Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Duitse herders en darmklachten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

stefanie
Zeer actief

Duitse herders en darmklachten

Ongelezen bericht door stefanie »

Sinds bijna 6 weken hebben we nu Kaya in huis. Een kruising Duitse herder uit Spanje. Toen ze bij ons kwam, was ze vrij mager dus er mogen wel wat kilootjes bij. Momenteel is ze 9 maanden, ongeveer 57 cm hoog en ze weegt ongeveer 23 kilo.
Het probleem nu is dat ze heel vaak dunne ontlasting heeft. Ik geef KVV van smuldier.
Nu weet ik dat Duitse Herders snel last hebben van hun darmen.
Er zitten hier volgens mij aardig wat mensen met DH dus ik vroeg me af of zij die darmproblemen herkennen. Zoja, wat doen jullie er aan?

Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Ik heb dan geen herder, maar wel ervaring met diarree (bij Goldens komt het ook vaak voor :wink: ).

Is de ontlasting waterdun of blubberige brei? In het laatste geval zou je eens wat verse ontlasting op kunnen vangen en laten onderzoeken op Giardia.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

MoniqueDM schreef:Ik heb dan geen herder, maar wel ervaring met diarree (bij Goldens komt het ook vaak voor :wink: ).

Is de ontlasting waterdun of blubberige brei? In het laatste geval zou je eens wat verse ontlasting op kunnen vangen en laten onderzoeken op Giardia.
Heel af en toe is het wat breiig maar meestal gewoon dun.
Maar een onderzoekje op Giardia kan natuurlijk nooit kwaad.
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

nou ik heb dan zelf enkele duitse herders en ken er dan ook een heleboel, maar dat dat een duitse herder kwaal is, nog nooit van gehoord.

mogelijk zijn de darmen van jouw hond wat gevoeliger of juist niet gewend aan steriel eten. in spanje zal ie waarschijnlijk zijn kostje bij elkaar hebben moeten scharrelen en zijn zijn darmen gewend om flink te werken.

niet te veel knoeien met liflafjes zoals gekookte kip en rijst e.d. dat zijn ze helemaal niet gewend. gewoon stevige kost, een gewone brok uit de supermark zonder merk, zal waarschijnlijk al verbetering geven.
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

He ja, hebben we eindelijk een verstandige eigenaar die haar hond een gezond voer geeft zonder chemische troep, zijn er altijd weer mensen die brokken aan gaan prijzen, yuck........

Ik zou inderdaad eventueel de ontlasting even laten onderzoeken of ze niet toevallig een gemeen parasietje heeft meegenomen vanuit Spanje. Verder lekker doorgaan met KVV, je kunt er eventueel even wat yoghurt met probiotica aan toe voegen om de darmflora weer goed op peil te brengen.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
speurneus carola

o gut heb je weer zo'n zogenaamde vers vlees voeder die denkt dat de hele wereld naar haar moet luisteren

hier werkt vers vlees niet, jammer dan.

brokken werken hier prima al jaren en bij al mijn 20 honden

collie is er 15 mee geworden en andere herder 14,5 en ook de pups gedijen prima hoor.

en zeur niet danielle je was altijd maar wat blij als je met behendigheid een zakje brok mee naar huis kon nemen!!!
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Nanna schreef:Duitse herders kunnen last hebben van een niet of nauwelijks werkende alvleesklier. Daar wordt de ontlasting dun en enorm stinkend van.
Een vriendin van me (die nu wéér een DH heeft) heeft haar eerste DH daar met anderhalf jaar aan verloren...het schijnt rasspecifiek te zijn.
De DH van mijn vriendin heeft ook een slecht werkende alvleesklier inclusief darmklachten en rommelbuik.
Zolang ze op de hei wat zwart zand mag eten heeft ze er echter geen last van,en ze is nu ruim 12 :mrgreen:
Ik zou gewoon even wat ontlasting laten onderzoeken op verschillende dingen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Het zou kunnen dat de KVV te snel/te goed verteerd wordt en dat kan de ontlasting dun maken als ze voorheen wel onverteerbare voedingsstoffen at, zoals de vezels in groenten en fruit bijv.
Geef je haar wel eens groenten of een bevleesd bot?
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

speurneus carola schreef:o gut heb je weer zo'n zogenaamde vers vlees voeder die denkt dat de hele wereld naar haar moet luisteren

hier werkt vers vlees niet, jammer dan.

brokken werken hier prima al jaren en bij al mijn 20 honden

collie is er 15 mee geworden en andere herder 14,5 en ook de pups gedijen prima hoor.

en zeur niet danielle je was altijd maar wat blij als je met behendigheid een zakje brok mee naar huis kon nemen!!!
ja voor het dierenasiel ja en proefzakjes werken goed als beloning maar meer ook niet. En ach, misschien was die collie en die herder nog wel veel ouder geworden zonder brokken van de supermarkt......
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Voor het testen op Giardia moet de ontlasting wel super-vers zijn, dus oppakken en direct naar de dierenarts brengen.
Eventueel zou je ook nog bloed af kunnen laten nemen en dit laten testen op Leishmania. Dat kan ook recidiverende diarree geven.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
speurneus carola

[quote="Danielle

ja voor het dierenasiel ja en proefzakjes werken goed als beloning maar meer ook niet. En ach, misschien was die collie en die herder nog wel veel ouder geworden zonder brokken van de supermarkt......[/quote]

o gaan we zo zo beginnen. hoe oud zijn de honden die bij jou zijn overleden????? de oudste is 5 jaar op je site ...... vers gevoerd zeker??????

oja by the way hoe is het met je neus??? jammer dat ik er niet bij was.... zeker na deze uitspraak
markdh
Zeer actief

Ongelezen bericht door markdh »

Hallo speurneus Carola en Danielle,ik denk niet dat persoonlijke 'vetes' op het Forum Medisch thuishoren.Dus vraag ik jullie wat er ook is gebeurd tussen jullie dit buiten het forum uit te gaan 'vechten' .

Ik vind dat dit niet meer over advies gaat op Medisch vlak.
Afbeelding
frummel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door frummel »

een hond met dunne ontlasting krijgt vaak Teveel voer.

en ik ben het dan ook met Carola eens, dat een gewone brok het best kan doen.
ik doe het ook niet op liflafjes en raak aan de dunne.
ik moet aardappels.
en geen KVV.

beroerd word ik ervan hoe de mensen hier alles op duur KVV of barf gooien
alsof je je hond mishandeld met gewoon brok.

Kobus krijgt nu Prind, de blauwe en ik ben er Niet tevree over
dus t gaat es een zak, aldi brokken worden
nou nail me maar, maar eten is eten.
en als dat dure voer gewoon niet verdragen word
en ze simpele kost willen?
kan dat!
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

frummel schreef:een hond met dunne ontlasting krijgt vaak Teveel voer.

en ik ben het dan ook met Carola eens, dat een gewone brok het best kan doen.
ik doe het ook niet op liflafjes en raak aan de dunne.
ik moet aardappels.
en geen KVV.

beroerd word ik ervan hoe de mensen hier alles op duur KVV of barf gooien
alsof je je hond mishandeld met gewoon brok.

Kobus krijgt nu Prind, de blauwe en ik ben er Niet tevree over
kan dat!
Belachelijke redenatie............alleen vanuit je portemonnee......niet vanuit de gezondheid van je huisdier..... :denken:

Ik zou ook als eerste ontlastingonderzoek en bloedonderzoek doen.
Het zal de eerste hond niet zijn waarbij blijkt dat het toch Leishmaniasis kan zijn.
Ook zou ik goeie probiotica geven om zijn darmflora mee op te bouwen.
En kijken naar het merk KVV en evt. switchen naar een ander merk met minder graanresten en een goed botpercentage. Nee, ik zou niet teruggaan op brok, maar me wel laten informeren of deze hond in het asiel waar hij zat slecht reageerde op zeer waarschijnlijk de brokvoeding. Als dat zo is, dan hoef je niet terug. Ook kan het zijn dat je hond aan het ontgiften is. Maar als het te lang aanhoudt, zou ik eerder denken aan een zware darminfectie. De pest met darmproblemen is dat het van alles kan zijn. Als het een te traag werken alvleesklier is, is het al helemaal geen aanrader terug te gaan naar brok. Dan moet je granen- en glutenvrij voeren.
Veel sterkte!
frummel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door frummel »

golden stanley

punt 1
jij kan niet in mn portmonee kijken

2
je haalt dingen aan die IK totaal niet ter sprake heb gebracht.

3
kan jij het belachelijk vinden
dat is jouw goed recht:)

4 mijn oudste hond is nu bijna 10
dus ik vind jouw conclusies wat overtrokken

5 enen prettige avond nog

frummel
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik heb eerlijk gezegd zelf nog nooit gehoord over darmproblemen bij dh's :denken:
ik geef brokken en versvlees en af en toe kip en mijn honden zijn zelden aan de dunne/spugen. Wat zeg ik, in de 5 jaar tijd dat ik Nanni heb, heeft ze 1x een virus gehad en was ze echt tijdje aan de dunne.

Ik denk dat de hond nog moet wennen aan het andere voedsel.
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Jezus joh, hou toch eens op over dat eeuwige gevecht tussen brok of vers.
Wat wie geeft maakt op dit moment niets uit, het gaat er om dat de hond van Stefanie beter wordt.

Ik zou inderdaad de ontlasting laten onderzoeken en dan evt. met je dierenarts overleggen hoe je het het beste aan kan pakken.
Ga niet teveel switchen tussen verschillende soorten voer, dit komt de darmen zeker niet ten goede.
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

http://www.causus.be/vrij.cfm?Id=57

Kijk maar eens op deze link.
Ik ben al een tijdje aan 't puzzelen en zoeken omdat ik hier ook een hond heb zitten die darm problemen heeft. (een van de ieren)
Uit 't laatste ontlastingonderzoek kwam naar voren dat haar pancreas trager zou werken, maar 't zou net een grens geval zijn dus gaan we over enkele weken gerichter zoeken.
en hier op deze site hebben ze 't toch echt over de herder.

Ga inderdaad niet met voer rommelen en hou 't voorlopig bij je eigen voer.
Wel zou ik zo wie zo probiotica geven omdat een AB kuurtje ook de darm flora overhoop haalt en die hebben ze nu net zo hard nodig. Met dunne poep.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

frummel schreef:Kobus krijgt nu Prind, de blauwe en ik ben er Niet tevree over
kan dat!
Hahaha, willen? Willen is niet hetzelfde als vreten wat de baas ze geeft hoor :neenee: Ik heb mijn oude hond ook op brokken gehad, ging prima, zelfs op Aldi-brokken. Was wat jammer dat er minstens 3 bakken water doorheen gingen en de hond 6 bergen stront scheet maargoed. Voor mij een reden om te concluderen dat ik beter iets beters kon gaan voeren, voor jou een reden om vaker te gaan wandelen, hoop ik tenminste voor jou en je hond :mrgreen:

Toen ben ik Rodi gaan voeren en waren de vachtproblemen en de drink/schijtproblemen over en werd ze een dikke 14 jaar. 10 jaar is niets voor een normale hond. Die wordt al wat ouder maar is niet knap oud geworden :roll: Een zwerfhond wordt op brood nog 10 jaar. Na de 12-13 jaar gaan we praten :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik heb trouwens wel weer gehoord over D-herders en maag/darmproblemen. :wink:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

MARC_S schreef:Ik heb trouwens wel weer gehoord over D-herders en maag/darmproblemen. :wink:
ik ook, in combi met dus alvleesklier problemen en huid problemen.

hond van kennis deed het erg goed op duck...
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

MARC_S schreef:Ik heb trouwens wel weer gehoord over D-herders en maag/darmproblemen. :wink:
Ik ook meer dan eens :wink:
En wel van iemand die in de africhting zat.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Hier in de buurt woont een duitse herder,nu 10 jaar,die heeft sinds emnkele jaren de ziekte van crohn.Maar ik ken ook een border collie die dit heeft,dus ik denk dat het niet perse voor bepaalde rassen geld.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Bij Tiere suchen ein zuhause hebben ze het altijd over bauchspeicheldrose oid bij de D-herders. Ik denk dat dat hetzelfde is maar weet het niet zeker omdat ik geen idee heb hoe je dat spelt :mrgreen:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:
MARC_S schreef:Bij Tiere suchen ein zuhause hebben ze het altijd over bauchspeicheldrose oid bij de D-herders. Ik denk dat dat hetzelfde is maar weet het niet zeker omdat ik geen idee heb hoe je dat spelt :mrgreen:
Ja, dat is idd hetzelfde :wink:
Een andere benaming voor pancreas is buikspeekselklier.
Dank je, ik versta redelijk Duits maar dit ging me net te ver. Heb het me al een poosje afgevraagd :ok:
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

speurneus carola schreef:nou ik heb dan zelf enkele duitse herders en ken er dan ook een heleboel, maar dat dat een duitse herder kwaal is, nog nooit van gehoord.

mogelijk zijn de darmen van jouw hond wat gevoeliger of juist niet gewend aan steriel eten. in spanje zal ie waarschijnlijk zijn kostje bij elkaar hebben moeten scharrelen en zijn zijn darmen gewend om flink te werken.

niet te veel knoeien met liflafjes zoals gekookte kip en rijst e.d. dat zijn ze helemaal niet gewend. gewoon stevige kost, een gewone brok uit de supermark zonder merk, zal waarschijnlijk al verbetering geven.
Als je googled op DH en darmen, krijg je vrij veel hits wat betreft darmproblemen bij DH en nog een paar andere rassen.
Liflafjes geef ik sowieso niet. :wink: Ik houd het bij de KVV.
danielle schreef:je kunt er eventueel even wat yoghurt met probiotica aan toe voegen om de darmflora weer goed op peil te brengen.
Welke probiotica en waar kan ik die kopen?
bulletjebe schreef:Het zou kunnen dat de KVV te snel/te goed verteerd wordt en dat kan de ontlasting dun maken als ze voorheen wel onverteerbare voedingsstoffen at, zoals de vezels in groenten en fruit bijv.
Geef je haar wel eens groenten of een bevleesd bot?
Het enige dat ik af en toe geef is een kippepoot.
MoniqueDM schreef:Eventueel zou je ook nog bloed af kunnen laten nemen en dit laten testen op Leishmania. Dat kan ook recidiverende diarree geven.
Leishmania is ook een van de eerste dingen die door mijn hoofd ging.
Daar ga ik me dus ook eens verder in verdiepen. Vooral welke test ik precies zou moeten laten doen.
Golden Stanley schreef:En kijken naar het merk KVV en evt. switchen naar een ander merk met minder graanresten en een goed botpercentage. Nee, ik zou niet teruggaan op brok, maar me wel laten informeren of deze hond in het asiel waar hij zat slecht reageerde op zeer waarschijnlijk de brokvoeding. Als dat zo is, dan hoef je niet terug. Ook kan het zijn dat je hond aan het ontgiften is
Ze krijgt nu dus Smuldier. Ik zou kunnen kijken of Bibi beter gaat maar daar wacht ik nog heel even mee. Dit heb ik voorheen altijd gegeven. Kaya heeft in een asiel in Spanje gezeten dus het wordt moeilijk om er achter te komen hoe het daar zat met de diarrhee. :wink:
Heb er ook al aangedacht dat ze gewoon nog moet wennen aan het eten hier. Maar inmiddels is ze alweer 7 weken in Nederland dus ik zou denken dat ze toch al wel gewend zou kunnen zijn.

rea schreef:Kijk maar eens op deze link.
Bedankt!

Vanmorgen lag de hele woonkamer vol met dunne ontlasting. Leek ook gebraakt te zijn op de bank. Althans, dit rook niet naar poep. Ik heb nog 2 honden maar ik ben er van overtuigd dat het van Kaya was.
Afspraak met de DA zal dus zeker gemaakt gaan worden nu. Ze vreet als een bootwerker, nog meer dan mijn reu die zwaarder is maar ze is echt mager. Zal straks eens een foto van bovenaf maken.

Wat ik trouwens nog vergeet te melden is dat ze ook veel hijgt.
Luïsa
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Luïsa »

Hoi Stefanie, had je mijn pb niet gehad omtrent isogel ed?

groetjes Luïsa
speurneus carola

en dan nog wat het is een kruising die lijkt op een duitse herder uit spanje, dus wat is daar daadwerkelijk duitse herder van zoals wij die hier hebben?

dus gooi het niet gelijk op het is een duitse herder kwaal dus is het dat....
stefanie
Zeer actief

Luïsa schreef:Hoi Stefanie, had je mijn pb niet gehad omtrent isogel ed?

groetjes Luïsa
Hoi!

Jahoor, bedankt voor je PBtje! Zit op mijn werk en moet dus tussendoor dingen lezen en beantwoorden. :wink:
Ik ga me er eens in verdiepen. :ok:
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Misschien iets totaal voorde hand liggends en overbodigs, maar is ze goed ontwormt meerdere malen?
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”