Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dapper heeft soms aanvallen, komt iemand dit bekend voor?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Inge O schreef:als waardes in het grensgebied zitten (en daar kunnen ze langere tijd zitten en aantoonbaar zijn) kunnen ze wel lichtere en voorbijgaande klachten veroorzaken, maar goed ook want meteen zwart-wit zou wel eens heel ongezond kunnen eindigen voor veel mensen en dieren :N: :wink: .
Ja, daar kan ik je in volgen, maar dan zou er dus ergens een te kort door ontstaan. Voeding of vanuit een slecht funtionerend iets, wat dan dus weer een toename van klachten zou doen verwachten. Voeding is ook niet te verwachten aangezien hij altijd normaal volledige voeding heeft gehad.

heb ik dus ook sterk mijn twijfels bij, tenzij eventueel ritmestoornissen, maar daarbij is weer totaal geen samenhang met de capillaire vullingstijd die te traag zou zijn, en geeft ook geen kauwen en draaiende oogbollen.
Mee eens. Wat wel mogelijk is is dat door het niet volledig goed pompen van het hart er kans is op trombose. Als er iets los schiet de hersenen in kan je wel neurologische verschijnselen krijgen toch?
Dat zou voor mij overigens wel reden zijn het nader te laten bekijken en over te gaan tot medicatiegebruik.
Epileptie is heel naar, maar als het blijft bij wat het nu is..ala..maar als hij straks een herseninfact krijgt door hartproblemen is dat verschrikkelijk.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Het flauwvallen heeft niet altijd zuurstofgebrek als oorzaak, maar ook voedingsstoffen (zie het voorbeeld van de teef met eclampsie wegens calciumgebrek) door een tijdelijke afname van de doorbloeding.

Een te laag bloedsuikergehalte kan eveneens bewusteloosheid met spiertrekkingen veroorzaken :wink:

Bij stress produceren de bijnieren niet alleen adrenaline maar ook cortisol, die de bloedsuiker op peil probeert te houden. Produceert het lichaam te weinig cortisol dan zal de bloedsuiker dalen met als gevolg het flauwvallen met spiertrekkingen.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

bulletjebe schreef:Het flauwvallen heeft niet altijd zuurstofgebrek als oorzaak, maar ook voedingsstoffen (zie het voorbeeld van de teef met eclampsie wegens calciumgebrek) door een tijdelijke afname van de doorbloeding.

Een te laag bloedsuikergehalte kan eveneens bewusteloosheid met spiertrekkingen veroorzaken :wink:

Bij stress produceren de bijnieren niet alleen adrenaline maar ook cortisol, die de bloedsuiker op peil probeert te houden. Produceert het lichaam te weinig cortisol dan zal de bloedsuiker dalen met als gevolg het flauwvallen met spiertrekkingen.
Ja,maar na een hypo met stuipen sta je niet vrolijk even later weer op.
Slechte voeding heeft Dapper nooit gehad dus dan ligt er een disfunktioneren aan organen aan ten grondslag en daarbij verwacht je dus een verergering aan klachten lijkt mij.

We zijn wel druk aan het doktertje spelen zo! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Inge O schreef:
Eline* schreef:en daarbij verwacht je dus een verergering aan klachten lijkt mij.
wat dan weer doet vermoeden dat primaire epilepsie waarschijnlijk toch het meest voor de hand liggende is - zo zijn we weer rond :wink: :mrgreen: .
Inge, mag ik jou vragen waarom je aan primaire epilepsie denkt en niet aan secundaire epilepsie?
De leeftijd waarop Dapper deze verschijnselen heeft gekregen is namelijk een grensgeval.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Eline* schreef:
bulletjebe schreef:Het flauwvallen heeft niet altijd zuurstofgebrek als oorzaak, maar ook voedingsstoffen (zie het voorbeeld van de teef met eclampsie wegens calciumgebrek) door een tijdelijke afname van de doorbloeding.

Ja,maar na een hypo met stuipen sta je niet vrolijk even later weer op.
Slechte voeding heeft Dapper nooit gehad dus dan ligt er een disfunktioneren aan organen aan ten grondslag en daarbij verwacht je dus een verergering aan klachten lijkt mij.

We zijn wel druk aan het doktertje spelen zo! :wink:
Nu heb ik me daarin verdiept omdat mijn zoon ook wel eens wegviel, zonder aanwijsbare reden, vandaar mijn interesse in het flauwvallen.

Maar toen heb ik ook geleerd dat het met hormonen te maken kan hebben en in het bijzonder stresshormonen zoals adrenaline en cortisol. Als de stress wegvalt, is de bloedsuikerspiegel weer normaal en sta je dus gewoon weer op. Dit geeft dus geen disfunctioneren van organen en ook geen verergering van de klachten. Want de oorzaak stress, is tijdelijk en niet blijvend.

Ik heb het nergens over slechte voeding gehad, maar voedingsstoffen in het bloed, zoals de bloedsuikers. De bloedsuikers staan o.a. onder invloed van stress.

De doorbloeding staat onder invloed van spieractiviteit, want bij veel beweging, pompt het hart veel bloed door de aderen.

Het komt ook voor bij bijv. jachthonden die je na een lang rustperiode uit de kennel haalt en dan verwacht dat ze ineens weer goed presteren. Jachthonden kunnen dan tijdens de jacht plots niet meer verder willen, beginnen te trillen en verliezen eventueel even hun bewustzijn ten gevolge van een te laag bloedsuikergehalte.

Ook op de renbaan hoor je het wel dat ze honden glucose geven voordat de wedstijd begint, maar dit werkt averechts want omdat glucose zeer snel wordt opgenomen reageert het lichaam onmiddellijk met een (te) hoge insuline afscheiding, hetgeen een te laag bloedsuikergehalte en slapte tijdens de race kan veroorzaken

Verder ben ik niet medisch onderlegd en ik geef alleen weer wat ik denk zonder daar een ziekte of zo aan te koppelen :wink:
MoniqueDM
Zeer actief

Duidelijk, bedankt voor je antwoord.
Wat ik inderdaad ook vreemd vind is dat Dapper na zo'n toeval (om het zo maar even voor het gemak te noemen) weer opstaat en verder loopt. Ik ben het met je eens dat dit niet in het beeld van epilepsie past.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

MoniqueDM schreef:
Hoi Brigitte,

Epileptische toevallen (gegeneraliseerd of partieël) openbaren zich meestal vanuit rust. Dus de tijdstippen die jij noemt horen echt bij epilepsie. Vraag me niet waarom de toevallen meestal vanuit een rusttoestand optreden, want dat weet ik echt niet. Ik heb wel een vermoeden: ik denk dat het bewustzijn dusdanig verlaagd is tijdens rust/slaap, waardoor de toevallen kans zien om door te breken.

Wat wel bekend is, is dat iedere hond een bepaalde "prikkeldrempel" heeft. De prikkeldrempel van een hond met epilepsie is enorm veel lager dan van een "gezonde" hond. Er is bij een hond met epilepsie dus minder nodig (spanning, opwinding, stress, etc.) om een kortsluiting te veroorzaken.
Het moeie na een toeval is heel normaal. Daar hoef je je absoluut geen zorgen over te maken. Wat wel van belang is, is dat de toevallen niet te lang aanhouden en dat Tank goed herstelt na zo'n toeval.
Mag ik vragen hoe vaak Tank last heeft van kopschudden?
Indien je binnen een frequentie zit van 4 tot 6 weken is het misschien verstandig om aan medicatie te gaan denken. Als Tank daar nog ver boven zit hoef je voorlopig nog geen actie te ondernemen.
Bedankt voor je reactie :ok:

Tank heeft er echt periode's van, verleden week heeft hij het 3 keer in 2 dagen gehad en daarvoor geloof ik een maand of 4 niets. Hij krijgt op dit moment alleen Kaliumbromide 2 1/2 ml per dag. Als ik wil afbouwen komen ze vaker.
MoniqueDM
Zeer actief

Hé, wat apart! Een monotherapie van Kaliumbromide alleen hoor je niet veel. Ik begrijp dat jij de vloeibare variant hebt. Megan krijgt capsules naast haar Phenobarbital. Vindt jij vloeibaar handiger en hoe geef je dat? Over het eten of zo?
Duidelijk is dus wel dat de Kaliumbromide werkt bij Tank. Gewoon lekker op deze dosering houden dus :ok: !
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

MoniqueDM schreef:Hé, wat apart! Een monotherapie van Kaliumbromide alleen hoor je niet veel. Ik begrijp dat jij de vloeibare variant hebt. Megan krijgt capsules naast haar Phenobarbital. Vindt jij vloeibaar handiger en hoe geef je dat? Over het eten of zo?
Duidelijk is dus wel dat de Kaliumbromide werkt bij Tank. Gewoon lekker op deze dosering houden dus :ok: !
Toen de aanvallen pas begonnen hebben we er Pheno bij gegeven maar Tank reageert daar niet goed op. Hij kan er zo slecht tegen dat zelfs een 1/2 tabletje per dag hem al helemaal van de wereld brengt. Vandaar dat we toen de Kalium hebben verhoogd zodat we het zonder Pheno konden proberen en dat werkt goed tot nog toe.

Ik heb vloeibare ja (wist ook niet eens dat je ook capsule's had :wink: )en hij krijgt 2 keer per dag eten en daar doe ik het idd overheen.
MoniqueDM
Zeer actief

Brigitte schreef:
MoniqueDM schreef:Hé, wat apart! Een monotherapie van Kaliumbromide alleen hoor je niet veel. Ik begrijp dat jij de vloeibare variant hebt. Megan krijgt capsules naast haar Phenobarbital. Vindt jij vloeibaar handiger en hoe geef je dat? Over het eten of zo?
Toen de aanvallen pas begonnen hebben we er Pheno bij gegeven maar Tank reageert daar niet goed op. Hij kan er zo slecht tegen dat zelfs een 1/2 tabletje per dag hem al helemaal van de wereld brengt. Vandaar dat we toen de Kalium hebben verhoogd zodat we het zonder Pheno konden proberen en dat werkt goed tot nog toe.

Ik heb vloeibare ja (wist ook niet eens dat je ook capsule's had :wink: )en hij krijgt 2 keer per dag eten en daar doe ik het idd overheen.
Niet goed reageren op Phenobarbital zie je wel meer bij honden, maar dan wordt er meestal voor Epitard gekozen als alternatief.
Maar je moet Tank lekker houden op de Kaliumbromide, dit spulletje is ook niet schadelijk voor de lever :wink: .
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”