Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dikker worden van BEAGLE

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

robert_s

dikker worden van BEAGLE

Ongelezen bericht door robert_s »

hoi!

de Beagle van mijn ouders (5 1/2 jaar) was vroeger mooi slank met een brede borstkas, echt een stoere hond om te zien (voor een beagle dan)

maar het laatste jaar is die echt tonnetje rond geworden, en behoorlijk lui en niet zo speels meer.

dit is echt in een vrij korte periode gebeurt.

Ik geloof niet dat die ziek is en hij is wel gecastreerd, dat is pakweg 3 jaar geleden gebeurt of zo.

hij wordt 1 keer per dag gevoerd met een duur merk (Pedigree of zo) ander voer moet die van :kotz:

mn ouders laten hem op de camping wel elke dag uit, en thuis is die elke dag buiten in de tuin(grote tuin)

Zou dat puur door de leeftijd komen? of heeft die gewoon veel meer beweging nodig?

Mn vader is 74 en mn moeder 68 dus die gaan niet even een eind fietsen of joggen door het bos met hem.

Dus heb ik me voor genomen om elke dag een stukje met hem te fietsen, maar ik weet niet goed wat genoeg is, ik wil hem natuurlijk niet kapot laten rennen.

misschien dat jullie nog een tip hebben, ik vindt het erg jammer dat die niet meer zo speels is.

Eerst renden we veel achter elkaar aan, ik eerst achter hem door de tuin en aan het eind van de tuin draaide ik me om en rende ik weg en kwam hij achter mij aan, en viceversa.

Nu kijkt die alleen maar suf aan en loopt weg. :slaap:

jammer is dat, 5 is toch niet oud voor een Beagle?
Laatst gewijzigd door robert_s op 20 nov 2006 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

5 is inderdaad niet zo oud voor een beagle.

Het voer wat je ouders geven is geen goed voer, ik zou eens de zoekfunctie hier gebruiken op het forum en wat meer lezen over goede voeding van honden.

In de regel is het zo dat gecastreerde honden sneller dik worden, als je hond dan ook nog eens minder beweegt dan moet je hem dus ook minder te eten geven.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Het kan zeker zijn dat hij te weinig beweging krijgt. Of te veel voer :wink:
Een Beagle is wel een hond die goed beweging nodig heeft.
Maar als hij in zeer korte tijd veel dikker is geworden, zonder dat er extra veel lekkere dingen naar binnen zijn gegaan (even navragen?) zou ik hem laten nakijken bij de DA.
Let op extra veel drinken en/of zeer grote eetlust.
Laat ook de schildklier nakijken als je besluit om naar de DA te gaan.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Het sloom zijn kan ook te maken hebben met zijn dikheid... ik weet niet hóe dik hij is natuurlijk :wink:
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Volgens mij zit je in een vicieuze cirkel met hem en moet die doorbroken worden.
Dat dik worden kan best komen van de castratie,want tenslotte verbruikt hij de energie die een intacte hormoonhuishouding normaliter verbruikt niet meer en wordt dat omgezet in vet.
Gewoon iets minder-en vooral ander-voer en meer beweging.Als je met hem wilt gaan fietsen:prima :ok: maar dan wel langzaam opbouwen.
Maar voordat je daaraan begint even naar de dokter gaan voor een check-up kan geen kwaad.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Noli

Ongelezen bericht door Noli »

Onze Mazzel is ook te zwaar.

Toen hij twee weken (morgen drie) geleden bij ons kwam woog hij 12.400gr. Nu is hij ongeveer al een kilo kwijt en zit er al meer 'vorm' aan.
En dit alleen maar door 3 korte en 1 langere P&P wandeling op een dag.

(bij de vorige eigenaar ging hij ook meer op de tuin omdat ze heel erg veel honden hadden en drie of vier keer een wandeling dan wat moeilijker gaat)

Alleen uitlaten op de tuin is waarschijnlijk ook een beetje te weinig beweging voor een jachthondje als een Beagle.

Super dat je met 'm wil gaan fietsen! :ok:
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Beagles hebben soweiso aanleg om dik te worden, helaas want dik zijn ze (alle honden) zo ontzettend lelijk.
Ik weet niet hoe oud je bent en of je nog thuis woont maar zoja dan zou ik lekker met hem de bossen intrekken of gaan fietsen (wel goed opbouwen!!)
Begin hem ook maar eens minder voer te geven.

Om je een idee te geven:
Voor onze beagle gecastreerd werd was ze ietsje aan de stevige kant, na de castratie werd ze met hetzelfde voer werkelijk tonnetje rond.
Ze woon op een gegeven moment 16,3 en ze moest nodig afvallen (ze heeft een aangeboren hartkwaal).
We hebben haar toen een aantal weken op een dieet van voornamelijk sperziebonen gezet, niets tussendoor en véél wandelen, rennen en fietsen.
De kg's vlogen er af en ze kreeg weer brokken, van 150 gr. per keer (2x per dag) krijgt ze nu nog maar 50 gr. per keer en af en toe iets tussendoor.
Het was heel zielig om haar te horen piepen, ze stierf van de honden (de beagle is nu eenmaal een alleseter en veelvraat).
Na een aantal weken dieet woog ze tot op de dag van vandaag 12,5 dus er is 4 kg. af!!!!

Als je het niet vertrouwd zou ik naar de DA gaan maar ik denk dat het gwoon door te weinig beweging en teveel eten komt, als er nauwelijks gelopen wordt zal je ook de hoeveelheid eten moeten aanpassen.
Buiten dat zou ik direkt stoppen met je de Pedigree, maar dat is persoonlijk...
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Re: dikker worden van BEAGLE

Ongelezen bericht door flatcoat »

robert_s schreef:hoi!

maar het laatste jaar is die echt tonnetje rond geworden, en behoorlijk lui en niet zo speels meer.

dit is echt in een vrij korte periode gebeurt.

misschien dat jullie nog een tip hebben, ik vindt het erg jammer dat die niet meer zo speels is.

Nu kijkt die alleen maar suf aan en loopt weg. :slaap:

jammer is dat, 5 is toch niet oud voor een Beagle?
Een hond die altijd levenslustig was en in een relatief korte tijd verandert in een "luie, slome, dikke" hond zou kunnen betekenen dat ie last heeft van zijn schildklier.
Ik zou d.m.v. bloedonderzoek de schildklierwaarde laten bepalen voordat je hem dwingt tot allerlei activiteiten waar ie misschien helemaal niet aan kan voldoen. Schildklierhonden zijn moe, doodmoe ...... ze worden dikker, kunnen vachtproblemen krijgen, loopproblemen en brengen de meeste tijd door als "vloerkleedje".
Hier ook eentje die van het ene moment op het andere moment veranderde in een "oude" hond (terwijl de gewichtstoename al langere tijd gaande was). M.b.v. schildklierhormonen zijn wij vanaf juni al bezig om haar weer een beetje op het niveau te krijgen van pakweg een jaar geleden.
Een hond die drie jaar geleden al gecastreerd is, wordt niet nu ineens pas dik en lui ....... gewoon ff bloed laten checken.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Mijn hond is ook vooral enkele jaren na de castratie dikker geworden hoor.

Als ik hoor dat ie gecastreerd is en er niet heel veel met hem gewandeld, gespeeld! wordt en hij Pedigree krijgt....
dan denk ik dat mede hier de oorzaak van het dikker worden ligt.

Maar, een check kan nooit kwaad natuurlijk!
robert_s

Ongelezen bericht door robert_s »

welk voer raden jullie aan?
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”