Er zijn heus nog wel werkdobers..........al is het zoeken naar een speld in een hooiberg!
Een showhond met werklust kan daarentegen ook prima presteren.........alleen de heren africhters zouden misschien eens een andere manier van aanpak moeten vinden.
Oude ideeen moeten laten varen, beginnende geleiders en onbekende honden een eerlijke kans geven.
Het zit hem niet alleen in de hond, ook de manier van trainen en de betreffende club spelen een rol.
De geleider speelt ook een grote rol. De begeleiding bij beginnende geleiders speelt een nog grotere rol.
Uittrainen om ervaring op te doen is bij veel verenigingen uit den boze, daar sta je dan op je examen of wedstrijd.......geleider is het niet gewend, hond ook niet......
Nu gaat dat met deze deelnemers niet op, de meeste hebben eerder wedstrijden gelopen of fokken zelfs dobers.
Er zijn nog genoeg goede dobers in doberafrichtingsland..........
het grappige is alleen..........je ziet ze niet op de wedstrijden, omdat ze te onbekend zijn. Op kringgroepen zie ik vaak betere honden dan die ik op de wedstrijden zie, maar men wil de wedstrijden liever niet.
Hoe bekender je bent in het wereldje, hoe groter de kans.
Menigeen wil niet eens meer op de wedstrijdvelden staan......dus zie je ze ook niet. Overal en iedere wedstrijd zie je dezelfde namen....altijd maardezelfde, maar ik vind het niet zo vreemd. Ik zou er niet meer willen staan.
Op veel kringgroepen ontbreekt het aan kennis en soms de wil om verder te kijken dan 20 jaar geleden. Een beginnende geleider hefet alle hulp nodig, ook daar ontbreekt het vaak aan. Zo blijf je ook altijd dezelfde gezichten zien.
Overigens ben ik sinds mijn laatste examen in nov 2005 uit het doberlandje gestapt........met veel dank aan de kringgroep die mij door hun houding, hebben doen inzien dat er meer bestaat dan punten.
Voor mij geen kringgroep meer, met qyan overigens helemaal geen africhting meer. En voor het eerst sinds tijden.......dat bevalt ons prima! Op veel dobermannkringgroepen is zoveel gezeur, zo weinig trainers en nog minder echt goede trainers......het komt de sport allemaal niet ten goede. En het ras uiteindelijk ook niet. Om maar te zwijgen over fokkers en hun fokproducten
En als je een goede werkhond vind.........dan wordt deze hond wel gesloopt door de kringgroep of de hond raakt al jong geblesseerd en de gezondheid is dusdanis slecht, dat de hond weer huishond wordt.
Overigens is een combinatie van bovenstaande ook goed mogelijk
Er is genoeg mis binnen dobermannland.........fokkers.........kringgroepen en manieren van trainen.......examen/ wedstrijdvoorbereiding......gezondheid van de dober
Het heeft allemaal invloed op de prestaties.
Maar dit is voor de heinis toch wel zeer triest!