ik vind dat juist wel goed van een fokker... als je dat als toekomstige pupkoper niet bevalt ga je maar ergens anders een pup kopen... en dat zal vast niet de enige eis zijn die een fokker stelt. Ik weet zeker dat mijn fokker er ook niet gelukkig mee zou zijn als ik m'n honden zou laten castreren (zowel reu als teef) alleen staat dit niet op papier maar hij weet wel dat ik dit niet maar zo zal doen dan moet er echt wel een medische reden voor zijn....annepanne schreef:Maar een eigen inbreng wordt door deze fokker niet op prijs gesteld. Nogmaals, als jij je hond niet wil laten steriliseren, helemaal prima, maar als ik dat wel besluit te doen is dat net zo prima. Het feit dat ik mijn eigen mening heb, betekent nog niet dat iedereen deze mening moet delen, en ik vind t een beetje flauw van een fokker om zoiets doorslaggevend te laten zijn. Ik heb liever een toekomstige eigenaar die flinkt met de hond bezig is en niet 10 uur per dag van huis is.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Castreren
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
tja dan alle vrouwen ook maar leeghalen want die kunnen ook weleens wat krijgen... nee dat vind ik dus geen reden.. als als als.. als pasen en pinksteren op een dag zouden vallen...annepanne schreef:Ik vind de medische noodzaak er wel, omdat je er bij honden boven de 7 a 8 op kan wachten dat ze baarmoederontsteking ontwikkelen, en dan heb ik t niet eens over mammaetumoren. Ik kom ze dus erg veel tegen, die teefjes,

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Silvia
- Zeer actief
- Contacteer:
- Silvia
- Zeer actief
- Contacteer:
mag ik vragen waarom jij altijd negatief over mij moet doen ?Marion. schreef:Sorry. Maar pas over een jaar ben ik overtuigd. Ze heeft tot nu toe tè vaak laten horen dat ze "er over na gaat denken", maar een week later toch doet wat ze in d'r hoofd had.pepim schreef:Ze heeft gisteren nog in dit topic gepost dat ze voorlopig nog niets laat doen.Marion. schreef:Ergens leest Twinmama toch ook nog mee. De topictitel is gelukkig aangepast
Het zou mij niet verbazen als trekkende Diesel inmiddels van zijn ballen ontdaan is
ik vind het namelijk een beetje (tja raar) zal ik het maar noemen dat je altijd over mij praat.
je weet wat ik ga doen en weet wat voor'n type ik ben enzo.
ik zie het nut er niet van in eigenlijk in al die opmerkingen.
en ik zie ook niet in waarom ik jou zou moeten overtuigen dat ik hem niet zou laten castreren.
misschien had ik dit in een pB kunnen doen maar koos er toch voor om het zo te doen omdat ik vind dat jij vaak mensen die de zaken anders aanpakken dan dat jij dat doet heel negatief benaderd en ff met een steek onderwater een opmerking geeft.
dat je de ene minder mag dan de ander oke! maar soms kun je beter niet reageren dan mensen persoonlijk zo'n reactie te geven.
Groetjes Silvia en Diesel
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Weet ik.Leanne schreef:Nee idd...Bulles doet dit ook erg graagScooby schreef:Daar hoeven teven niet loops voor te zijn dat een reu dat doet, hoor.Zoek stok! schreef:Geen plasjes likken?Daisy@ schreef:Maar zou Spike hier dan zo'n watje zijn??????![]()
![]()
![]()
Ik merk never nooit aan hem als er een loopse teef in de buurt is, en dat moet haast wel eens, het stikt van de honden hier!
Ok, tegen ieder grassprietje piesen, maar dat doet hij het hele jaar door
Maar meer dan dat doet hij niet.
Ach, als hij zich ermee vermaakt vind ik het prima!
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
aangezien een topicstarter totaal geen reactie meer geeft kun je dus wachten op zulke reacties.... 

- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
ik kom eigenlijk ook nooit reuen en teven tegen die er later last van krijgen. heb zelf oudere honden die nergens last van hebben.malinois schreef:tja dan alle vrouwen ook maar leeghalen want die kunnen ook weleens wat krijgen... nee dat vind ik dus geen reden.. als als als.. als pasen en pinksteren op een dag zouden vallen...annepanne schreef:Ik vind de medische noodzaak er wel, omdat je er bij honden boven de 7 a 8 op kan wachten dat ze baarmoederontsteking ontwikkelen, en dan heb ik t niet eens over mammaetumoren. Ik kom ze dus erg veel tegen, die teefjes,Ik kom ze dus bijna niet tegen en dat terwijl er zo goed als alleen maar ongecastreerde honden lopen in de sport....
degene die een probleem had was degene die gecastreerd was niet zelf laten doen, 8 jaar lang incontinent geweest en altijd in de rui.
daarin tegen wel veel met problemen na castreren, als huid en vacht problemen allergieen veelal hormoon gerelateerd.
nee ik laat alles intact zolang er geen problemen zijn.
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik hoor dus wel heel regelmatig dat oudere (doggen)teven ernstige baarmoederontstekingen krijgen of baarmoeder-/eistokkanker op oudere leeftijd en dan moet je dus een teef op hoge leeftijd in een slechte fysieke toestand laten opereren. Het zal dan niet de eerste teef zijn die op de operatietafel overlijdt aan een acute baarmoederontsteking die er direct uit moest.amiwoods schreef:ik kom eigenlijk ook nooit reuen en teven tegen die er later last van krijgen. heb zelf oudere honden die nergens last van hebben.malinois schreef:tja dan alle vrouwen ook maar leeghalen want die kunnen ook weleens wat krijgen... nee dat vind ik dus geen reden.. als als als.. als pasen en pinksteren op een dag zouden vallen...annepanne schreef:Ik vind de medische noodzaak er wel, omdat je er bij honden boven de 7 a 8 op kan wachten dat ze baarmoederontsteking ontwikkelen, en dan heb ik t niet eens over mammaetumoren. Ik kom ze dus erg veel tegen, die teefjes,Ik kom ze dus bijna niet tegen en dat terwijl er zo goed als alleen maar ongecastreerde honden lopen in de sport....
degene die een probleem had was degene die gecastreerd was niet zelf laten doen, 8 jaar lang incontinent geweest en altijd in de rui.
daarin tegen wel veel met problemen na castreren, als huid en vacht problemen allergieen veelal hormoon gerelateerd.
Mijn beide teven (6 en 9 jaar) zijn gecastreerd en niet incontinent. Ik weet dat het ook wel gebeurd, hoor maar het hoeft dus zeker niet te gebeuren.
De vachtproblemen treden alleen op bij honden met een wat langere vacht, denk ik, want bij kortharige honden heb ik dat nog nooit gehoord na een castratie.
Van huidproblemen na een castratie heb ik al helemaal nog nooit gehoord. Ik ken een aantal honden met huidproblemen en daar zitten zowel gecastreerde als ongecastreerde honden tussen. De link tussen castratie en huidproblemen heb ik ook nog niet eerder gehoord eigenlijk?
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
de huid en vacht problemen treden inderdaad meer op bij langharige rassen. ik zie als trimster dan ook ontzettend veel met name kleine rassen als shih, lhasa, malteser, cockers, westies. die er veel hinder van hebben, door de verandering van structuur. het meren deel van die honden had allemaal ook last van de huid.Scooby schreef:Ik hoor dus wel heel regelmatig dat oudere (doggen)teven ernstige baarmoederontstekingen krijgen of baarmoeder-/eistokkanker op oudere leeftijd en dan moet je dus een teef op hoge leeftijd in een slechte fysieke toestand laten opereren. Het zal dan niet de eerste teef zijn die op de operatietafel overlijdt aan een acute baarmoederontsteking die er direct uit moest.amiwoods schreef:ik kom eigenlijk ook nooit reuen en teven tegen die er later last van krijgen. heb zelf oudere honden die nergens last van hebben.malinois schreef:tja dan alle vrouwen ook maar leeghalen want die kunnen ook weleens wat krijgen... nee dat vind ik dus geen reden.. als als als.. als pasen en pinksteren op een dag zouden vallen...annepanne schreef:Ik vind de medische noodzaak er wel, omdat je er bij honden boven de 7 a 8 op kan wachten dat ze baarmoederontsteking ontwikkelen, en dan heb ik t niet eens over mammaetumoren. Ik kom ze dus erg veel tegen, die teefjes,Ik kom ze dus bijna niet tegen en dat terwijl er zo goed als alleen maar ongecastreerde honden lopen in de sport....
Mijn beide teven (6 en 9 jaar) zijn gecastreerd en niet incontinent. Ik weet dat het ook wel gebeurd, hoor maar het hoeft dus zeker niet te gebeuren.
De vachtproblemen treden alleen op bij honden met een wat langere vacht, denk ik, want bij kortharige honden heb ik dat nog nooit gehoord na een castratie.
Van huidproblemen na een castratie heb ik al helemaal nog nooit gehoord. Ik ken een aantal honden met huidproblemen en daar zitten zowel gecastreerde als ongecastreerde honden tussen. De link tussen castratie en huidproblemen heb ik ook nog niet eerder gehoord eigenlijk?
mij eigen castraat was overigens een kort harige herder die geen huidproblemen had maar wel altijd extreem veel haar verloor, hoeveel je borstelde en waste ze bleef haar aanmaken.
ik denk dat inderdaad de kortharige rassen er minder last van hebben.
mijn ma heeft 3 hortharige castraten(teven en allen geen probleem met de huid. terwijl 9 van de 10 cockers die zijn gecastreerd wel last hebben van de huid en vacht. (niet mijn eigen honden hoor)
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat denk ik ook, mijn kruising is ook gecastreerd (teef) omdat het helaas medisch noodzakelijk was... maar haar vacht is echt drastisch veranderd met voorheen... ik kan ff geen foto's vinden van voor en nu...maar mocht ik die vinden zal ik je die een keer sturen...Scooby schreef:De vachtproblemen treden alleen op bij honden met een wat langere vacht, denk ik, want bij kortharige honden heb ik dat nog nooit gehoord na een castratie.
daarnaast ken ik wel een doberteef die gecastreerd is, de rest van haar leven incontinent is gebleven een ook een slechtere vacht heeft gekregen, heel dof.

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Het schijnt ook dat rassen die eerder gecoupeerd werden aan de staart meer kans hebben op incontinentie dan rassen die altijd een lange staart hebben gehad.malinois schreef:daarnaast ken ik wel een doberteef die gecastreerd is, de rest van haar leven incontinent is gebleven een ook een slechtere vacht heeft gekregen, heel dof.
Groetjes, Karen
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Castreer een hond als een Drentsche Patrijshond maar eens;daar wordt de vacht echt afschuwelijk van.Een van de fokkers van Drenten zegt dat ie in zijn pension veel te veel schapen zietScooby schreef:De vachtproblemen treden alleen op bij honden met een wat langere vacht, denk ik, want bij kortharige honden heb ik dat nog nooit gehoord na een castratie.
En dan heeft hij het over gecastreerde Drenten
Alhoewel ik helemaal geen tegenstander van castreren ben(Max is tenslotte ook gecastreerd)is het wel zo dat bij langharige rassen de vacht heel erg verandert en niet ten goede.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat spreek ik toch ook helemaal niet tegen?! Ik schrijf dat ik het niet ken van kortharige honden...marian* schreef:Castreer een hond als een Drentsche Patrijshond maar eens;daar wordt de vacht echt afschuwelijk van.Een van de fokkers van Drenten zegt dat ie in zijn pension veel te veel schapen zietScooby schreef:De vachtproblemen treden alleen op bij honden met een wat langere vacht, denk ik, want bij kortharige honden heb ik dat nog nooit gehoord na een castratie.
Van huidproblemen na een castratie heb ik al helemaal nog nooit gehoord. Ik ken een aantal honden met huidproblemen en daar zitten zowel gecastreerde als ongecastreerde honden tussen. De link tussen castratie en huidproblemen heb ik ook nog niet eerder gehoord eigenlijk?![]()
En dan heeft hij het over gecastreerde Drenten![]()
Alhoewel ik helemaal geen tegenstander van castreren ben(Max is tenslotte ook gecastreerd)is het wel zo dat bij langharige rassen de vacht heel erg verandert en niet ten goede.
Groetjes, Karen
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ze had er voorheen geen last van bij mijn weten maar het zou best kunnen hoor...Scooby schreef:Het schijnt ook dat rassen die eerder gecoupeerd werden aan de staart meer kans hebben op incontinentie dan rassen die altijd een lange staart hebben gehad.malinois schreef:daarnaast ken ik wel een doberteef die gecastreerd is, de rest van haar leven incontinent is gebleven een ook een slechtere vacht heeft gekregen, heel dof.

- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
bij ons waren dino en inky gecastreerd , en die zijn alletwee incontinent geworden en nu hebben we naffie ook gecastreerd en die is ook incontinent geworden , denk toch dat het heel vaak voorkomt. Vacht problemen daar heb ik nooit wat van gemerkt.Scooby schreef: Mijn beide teven (6 en 9 jaar) zijn gecastreerd en niet incontinent. Ik weet dat het ook wel gebeurd, hoor maar het hoeft dus zeker niet te gebeuren.
heb ik ook nog niet eerder gehoord eigenlijk?

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Annelies
- Zeer actief
-
annepanne
Weer terug van vakantie!malinois schreef:tja dan alle vrouwen ook maar leeghalen want die kunnen ook weleens wat krijgen... nee dat vind ik dus geen reden.. als als als.. als pasen en pinksteren op een dag zouden vallen...annepanne schreef:Ik vind de medische noodzaak er wel, omdat je er bij honden boven de 7 a 8 op kan wachten dat ze baarmoederontsteking ontwikkelen, en dan heb ik t niet eens over mammaetumoren. Ik kom ze dus erg veel tegen, die teefjes,Ik kom ze dus bijna niet tegen en dat terwijl er zo goed als alleen maar ongecastreerde honden lopen in de sport....
Ik kom ze dus wel degelijk tegen. Bij zieke teefjes ouder dan bv 5 is t eerste wat men meestal gevraagd hoort, of ze al dan niet gecastreerd is. En ik kom ze dermate vaak tegen dat ik dit zeer zeker in mijn reden meegenomen heb om te castreren. Het is trouwens wel degelijk waar dat de vacht er niet mooier op wordt, bijv bij de Newfy kan dat bv een groot probleem zijn. (ondervacht wordt voller). Bij met name honden die van vroeger uit een gecoupeerde staart hadden (maar ok andere rassen), is een vergroot risico op incontinentie bekent. Een onderzoek loopt nog naar of deze problemen er nog zijn nadat het couperen verboden is. Nogmaals, al dan niet castreren is een afweging van al deze factoren en meer, als iedereen volledig geinformeerd is moet ieder voor zich uitmaken waar deze persoon voor kiest. Als dat is niet castreren, prima, maar ik wordt niet graag in een beslissing gedwongen. Nogmaals, het gaat mij er niet om dat mensenniet willen castreren, maar dat iemand voor mij beslist dat dit de beste optie is. Nou, voor mijn hond vond ik dat castreren.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik kan mij voorstellen dat je, als je in een d.a. praktijk werkt, door alle voorbeelden een keuze maakt om preventief te castreren. Maar persoonlijk vind ik dat dus een vertekend beeld dat je daar krijgt. Want hoeveel teven gaan ongecastreerd probleemloos door het leven? Denk velen meer dan dat er in de praktijk komen en die zie je daar niet.
Ben het verder wel eens met je dat mensen zelf moeten kiezen wat ze zwaarder vinden wegen. Maar helaas krijg je van de bijwerkingen van castratie zo verdraaide informatie van de gemiddelde d.a.
Ben het verder wel eens met je dat mensen zelf moeten kiezen wat ze zwaarder vinden wegen. Maar helaas krijg je van de bijwerkingen van castratie zo verdraaide informatie van de gemiddelde d.a.
-
annepanne
Eens. Mensen moeten zichzelf goed informeren voor ze tot opereren overgaan. En tuurlijk word ik gekleurd door de dingen die ik zie. Maar dat geldt voor iedereen. Als jij nooit problemen ziet met niet-castreren, ga jij niet castreren. Als jij een paar keer een teef hebt gehad met mammaetumoren, ga je wel castreren. Het gaat mij erom dat iedereen vrij moet zijn in die keuze. En natuurlijk hoort een dierenarts goed te informeren over de voor en nadelen. Spijtig dat dit niet altijd gebeurt, kan ik helaas niets aan doen. Maar dan wil ik nog steds niet dat mijn fokker voor mij besluit dat t allemaal zinloos is.Branka schreef:Ik kan mij voorstellen dat je, als je in een d.a. praktijk werkt, door alle voorbeelden een keuze maakt om preventief te castreren. Maar persoonlijk vind ik dat dus een vertekend beeld dat je daar krijgt. Want hoeveel teven gaan ongecastreerd probleemloos door het leven? Denk velen meer dan dat er in de praktijk komen en die zie je daar niet.
- Youp
- Zeer actief
Ik ben niet per definitie tegen castratie. De vorige reu van mijn ouders is ook gecastreerd. Leven met die hond in 1 huis was bijna onmogelijk. Janken, joelen, blaffen, uitbreken, vechten met elke reu die hij tegenkwam. Wel hebben mijn ouders netjes gewacht tot volwassen was en het dus niet meer onder de noemer "puberen" viel. We hebben er jaren een hele fijne hond aan gehad.
De huidige teef van mijn ouders is ook geholpen. Zij was zo erg schijnzwanger. Dat was gewoon zielig en zelfs medisch onverantwoord. Ze viel 5 kilo af omdat ze niet at, produceerde melk en was ontzettend snauwerig. Ze reageerde nauwelijks op contralac. Dit heeft ruim 3 weken geduurd en toen hebben mijn ouders de knoop doorgehakt. Daar heb ik dus niets op tegen.
Mijn Diesel wordt niet gecastreerd. Tuurlijk reageert hij op loopse teven en dat is wel eens lastig met ruim 60 kilo aan de lijn. Hij jankt wel eens en eet af en toe minder. Maarja, dat is een reu! Hij loopt niet weg, vecht niet met andere honden, enz. Ik knijp mijn handjes dicht met zo'n reu!
De huidige teef van mijn ouders is ook geholpen. Zij was zo erg schijnzwanger. Dat was gewoon zielig en zelfs medisch onverantwoord. Ze viel 5 kilo af omdat ze niet at, produceerde melk en was ontzettend snauwerig. Ze reageerde nauwelijks op contralac. Dit heeft ruim 3 weken geduurd en toen hebben mijn ouders de knoop doorgehakt. Daar heb ik dus niets op tegen.
Mijn Diesel wordt niet gecastreerd. Tuurlijk reageert hij op loopse teven en dat is wel eens lastig met ruim 60 kilo aan de lijn. Hij jankt wel eens en eet af en toe minder. Maarja, dat is een reu! Hij loopt niet weg, vecht niet met andere honden, enz. Ik knijp mijn handjes dicht met zo'n reu!
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik denk dat je redelijk op 1 lijn moet zitten met een fokker wil je er met een goed gevoel een pup vandaan halen. Een fokker die op dit (voor diverse mensen essentiële) punt duidelijk verschilt van mening met jou, is dan blijkbaar niet de fokker waar jij je pup vandaag wilt halen.annepanne schreef:Maar dan wil ik nog steds niet dat mijn fokker voor mij besluit dat t allemaal zinloos is.
Denk dat het dan een kwestie van zoeken is.
Persoonlijk zou ik wel graag willen weten waarom een fokker dat een reden vind om mij geen pup te verkopen.
Zelf zou ik het eerder andersom hebben: als een fokker van mij eist dat ik mijn hond laat castreren zoek ik wel een ander.
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Ik heb Megan wel moeten laten castreren (medische noodzaak), maar haar vacht is er gigantisch van achteruit gegaan. Voorheen had ze een prachtige licht-golvende vacht die mooi aansloot, maar nu is het af en toe net een punk-Golden
. Het haar krult alle kanten op en de ondervacht is heel dik geworden, dus moeilijk door te komen.
En als dat dan niet klikt, dan moet je inderdaad verder zoeken.
Overigens is men m.i. toch teruggekomen van het feit dat vroeg castreren goed is. Een hond die niet volgroeit is kun je beter niet castreren als het niet nodig is. Buiten de vachtverslechtering en kans op incontinentie is het ook nog een zo dat een jonge hond de geslachtshormonen nodig heeft om uit te groeien.
Met deze stelling ben ik het helemaal eens. Net zo goed als de potentiële puppykoper een eigen mening mag hebben, mag de fokker dat ook.Branka schreef:Ik denk dat je redelijk op 1 lijn moet zitten met een fokker wil je er met een goed gevoel een pup vandaan halen. Een fokker die op dit (voor diverse mensen essentiële) punt duidelijk verschilt van mening met jou, is dan blijkbaar niet de fokker waar jij je pup vandaag wilt halen.
Denk dat het dan een kwestie van zoeken is.
Persoonlijk zou ik wel graag willen weten waarom een fokker dat een reden vind om mij geen pup te verkopen.
Zelf zou ik het eerder andersom hebben: als een fokker van mij eist dat ik mijn hond laat castreren zoek ik wel een ander.
En als dat dan niet klikt, dan moet je inderdaad verder zoeken.
Overigens is men m.i. toch teruggekomen van het feit dat vroeg castreren goed is. Een hond die niet volgroeit is kun je beter niet castreren als het niet nodig is. Buiten de vachtverslechtering en kans op incontinentie is het ook nog een zo dat een jonge hond de geslachtshormonen nodig heeft om uit te groeien.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

-
fabienne s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
ik ben ook niet per se tegen castreren,mits het gebeurt voor medische redenen.ruby is gecastreerd toen ze iets meer dan 1jaar was,wisten toen nog niet wat we nu wel weten en zal het dus ook nooit nooit meer zomaar doen.wat betreft de mammatumoren,die heeft ruby op de leeftijd van 4jaar gehad(al 3jaar gecastreerd dus)waarbij ze 1borst hebben weg gehaald en nu op de leeftijd van bijna 11 heeft ze er weer 1ntje maar opereeren wacht ik af,het groeit nog niet en ik vindt narcose op haar leeftijd eng.
canyon(8jaar) is niet gecastreerd,heb haar ook onder fokkersvoorwaarde al heeft ze dan nooit een nest gehad.haar loopsheid verloopt gelukkig steeds zonder problemen,heb er gerust wel is over nagedacht om haar ook te laten helpen om maar van die 3weken af te zijn,maar ik vindt dat geen goede reden dus doe ik het niet tenzij ze wel problemen krijgt op latere leeftijd.
tuurklijk heeft iedereen ze voors en tegens maar bij mij wegen de tegens zwaarder als de voors.ruby is qua gedrag naar honden er niet veel leuker op geworden en ook een aantal poedels van het vrouwtje waar ik werkte werden incontinent na het helpen(ook die met lange staart)en de vachten worden er vaak ook alleen maar beroerder van,heb ooit is een ierse setter reu gezien die was gecastreerd en mijn hemel wat was die lelijk in vacht geworden leek wel op een afghaan zoveel dof onderhaar had die hond erna gekregen en ook de cocker van hiernaast is er niet mooier op geworden. ik laat mijn jongste teef zolang mogenlijk ongeholpen en na deze 2dames wil ik een reu en never nooit niet dat ik daar zomaar in ga snijden.
canyon(8jaar) is niet gecastreerd,heb haar ook onder fokkersvoorwaarde al heeft ze dan nooit een nest gehad.haar loopsheid verloopt gelukkig steeds zonder problemen,heb er gerust wel is over nagedacht om haar ook te laten helpen om maar van die 3weken af te zijn,maar ik vindt dat geen goede reden dus doe ik het niet tenzij ze wel problemen krijgt op latere leeftijd.
tuurklijk heeft iedereen ze voors en tegens maar bij mij wegen de tegens zwaarder als de voors.ruby is qua gedrag naar honden er niet veel leuker op geworden en ook een aantal poedels van het vrouwtje waar ik werkte werden incontinent na het helpen(ook die met lange staart)en de vachten worden er vaak ook alleen maar beroerder van,heb ooit is een ierse setter reu gezien die was gecastreerd en mijn hemel wat was die lelijk in vacht geworden leek wel op een afghaan zoveel dof onderhaar had die hond erna gekregen en ook de cocker van hiernaast is er niet mooier op geworden. ik laat mijn jongste teef zolang mogenlijk ongeholpen en na deze 2dames wil ik een reu en never nooit niet dat ik daar zomaar in ga snijden.

jemble 5 maanden
-
Brigitte
- Zeer actief
Ik heb Tank moeten laten castreren vanwege medische redenen (prostaat/hormoonproblemen). Ook hier wordt niets gecastreerd als het niet nodig is. Tank is kwa gezondheid wel erop vooruitgegaan maar is erg sloom geworden en heeft overgewicht maar hij is er nog en dat is het belangrijkst.
Oh en zeg nou zelf, dit ziet er toch niet uit bij een stoere reu

Oh en zeg nou zelf, dit ziet er toch niet uit bij een stoere reu

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
als je bij een dierenarts werkt zie je toch alleen maar de nadelen? Ik kijk naar het algemene beeld en in de hondensport die ik bedrijf zijn zo goed als alleen ongecastreerde teven en reuen en toch zie en hoor je weinig tot niks over baarmoederontstekingen, kanker etc. En het is een heel klein wereldje dus als er iets is met een hond weet iedereen dat ook binnen een week.annepanne schreef:Weer terug van vakantie!malinois schreef:tja dan alle vrouwen ook maar leeghalen want die kunnen ook weleens wat krijgen... nee dat vind ik dus geen reden.. als als als.. als pasen en pinksteren op een dag zouden vallen...annepanne schreef:Ik vind de medische noodzaak er wel, omdat je er bij honden boven de 7 a 8 op kan wachten dat ze baarmoederontsteking ontwikkelen, en dan heb ik t niet eens over mammaetumoren. Ik kom ze dus erg veel tegen, die teefjes,Ik kom ze dus bijna niet tegen en dat terwijl er zo goed als alleen maar ongecastreerde honden lopen in de sport....
![]()
Ik kom ze dus wel degelijk tegen. Bij zieke teefjes ouder dan bv 5 is t eerste wat men meestal gevraagd hoort, of ze al dan niet gecastreerd is. En ik kom ze dermate vaak tegen dat ik dit zeer zeker in mijn reden meegenomen heb om te castreren. Het is trouwens wel degelijk waar dat de vacht er niet mooier op wordt, bijv bij de Newfy kan dat bv een groot probleem zijn. (ondervacht wordt voller). Bij met name honden die van vroeger uit een gecoupeerde staart hadden (maar ok andere rassen), is een vergroot risico op incontinentie bekent. Een onderzoek loopt nog naar of deze problemen er nog zijn nadat het couperen verboden is. Nogmaals, al dan niet castreren is een afweging van al deze factoren en meer, als iedereen volledig geinformeerd is moet ieder voor zich uitmaken waar deze persoon voor kiest. Als dat is niet castreren, prima, maar ik wordt niet graag in een beslissing gedwongen. Nogmaals, het gaat mij er niet om dat mensenniet willen castreren, maar dat iemand voor mij beslist dat dit de beste optie is. Nou, voor mijn hond vond ik dat castreren.

- boemerang
- Zeer actief
je hebt hem wel mooi op de gevoelige plaat gezet
als die van ons op de rug ligt zie je het maar normaal niet hoor
bij ons was het ook moeten om zijn gedrag en dan vind ik het niet erg
bij een lang harige valt het niet op maar bij kale honden zie je de ballen goed daar valt het wel heel erg bij op
als die van ons op de rug ligt zie je het maar normaal niet hoor
bij ons was het ook moeten om zijn gedrag en dan vind ik het niet erg
bij een lang harige valt het niet op maar bij kale honden zie je de ballen goed daar valt het wel heel erg bij op

onze kanjers Rex en Buddy in herrinnering
-
AnneMarie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Mijn shih tzu mixje is gecastreerd om medische redenen, gevolg is
altijd honger, aangekomen en slomer geworden.
Hij wil de laatste dagen zelfs niet meer lang wandelen en is pas 4 jaar oud
vacht was al heel dicht en fijn, is wat vrouwelijker geworden maar nog even prachtig hoor
Dus als het niet hoeft, niet doen, bij medische problemen of overdreven gedrag kun je het overwegen.
Het blijft een flinke ingreep
Hij wil de laatste dagen zelfs niet meer lang wandelen en is pas 4 jaar oud
vacht was al heel dicht en fijn, is wat vrouwelijker geworden maar nog even prachtig hoor
Dus als het niet hoeft, niet doen, bij medische problemen of overdreven gedrag kun je het overwegen.
- Moos
- Zeer actief
Ik weet niet of je dat hij nu niet meer lang wil wandelen ook zomaar op de castratie kan gooien eigenlijk. Kan natuurlijk, maar ik zou daar bij mijn hond niet zomaar vanuit gaan.AnneMarie schreef:Mijn shih tzu mixje is gecastreerd om medische redenen, gevolg is
Hij wil de laatste dagen zelfs niet meer lang wandelen en is pas 4 jaar oud![]()
Ik heb ook een gecastreerde reu van 4, en die loopt met gemak 3-4 uur mee.
Ik heb bij hem dan ook eigenlijk niks gemerkt van slomer worden. Hij is wel iets aangekomen daarna, maar dat hebben we er gewoon weer afgekregen, en nu is hij prima op gewicht.
Ik ben zeker niet voor 'zomaar' castreren, maar het is nou ook weer niet zo dat alle reuen dan op hun 4e niet meer lang willen wandelen, en slome zoutzakken geworden zijn...

-
AnneMarie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Klopt,ik heb het dan ook enkel over MIJN ervaring.Moos schreef:Ik weet niet of je dat hij nu niet meer lang wil wandelen ook zomaar op de castratie kan gooien eigenlijk. Kan natuurlijk, maar ik zou daar bij mijn hond niet zomaar vanuit gaan.AnneMarie schreef:Mijn shih tzu mixje is gecastreerd om medische redenen, gevolg is
Hij wil de laatste dagen zelfs niet meer lang wandelen en is pas 4 jaar oud![]()
Ik heb ook een gecastreerde reu van 4, en die loopt met gemak 3-4 uur mee.
Ik heb bij hem dan ook eigenlijk niks gemerkt van slomer worden. Hij is wel iets aangekomen daarna, maar dat hebben we er gewoon weer afgekregen, en nu is hij prima op gewicht.
Ik ben zeker niet voor 'zomaar' castreren, maar het is nou ook weer niet zo dat alle reuen dan op hun 4e niet meer lang willen wandelen, en slome zoutzakken geworden zijn...
Ik ken meerdere honden die erg sloom geworden zijn, ik ken er ook waar je nauwelijks iets van merkt.
Maar het is en blijft iets wat niet te voorspellen is, en waar je dus rekening mee moet houden, TOCH?