Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ataxie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

tutjehola
Actief

Ataxie

Ongelezen bericht door tutjehola »

Heeft iemand hier toevallig meer informatie over, en dan bedoel ik met name toekomst perspectief.
Bij mijn hond is vandaag gezien dat hij "wat ataxisch"" zou zijn.
Hij sleept met zijn achterpoten, heeft bij het lopen stijven acherpoten, en komt wat klungelig over.
Zover ik zie heeft hij er totaal geen last van, behalve met springen dat hij nog al eens de afstand verkeerd inschat. Ook kan hij geen trap lopen, wat voor mij geen probleem is, ik til hem altijd.

Het gaat om Frommel, zijn zussen zijn aanzienlijk kleiner. Het zou dus kunnen dat er in Frommel een terugslag zit, een verkeerde kruising. Te grote vader of moeder. Bij de Labradoodle zitten drie maten, en ik denk dat zijn vader en moeder(of generaties terug) niet de goede maat bij elkaar hadden.(Snappen jullie het nog :denken: ?).
Frommel heeft nu absoluut geen pijn, maar ik wil graag weten of ik dingen kan doen of laten, om in de toekomst zo min mogelijk klachten te krijgen.

Ook over het verloop kom ik weinig te weten, moet ik alvast gaan sparen voor dure operaties, zal hij een kleinere levensverwachting hebben, etc.
Nogmaals, hij heeft geen pijn, maar ik wil graag weten wat de toekomst zou kunnen zijn, en of ik hier nu alvast iets aan kan sturen. Bijv. rekening houden met wandelen, etc.

Ik wil liever geen discussie over fokker, ras etc. Frommel is mijn hond, ik ben er blij mee, en of hij nou 5 of 15 wordt, ik draag de volle verantwoording over hem. Ik snap dat niemand in de toekomst kan kijken, maar wil vooral adviezen en meer weten over Ataxie.
Willem, Nixs, Noppes.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=38298

Hier is een topic over ataxisch.
Misschien heb je er wat aan?

Is het de teckel?
Zijn er foto's gemaakt?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

ranetje schreef:Is het de teckel?
Het is de labradoodle. :wink:
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Nina schreef:
ranetje schreef:Is het de teckel?
Het is de labradoodle. :wink:
:ok: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Ataxie is toch wobbler? Dan moet je toch zo'n foto maken met contrastvloeistof?
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
tutjehola
Actief

Bedankt allemaal voor de reactie. Ik heb het stukje gelezen in de topic die erover ging, maar daar wordt ik weinig wijzer van.
Ik denk dat het aangeboren is, er zijn geen foto`s van gemaakt, omdat hij er eigenlijk geen last van heeft.
Het valt me op dat Frommel altijd een beetje dommig is, springt over de sloot en haalt de overkant net niet, kan geen traplopen, valt over de kop van een dijk af, dat soort dingen.
Van de week sprak ik een dierenarts, die constateerde dus dat hij ataxisch zou zijn.
Hij heeft wat stijve achterpoten, en loopt sloffeend met zijn achterpoten.
Zijn rug loopt ook een beetje af(met een hoge kont en dan een stukje kuil.)
Wat ik begreep zou hij wat slappere spieren hebben in de achterpoten, en de achterpoten zijn in verhouding te groot voor de hond. Frommel is nu anderhalf, dus uitgegroeid.

Zolang hij er geen last van heeft is het voor mij geen probleem, maar ik wil graag weten of ik dingen moet doen of juist laten.
Hij krijgt versvlees voer, dus dat hoef ik denk ik niet aan te passen, maar misschien minder of meer wandelen, achterpoten juist wel of juist niet stimuleren, etc.
Willem, Nixs, Noppes.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Wat geeft de fokker hier voor advies over? Die lijkt me de aangewezen persoon om te benaderen. Je hebt 2 jaar garantie las ik elders, valt dit er ook onder?

Ataxie...... voor mij eigenlijk allen nog een bekende term uit de paardenwereld. Ik heb nooit de link met Wobbler gelegd. Da's dus 1 en hetzelfde? Heb ik ook weer wat geleerd vandaag :cheer:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Sorry Inge, te snel gelezen. Je schreef:
bij wobbler hebben ze altijd ataxie, maar niet elke vorm van ataxie is ook wobbler .
Maar als het een 'rugvorm' is dan zou Dorit Aharon misschien wat kunnen doen? http://www.kreupeldier.nl/frame_arts_ortho.htm
tutjehola
Actief

[quote="Rosita Compagner"]Wat geeft de fokker hier voor advies over? Die lijkt me de aangewezen persoon om te benaderen. Je hebt 2 jaar garantie las ik elders, valt dit er ook onder?

Voordat ik de fokker hierover benader wil ik eerst weten wat er precies aan de hand is. Garantie heb ik nog niet aan gedacht, vind ik zelf ook niet belangrijk. Het is een leuke hond en wie weet krijgt ie nergens last van.
Mocht ie wel last krijgen ga ik kijken wat er aan te doen is.

Ik zie symptomen waarvan ik denk het zouden de kleine hersenen kunnen zijn, het zou ook uit de rug kunnen komen.
Ik ga het verder uitzoeken en koppel het daarna in ieder geval wel terug aan de fokker, niet zozeer voor de garantie als voor het verdere fokbeleid.

Wat ik denk te begrijpen kan hij er gewoon oud mee worden, zolang hij geen pijn heeft of last, vind ik het best. Ik ga van de week eens bij mijn da langs, kijken wat die zeggen.
Willem, Nixs, Noppes.
dragonsstarr
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door dragonsstarr »

Hoi,

Hierbij een stuk over Ataxia maar dan in het engels, het is wel op een site van de american stafford club van amerika, maar denk niet dat dat veel uitmaakt.
http://www.amstaff.org/health.htm#faq
Groetjes Priscilla

Mis je lieve luna.......
8-11-2002 - 8-8-2004

Legend Of The Starr DayDream

Afbeelding Afbeelding
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

http://www.amstaff-ataxie.com/ (franstalig, maar zit ook mogelijkheid voor engels bij.)
met video beelden

Misschiend dat je er iets aan hebt.

Veel Sterkte met je hond.
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”