Sinds kort heb ik een pup. Over alles goed nagedacht, ik had al uitgemaakt wel/niet steriliseren. Maar ja dan kom je bij de DA voor een spuitje begint ze direct over een sterilisatie op 6 mnd! Ze heeft goede argumenten; hormonen die nog niet op gang gekomen zijn, dus bijna geen kans op tumoren in melkklieren en baarmoeder. Die "voordelen" die ze er nog bijgeeft zijn: ze wordt niet meer loops, geen gedoe met reutjes ed, hond zou stabieler zijn qua gedrag...
Ik had eigenlijk uitgemaakt dat àls ik ze zou laten opereren het rond de vier/vijf jaar zou zijn. Maar zoals de DA zei, dan is het kwaad geschiedt en hebben de hormonen alles al bepaalt.
Dus ik begin nog maar eens te lezen en zie dat hier de meningen ook wel verdeeld zijn over wel of niet steriliseren. En als ze dan gesteriliseerd worden op welke leeftijd dan.
Ik las ook over de laprascopie; daar zei de DA over dat de hond dan langs twee kanten pijn gaat hebben aan de buik (wel kleinere gaatjes natuurlijk), maar dat zei liever de buik opensnijdt. Als er dan ook iets mis is met de baarmoeder dat ze die dan ineens verwijderen. De narcose zou even zwaar zijn.
De DA werkt met gasnarcose en ik mag er bij blijven. Ze krijgt nadien ook drie dagen pijnstilling.
Moeilijk, moeilijk…
Ik weet dat er hier al verschillende topics over gaan, maar misschien zijn er nu nieuwere gedachten bij sommige mensen
Ira is nu 4à5 mnd (weet dit niet exact, ze is een Grieks asielhondje), dus ik heb nog een maand om erover na te denken.
Alvast bedankt voor jullie anwtoord
Doke