Hoi Meeko,
Ik ken je niet maar ik wil je heel veel sterkte wensen! Helaas zitten wij in een heel vergelijkbaar schuitje. Wij hebben een Schotse herder ( collie) die via een stichting ( Stichting Therapie hond en kat Nederland ) bij ons is gekomen. Deze stichting fokt met dit ras om pups te krijgen die geschikt zijn als hulp en therapie honden. Beetje vergelijkbaar met de blindegeleide hondenstichting.
Onze Doekle ( Dandy Doekle of America) is als pupje verkocht als huishond en toen hij ruim 10 maanden was moest hij om trieste redenen herplaatst worden. Zo is Doekle bij ons gekomen op 24 Januari van dit jaar als aankomend 'dekreu'.
Wij vonden het idee erachter prachtig, en waren meer dan bereid om hier aan mee te werken. Helaas had ik al na een paar dagen een ernstig vermoeden dat de heupen van hem niet goed zouden zijn en toen hij 2,5 week bij ons was heb ik hier voor het eerst melding van gemaakt.
Geen reactie! Verschillende keren heb ik mijn onrust geuit, en aangegeven dat er gerontgend moest worden om te kijken hoe ernstig het was. Bij hem hoor en voel je de koppen in en uit de kom schieten. Helaas nauweljks tot geen reactie. Op koninginnedag heeft Doekle een epileptische aanval gehad. Het heeft mij 3 telefoonnummers( niet meer in gebruik? of er werd niet opgenomen en drie emailadressen,( de eerste twee kwamen terug) gekost om hun te informeren en pas de dinsdag daarop, heb twee dagen niets anders gedaan dan bellen naar een bezettoon!? kreeg ik eindelijk iemand aan de telefoon die leek te begrijpen dat er echt iets aan de hand was. Toen weer een oorverdovende stilte. Tot dat we een aangetekende brief kregen waar we in konden lezen dat de stichting had besloten hun adoptieprogramma stop te zetten ivm. o.a. als reden wederzijds? slecht contact. We hadden drie dagen de tijd om 600 euro voor Doekle op het kleed te leggen ( die ze dus ook al hadden ontvangen toen ze hem als pup hadden verkocht) met een castratie-eis of we konden hem binnen die zelfde termijn weer terug geven ??? Nadat de grootste schrik was gezakt, en we ons bedachten dat dit helemaal niet kon, hebben we een keurige brief geschreven. Met daarin de tekst dat de reden van contractbreuk niet in ons contract vermeld stond. Dat we het netter hadden gevonden dat de stichting na het nemen van dit besluit overleg met ons hadden gehad inplaats van out-of-the-blue een dergelijk aangetekend schrijven te sturen. En dat we daar gelegenheid voor wilde geven om dit, op een andere ( nette ) manier, op te lossen. In eerste instantie was de uitslag, na een heleboel moddergooien van hun kant, dat we met een verklaring van niet fokken, de hond zonder verdere verplichtingen mochten houden. Wij dus een keurige verklaring opgesteld en per email verstuurd met een begeleidende brief dat we graag een afspraak met hun wilden om de stamboom ( eigendomsverklaring wettelijk gezien) te ruilen voor de ondertekende 'niet fok' verklaring. Een paar dagen later een email dat ze de daarop komende maandag een gerechtelijke procedure op zouden starten. Helaas hebben we tot op de dag van vandaag nog niets vernomen. Niet van de stichting. Ook niet van de fokker van Doekle. Niet ten aanzien van zijn heupen en ook niets vanwege de epileptische aanval. Inmiddels weten wij helaas wel hoe de heupen van hem er aan toe zijn. Doekle wordt volgende week 18 maanden Een kom ligt volledig uit de kom en de andere heup daar druk je zo twee vingers tussen. De beste optie voor hem zijn kunstheupen. 5000 euro ben je zo verder, schijnt wel heel goede kans van slagen te hebben.
Het verschil tussen jouw hond en de onze, want die is er ook! Als ik het goed begrijp komt jullie hond weg bij een stichting die geen geldelijk gewin haalt uit de honden die zij plaatsen. Dit in tegenstelling tot onze Doekle, wat het voor mij alleen maar onverteerbaarder maakt.
Het ergste is dat ik meen te weten dat de vader van Doekle HD heeft!
Dat een zusje van Doekle gedekt is om en nabij haar eerste verjaardag, zonder officiele HD uitslag dus en het weten van mijn vermoeden over Doekle's heupen. Dat deze fokker een goede naam schijnt te hebben in de fokkerij! En dat deze fokker, gezien het aantal pups die er gefokt worden, voldoende gelden hier uit haalt om dergelijke praktijken als die tegen ons, onnodig te maken.
We beschouwen Doekle nu gewoon als onze hond en hebben besloten dat het er niet meer toedoet. Wel willen wel iedereen waarschuwen voor deze moderne manier van hondenhandel, want eerlijk gezegt kan ik er geen andere benaming voor vinden. Het is een stichting waar namen als Martin Gaus aan verbonden zijn, ik denk niet dat hij op de hoogte is van de manier van werken van deze stichting anders begrijp ik er helemaal niets meer van!!
Wij hebben besloten om er voor Doekle te zijn zolang het kan. Geen operatie. Hij is gelukkig goed op gewicht en vanaf dat hij bij ons woont hebben we veel werk gemaakt van zijn bespiering. Zwemmen vind hij nog steeds niets maar dat gaat hij vanzelf wel leren

Het moet! Het maakt voor hem het verschil tussen leven of dood!!
Vandaag betekent; gisteren is geweest en morgen weet ik beter.