Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hubertusklauw verwijderen ??

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

joyce1986
Actief

hubertusklauw verwijderen ??

Ongelezen bericht door joyce1986 »

Ik zag pas bij een nestje honden dat ze hubertusklauw ( 5e teentje aan achterpoot ) verwijderd hadden ... waarom doen ze dit eigenlijk ??
Binky And Indy are watching you

R.i.p Freya 18-06-98 / 15-07-06
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Uuuuh............ het is nu toch verboden om het weg te halen?? :denken:
Het mag volgens mij alleen als er medische noodzaak toe is, dus als de hond er last van heeft (hubertusklauwen die telkens tegen elkaar aan zwabberen b.v.). Maar bij een pup kan je dat toch helemaal nog niet vaststellen.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Bij heel veel rassen staat in de standaard dat dit niet gewenst is. Of zelfs een disqualificerende fout (net of er niks belangrijkers is om op te letten :19: )
Daarom halen veel fokkers ze er af denk ik.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
joyce1986
Actief

Ongelezen bericht door joyce1986 »

Ja ik werk dus bij die sint bernhardskennel waar ik heb gezien heb ik moest die dag op de pups letten en toen zag ik dat ze de klauwtjes al verwijderd hadden bij de pups van een week oud....bij de moeder was het eveneens weg..ze gaat er idd mee naar shows e.d dus misschien dat het idd bij bepaalde rassen niet is toegestaan of als fout gezien word idd...

heb het niet kunnen vragen want mn bazin was die dag weg vrijdag zie ik haar weer dus zou het dan kunnen vragen dat ga ik dan ook wel doen maar ik bleef het me maar afvragen vandaar dat ik het even hier vraag :wink:
Binky And Indy are watching you

R.i.p Freya 18-06-98 / 15-07-06
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

Natas. schreef:Uuuuh............ het is nu toch verboden om het weg te halen?? :denken:
Het mag volgens mij alleen als er medische noodzaak toe is, dus als de hond er last van heeft (hubertusklauwen die telkens tegen elkaar aan zwabberen b.v.). Maar bij een pup kan je dat toch helemaal nog niet vaststellen.

bij de witte herder worden ze ook verwijderd :wink: direkt na de geboorte
Fenneke en Baloe
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

het mag nog wel, maar wel binnen 2 tot 3 dagen na de geboorte

er zijn rassen die ze juist moeten hebben , beauceron bv ( en meerdere franse herdershonden)
het komt zo nu en dan bij elk ras wel eens voor, en is niet gewenst, daarbij kan het ook een kwetsbaar plekje zijn voor sommige honden ( hond die erg actief door struiken rennen, in holen duiken enz) die er dan achter blijven hangen, met alle gevolgen van dien.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

yamie schreef:het mag nog wel, maar wel binnen 2 tot 3 dagen na de geboorte

er zijn rassen die ze juist moeten hebben , beauceron bv ( en meerdere franse herdershonden)
het komt zo nu en dan bij elk ras wel eens voor, en is niet gewenst, daarbij kan het ook een kwetsbaar plekje zijn voor sommige honden ( hond die erg actief door struiken rennen, in holen duiken enz) die er dan achter blijven hangen, met alle gevolgen van dien.
De bracco heeft ze ook; staat ook in de rasstandaard. Weghalen wordt als reden voor diskwalificatie gezien (bij shows). Alleen als de hond ze aangeboren niet heeft wordt het toegestaan.

Toen Dante pup was wilde de da. ze weghalen (toen hij toch narcose moest voor iets anders). Ik wilde dat toen na enige aarzeling niet (het hoorde tenslotte bij hem). Heb het nog bij de vereniging na gevraagd; bij hen was geen hond bekend die een gescheurd klauwtje had opgelopen. Terwijl er veel met bracco's gejaagd en veldwerk gedaan wordt. Ik laat de klauwtjes dus lekker zitten; het hoort bij hem (en ik vind het wel grappig staan :wink:). Het zou overigens een heel kleine ingreep zijn; het is echt een los velletje met wat bot er in en een nagel eraan (bot staat dus niet in verbinding met de poot).
Gr. Marijke
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Een vriendin van me die Pyreneeërs fokt (die dus een dubbele wolfsklauw moeten hebben) vertelde me laatst dat veel keurmeesters controleren of het wel een "echt" klauwtje is met een verbinding naar de poot dus. Een "loos" klauwtje wordt niet gewaardeerd door veel km's.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Moon schreef:
yamie schreef:het mag nog wel, maar wel binnen 2 tot 3 dagen na de geboorte

De bracco heeft ze ook; staat ook in de rasstandaard. Weghalen wordt als reden voor diskwalificatie gezien (bij shows). Alleen als de hond ze aangeboren niet heeft wordt het toegestaan.

Toen Dante pup was wilde de da. ze weghalen (toen hij toch narcose moest voor iets anders). Ik wilde dat toen na enige aarzeling niet (het hoorde tenslotte bij hem). Heb het nog bij de vereniging na gevraagd; bij hen was geen hond bekend die een gescheurd klauwtje had opgelopen. Terwijl er veel met bracco's gejaagd en veldwerk gedaan wordt. Ik laat de klauwtjes dus lekker zitten; het hoort bij hem (en ik vind het wel grappig staan :wink:). Het zou overigens een heel kleine ingreep zijn; het is echt een los velletje met wat bot er in en een nagel eraan (bot staat dus niet in verbinding met de poot).
Het ontbreken van de hubertusklauw is niet fout.

dat staat in de rasstandaard van de bracco italiano.
(en weg laten halen is vaak niet te onderscheiden van er gewoon niet hebben gezeten)

en ik zeg ook niet dat elke hond er last van krijgt of heeft, maar het is wel een risico, en functioneel zijn ze niet, dus zodra het niet hoeft, mogen ze van mij eraf :wink:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Een vriendin van me die Pyreneeërs fokt (die dus een dubbele wolfsklauw moeten hebben) vertelde me laatst dat veel keurmeesters controleren of het wel een "echt" klauwtje is met een verbinding naar de poot dus. Een "loos" klauwtje wordt niet gewaardeerd door veel km's.
en bij rassen die ze horen te hebben, zijn ze dat ook vaak ( echte klauwtjes dus) en daardoor ook steviger en minder kwetsbaar, die loshangende klauwtjes, scheuren veel makkelijker af of in
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”