Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castreren

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Annelies schreef:
Scooby schreef:
Annelies schreef:Kijk, Noa mankeert op zich nu feitelijk niets, maar de kans dat dat wel gaat gebeuren is volgens 'de cijfers' gewoon erg groot.
Dan is er toch sprake van een medische noodzaak?
Wat mij betreft wel, ja...
Ik had er ook al over gepost, maar dat heb je misschien niet gezien.
pepim schreef: Dan kun je ook niet veel anders denk ik zo, er zijn grenzen. Ik heb het hoe het over het tot nu toe met Mizou loopt. Nog maar één keer loops geweest, pas geleden en ze is nu 16 maanden.

Soms ontkomt je hond er niet aan, dat begrijp ik ook wel en dat vind ik heel wat anders dan bijvoorbaat al.

Sylvia weet je al wat je gaat doen?
Laatst gewijzigd door pepim op 12 aug 2006 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Silvia »

niets voorlopig
Groetjes Silvia en Diesel
pepim
Zeer actief

twinmamasilvia schreef:niets voorlopig
O dat is mooi! :ok:
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Marion. schreef:
MoniqueDM schreef:Volgens mij is jong sterilliseren of castreren gewoon een hype. Er wordt gesmeten met verhoogde kansen op kanker en al dat soort enge ziektes. Maar moet je dan alles bij een hond gaan verwijderen waar ze iets aan kunnen krijgen?
Gelukkig wàs het een hype, die al een paar jaar op zijn retour is. Alleen dierenartsen en eigenaren die niet meer helemaal bij de tijd zijn, doen of denk hier nog standaard aan :wink:
Ik was 1 van de twijfelaars of ik wel of niet mijn reu zou laten castreren. Na hier op t forum er veel over gelezen te hebben heb ik met mijn da overlegd. De reden dat ik Ollie wou laten castreren was omdat iedere reu bovenop hem klapte en hem pakte, terwijl Ollie heel niet wil vechten. Mijn da heeft het afgeraden, gelukkig voor Ollie. Hij is nu 17 maanden en groot en sterk en nu laten de reuen hem met rust. Ollie is nog steeds super sociaal naar alle honden en gelukkig luistert hij heel erg goed, ook als er een loopse teef loopt.
Ollie heeft geluk gehad dat ik een goede da heb, anders was hij ook gecastreerd. Ik heb altijd teven gehad en ben heel lang anti-reu geweest, maar Ollie laat mij zien dat juist een reu veel eerlijker is als een teef. Hij wordt dus echt niet gecastreerd en ik hoop dat t medisch nooit nodig is voor hem.
Afbeelding
pepim
Zeer actief

nance schreef:Ik heb altijd teven gehad en ben heel lang anti-reu geweest, maar Ollie laat mij zien dat juist een reu veel eerlijker is als een teef.
Wat bedoel je hiermee? :19:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

En hier dus nog een da die het onzin vind om te castreren zonder medische redenen!

Zelf loop ik ook vaak te dubben, te denken over sterillisatie bij een teef. Daisy is geholpen. Ze was héél erg loops en gewoon giga van slag. Dus ja.
Maar toch zou ik het niet meer zo snel doen als toen. Is ook alweer 6-7 jaar geleden.

Ik had het afgelopen week met een collega erover. Zij heeft een boxer pup, een teefje. En het schijnt dat er 90% kans is dat ze baarmoederkanker gaat krijgen. Of dat waar is? Of dat alleen bij dat ras is?

Ik weet het niet. Zij loopt nu ook na te denken over hoe of wat.

Aan de ene kant ben ik absoluut niet voor om voor m'n gemak te laten helpen. Maar als de kans toch zó groot is dát het fout gaat....
Moeilijk vind ik dat. Is het dan voor het gemak? Denk het niet. Uit voorzorg dan.

Het gevolg bij Daisy is dat ze behoorlijk incontinent geworden is. Daar heeft ze dan wel weer medicatie voor, wat wel grotendeels helpt. Maar prettig is het niet, en dan bedoel ik echt voor haar zelf.
Want of ik nu bloeddruppels dwijl of plas..... voor mij om het even. Ik bedoel dat het werk me niet boeit. Maar wat de teef het beste is.

Voortijdig ingrijpen? Wachten tot het misschien mis gaat met alle gevolgen van dien?
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Marion. schreef:Vind trouwens de topic-titel bloedirritant. CastEreren....
Sjonge, ik ook :roll: :wink:
Afbeelding
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

pepim schreef:
nance schreef:Ik heb altijd teven gehad en ben heel lang anti-reu geweest, maar Ollie laat mij zien dat juist een reu veel eerlijker is als een teef.
Als Ollie wat wil gaat hij er recht op af, niks sneaky, zoals de meiden hier nog weleens willen doen. Hij is daardoor ook voorspelbaar maar ook een heerlijke hond. Bij de meiden moet je altijd opletten bv int bos met paarden stront vreten, je roept nee, Ollie loopt door en de meiden gaan lopen snuffelen, o zo interessant is dat stukkie dan. Dus stuur je ze vooruit en als je dan ff niet oplet zijn ze via de bossies toch weer terug bij die stronthoop en dan gauw een hap nemen. Ollie is dan allang doorgelopen, maar misschien is hij niet zo slim dat kan ook natuurlijk :mrgreen:
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

nance schreef:
pepim schreef:
Als Ollie wat wil gaat hij er recht op af, niks sneaky, zoals de meiden hier nog weleens willen doen. Hij is daardoor ook voorspelbaar maar ook een heerlijke hond.
Je eerste uitspraak is nogal generaliserend. Ik denk dat dit gewoon per hond verschillend is en dat het niets te maken heeft met of een hond een reu of een teef is.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

MoniqueDM schreef:
nance schreef:
pepim schreef:
Als Ollie wat wil gaat hij er recht op af, niks sneaky, zoals de meiden hier nog weleens willen doen. Hij is daardoor ook voorspelbaar maar ook een heerlijke hond.
Je eerste uitspraak is nogal generaliserend. Ik denk dat dit gewoon per hond verschillend is en dat het niets te maken heeft met of een hond een reu of een teef is.
Daar ben ik het helemaal mee eens! :ok:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

pepim schreef:
Branka schreef:
Feit is wel dat er helaas genoet onverantwoordelijke teveneigenaren zijn die niet nadenken bij wat ze doen. Er zijn er ook zat die wel weten wat ze doen, maar helaas kan je als reueneigenaar dus wel eens last hebben van de eerste groep.
Moet alleen zeggen dat het mij zelden is overkomen dat ik iemand met een loopse teef tegen kwam. Mijn vader geloof ik maar 1x en die ergerde zich m.n. over het feit dat hij doordat de eigenaresse van die teef niet tijdig waarschuwde hij de honden niet op tijd had kunnen aanlijnen. Hij had n.l. graag de overlast voorkomen :wink:
En ik ervaar dat hier precies andersom. Veel onverantwoordelijke reuen-eigenaren. :19:
Ik probeer je te begrijpen, maar helaas vind ik het persoonlijk een stukje onverantwoordelijkheid als je met een teef in een losloopgebied gaat lopen en haar daar dus ook los gooit. Dan denk ik dat je een reueneigenaar heel weinig kwalijk kan nemen.

Het topic verder lezende zie ik dus dat jij het hebt over situaties waarbij een aanlijngebod geldt. Tja, dan ben ik het met je eens: dan is de eigenaar van de reu verantwoordelijk.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Martijn schreef:
Branka schreef:
pepim schreef:
Branka schreef:
Feit is wel dat er helaas genoet onverantwoordelijke teveneigenaren zijn die niet nadenken bij wat ze doen. Er zijn er ook zat die wel weten wat ze doen, maar helaas kan je als reueneigenaar dus wel eens last hebben van de eerste groep.
Moet alleen zeggen dat het mij zelden is overkomen dat ik iemand met een loopse teef tegen kwam. Mijn vader geloof ik maar 1x en die ergerde zich m.n. over het feit dat hij doordat de eigenaresse van die teef niet tijdig waarschuwde hij de honden niet op tijd had kunnen aanlijnen. Hij had n.l. graag de overlast voorkomen :wink:
En ik ervaar dat hier precies andersom. Veel onverantwoordelijke reuen-eigenaren. :19:
Ik probeer je te begrijpen, maar helaas vind ik het persoonlijk een stukje onverantwoordelijkheid als je met een teef in een losloopgebied gaat lopen en haar daar dus ook los gooit. Dan denk ik dat je een reueneigenaar heel weinig kwalijk kan nemen.

Het topic verder lezende zie ik dus dat jij het hebt over situaties waarbij een aanlijngebod geldt. Tja, dan ben ik het met je eens: dan is de eigenaar van de reu verantwoordelijk.

Wat is dit nou weer? Twee honden die paren en dan is er één van de bazen verantwoordelijk?
Zullen we gewoon allemaal verantwoordelijkheid voor onze eigen hond nemen? Lijkt me wel zo logisch.
Ik bedoel verantwoordelijk voor de overlast die je bij een ander veroorzaakt.
In mijn eerdere reactie gaf ik n.l. al aan dat mijn vader in die situatie waarbij hij met de jongens een loopse teef tegen kwam in het losloopgebied het helemaal niet fijn vond dat ie overlast had veroorzaakt bij die dame met haar loopse teef. Normaal is er geen probleem als ze in het losloopgebied een andere hond tegenkwamen en al helemaal niet als het een teef betrof. Maar je wilt inderdaad niet bijdragen aan ongewenste nestjes en als hij had geweten dat de teef loops was had ie direct voorkomen dat ze naar haar toe gingen.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ff snel een reactie (nog niet alles gelezen, maar tot pag 5) maar was Diesel niet t pupje wat met de hand opgevoed was waarvan we al wat gedragsproblemen verwachten......???
nou lijkt dit me niet echt een gedragsprobleem, maar eerder een niet zo consequente baas die voor haar gemak haar reutje vroeg zn karakter en ontwikkeling wil ontnemen en liever een volgzaam beestje heeft....

geloof me, voor de omgang met teven hoef je niet in je reu te laten snijden, heb hier een reu die meerdere malen gedekt heeft en heb ook meerdere teven,
oke, thuis zitten ze apart (eigen kennels) maar met uitlaten gewoon samen zonder problemen, ZELFS tijdens de loopsheid, alleen op de dekrijpe dagen even niet, maar dat zijn er maar een paar........

t kan dus prima.......kost wel wat tijd en moeite om ze gewoon op tevoeden dat ze niet op teven mogen rijden als dat niet gewenst is (en dus wel als je wilt dekken, maar ook dat was geen probleem :wink:)
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:ff snel een reactie (nog niet alles gelezen, maar tot pag 5) maar was Diesel niet t pupje wat met de hand opgevoed was waarvan we al wat gedragsproblemen verwachten......???
Jij bedoelt dat pupje die moest opgroeien zonder moederhond?
Nee, dat was iemand anders............ grrrr, ben de naam kwijt.
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Schiet me net nog effe te binnen: toen wij Donna kochten als pup was één van de vragen van de fokster of wij haar zonder medische noodzaak zouden laten castreren.
Ik antwoordde van niet. Toen zei ze: "dat is maar goed ook, want anders had je bij mij geen pup mogen kopen".
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik heb met een loopse Daisy gelopen en nu met een intakte reu.
Vind het toch echt van allebei m'n eigen verantwoording dat er niets gebeurt.

Daisy mocht wel los in gebieden waar ik bijna niets tegenkwam en dan nog had ik ogen op m'n rug zitten.
Ik zou er zelf niet voor kiezen om in drukke hondengebieden te gaan lopen met een loopse teef, is veel te veel opletten geblazen.

(moet je natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om rustige plekken op te zoeken, hebben we hier nog wel)
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

crutz schreef:ff snel een reactie (nog niet alles gelezen, maar tot pag 5) maar was Diesel niet t pupje wat met de hand opgevoed was waarvan we al wat gedragsproblemen verwachten......???
nou lijkt dit me niet echt een gedragsprobleem, maar eerder een niet zo consequente baas die voor haar gemak haar reutje vroeg zn karakter en ontwikkeling wil ontnemen en liever een volgzaam beestje heeft....

geloof me, voor de omgang met teven hoef je niet in je reu te laten snijden, heb hier een reu die meerdere malen gedekt heeft en heb ook meerdere teven,
oke, thuis zitten ze apart (eigen kennels) maar met uitlaten gewoon samen zonder problemen, ZELFS tijdens de loopsheid, alleen op de dekrijpe dagen even niet, maar dat zijn er maar een paar........

t kan dus prima.......kost wel wat tijd en moeite om ze gewoon op tevoeden dat ze niet op teven mogen rijden als dat niet gewenst is (en dus wel als je wilt dekken, maar ook dat was geen probleem :wink:)
nee dat was danger (van snakelady33) :wink:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Branka schreef:
Martijn schreef:Zullen we gewoon allemaal verantwoordelijkheid voor onze eigen hond nemen? Lijkt me wel zo logisch.
Overlast???

Als je het niet erg vind hou ik mijn loopse teef bij jouw hond weg, maar niet omdat jij anders "overlast ondervind" hoor. Maar wel omdat ik geen puppies wil met mijn teef.
Ik begrijp dat hele geklaag van die reuen-eigenaren niet. Ik geloof echt niet dat er zoveel teven-eigenaren zijn die hun loopse dame ongestoord laten spelen met een intacte reu. Ik in elk geval niet. En ik heb meerdere malen bovenop loopse honden moeten springen om een loslopende reu ervan af te houden. En gelukkig heb ik 2 riemen bij me, zodat ik de reu aangelijnd terug naar zijn baas kan brengen.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Marion. schreef: Ik begrijp dat hele geklaag van die reuen-eigenaren niet. Ik geloof echt niet dat er zoveel teven-eigenaren zijn die hun loopse dame ongestoord laten spelen met een intacte reu. Ik in elk geval niet. En ik heb meerdere malen bovenop loopse honden moeten springen om een loslopende reu ervan af te houden. En gelukkig heb ik 2 riemen bij me, zodat ik de reu aangelijnd terug naar zijn baas kan brengen.
Het gaat niet om het laten spelen, het gaat om het vaak niet nadenken over de gevolgen door teven-eigenaren. Wanneer je met je loopse teef door een losloopbos gaat fietsen, denk je bijvoorbeeld niet echt na over de eventuele gevolgen die dat voor reuen met zich mee kan brengen, vind ik.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Branka schreef:
Martijn schreef:Zullen we gewoon allemaal verantwoordelijkheid voor onze eigen hond nemen? Lijkt me wel zo logisch.
Overlast???

Als je het niet erg vind hou ik mijn loopse teef bij jouw hond weg, maar niet omdat jij anders "overlast ondervind" hoor. Maar wel omdat ik geen puppies wil met mijn teef.
Ik begrijp dat hele geklaag van die reuen-eigenaren niet. Ik geloof echt niet dat er zoveel teven-eigenaren zijn die hun loopse dame ongestoord laten spelen met een intacte reu. Ik in elk geval niet. En ik heb meerdere malen bovenop loopse honden moeten springen om een loslopende reu ervan af te houden. En gelukkig heb ik 2 riemen bij me, zodat ik de reu aangelijnd terug naar zijn baas kan brengen.
als iemand met zijn loopse teef in een losloopgebeid loopt, bezorgt hij of zij mij overlast ja :19: ik kan dan nl een krijsende teven eigenaar aanhoren 'HIJ SPRINGT EROP' OEHHHH FOEIIII' DOE WATTT'
en daarna dus mijn reu aanlijnen en maar beter naar huis gaan,want daarna weer los is meestal geen optie meer.

je moest eens weten hoeveel, egoistische, onwetende teven eigenaren er lopen, op het moment dat "mijn" reu al half op die teef hangt, pas zeggen, ojaaaaa ze is wel een beetje loops hoor * stomme domme glimlach erbij*

en ik vind dat ten eerste overlast omdat ik mijn plannen dan kan wijzigen en omdat ik er zoooo vresellijk van zou balen als mijn hond een ongewenst nestje maakt.

en ik heb het hier dus over officieel LOSLOOPGEBIED HE :wink:
als je daar al loopt met je loopse teef, hou je je teef direct bij je wanneer je honden aanziet komen, dan lijn ik ook aan en is er niks aan de hand, maar als iemand mij tegemoet komt, hondje los, huppelt vrolijk op mijn honden af, lijn ik meestal wel 1 of 2 honden aan, maar toevallig Bo niet, die is makkelijk en kan als buffer dienen, zodat die van mij aan de riem niet belaagd worden, en tja is dat een loopse hond? ben ik boos ja. want dan kan ik Bo vangen en omkeren.
Marion.

Karen, Noor,

Ik heb het niet over een losloopgebied. Daar loop ik niet met loopse teven :wink:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Marion. schreef:Karen, Noor,

Ik heb het niet over een losloopgebied. Daar loop ik niet met loopse teven :wink:
Jij niet, maar helaas dus heel veel teven-eigenaren wel... :roll:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

nee, maar daar had branka het wel over :wink:
Marion.

yamie schreef:

nee, maar daar had branka het wel over :wink:
Oké, dan heb ik niets gezegd :wink:
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Is niet de conclusie dat er zowel niet nadenkende of egoistische teveneigenaren als reueneigenaren zijn?
Ik denk niet dat er van het ene soort zoveel meer rondlopen dan van het andere.
Afbeelding
boemerang
Zeer actief

Ongelezen bericht door boemerang »

bij de golden retriever van ons zit alles er nog aan
het is een reu de spetters die ik tegen kom van hem poets ik wel weg
hoort er bij
maar van zijn nestgenoten heb ik gehoord van de eigenaren zelf
die een teef er van hebben die zijn bijna allemaal geholpen
omdat ze toch geen nestje er bij wilden hebben
en de meeste antwoorden waren niet omdat we er tegen op zien dat zij steeds loops is zet mij aan het denken maar goed ieder zijn beslissing
ik weet ook niet dat dan de levens verwachting hoger is omdat dat er ook
bij gezegd werd de kans op ontstekingen is dan minder?????
Afbeelding
onze kanjers Rex en Buddy in herrinnering
Marion.

boemerang schreef:bij de golden retriever van ons zit alles er nog aan
het is een reu de spetters die ik tegen kom van hem poets ik wel weg
hoort er bij
maar van zijn nestgenoten heb ik gehoord van de eigenaren zelf
die een teef er van hebben die zijn bijna allemaal geholpen
omdat ze toch geen nestje er bij wilden hebben
en de meeste antwoorden waren niet omdat we er tegen op zien dat zij steeds loops is zet mij aan het denken maar goed ieder zijn beslissing
ik weet ook niet dat dan de levens verwachting hoger is omdat dat er ook
bij gezegd werd de kans op ontstekingen is dan minder?????
Misschien moet je je gewoon zelf verdiepen, ipv afgaan op verhaaltjes die anderen horen???
Marion.

Natas. schreef:Is niet de conclusie dat er zowel niet nadenkende of egoistische teveneigenaren als reueneigenaren zijn?
En bij welk soort hoor ik dan? Ik heb 2 reuen gehad, en heb nu 2 teven. Of ben ik onzijdig misschien :roll:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Natas. schreef:Is niet de conclusie dat er zowel niet nadenkende of egoistische teveneigenaren als reueneigenaren zijn?
tuurlijk lopen er gewoon onnadenkende egoistische honden eigenaren rond. reu en teef eigenaar

maar in het geval van loopsheden en dan dus losloopgebied perikelen, zijn het toch de teven eigenaren die daar niks te zoeken hebben en dus egoistisch of onnadenkend zijn, en daar had ik het over :wink:
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

MoniqueDM schreef:Schiet me net nog effe te binnen: toen wij Donna kochten als pup was één van de vragen van de fokster of wij haar zonder medische noodzaak zouden laten castreren.
Ik antwoordde van niet. Toen zei ze: "dat is maar goed ook, want anders had je bij mij geen pup mogen kopen".
Tsja... :roll: Ik geloof dat ik als aankomende eigenaar dan ook al genoeg wist. Ik heb voor mezelf een weloverwogen beslissing genomen tot sterilisatie, misschien niet de beslissing van de fokker, misschien niet de beslissing van iemand anders, maar zeker niet ondoordacht. Mijn hond, mijn eigendom. Als iemand anders anders beslist over zijn/haar hond, so be it. Dat maakt mijn beslissing zeker niet beter of fouter. Hier had ik dus zeker geen hond willen hebben. Dan had ik wel heel andere eisen aan mijn toekomstige pupkopers gesteld..
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”