Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castreren

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Bobbie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bobbie »

Natuurlijk is een reactie altijd goed omdat het meningen zijn van allerlei mensen...en dat is goed, dat mag! Tuurlijk, als je geen mening van een ander wil kom je hier ook niet, toch :wink:

Maar de manier waarop kan toch ook soms een beetje anders.............??
Ieder zijn eigen mening en eigen beslissing. Maar met zijn allen er zo op springen lijkt me ook niet echt fijn...

Ik wil hier niet over in discussie gaan hoor :wink: maar misschien is iets meer respect soms fijner..........tenminste zou ik vinden.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Bobbie schreef:Natuurlijk is een reactie altijd goed omdat het meningen zijn van allerlei mensen...en dat is goed, dat mag! Tuurlijk, als je geen mening van een ander wil kom je hier ook niet, toch :wink:

Maar de manier waarop kan toch ook soms een beetje anders.............??
Ieder zijn eigen mening en eigen beslissing. Maar met zijn allen er zo op springen lijkt me ook niet echt fijn...

Ik wil hier niet over in discussie gaan hoor :wink: maar misschien is iets meer respect soms fijner..........tenminste zou ik vinden.
ik snap je wel hoor, het is misschien ook een beetje "wie de vraag stelt" :wink: daar bedoel ik niks kwaads mee, maar dat men de gesprekken al wel een beetje kent, en zoals al door sommige gezegd, twinmamasilvia ws al haar keuze gemaakt heeft of iig haar ideeen ene richting opwijzen en het dus niet uitmaakt wat er gezegd word, want wat ze in haar kop heeft heeft ze niet in haar kont :wink:
Bobbie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bobbie »

Ja oke, en ik zeg ook niet voor niks "ik kom hier niet zo vaak en ken niemand persoonlijk" :wink:

Maar als ik als hoe zal ik het zeggen "nieuwkomer" ofzo hier een vraag zou stellen en zo'n heftige reacties zou krijgen, zou dat mij wel afschrikken. :wink:

Maar goed, jullie kijken natuurlijk ook naar de vraagstelling en de manier waarop.....
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bobbie schreef: Maar goed, jullie kijken natuurlijk ook naar de vraagstelling en de manier waarop.....
:wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hier loopt ook een reu met alles erop en eraan.
En ik geloof niet dat hij enig benul heeft van loopse teven. :mrgreen:
Op het strand een tijd geleden kwamen we er één tegen. Hij was snuffelen, ik riep (schrok) en hij liep gezellig met mij mee. :ok:

En in de buurt móét er toch ook wel eens wat loops zijn. Maar hij piept dan echt niet, en eten doet hij áltijd. :wink:

Dus het hoeft geen probleem te zijn hoor. En al zou het dat wel zijn dat blijft nog alles gezellig hangen bij hem! :mrgreen:

En dat meetrekken.... zal toch wel meevallen met die paar kilo :mrgreen:
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Bobbie schreef:Maar met zijn allen er zo op springen lijkt me ook niet echt fijn...
Allelomimetrisch gedrag noemen ze dat, oftewel...'ganging-up'...
Komt voor bij groepen honden en ook bij ware hondenliefhebbers... :mrgreen:
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Annelies schreef:
Bobbie schreef:Maar met zijn allen er zo op springen lijkt me ook niet echt fijn...
Allelomimetrisch gedrag noemen ze dat, oftewel...'ganging-up'...
Komt voor bij groepen honden en ook bij ware hondenliefhebbers... :mrgreen:
ja het zit erin, kunt er niks aan doen, alleen maar creatief mee omgaan :mrgreen: :mrgreen:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

loving bulls schreef:Ja, dat gaat goed lukken, ff de aanvullende gegeven, ik zit persoonlijk met een schildklier die niet stabiel is en dat levert een hoop problemen op (al Jaren)en daar wordt je gek van een hond die zeker een week of 2 a 3 zit te piepen en weg kwijnen daar wordt je ook gek van en als hij dan weet te ontsnappen door het kattengat groter te maken wordt je niet blij van, als je weet dat er een door gaande weg op 50 meter van je huis ligt idem(en als je met een simpele Castratie, tevredener thuis is,en niet meer loopt te piepen,of op scherp staat als de bel gaat!!!)Nu ff de vraag WAAROM is (bijna)iedereen hier tegen castratie.
Kan je mij uitleggen wat die schildklier te maken heeft met het al dan niet castreren van een hond? Want geen van onze honden is/was gecastreerd en ons vorig jaar overleden hond had last van zijn schildklier. Maar dat was voor ons geen reden om hem te laten castreren.

Zoals ik al zei is de andere reu die we nog hebben ook niet gecastreed en inderdaad hadden de heren feilloos door wanneer er teefjes loops waren. Maar dat was voor ons dus geen reden om ze te laten castreren. En als ze de kolder in hun kop kregen en hun neus wilden volgen had je dus het risico dat je voortgesleept werd door dik 70 kg hond. Een flinke brul samen met een correctie werkte dan prima.

Waarom ik tegen castratie ben? Om diverse redenen. Omdat ik vind dat je niet zomaar in een gezonde hond laat snijden. Omdat een castratie ook neveneffecten heeft waar veek d.a.'s niets over melden. Omdat een narcose een risico heeft. Omdat een hond dus gewoon zichzelf mag zijn en je m.i. een gedragsprobleem (al dan niet ten gevolge van zijn hormonen) eerst middels opvoeden probeert op te lossen i.p.v. de gemakkelijke weg van snijden.
Maar dat betekent niet dat ik altijd tegen castratie ben. Als er een medische noodzaak is, dan ben ik er dus voor. Maar alleen dan.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Branka schreef:
loving bulls schreef:Ja, dat gaat goed lukken, ff de aanvullende gegeven, ik zit persoonlijk met een schildklier die niet stabiel is en dat levert een hoop problemen op (al Jaren)en daar wordt je gek van een hond die zeker een week of 2 a 3 zit te piepen en weg kwijnen daar wordt je ook gek van en als hij dan weet te ontsnappen door het kattengat groter te maken wordt je niet blij van, als je weet dat er een door gaande weg op 50 meter van je huis ligt idem(en als je met een simpele Castratie, tevredener thuis is,en niet meer loopt te piepen,of op scherp staat als de bel gaat!!!)Nu ff de vraag WAAROM is (bijna)iedereen hier tegen castratie.
Kan je mij uitleggen wat die schildklier te maken heeft met het al dan niet castreren van een hond? Want geen van onze honden is/was gecastreerd en ons vorig jaar overleden hond had last van zijn schildklier. Maar dat was voor ons geen reden om hem te laten castreren.
Ehhh Branka, ik denk dat loving-bulls zèlf met een schildklier zit die niet helemaal fijn werkt :wink:
Branka
moderator

Marion. schreef:
Branka schreef:
Ehhh Branka, ik denk dat loving-bulls zèlf met een schildklier zit die niet helemaal fijn werkt :wink:
Teruglezend denk ik dat je gelijk hebt. Maar ik moet zeggen dat nog steeds de combinatie mij ontgaat :19:
Afbeelding
Marion.

Branka schreef:Teruglezend denk ik dat je gelijk hebt. Maar ik moet zeggen dat nog steeds de combinatie mij ontgaat :19:
Ik denk dat als je zelf een slecht werkende schildklier hebt, dat je je niet lekker voelt. En dan kun je dus minder hebben van je omgeving. En dus ook van je honden.

Verder ben ik het nergens met de persoon eens hoor, maar juist dit stukje kon ik nog wel snappen :wink:
pepim
Zeer actief

Re: castereren

Ongelezen bericht door pepim »

twinmamasilvia schreef:ik zit eraan te denken om diesel te laten castereren.
ik belde de dieren arts voor info hoe dat gaat enzo en die verklaarde me bijna vor gek dat ik als reden gaf dat ik geen pups wilde wekken door een niet raszuivere shih tzu.
dat vonden hun niet echt een reden.
echte redenen volgens haar waren drukke honden, vlugt gedrag, dominantie of druipers (ze noemde het anders maar ben het ff kwijt)

ik loop vaak met diesel in losloop plaatsen en daar komen veel teven die niet geholpen zijn en diesel moet dan aan de lijn.

wat vinden jullie een reden voor casteratie?
en wat zijn de nadelen waar we tegen aan kunnen lopen ?
Kun je het nog niet even aankijken? Hij is nog zo jong! Toen Mizou pas geleden loops was vond ik dat ook een wat minder makkelijkere periode van uitlaten ... :roll:
Maar het gaat toch om wat voor je hondje (ja sorry, maar het is toch een kleintje?) het beste is, toch?
En qua meesleuren, ik weeg zelf 54 kilo, maar ik laat me echt niet meesleuren door haar.:mrgreen:

Verder, no offence, valt me op dat de meeste mensen voor castratie zijn. Dan heb ik het niet over dit forum, maar wat ik zelf zo in IRL tegen kom. Lekker makkelijk en geldt dat ook voor als het om jezelf gaat vraag ik me af? :roll:
Marion.

pepim schreef:Lekker makkelijk en geldt dat ook voor als het om jezelf gaat vraag ik me af? :roll:
Whaaaahhhhh :eek: :eek: :eek:
Ik mag toch hopen dat ze haar puber-twin niet gaat laten castreren als ze 12 zijn, en het mooi van vrouwelijk schoon in gaan zien?

Denk dat mama twin heel braaf (en zelfs trots) de "natte-dromen-dekbedden" gaat lopen wassen hoor. Mag ze voor Diesel ook best doen :pffff:
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Marion. schreef:
Denk dat mama twin heel braaf (en zelfs trots) de "natte-dromen-dekbedden" gaat lopen wassen hoor. Mag ze voor Diesel ook best doen :pffff:
O mijn god, Marion.... :smile: :smile: :smile:
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

loving bulls schreef:we doen allemaal dingen met onze honden voor ons gemak, slipketting halti,bench,uitlaatservice :denken: , noem maar op, geef mij eens een reden waarom ik een teef had moeten nemen????
Hoe bedoel je allemaal? Ik heb/gebruik geen van die dingen die je noemt, hoewel ik 2 probleemhonden heb en ben ook tegen castratie uit gemakzucht.
Afbeelding
Marion.

Annelies schreef:
Marion. schreef:
O mijn god, Marion.... :smile: :smile: :smile:
"t Is ter???? :mrgreen:
Marion.

Hutsje schreef:
loving bulls schreef:we doen allemaal dingen met onze honden voor ons gemak
Hoe bedoel je allemaal? Ik heb/gebruik geen van die dingen die je noemt, hoewel ik 2 probleemhonden heb en ben ook tegen castratie uit gemakzucht.
Oja, deze had ik vanmiddag ook gelezen.

Ik doe geen dingen met mijn honden voor mijn gemak. Mijn honden zijn, als je het goed beschouwd, een last. Ze moeten aandacht, beweging, verzorging, eten. Ze zijn loops of ze zijn hitsig. Het regent buiten en ze moeten uit.
Eigenlijk een last. Maar voor mij is het geen last. Voor mij is het een verrijking van het leven. En wat mij betreft mogen alleen dié mensen een hond nemen, waar het een verrijking voor is.

En alle andere mensen kunnen beter gewoon een hometrainer kopen, hoeven ze ook niet door de regen te fietsen. En hebben ze altijd hun favoriete radio- of tv-zender aan :19:
pepim
Zeer actief

Marion. schreef:
pepim schreef:Lekker makkelijk en geldt dat ook voor als het om jezelf gaat vraag ik me af? :roll:
Whaaaahhhhh :eek: :eek: :eek:
Ik mag toch hopen dat ze haar puber-twin niet gaat laten castreren als ze 12 zijn, en het mooi van vrouwelijk schoon in gaan zien?

Is er dan een verschil in van het-is-maar-een-hond of zo? Ik laat me vast niet "helpen" op die manier en waarom mijn hond dan wel? Ok als het moet, dan heb ik geen keuze en dan zal ik er ook vrede mee hebben ... eerder niet.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Ik laat niet graag snijden in een gezond dier en ik zou er goud voor over hebben als Fangio zijn ballen nog zou kunnen hebben, helaas moesten die van hem eruit op medische grond maar anders? nee nooit.....
Makkelijker hoeft het niet te worden, hij vindt loopse teven nog steeds mega intressant, heeft nog steeds verschuivende ballen :smile: zoals je dat zo mooi omschreef en zijn gedrag is niet makkelijker geworden naar andere honden toe, dus denk alsjeblieft niet te licht over castratie... en je hebt een hond met "vacht" die wordt er ook niet mooier op :19:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Marion.

pepim schreef:Is er dan een verschil in van het-is-maar-een-hond of zo?
Ja, dat denk ik wel :wink:
Is ook zo natuurlijk. Geen weldenkend mens laat zijn zoon van 12 "helpen".
Ik zou zelf best gecastreerd willen worden. Ik wil geen kinderen, en eigenlijk ook geen pil meer. Dus best lastig. Maar voordat ze zover gaan bij "jonge" vrouwen heb je tigduuzend intake-gesprekken met psychologen achter de rug.... Nou, dan regel ik het zelf wel :19:
Branka
moderator

cloris schreef:en je hebt een hond met "vacht" die wordt er ook niet mooier op :19:
Dat had ik nog niet eens genoemd :N: En dan heb ik vooral Goldens als voorbeeld, die kunnen al een dramatische vacht krijgen.
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Marion. schreef:
Ik zou zelf best gecastreerd willen worden. Ik wil geen kinderen, en eigenlijk ook geen pil meer. Dus best lastig. Maar voordat ze zover gaan bij "jonge" vrouwen heb je tigduuzend intake-gesprekken met psychologen achter de rug.... Nou, dan regel ik het zelf wel :19:
Dat begrijp ik wel, maar toch vind ik en ik weet, denk ik dat jij daar hetzelfde over denkt, héél goed moet nadenken of je je hond wel of niet laat castreren!

En qua over jezelf, jij maakt de keuze, die is dan eerlijk vind ik! Niet een ander die de dienst uitmaakt al weet ik niet, of ik dit nu misschien wat warrig uitleg.
Marion.

Branka schreef:
cloris schreef:en je hebt een hond met "vacht" die wordt er ook niet mooier op :19:
Dat had ik nog niet eens genoemd :N: En dan heb ik vooral Goldens als voorbeeld, die kunnen al een dramatische vacht krijgen.
Maar mama heeft een pedicure salon. Die heeft vast ook alle apparaten in huis om die vacht goed te houden/krijgen :19:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
ik denk in het geval van twinmamasilvia, juist niet 'het is maar een hond"
nee het is haar kind, haar poepiedoepie, maar wel graag een poepiedoepie die gewoon leuk meedraait met de orde van de dag, dus geen gedoe hoor, en vertaalt het dan ws naar"ja maar hij is zoooo zielig, zo onrustig en piepen enzzzooo" ik moet hem behoeden voor al die narigheid
Some-one
Actief

Ongelezen bericht door Some-one »

Is het vaak niet ook onwetentheid als mensen hun hond willen laten castreren? Toen wij voor het eerst met ons reutje bij de dierenarts kwamen voor zijn inentingen begon zij gelijk over castreren. Het was ons eerste hondje en wij waren op dat moment zo naief om te denken dat zij wel wist wat goed voor onze hond was. Na dat bezoekje ben ik me flink in gaan lezen over het castreren van reutjes (hoewel het op dat moment nog niet echt ter zake was omdat hij op dat moment nog veel te jong was) Na o.a. op dit forum flink veel topics over castreren gelezen te hebben over alle voor- en nadelen van castreren staat voor ons vast dat ons reutje (inmiddels 13 maanden oud) alleen gecastreerd gaat worden als het medisch noodzakelijk is.

Natuurlijk is het wel eens lastig als er in het losloopgebied waar wij vaak lopen, loopse teefjes zijn. Inmiddels zien wij het direct aan zijn gedrag als er een loops teefje loopt of geweest is. Op dat soort momenten gaan wij of ergens anders lopen....of nemen we een extra lekkere beloning mee waarmee we hem kunnen afleiden. Dat hij op die momenten niet los kan lopen nemen we maar voor lief! Het hoort er nu eenmaal bij!

Ik hoop dat Silvia nog eens goed nadenkt voor ze 'zomaar' in Diesel laat snijden......
Marion.

pepim schreef:En qua over jezelf, jij maakt de keuze, die is dan eerlijk vind ik! Niet een ander die de dienst uitmaakt al weet ik niet, of ik dit nu misschien wat warrig uitleg.
Nee, je legt het precies goed uit. Vandaar ook mijn voorbeeld dat twinmma er vast geen seconde over nadenkt om haar puberjongens te laten castreren. Die jongens hebben het daar de rest van hun leven maar mee te doen.
En bovendien lijkt Twinmama me iemand die haar jongens maar al te graag als macho groot ziet worden. Geen castratie dus.

Wij moeten keuzes maken voor onze honden. En operaties "uit voorzorg" heb ik al heel veel moeite mee. Laat staan operaties die het leven voor mij makkelijker maken, maar voor de hond ingewikkelder. Die keuzes mogen wij als mens niet maken. Vind ik :19:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Some-one schreef:Is het vaak niet ook onwetentheid als mensen hun hond willen laten castreren? Toen wij voor het eerst met ons reutje bij de dierenarts kwamen voor zijn inentingen begon zij gelijk over castreren. Het was ons eerste hondje en wij waren op dat moment zo naief om te denken dat zij wel wist wat goed voor onze hond was. Na dat bezoekje ben ik me flink in gaan lezen over het castreren van reutjes (hoewel het op dat moment nog niet echt ter zake was omdat hij op dat moment nog veel te jong was) Na o.a. op dit forum flink veel topics over castreren gelezen te hebben over alle voor- en nadelen van castreren staat voor ons vast dat ons reutje (inmiddels 13 maanden oud) alleen gecastreerd gaat worden als het medisch noodzakelijk is.

Natuurlijk is het wel eens lastig als er in het losloopgebied waar wij vaak lopen, loopse teefjes zijn. Inmiddels zien wij het direct aan zijn gedrag als er een loops teefje loopt of geweest is. Op dat soort momenten gaan wij of ergens anders lopen....of nemen we een extra lekkere beloning mee waarmee we hem kunnen afleiden. Dat hij op die momenten niet los kan lopen nemen we maar voor lief! Het hoort er nu eenmaal bij!

Ik hoop dat Silvia nog eens goed nadenkt voor ze 'zomaar' in Diesel laat snijden......
ja het is ook onwetend heid, en dat is niet zo erg,mits je dan maar zorgt dat je dingen weet voor je een besluit neemt, en TMS ( de ts dus) had dit iig al langgggg kunnen weten, die zit hier al ff.
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

loving bulls schreef:
bianca83 schreef:Zodat je dus geen last heb van een geile hond wat jij blijkbaar erg vervelend vind :19:
Mijn zus had een teef die de mannen opzocht en terug kwam met een buik vol met hondenpootjes, komt vaker voor hoor ook honden dames zijn soms geemancipeerd, teefjes hebben weer andere problemen, misschien maar geen hond meer nemen :denken:
Offff :idea:
een loopse teef aan de lijn houden? :19:
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Marion. schreef:
Wij moeten keuzes maken voor onze honden. En operaties "uit voorzorg" heb ik al heel veel moeite mee. Laat staan operaties die het leven voor mij makkelijker maken, maar voor de hond ingewikkelder. Die keuzes mogen wij als mens niet maken. Vind ik :19:
Mee eens!
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

loving bulls schreef:
yamie schreef:
loving bulls schreef:
bianca83 schreef:Zodat je dus geen last heb van een geile hond wat jij blijkbaar erg vervelend vind :19:
Mijn zus had een teef die de mannen opzocht en terug kwam met een buik vol met hondenpootjes, komt vaker voor hoor ook honden dames zijn soms geemancipeerd, teefjes hebben weer andere problemen, misschien maar geen hond meer nemen :denken:
:idea:

wel eens gehoord van opletten? dingen ondernemen met je hond? deuren? goed hekwerk?
Ja ik let vreselijk goed op mijn honden, en ze worden zeker smorgens minimaal 1 a 2 uur uitgelaten, en het hetkwerk is dik in orde, maar de dingen lopen door elkaar, De hond die ik nu heb is niet allen vanwege geil gedrag gecastreerd, ook vanwege dominant gedrag(het is een 1ste generatie oeb, dat wil zeggen een kruising, en zijn mama was een ambull)En wat ik nu ga zeggen vinden jullie waarschijnlijk nog erger, de pup die ik heb moet volgens de dierenarts ook, omdat zijn ene bal niet wil indalen(kan dus ellende opleveren, )En ja ik vind t ook niet leuk maar ik wil toch het beste voor mijn hond, ook al verschild mijn mening met die van de mensen hier blijkbaar, Ik doe mijn best hoor :roll:
Zucht..het gaat hier om de hond van je zus, die je als argument aanstelt dat een loopse teef is uitgebroken en met een buik vol hondenpootjes thuiskomt..daar is dus je eigen verantwoordelijkheid voor en dus niet simpelweg castreren..
Medische redenen zijn heel wat anders..
Je draait om je eigen antwoorden heen.
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”