Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verschil tussen premium brok en geperste brok?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Indianpepper
Vaste gebruiker

Verschil tussen premium brok en geperste brok?

Ongelezen bericht door Indianpepper »

Wie kan mij goed uitleggen wat het verschil is tussen een premium brok en een geperste brok?
Wat ik net bij de dierenwinkel snel uitgelegd kreeg is dat een premium brok meer voedingswaarden heeft dan een geperste brok en dat in een geperste brok meer groenten zitten die er regelrecht weer van achteren uitkomen omdat het niet verteerd wordt.

Maar ik hoor andere mensen weer vertellen dat hun hond heel erg goed op een geperste brok heeft gedaan en dat de ontlasting helemaal niet veel meer werd... :idea:

Vraag me dan toch af of de uitleg wel goed was in de dierenwinkel...
Weet iemand dat verschil? :19:

Misschien staat het ergens al op dit forum, maar ben nieuw en dan heb ik dat nog niet gezien.. :roll:
Afbeelding
Pootje van Pepper en Indi
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

de ingredienten verschilt per brok
geprerst = gepest
geexpandeerd = premium
doe beiden maar eens in een glas water, zie je wat er gebeurd :wink:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Waarom geperste brokken?

Zoals u waarschijnlijk weet zijn er 2 verschillende productievormen van droogvoer. Namelijk expanderen/extruderen en persen.

Het grootste verschil tussen deze 2 vormen is de absolute temperatuur tijdens de productie. Tijdens het expanderen/extruderen loopt de temperatuur van het voer, onder invloed van druk en toegevoegde warmte, op tot ver boven de 100 oC. Hierdoor wordt het voer als het ware “gebakken” en ontstaan de zogenaamde “krokante” brokken. Bij persen daarentegen loopt de temperatuur niet hoger op dan maximaal 75 oC.

In de beginfase van het expanderen deed men dit om de verteerbaarheid van de koolhydraten (granen) te verhogen. Maar omdat de granen nu vooraf geëxtrudeerd kunnen worden en de verteerbaarheid van de overige grondstoffen (eiwitten, vetten, vitaminen, mineralen en sporenelementen) niet verhoogd wordt door expanderen of extruderen, is deze productiemethode overbodig en o.i. zelfs als negatief te beoordelen.

Zoals reeds gezegd, loopt de temperatuur tijdens het expandatie-/extrudatieproces zeer hoog op. Dat dit negatieve effecten heeft op bepaalde grondstoffen is ook vanuit de humane voeding algemeen bekend. Vooral de vetten zijn, naast bepaalde vitaminen (o.a. van het B-complex), zeer gevoelig voor verhitting boven 100 oC.
Wanneer vetten “gebakken” worden (verhitten boven 100 oC), ontstaan o.a. vele vrije vetzuren die bijv. een zeer nadelige invloed hebben op de stofwisseling (lever). Zeer veel huid- en vachtproblemen liggen hieraan ten grondslag. Bij persen vindt deze vetverandering niet plaats.

Naast het bovenstaande zijn er nog een paar belangrijke redenen waarom wij Farm Food HE persen en niet expanderen/extruderen.

Namelijk het feit dat bij een goede, geperste brok de voedingsstoffen gelijkmatiger vrijkomen. Dit komt omdat deze brok in de maag langzaam, vanaf de buitenkant, oplost. Een geëxpandeerde of geëxtrudeerde brok daarentegen zuigt zich vol maagsap en valt dan in één keer uit elkaar. Naast het gegeven dat een geperste brok ook veel minder gaat “zweven” in de maag, is dit langzame oplossen één van de belangrijkste redenen waarom bij goede, geperste brokken de kans op maagtorsies duidelijk geringer is dan bij geëxpandeerde/geëxtrudeerde brokken.

Om het bovenstaande aanschouwelijk te maken, is er een leuk, zeer duidelijk proefje dat u zelf eenvoudig uit kunt voeren en wel op de volgende manier.

Pak 2 glazen. Neem van zowel Farm Food HE als van een geëxpandeerd/geëxtrudeerd voer een gelijke hoeveelheid (in grammen) en doe dit in de glazen. Vul daarna beide glazen met handwarm water, doe hier een beetje azijn bij om de zuurgraad in de maag te imiteren en laat dit dan een tijd staan.

U ziet dan ongeveer wat er in een hondenmaag gebeurt en dat is nu precies één van de redenen waarom wij persen en niet expanderen of extruderen!

Farm Food HE is voor 100% op deze filosofie gebaseerd, klik hier voor meer informatie over Farm Food HE

© Gerrit de Weerd

www.farmfood.nl :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hier heeft trouwens een forumgebruiker op ons forum de test gedaan, met foto's :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Verschil tussen premium brok en geperste brok?

Ongelezen bericht door Scooby »

Indianpepper schreef:Wie kan mij goed uitleggen wat het verschil is tussen een premium brok en een geperste brok?
Wat ik net bij de dierenwinkel snel uitgelegd kreeg is dat een premium brok meer voedingswaarden heeft dan een geperste brok en dat in een geperste brok meer groenten zitten die er regelrecht weer van achteren uitkomen omdat het niet verteerd wordt.
Wat een onzin! Het verschil tussen een ge-expandeerde (premium) brok en een geperste brok zit in de bewerking van die brokken. Aan een ge-exandeerde brok worden doorgaans veel meer houdbaarheidsstoffen en andere anti-oxidanten toegevoegd dan aan een geperste brok. Ge-expandeerde brokken zwellen ook op in de maag en geperste brokken vallen uit elkaar in de maag.
Persoonlijk zou ik juist zeggen dat in een geperste brok meer voedingswaarden zitten, al is het alleen maar, omdat het een natuurlijkere brok is.
En een hond kan prima bewerkte groenten verteren, dus dat is al helemaal onzin!
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik heb de truuk m,et het water ook weleens geprobeerd (farmfood en bonzo) en ik had hetzelfde resultaat :wink:

mijn teef is de enige hier die brokken krijgt ne die krijgt ook alleen maar geperste brok
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

hier ook alleen maar geperst, heb een tijdje diverse brokkenmerken gevoerd, nu hebben ze al ruim een jaar allemaal Barca dus een geperste brok, zowel sporthond als huishond, groot en klein.
Ben er heel tevreden mee.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Seahorse
Actief

Ongelezen bericht door Seahorse »

Indianpepper schreef: Vraag me dan toch af of de uitleg wel goed was in de dierenwinkel...
Ook op de Julianabaan geweest? Daar heb ik namelijk hetzelfde verhaal gehoord. Ik ben verder niet zo thuis in voeding maar ben mede op aanraden van dit forum overgestapt van Eukanuba naar Cavom, afgewisseld met KVV. Het bevalt ons prima!
Groetjes,
Jolanda en Billy
Afbeelding
Indianpepper
Vaste gebruiker

Seahorse schreef:
Indianpepper schreef: Vraag me dan toch af of de uitleg wel goed was in de dierenwinkel...
Ook op de Julianabaan geweest? Daar heb ik namelijk hetzelfde verhaal gehoord. Ik ben verder niet zo thuis in voeding maar ben mede op aanraden van dit forum overgestapt van Eukanuba naar Cavom, afgewisseld met KVV. Het bevalt ons prima!
Kommie ook uit Voorburg dan??

Nee, ben in Faunaland Hofstede geweest en daar werd het me verteld.

Trouwens Scooby, anti-oxidanten zijn toch alleen maar goed?? dat is voor de mens namelijk ook goed. Dus als dat aan de premium toegevoegd is, kan ik me voorstellen dat dat alleen maar goed kan zijn voor de hond. Houdt de hond gezond en de ziektes weg... :denken:
Afbeelding
Seahorse
Actief

Ongelezen bericht door Seahorse »

Indianpepper schreef:Kommie ook uit Voorburg dan??

Yes!

Bij Faunaland kom ik ook wel maar dan laad ik gewoon een zak op mijn kar en wordt er verder niet over gesproken.
Groetjes,
Jolanda en Billy
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Indianpepper schreef:
Seahorse schreef:
Kommie ook uit Voorburg dan??

Trouwens Scooby, anti-oxidanten zijn toch alleen maar goed?? dat is voor de mens namelijk ook goed. Dus als dat aan de premium toegevoegd is, kan ik me voorstellen dat dat alleen maar goed kan zijn voor de hond. Houdt de hond gezond en de ziektes weg... :denken:
goed??

Antioxidanten in droog voer
Om droog voer lang goed te houden en te voorkomen dat het aanwezige vet ranzig wordt, worden er antioxidanten aan toegevoegd. Dit kunnen ofwel chemische of natuurlijke toevoegingen zijn, of een combinatie van die twee. Natuurlijke antioxidanten zijn bijvoorbeeld vitamine C en E en rozemarijnextract. De houdbaarheid van hondenvoer is bij gebruik van natuurlijke antioxidanten wat korter dan wanneer chemische antioxidanten worden toegevoegd. Chemische antioxidanten zijn bijvoorbeeld BHA (E320), BHT (E321) en Etoxyquine (E324). Door de giftige werking mogen BHA en BHT niet worden toegevoegd aan voeding bestemd voor kinderen onder één jaar. Etoxyquine is eigenlijk een landbouwbestrijdingsmiddel en mag helemaal niet in voedsel bestemd voor menselijke consumptie voorkomen. Er zijn vermoedens dat chemische antioxidanten bij honden aandoeningen als eczeem, hyperactiviteit, onvruchtbaarheid, lever- en nieraandoeningen en zelfs kanker veroorzaken

:denken:

http://www.icare-shop.be/index.html?lan ... =d136.html
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Indianpepper schreef:Trouwens Scooby, anti-oxidanten zijn toch alleen maar goed?? dat is voor de mens namelijk ook goed. Dus als dat aan de premium toegevoegd is, kan ik me voorstellen dat dat alleen maar goed kan zijn voor de hond. Houdt de hond gezond en de ziektes weg... :denken:
Nee, anti-oxydanten zijn juist heel erg slecht en verre van natuurlijk. Een hond gezond houden, kan op hele andere en veel gezonderen manieren!
Cocochanel

Ongelezen bericht door Cocochanel »

Scooby schreef:Nee, anti-oxydanten zijn juist heel erg slecht ---Sinds wanneer???Verwarring met sommige on-natuurlijke anti-oxidanten misschien???en verre van natuurlijk. ---Nog nooit gehoord van natuurlijke anti-oxydanten!!!??? O.a. vitamine C(herbal),vitamine E enz. Een hond gezond houden, kan op hele andere en veel gezonderen manieren!
---Blijkbaar is hier heel weinig verstand van...
Cocochanel

Scooby schreef:Nee, anti-oxydanten zijn juist heel erg slecht en verre van natuurlijk.
---Ik lees dit als een zeer foute info,als De blunder van het jaar...
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Cocochanel schreef:
Scooby schreef:Nee, anti-oxydanten zijn juist heel erg slecht en verre van natuurlijk.
Misschien moet je het stukje van Malinois hierboven nog eens goed lezen, voordat je zo loopt te blaten. En natuurlijk heb ik het over chemische anti-oxydanten in brokken, daar gaat het hier nu toch ook over... :roll: Er zitten namelijk helaas doorgaans vrij weinig natuurlijke anti-oxydanten in de meeste brokken...
Speciaal voor jou het stukje van Malinois nog een keer:

Om droog voer lang goed te houden en te voorkomen dat het aanwezige vet ranzig wordt, worden er antioxidanten aan toegevoegd. Dit kunnen ofwel chemische of natuurlijke toevoegingen zijn, of een combinatie van die twee. Natuurlijke antioxidanten zijn bijvoorbeeld vitamine C en E en rozemarijnextract. De houdbaarheid van hondenvoer is bij gebruik van natuurlijke antioxidanten wat korter dan wanneer chemische antioxidanten worden toegevoegd. Chemische antioxidanten zijn bijvoorbeeld BHA (E320), BHT (E321) en Etoxyquine (E324). Door de giftige werking mogen BHA en BHT niet worden toegevoegd aan voeding bestemd voor kinderen onder één jaar. Etoxyquine is eigenlijk een landbouwbestrijdingsmiddel en mag helemaal niet in voedsel bestemd voor menselijke consumptie voorkomen. Er zijn vermoedens dat chemische antioxidanten bij honden aandoeningen als eczeem, hyperactiviteit, onvruchtbaarheid, lever- en nieraandoeningen en zelfs kanker veroorzaken
Laatst gewijzigd door Scooby op 30 nov 2006 07:56, 2 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Cocochanel schreef:
alle niet-geperste brokken zijn eeuwen houdbaar en in mijn stukje staat dat als je dit wil bereiken je chemische anti-oxidanten nodig hebt :19:
De houdbaarheid van hondenvoer is bij gebruik van natuurlijke antioxidanten wat korter dan wanneer chemische antioxidanten worden toegevoegd
dus wie maakt er nou een blunder ik denk jij :roll:
Laatst gewijzigd door malinois op 30 nov 2006 14:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Cocochanel

Scooby schreef:
Cocochanel schreef:
---Je hebt hier,duidelijk te lezen overigens...duidelijk over antioxidanten in het algemeen.Dus niet over natuurlijke of over chemische of soorten(vitamine,kleurpigmenten,enzymen of iets).Want er staat niks ervoor...
Misschien moet je het stukje van Malinois hierboven nog eens goed lezen, voordat je zo loopt te blaten. En natuurlijk heb ik het over chemische anti-oxydanten in brokken, daar gaat het hier nu toch ook over... :roll: Er zitten namelijk helaas doorgaans vrij weinig natuurlijke anti-oxydanten in de meeste brokken... ---Dan moet je wat betere fabrikant uitzoeken.Natuurlijke antioxidanten zijn heel duur voor de inkoop en dat weten alle fabrikanten...en daarom kiezen de meeste ,voor veel goedekopere on-natuurlijke(schadelijke) antioxidanten.
Je hebt merken die bijvoorbeeld qua ingredienten bevatten :300 mg/kg van Vit.C , 400 mg/kg Vit.E , en ook extra toevoegingen van taurine en betacaroteen(zijn ook antioxidanten) enz.
En je merk(brokken)...ook niet zuinig geweest???

Speciaal voor jou het stukje van Malinois nog een keer:

Om droog voer lang goed te houden en te voorkomen dat het aanwezige vet ranzig wordt, worden er antioxidanten aan toegevoegd. Dit kunnen ofwel chemische of natuurlijke toevoegingen zijn, of een combinatie van die twee. ---Waar is te lezen dat ze alleen over chemische antioxidanten heeft???? Natuurlijke antioxidanten zijn bijvoorbeeld vitamine C en E en rozemarijnextract. De houdbaarheid van hondenvoer is bij gebruik van natuurlijke antioxidanten wat korter dan wanneer chemische antioxidanten worden toegevoegd. Chemische antioxidanten zijn bijvoorbeeld BHA (E320), BHT (E321) en Etoxyquine (E324). Door de giftige werking mogen BHA en BHT niet worden toegevoegd aan voeding bestemd voor kinderen onder één jaar. Etoxyquine is eigenlijk een landbouwbestrijdingsmiddel en mag helemaal niet in voedsel bestemd voor menselijke consumptie voorkomen. Er zijn vermoedens dat chemische antioxidanten bij honden aandoeningen als eczeem, hyperactiviteit, onvruchtbaarheid, lever- en nieraandoeningen en zelfs kanker veroorzaken
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Cocochanel schreef:---Dan moet je wat betere fabrikant uitzoeken.Natuurlijke antioxidanten zijn heel duur voor de inkoop en dat weten alle fabrikanten...en daarom kiezen de meeste ,voor veel goedekopere on-natuurlijke(schadelijke) antioxidanten.
Je hebt merken die bijvoorbeeld qua ingredienten bevatten :300 mg/kg van Vit.C , 400 mg/kg Vit.E , en ook extra toevoegingen van taurine en betacaroteen(zijn ook antioxidanten) enz.
En je merk(brokken)...ook niet zuinig geweest???
Ik weet hoe het zit, Mile. Daarom kies ik ook voor een volledig natuurlijke brok! Ik hoef dus ook geen andere fabrikant uit te zoeken.
We hadden het hier over het nadeel van premium brokken en daar zitten geen natuurlijke anti-oxydanten in. En over die anti-oxydanten had ik het.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Cocochanel schreef:
alle niet-geperste brokken zijn eeuwen houdbaar en in mijn stukje staat dat als je dit wil bereiken je chemische anti-oxidanten nodig hebt :19:
De houdbaarheid van hondenvoer is bij gebruik van natuurlijke antioxidanten wat korter dan wanneer chemische antioxidanten worden toegevoegd
dus wie maakt er nou een blunder ik denk jij :roll:

lijkt wel of ik tegen een muur praat... :wall: coco.. het staat er toch...
Hoe lang is premiumvoer houdbaar... JAREN... kijk naar de houdbaarheid van bijv. Cavom of Barca die is veel minder lang houdbaar... is dat nou zo lastig te snappen...

heb je aandelen ofzo in premiumbrokken of chemische anti-oxidanten :19:
Afbeelding
Cocochanel

Scooby schreef:
Cocochanel schreef:---Dan moet je wat betere fabrikant uitzoeken.Natuurlijke antioxidanten zijn heel duur voor de inkoop en dat weten alle fabrikanten...en daarom kiezen de meeste ,voor veel goedekopere on-natuurlijke(schadelijke) antioxidanten.
Je hebt merken die bijvoorbeeld qua ingredienten bevatten :300 mg/kg van Vit.C , 400 mg/kg Vit.E , en ook extra toevoegingen van taurine en betacaroteen(zijn ook antioxidanten) enz. En je merk(brokken)...ook niet zuinig geweest???
---En als ik kijk naar de voedingsanalyse van Cavom(heb ik nog een foldertje van hun,toen ze nog probeerden mij aan te smeren.Enigste wat ik toen aantrekkelijk eraan vond,was de prijs.Maar aangezien de prijs bij mij geen prioriteit heeft,heb ik niet ervoor gekozen.) daar kan ik heel weinig van Vitamine C, Vitamine E enz. van terugvinden .
Ik weet hoe het zit, Mile. --- :neenee: Blijkbaar niet :wink: Daarom kies ik ook voor een volledig natuurlijke brok!Ik hoef dus ook geen andere fabrikant uit te zoeken. :neenee: ---Heb ik je ook niet gevraagd om te doen...
We hadden het hier over het nadeel van premium brokken en daar zitten geen natuurlijke anti-oxydanten in. ---Fout ! Juist wel...in mijn merk(brokken) tenminste wel...Zie boven(vetgedrukt=rood geschreven)En over die anti-oxydanten had ik het.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Wat wil je hier nu mee suggereren? Dat ik een slechte, maar in elk geval een goedkopen brok aan mijn honden geef? En dat de prijs voor mij doorslaggevend geweest zou zijn? Ik vind dit nogal heftige insinuaties voor iets wat helemaal nergens op slaat is, eerlijk gezegd. :roll:

Ik ben van mening dat ik mijn honden (die niet alleen Cavom krijgen!) op een zo goed mogelijke manier te eten geef door Cavom af te wisselen met vers vlees, pens en vis.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Cocochanel schreef:
Scooby schreef:Nee, anti-oxydanten zijn juist heel erg slecht ---Sinds wanneer???Verwarring met sommige on-natuurlijke anti-oxidanten misschien???en verre van natuurlijk. ---Nog nooit gehoord van natuurlijke anti-oxydanten!!!??? O.a. vitamine C(herbal),vitamine E enz. Een hond gezond houden, kan op hele andere en veel gezonderen manieren!
---Blijkbaar is hier heel weinig verstand van...
Bij jou ja, verdiep je er eerst maar eens in.
Je hebt anti-oxidanten, zoals in rood fruit, die zijn gezond.
Maar de anti-oxidanten die als houdbaarheidsmiddel gebruikt worden in brokken zijn toch echt wel chemisch en niet gezond. Zoek maar eens op BHA en BHT
Heb ik alvast voor je gedaan:
Van het Kennisweb:
Kunstmatige anti-oxidanten
Er is een hele waslijst van niet natuurlijke anti-oxidanten. Dat wil niet zeggen dat de natuurlijke anti-oxidanten niet kunstmatig gemaakt kunnen worden! Slechts enkele zijn in voedingswaren toegestaan. Het gaat om butyl hydroxy anisol (BHA; E320), butyl hydroxytolueen (BHT; E321 ), propylgallaat (PG; E310 ). Maar er zijn nog meer anti-oxidanten die in levensmiddelen gebruikt mogen worden. Ook zijn er een aantal stoffen die als synergist (1+1=3) gebruikt worden om de anti-oxidatieve werking van een anti-oxidant te versterken.
Van Mogens Eliassen:
BHA wordt gemaakt van p-methoxyphenol en isobutene. BHT wordt gemaakt van pcresol
en isobutylene. Beide werden oorspronkelijk ontworpen om toegevoegd te
worden aan rubber en het was ook al bekend dat ze zorgden voor een versnelde sneldeling – dit leidt tot problemen met de voortplanting en meer kans op kanker. Ze mogen niet gebruikt worden in babyvoeding of jonge kinderen, behalve als conserveringsmiddel van de vitamine A die toegevoegd wordt. Er zijn landen waar BHA en BHT helemaal niet gebruikt mogen worden. Beide stapelen zich op in het lichaam;
beide zorgen voor overtollige weefselgroei in de buik; beide bevorderen kanker.
Mag jij de rest hierover opzoeken
Want dit zijn dus de anti oxidanten die gebruikt worden in de bekende merken
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Cocochanel

Scooby schreef:Wat wil je hier nu mee suggereren? ---Je kent mij nu een beetje,toch :smile1: Als ik ergens op in ga of een reactie geef,dan kom ik alleen met feiten...dus geen suggesties,onwaarheden of wat dan ook :wink: ...
Als iemand al de hele tijd aan het suggereren is,of tenminste aan het proberen ervan is...dan ben jij het wel...Bijvoorbeeld: hoe geweldig Cavom en C.b. zijn , kijk maar voor de gein op de zoekfunctie...
Of bijvoorbeeld :hoe slecht een premiumbrok is(zie boven)...
En ik, als een premiumbrok-gebruiker vond ik...dat ik nu iets ervan moest zeggen.Zeker het ,nadat ik las je reactie over de antioxidanten,wat zeer foute(zie mijn eerste reactie) info was. En daarom...en dus alleen daarom gaf ik een reactie erop ...puur om te voorkomen dat er mensen zouden kunnen zijn, om 'dit foutje' als een educatief info te beschouwen....
Dat ik een slechte, maar in elk geval een goedkopen brok aan mijn honden geef? En dat de prijs voor mij doorslaggevend geweest zou zijn? ---Iedereen bepaalt zelf,welke merk of soort brok hij of zij kiest. En tijdens mijn lange zoektocht naar een geschikte brok(premium of geperst),voor mijn ras...heb ik veel fabrikanten(zich zelf gemeld) en hun praatjes gehoord,geloof me..maar ik had mijn eigen prioriteiten erbij,net zo als jij,bij je keuze... neem ik aan...Ik vind dit nogal heftige insinuaties voor iets wat helemaal nergens op slaat is, eerlijk gezegd. :roll:

Ik ben van mening dat ik mijn honden (die niet alleen Cavom krijgen!) op een zo goed mogelijke manier te eten geef door Cavom af te wisselen met vers vlees, pens en vis. ---Bij de DD moet je gewoon afwisselen en/of erbij geven...er bestaat geen een merk(brokken) op de markt die volledig/helemaal geschikt is voor onze honden...om te beginnen : er zit ALTIJD te weinig van biotine in. Want als er voldoende biotine in zou zitten voor een DD...dan zou een brok heel ranzig uitzien. Zo'n brok zou geen mens kopen om aan hun DD te geven,want een mens eet met zijn ogen en niet met zijn/haar neus,zoals een hond bijvoorbeeld...
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber »

Mensen , laten we het wel gezellig houden he!
Ieder heeft zijn eigen mening over wat wel of niet te geven! :wink: :wink:
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Cocochanel schreef:
Scooby schreef:Wat wil je hier nu mee suggereren? ---Je kent mij nu een beetje,toch :smile1: Als ik ergens op in ga of een reactie geef,dan kom ik alleen met feiten...dus geen suggesties,onwaarheden of wat dan ook :wink: ...
Als iemand al de hele tijd aan het suggereren is,of tenminste aan het proberen ervan is...dan ben jij het wel...Bijvoorbeeld: hoe geweldig Cavom en C.b. zijn , kijk maar voor de gein op de zoekfunctie...
En ik, als een premiumbrok-gebruiker vond ik...dat ik nu iets ervan moest zeggen.Zeker het ,nadat ik las je reactie over de antioxidanten,wat zeer foute(zie mijn eerste reactie) info was. En daarom...en dus alleen daarom gaf ik een reactie erop ...puur om te voorkomen dat er mensen zouden kunnen zijn, om 'dit foutje' als een educatief info te beschouwen....
Dat ik een slechte, maar in elk geval een goedkopen brok aan mijn honden geef? En dat de prijs voor mij doorslaggevend geweest zou zijn? ---Iedereen bepaalt zelf,welke merk of soort brok hij of zij kiest. En tijdens mijn lange zoektocht naar een geschikte brok(premium of geperst),voor mijn ras...heb ik veel fabrikanten(zich zelf gemeld) en hun praatjes gehoord,geloof me..maar ik had mijn eigen prioriteiten erbij,net zo als jij,bij je keuze... neem ik aan...Ik vind dit nogal heftige insinuaties voor iets wat helemaal nergens op slaat is, eerlijk gezegd. :roll:

Ik ben van mening dat ik mijn honden (die niet alleen Cavom krijgen!) op een zo goed mogelijke manier te eten geef door Cavom af te wisselen met vers vlees, pens en vis. ---Bij de DD moet je gewoon afwisselen en/of erbij geven...er bestaat geen een merk(brokken) op de markt die volledig/helemaal geschikt is voor onze honden...om te beginnen : er zit ALTIJD te weinig van biotine in. Want als er voldoende biotine in zou zitten voor een DD...dan zou een brok heel ranzig uitzien. Zo'n brok zou geen mens kopen om aan hun DD te geven,want een mens eet met zijn ogen en niet met zijn/haar neus,zoals een hond bijvoorbeeld...
wordt helemaal griebelig van al die rode lettertjes door andere lettertjes...
Cavom, Barca en Prins geperst zijn alle drie hele goede brokken.. en deze zou ik zo aan al mijn honden geven zowel sport- als huishond.
Barca hebben ze op dit moment en ze doen het er uitermate goed op dit in tegenstelling tot alle premiumbrokken die ik heb geprobeerd en dat zijn er heel veel geweest.
Ik heb niks aan je cijfertjes en dingen.. ik kijk naar mijn honden EN de houdbaarheid... aan mijn honden zie ik dat dit goede brokken zijn. DAT is het belangrijkste. En wat moet ik zien als ik op Cavom zoek, dat zo ongeveer iedereen die het gebruikt erg tevreden is :19:

maar goed, vraag me sowieso nog af waarom ik nog reageer want schijnbaar heeft coco het op scooby gemund want ik ben lucht :smile:
Afbeelding
Indianpepper
Vaste gebruiker

Wow, veel info zeg! :ok:

wie heeft er ervaring met Proplan? Iemand goede ervaringen mee?

ik ben nu 3 dagen verder met het geven van Proplan (nog wel een beetje gemengd met hun oude voer Royal Canin) en ik zie in ontlasting nog geen verschil, behalve dat ik zie dat ze nog moeten wennen: ontlasting is dus slap en heel lichtbruin van kleur (bijna geel zoals de brok zelf).

Nog even een week volhouden en kijken of ik verandering zie....
Afbeelding
Frenkie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frenkie »

Ik heb Timo ook een tijdje FF en Cavom gegeven maar hij kreeg er erg slappe ontlasting van en moest meer braken. Volgens mij moet je bij dat proefje met die twee brokken wel rekening houden dat de maag het voedsel kneed en dat het niet alleen maar stil in vocht ligt.
Groetjes Martine, Timo, Wieke en Frenkie
Afbeelding Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik vind zelf proplan niet een "gezonde" brok, om de chemische toevoegingen dus :wink: dus kan je ook geen ervaring geven, ik voer het niet :mrgreen:
Indianpepper
Vaste gebruiker

HHmm... deze topic begint me toch op andere gedachten te brengen als ik het allemaal zo hoor....

Ik ben wel een beetje de kluts kwijt met wat ik nu moet gaan voeren...
Ze moeten het er natuurlijk wel goed op doen..
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Cocochanel schreef:Als ik ergens op in ga of een reactie geef,dan kom ik alleen met feiten...dus geen suggesties,onwaarheden of wat dan ook :wink: ...
Pardon? Dat zijn geen suggesties van mijn kant, hoor. Dat zijn pure feiten. IK vind Carnibest erg goed voer (over Cavom heb ik het hier bijna nooit overigens) en dat is geen suggestie, maar een feit.
Dat IK een premiumbrok liever niet geef is ook een feit en heeft daarnaast ook nog eens een reden.

Wat zit je toch te hakken op mij? Lees je de andere reacties die gegeven worden in dit topic wel? Roelfien heeft net hierboven ook haarfijn uitgelegd welke anti-oxidanten er in brokken zitten namelijk...
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”