wink:
M@ri@nne schreef:De da die mij een sterilisatie op die manier probeert aan te smeren en een bepaald merk voer probeert aan te smeren is mij kwijt als klant
De DA van TS is haar ook al kwijt als klant geloof ik :wink:
Afbeelding
Babsiej
Actief

Ongelezen bericht door Babsiej »

Hoi,

Mijn ene hond is op 6 maanden al gecastreerd, alles is verder goed gegaan ,en geen problemen ondervonden, wel was zij al redelijk volwassen toen. En ik heb het om precies dezelfde redenen gedaan als die jou dierenarts aan gaf.

Mijn andere hond, word nu bijna 10 maanden en is nog heel erg puppig, en daar wacht ik dus ook nog even mee.

Mijn advies zou dus ook kijken of je hond er al aan toe is.

Groetjes Barbara
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nog even terug op je eerste bericht waarin je schrijft dat je d'r misschien op een oudere leeftijd zou willen laten castreren, dan heeft het totaal geen nut meer, alleen dat ze dan misschien geen baarmoederontsteking meer kan krijgen, als ze dat dan al niet heeft gehad. Maar het levert dan 0,0 voordeel op t.o.v. de verlaging van de kans op mammatumoren.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”