Bij mijn hond is vandaag gezien dat hij "wat ataxisch"" zou zijn.
Hij sleept met zijn achterpoten, heeft bij het lopen stijven acherpoten, en komt wat klungelig over.
Zover ik zie heeft hij er totaal geen last van, behalve met springen dat hij nog al eens de afstand verkeerd inschat. Ook kan hij geen trap lopen, wat voor mij geen probleem is, ik til hem altijd.
Het gaat om Frommel, zijn zussen zijn aanzienlijk kleiner. Het zou dus kunnen dat er in Frommel een terugslag zit, een verkeerde kruising. Te grote vader of moeder. Bij de Labradoodle zitten drie maten, en ik denk dat zijn vader en moeder(of generaties terug) niet de goede maat bij elkaar hadden.(Snappen jullie het nog
Frommel heeft nu absoluut geen pijn, maar ik wil graag weten of ik dingen kan doen of laten, om in de toekomst zo min mogelijk klachten te krijgen.
Ook over het verloop kom ik weinig te weten, moet ik alvast gaan sparen voor dure operaties, zal hij een kleinere levensverwachting hebben, etc.
Nogmaals, hij heeft geen pijn, maar ik wil graag weten wat de toekomst zou kunnen zijn, en of ik hier nu alvast iets aan kan sturen. Bijv. rekening houden met wandelen, etc.
Ik wil liever geen discussie over fokker, ras etc. Frommel is mijn hond, ik ben er blij mee, en of hij nou 5 of 15 wordt, ik draag de volle verantwoording over hem. Ik snap dat niemand in de toekomst kan kijken, maar wil vooral adviezen en meer weten over Ataxie.