Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castreren

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

yamie schreef:
Natas. schreef:Is niet de conclusie dat er zowel niet nadenkende of egoistische teveneigenaren als reueneigenaren zijn?
Ik denk niet dat er van het ene soort zoveel meer rondlopen dan van het andere.
tuurlijk lopen er gewoon onnadenkende egoistische honden eigenaren rond. reu en teef eigenaar

maar in het geval van loopsheden en dan dus losloopgebied perikelen, zijn het toch de teven eigenaren die daar niks te zoeken hebben en dus egoistisch of onnadenkend zijn, en daar had ik het over :wink:
Vind je dan dat een loopse teef uberhaupt niet in een losloopgebied mag komen? Ik liep laatst in een verlaten Pan Bos en kwam een loopse teef aan de lijn tegen. De eigenaar waarschuwde me ver van tevoren en ik heb Bram aangelijnd en ben een ander pad in geslagen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Zoek stok! schreef:
yamie schreef:
Natas. schreef:Is niet de conclusie dat er zowel niet nadenkende of egoistische teveneigenaren als reueneigenaren zijn?
tuurlijk lopen er gewoon onnadenkende egoistische honden eigenaren rond. reu en teef eigenaar

maar in het geval van loopsheden en dan dus losloopgebied perikelen, zijn het toch de teven eigenaren die daar niks te zoeken hebben en dus egoistisch of onnadenkend zijn, en daar had ik het over :wink:
Vind je dan dat een loopse teef uberhaupt niet in een losloopgebied mag komen? Ik liep laatst in een verlaten Pan Bos en kwam een loopse teef aan de lijn tegen. De eigenaar waarschuwde me ver van tevoren en ik heb Bram aangelijnd en ben een ander pad in geslagen.
:mrgreen: dat schreef ik al eerder, dat als men ruim van te voren de hond roept en aanlijnt, doe ik hetzelfde en is er niks aan de hand :wink:
ik bedoelde dus ook echt losloopgebied perikelen, dus gedoen, dingen die gebeuren enz. dus bij mensen die niet nadenken, en in dat geval zit een teven eigenaar gewoon scheef
Zoek stok!
Zeer actief

yamie schreef:
:mrgreen: dat schreef ik al eerder, dat als men ruim van te voren de hond roept en aanlijnt, doe ik hetzelfde en is er niks aan de hand :wink:
ik bedoelde dus ook echt losloopgebied perikelen, dus gedoen, dingen die gebeuren enz. dus bij mensen die niet nadenken, en in dat geval zit een teven eigenaar gewoon scheef
Ow sorry, dat heb ik even gemist :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

yamie schreef:
Zoek stok! schreef:
yamie schreef:

Ja en in het geval van een aangelijnde loopse teef in de wijk zit een reuen-eigenaar fout met zijn loslopende reu lijkt me. :wink:
Maar goed moet het dan toch maar 3 weken tuin worden dan? :idea:

En wat lopen er een honden los in de wijk zeg, niet normaal en ze laten allemaal hun hond op jouw aangelijnde hond afstormen, als het tegenzit springt zo'n hond nog tegen je op ook en over je hond heen, loopt echt geweldig. Gelukkig luistert de desbetreffende hond geweldig naar zijn baasje :roll: die hem bij wijze van training niet komt aanlijnen en zo heb je weer een fijne wandeling. Maar goed dit laatste was even offtopic.
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

annepanne schreef:
Hier had ik dus zeker geen hond willen hebben. Dan had ik wel heel andere eisen aan mijn toekomstige pupkopers gesteld..
Dit was geen eis, het was een vraag. En dat je dan hier geen hond vandaan had willen hebben, vind ik wel erg kort door de bocht. Waarom niet? Wat is er mis met die vraag.

Zij (de fokster) was op dat moment nog steeds eigenaresse van de pups, ze waren anderhalve week oud en zij beslist dan echt waar de pups naar toe gaan. En dat zij haar vragen op dat moment wilt stellen aan potentiële puppykopers vind ik alleen maar goed. Daar kunnen veel fokkers nog een puntje aan zuigen, zeker met die hype van vroegtijdig castreren van teven die veel dierenartsen er nog op na houden en zeker als je weet wat voor nare gevolgen dit kan hebben.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee :wink: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Marion. schreef:
Branka schreef:
Martijn schreef:Zullen we gewoon allemaal verantwoordelijkheid voor onze eigen hond nemen? Lijkt me wel zo logisch.
Ik bedoel verantwoordelijk voor de overlast die je bij een ander veroorzaakt.
Overlast???

Als je het niet erg vind hou ik mijn loopse teef bij jouw hond weg, maar niet omdat jij anders "overlast ondervind" hoor. Maar wel omdat ik geen puppies wil met mijn teef.
Ik begrijp dat hele geklaag van die reuen-eigenaren niet. Ik geloof echt niet dat er zoveel teven-eigenaren zijn die hun loopse dame ongestoord laten spelen met een intacte reu. Ik in elk geval niet. En ik heb meerdere malen bovenop loopse honden moeten springen om een loslopende reu ervan af te houden. En gelukkig heb ik 2 riemen bij me, zodat ik de reu aangelijnd terug naar zijn baas kan brengen.
Denk jij dat ik het leuk vind als mijn reu een spurt maakt en spontaan bananen in zijn oren heeft omdat ie een loopse teef in de gaten heeft? Nee dus en ik vind het ook niet leuk als ie maar om iemand met loopse teef heen loopt te draaien. Dat probeer ik te voorkomen en is op een uitzondering na, gelukkig ook steeds gelukt. Onze honden hebben geen nesten voortgebracht dus ook zeker geen ongewenste nesten. En daar was geen castratie voor nodig :wink:
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Maar zou Spike hier dan zo'n watje zijn?????? :smile: :smile: :roll:
Ik merk never nooit aan hem als er een loopse teef in de buurt is, en dat moet haast wel eens, het stikt van de honden hier!

Ok, tegen ieder grassprietje piesen, maar dat doet hij het hele jaar door :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief

Daisy@ schreef:Maar zou Spike hier dan zo'n watje zijn?????? :smile: :smile: :roll:
Ik merk never nooit aan hem als er een loopse teef in de buurt is, en dat moet haast wel eens, het stikt van de honden hier!

Ok, tegen ieder grassprietje piesen, maar dat doet hij het hele jaar door :mrgreen:
Geen plasjes likken?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ergens leest Twinmama toch ook nog mee. De topictitel is gelukkig aangepast :mrgreen:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Marion. schreef:Ergens leest Twinmama toch ook nog mee. De topictitel is gelukkig aangepast :mrgreen:
:ok: :ok: :ok: (of er is een behulpzaam modje geweest .....)
Afbeelding
Marion.

Branka schreef:
Marion. schreef:Als je het niet erg vind hou ik mijn loopse teef bij jouw hond weg, maar niet omdat jij anders "overlast ondervind" hoor. Maar wel omdat ik geen puppies wil met mijn teef.
Ik begrijp dat hele geklaag van die reuen-eigenaren niet. Ik geloof echt niet dat er zoveel teven-eigenaren zijn die hun loopse dame ongestoord laten spelen met een intacte reu. Ik in elk geval niet. En ik heb meerdere malen bovenop loopse honden moeten springen om een loslopende reu ervan af te houden. En gelukkig heb ik 2 riemen bij me, zodat ik de reu aangelijnd terug naar zijn baas kan brengen.
Denk jij dat ik het leuk vind als mijn reu een spurt maakt en spontaan bananen in zijn oren heeft omdat ie een loopse teef in de gaten heeft? Nee dus en ik vind het ook niet leuk als ie maar om iemand met loopse teef heen loopt te draaien. Dat probeer ik te voorkomen en is op een uitzondering na, gelukkig ook steeds gelukt. Onze honden hebben geen nesten voortgebracht dus ook zeker geen ongewenste nesten. En daar was geen castratie voor nodig :wink:
Nee hoor, ik denk niet dat je dat leuk vind. Alleen is de consequentie bij jou iets minder rigoreus. Jouw reu heeft gedekt.
Mijn teef heeft puppen gekregen, da's iets erger. Vandaar dat ik er - als teveneigenaar - iets meer op gebrand ben om geen ongelukjes te krijgen.
pepim
Zeer actief

Marion. schreef:Ergens leest Twinmama toch ook nog mee. De topictitel is gelukkig aangepast :mrgreen:
Ze heeft gisteren nog in dit topic gepost dat ze voorlopig nog niets laat doen.
Marion.

Branka schreef: :ok: :ok: :ok: (of er is een behulpzaam modje geweest .....)
Ik blijf maar gewoon het goede in de mens zoeken. Ik denk dat het mama is geweest :mrgreen: :smile:
Marion.

pepim schreef:
Ze heeft gisteren nog in dit topic gepost dat ze voorlopig nog niets laat doen.
Sorry. Maar pas over een jaar ben ik overtuigd. Ze heeft tot nu toe tè vaak laten horen dat ze "er over na gaat denken", maar een week later toch doet wat ze in d'r hoofd had.

Het zou mij niet verbazen als trekkende Diesel inmiddels van zijn ballen ontdaan is :19:
pepim
Zeer actief

Marion. schreef: Sorry. Maar pas over een jaar ben ik overtuigd. Ze heeft tot nu toe tè vaak laten horen dat ze "er over na gaat denken", maar een week later toch doet wat ze in d'r hoofd had.

Het zou mij niet verbazen als trekkende Diesel inmiddels van zijn ballen ontdaan is :19:
Maar als dat zo zou zijn, dan heeft vragen ook niet zoveel zin lijkt me?
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

bauke schreef: Een reu, die een loopse teef binnen
een straal van 100 meter ruikt, is al "verkocht" !
En hóe kan men dan zien , òf er nog een reu bijloopt of niet??
Dat is niet altijd waar...
Spike van mijn tante is een intacte golden. toen Tuana loops was, zat Tuana hier loops in de bench en Spike liep los. Hij heeft niet eens gesnuffelt, hij had alleen oog voor de speeltjes :mrgreen:
Marion.

pepim schreef:
Marion. schreef: Sorry. Maar pas over een jaar ben ik overtuigd. Ze heeft tot nu toe tè vaak laten horen dat ze "er over na gaat denken", maar een week later toch doet wat ze in d'r hoofd had.

Sommige mensen zoeken bevestiging.
En bovendien is Twinmama niet zo van het vragerige. Zij weet precies wat ze wil, en wat in haar hoofd zit gebeurt er ook.
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

MoniqueDM schreef:
annepanne schreef:
Hier had ik dus zeker geen hond willen hebben. Dan had ik wel heel andere eisen aan mijn toekomstige pupkopers gesteld..
Dit was geen eis, het was een vraag. En dat je dan hier geen hond vandaan had willen hebben, vind ik wel erg kort door de bocht. Waarom niet? Wat is er mis met die vraag.

Zij (de fokster) was op dat moment nog steeds eigenaresse van de pups, ze waren anderhalve week oud en zij beslist dan echt waar de pups naar toe gaan. En dat zij haar vragen op dat moment wilt stellen aan potentiële puppykopers vind ik alleen maar goed. Daar kunnen veel fokkers nog een puntje aan zuigen, zeker met die hype van vroegtijdig castreren van teven die veel dierenartsen er nog op na houden en zeker als je weet wat voor nare gevolgen dit kan hebben.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee :wink: .
Dat was wel degelijk een eis, het was haar eis dat je jouw teef niet in haar ogen "nodeloos" ging castreren. Het is dus geen vraag, maar een eis, anders kreeg je geen pup. Het is mijn eis dat ik de vrije keus heb voor mijn teef om deze al dan niet te castreren. Ik kan prima mijn eigen mening vormen, daar hoef ik niet de mening van deze fokker voor over te nemen. Als de fokker nou zou zeggen "hier zijn de voors- en dit zijn de tegens," is t heel wat anders. Naar jouw woorden had ik hier toch niet eens een pup gekregen, kan ik toch zeker stellen dat ik hem hier ook niet vandaan had willen hebben.
pepim
Zeer actief

Marion. schreef:
pepim schreef:

Sommige mensen zoeken bevestiging.
En bovendien is Twinmama niet zo van het vragerige. Zij weet precies wat ze wil, en wat in haar hoofd zit gebeurt er ook.
Time will tell. :wink:
Daisy@
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Daisy@ schreef:Maar zou Spike hier dan zo'n watje zijn?????? :smile: :smile: :roll:

Geen plasjes likken?
Oja hoor, daar heeft hij het druk mee altijd. En dan nog zo lekker smekken met druppels kwijl erbij :mrgreen: :mrgreen:

Maar dagen niet eten, of piepen voor het raam heeft hij niet echt.
Zal ook zeker per reu verschillen natuurlijk
Daisy@
Zeer actief

dubbel...
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Zoek stok! schreef:

Geen plasjes likken?
Daar hoeven teven niet loops voor te zijn dat een reu dat doet, hoor.
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

Scooby schreef:
Zoek stok! schreef:

Geen plasjes likken?
Daar hoeven teven niet loops voor te zijn dat een reu dat doet, hoor.
Nee idd...Bulles doet dit ook erg graag
Afbeelding
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Branka schreef:
:ok: :ok: :ok: (of er is een behulpzaam modje geweest .....)
Het was Twinmama, zie onder haar 1ste bericht : Laatst aangepast door twinmamasilvia op Zo Aug 13, 2006 7:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt :wink:
Afbeelding
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Marion. schreef:
En bij welk soort hoor ik dan? Ik heb 2 reuen gehad, en heb nu 2 teven. Of ben ik onzijdig misschien :roll:
Zo bedoel ik het natuurlijk niet :wink:
Naast niet nadenkende teven- en reueneigenaren heb je ook nog wél nadenkende teven- en reueneigenaren. Denk dat jij tot het laatste 'soort' behoort. En dit gaat over teveneigenaren versus reueneigenaren, niet mensen die beide hebben/hadden.
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Natas. schreef: Naast niet nadenkende teven- en reueneigenaren heb je ook nog wél nadenkende teven- en reueneigenaren. Denk dat jij tot het laatste 'soort' behoort. En dit gaat over teveneigenaren versus reueneigenaren, niet mensen die beide hebben/hadden.
Ja en in dit korte stukje tekst heb je wel alles verwoord, daarvoor dank. :wink:
MoniqueDM
Zeer actief

annepanne schreef:
Dat was wel degelijk een eis, het was haar eis dat je jouw teef niet in haar ogen "nodeloos" ging castreren. Het is dus geen vraag, maar een eis, anders kreeg je geen pup. Het is mijn eis dat ik de vrije keus heb voor mijn teef om deze al dan niet te castreren. Ik kan prima mijn eigen mening vormen, daar hoef ik niet de mening van deze fokker voor over te nemen. Als de fokker nou zou zeggen "hier zijn de voors- en dit zijn de tegens," is t heel wat anders. Naar jouw woorden had ik hier toch niet eens een pup gekregen, kan ik toch zeker stellen dat ik hem hier ook niet vandaan had willen hebben.
Ik heb de mening van de fokster niet overgenomen. Mijn besluit om "nee" te antwoorden op de vraag of ik Donna zonder medische reden zou laten castreren is enkel en alleen mijn eigen mening.
Dat die mening toevallig overeenkomt met de mening van de fokster was op dat moment mooi meegenomen.
Misschien heb ik het daarom ook niet als eis ervaren, maar als vraag.

Overigens zijn er meer fokkers die zo te werk gaan. Als je bij Megan's fokster een reutje wilt kopen en ze hoort dat je de reu wilt laten castreren omdat ie dan rustiger zou worden of iets dergelijks, mag je bij haar ook geen hond kopen.

Nogmaals: zo'n verkeerde instelling vind ik dit niet van fokkers. Er wordt al genoeg nodeloos gecastreerd.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
annepanne

MoniqueDM schreef:
annepanne schreef:
Ik heb de mening van de fokster niet overgenomen. Mijn besluit om "nee" te antwoorden op de vraag of ik Donna zonder medische reden zou laten castreren is enkel en alleen mijn eigen mening.
Dat die mening toevallig overeenkomt met de mening van de fokster was op dat moment mooi meegenomen.
Misschien heb ik het daarom ook niet als eis ervaren, maar als vraag.

Overigens zijn er meer fokkers die zo te werk gaan. Als je bij Megan's fokster een reutje wilt kopen en ze hoort dat je de reu wilt laten castreren omdat ie dan rustiger zou worden of iets dergelijks, mag je bij haar ook geen hond kopen.

Nogmaals: zo'n verkeerde instelling vind ik dit niet van fokkers. Er wordt al genoeg nodeloos gecastreerd.
Harstikke prima dat jouw mening overeenkomt met die van de fokker, maakt de aankoop wel zo prettig, maar het ging mij erom dat je dit als "vraag" betitelde terwijl t wel degelijk een "eis" was. Ik ben dus wel voorstander voor steriliseren, en in mijn ogen is t dus niet "nodeloos". Er wordt dus naar mijn mening niet "nodeloos" gesteriliseerd. Maar een eigen inbreng wordt door deze fokker niet op prijs gesteld. Nogmaals, als jij je hond niet wil laten steriliseren, helemaal prima, maar als ik dat wel besluit te doen is dat net zo prima. Het feit dat ik mijn eigen mening heb, betekent nog niet dat iedereen deze mening moet delen, en ik vind t een beetje flauw van een fokker om zoiets doorslaggevend te laten zijn. Ik heb liever een toekomstige eigenaar die flinkt met de hond bezig is en niet 10 uur per dag van huis is.
MoniqueDM
Zeer actief

annepanne schreef:
Harstikke prima dat jouw mening overeenkomt met die van de fokker, maakt de aankoop wel zo prettig, maar het ging mij erom dat je dit als "vraag" betitelde terwijl t wel degelijk een "eis" was. Ik ben dus wel voorstander voor steriliseren, en in mijn ogen is t dus niet "nodeloos". Er wordt dus naar mijn mening niet "nodeloos" gesteriliseerd. Maar een eigen inbreng wordt door deze fokker niet op prijs gesteld. Nogmaals, als jij je hond niet wil laten steriliseren, helemaal prima, maar als ik dat wel besluit te doen is dat net zo prima. Het feit dat ik mijn eigen mening heb, betekent nog niet dat iedereen deze mening moet delen, en ik vind t een beetje flauw van een fokker om zoiets doorslaggevend te laten zijn. Ik heb liever een toekomstige eigenaar die flinkt met de hond bezig is en niet 10 uur per dag van huis is.
De vraag over hoe lang je van huis bent is ook aan de orde gekomen, zo ook nog veel meer vragen die van belang zijn wanneer je een pup in huis haalt, maar daar ging het onderwerp niet over. Ik heb dus alleen geschreven wat relevant was voor dit topic.

Mijns inziens wordt er wel nodeloos gecastreerd, volop zelfs. Ik zou teveneigenaren niet graag de kost geven die hun teef laten castreren om van de loopsheid af te zijn en bij mij valt dat onder "nodeloos castreren".
Zo zie je dat ook volop bij reuen; is een reu wat druk (omdat ie simpelweg in die leeftijdsfase zit), geen probleem! Zet het mes er maar in. Heeft een reu een keer een voorhuidontsteking, geen probleem: hoppa, het mes erin. En zo kunnen we nog wel even doorgaan natuurlijk.

Mag ik jou vragen waarom je voor castreren bent (ook al is er geen medische noodzaak)?
Afbeelding
annepanne

MoniqueDM schreef:
annepanne schreef:
De vraag over hoe lang je van huis bent is ook aan de orde gekomen, zo ook nog veel meer vragen die van belang zijn wanneer je een pup in huis haalt, maar daar ging het onderwerp niet over. Ik heb dus alleen geschreven wat relevant was voor dit topic.

Mijns inziens wordt er wel nodeloos gecastreerd, volop zelfs. Ik zou teveneigenaren niet graag de kost geven die hun teef laten castreren om van de loopsheid af te zijn en bij mij valt dat onder "nodeloos castreren".
Zo zie je dat ook volop bij reuen; is een reu wat druk (omdat ie simpelweg in die leeftijdsfase zit), geen probleem! Zet het mes er maar in. Heeft een reu een keer een voorhuidontsteking, geen probleem: hoppa, het mes erin. En zo kunnen we nog wel even doorgaan natuurlijk.

Mag ik jou vragen waarom je voor castreren bent (ook al is er geen medische noodzaak)?
Beetje lange quote zo, sorry! Ik vind de medische noodzaak er wel, omdat je er bij honden boven de 7 a 8 op kan wachten dat ze baarmoederontsteking ontwikkelen, en dan heb ik t niet eens over mammaetumoren. Ik kom ze dus erg veel tegen, die teefjes, maar dat is miss een beroepskwaal..Verder neem ik Anne mee naar t werk, daar komen erg veel honden over de vloer, en kan ik daar niet met een loopse teef tussen gaan zitten. Kort stukje, maar ga nu lekker op weg met mn hondje naar de Belgische Ardennen! Tot volgende week! :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”