Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Maag- en darmbrokken? - Update: uitslag

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Maag- en darmbrokken? - Update: uitslag

Ongelezen bericht door Natas. »

Arme Raisa heeft alweer diarree............ en niet zo'n beetje ook :O:
Dus vanmiddag heb ik alvast een voorproefje mogen nemen op een bezoek DA, afspraak voor woensdag voor de schildklier/poot/Selgian etc. blijft gewoon staan.

Het is zaterdagnacht weer begonnen, ze heeft 1x overgegeven en de hele woonkamer ondergesch*ten.
Gisteren is dat zo doorgegaan, het ene moment laat je d'r uit en hoeft ze niets te doen, een half uurtje later staat ze te springen met achterpootjes klem voor de voordeur.
Vannacht was het feest, liep om 04.30 nog met haar buiten, Chris nam de ochtenddienst van me over maar het blijft maar doorgaan.

Dus dan vandaag ook maar naar de DA : een prik erin om haar dikke darm rustiger te krijgen (geen idee meer hoe het heet) en een batterij pillen mee naar huis (Finidiar-forte en Salazosulfapyridine).
Plus ik had vanmorgen wat prut van het gras af geschraapt, gaan ze nu testen op van alles wat maar kan. Dat wordt dan € 116,-- mevrouw, hmmprrffff.

Wederom kwam mijn DA met de oplossing om haar dieetbrokken te geven voor gevoelige maag en darmen. Hier zou ik stevig van balen, ik zou kvv willen blijven geven en verder willen gaan met het barfen.
Aangezien ik nog even in total denial ben over die dieetbrokken heb ik niet naar het merk gevraagd :wink:

Maar nu probeer ik terug te denken, had ze toen ze op FarmFood stond ook zo vaak en heftig diarree??........... dat denk ik niet, was wel een paar keer maar volgens mij minder.
Het zou goed kunnen dat sinds ik haar kvv (Carnibest en Duck) geef Raisa meer diarree heeft. Ik zie nog geen toename met de barfspullen maar dat geef ik haar ook nog maar kort + gedoseerd. Wel had ze zaterdagavond ribben gehad, maar alle vorige keren was dat goed gegaan.

Wat kan ik aan kvv en barf het beste geven aan een hond met een gevoelige dikke darm? Welke botten wel of niet, welke diersoort, orgaan of spier, pens, etc.?
Nu heb ik aan barf nog alleen kippennekken gegeven, lams- en geitenribben, 1 kalfsstaartje, bevleesde runderbotten, orgaan en hart. Verder dus kvv, en ze krijgt regelmatig yoghurt, 1x per week een rauw ei en soms de Kruidenmix van Carnibest.
Laatst gewijzigd door Natas. op 11 aug 2006 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Dat is knap balen en ik kan me voorstellen hoe ontmoedigt je hierdoor raakt. Ik heb ook zo'n periode gekend tijdens het barfen en op een moment dat ik juist dacht dat het heel erg goed ging. Ben toen een tijdje met 1 hond terug op CB gegaan en af en toe wat barf. Toen ben ik me gaan verdiepen in de theorie van Lonsdale en dat bevalt voor mijn honden echt stukken beter. Wat ik duidelijk merkte, is dat het op de zelf samenstel dagen stukken en stukken beter ging met ontlasten.
Dat ging makkelijk, zonder constipatie of juist door de constipatie spuitpoep.
Terug op dieetbrok zou ik nooit doen, bij zelf samenstellen weet je wat je voert en zie je ook sneller waar de honden wel of niet tegen kunnen.
Ik zou voeren wat niet in de CB zit en de Duck eruit laten. Misschien is dat teveel ontsloten graan, dat vind ik iig wel.
En misschien kan je hond niet tegen wat er in beide KVV's zit, je hoort het vaker. Wat mijn hond heel goed kan hebben is kip, kwartel, parelhoen, eend, konijn en vis. De lams- en geitenribben moeten van superjong lam zijn en erg dik bevleesd, anders gaat het geheid mis.
Met alle soorten spiervlees heeft hij geen problemen. Vermijd zoveel mogelijk vet. Vet is goed, maar teveel vet is overdone bij een gezonde hond. Opbouwen met vuile lamspens, iedere dag een kleine reep bij de maaltijd. Voorzichtig met lever en wat je in de groentemix stopt, mocht je dat willen geven. En probiotica geven, kefir is het beste maar ik gebruikte PB van Solgar dat helpt ook erg goed. Paar x per week kruiden als brandnetel en/of zeewier en visolie van een goeie kwaliteit.
Dit heeft mijn hond weer op de rit gezet.
Whooper heeft nergens problemen mee en kan ook veel meer bot verdragen dan Stanley.
Zelf samenstellen was voor Stanley de beste optie, alleen de percentages heb ik drastisch moeten wijzigen.
Misschien dat je wat aan deze info hebt. Veel sterkte.
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Thnx!

Het vet snij ik idd al van het vlees/botten af, leek me een beetje te veel van het goede.
Duck heeft ze nu een paar weken niet gehad dus lijkt me stug dat het deze keer daaraan ligt, maar de vorige keren kreeg ze dat nog wel regelmatiger.
Mevrouw blieft geen gevogelte zoals eend of kalkoen, dus wat dat betreft is 't jammer.
De lams- en geitenribben zijn heel goed bevleesd, maar of ze superjong zijn dat weet ik niet.

Is yoghurt en de Kruidenmix van Carnibest niet 'genoeg' aan probiotica?
Capsules visolie geef ik ook al, maar welk merk vindt jij dan een goede kwaliteit?
Afbeelding
Golden Stanley

Natas. schreef:Thnx!

Het vet snij ik idd al van het vlees/botten af, leek me een beetje te veel van het goede.
Duck heeft ze nu een paar weken niet gehad dus lijkt me stug dat het deze keer daaraan ligt, maar de vorige keren kreeg ze dat nog wel regelmatiger.
Mevrouw blieft geen gevogelte zoals eend of kalkoen, dus wat dat betreft is 't jammer.
De lams- en geitenribben zijn heel goed bevleesd, maar of ze superjong zijn dat weet ik niet.

Capsules visolie geef ik ook al, maar welk merk vindt jij dan een goede kwaliteit?
Je moet echt even uitvogelen wat bij je hond het beste werkt. Ik zou als laatste met de lams- en geitenribben beginnen en voorlopig alleen kippenbot geven. Maar jij kent je hond het beste, he. Ik ga uit van mijn eigen hond. De Kruidenmix van Carnibest kun je makkelijk zelf samenstellen uit kefir en gefermenteerde groentes. Mogelijkheden zat om je eigen darmflora samen te stellen. Maar als je je daar vertrouwt mee voelt, moet je dat vooral blijven doen. Mijn hond had niet genoeg aan yoghurt alleen. Nu krijgt hij al een tijd geen PB-capsules meer en onderhoud ik met cottage cheese/yoghurt en gefermenteerde groentes. En sinds kort met zelf groentespruiten kiemen, geweldige jonge groentescheuten boordenvol vit./min. en prima fiber. :mrgreen:

De visolie, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik heb een tijd lang de visolie van Dierendrogist gebruikt. Daarna dit merk:
http://www.visolie-online.nl/index.php? ... ucts_id=11

Geen idee of het laatste een betere inwerking zou hebben dan de ander, maar ik zag toch duidelijk dat hij het lekker deed op toevoeging van visolie. Verse vis is natuurlijk altijd beter, he. Nu geen visolie meer, maar 1x per week wat vette vis.
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

Een van mijn honden kon niet goed tegen barf.Ik denk dat hij de wisselende menu's niet kon verdragen.Want bij barf voerde ik de ene dag pens en dan weer een visdag enz.En dat kon hij niet verdragen.Enorme darmontstekingen waren het gevolg.Toen op duck lam en rijst een poosje gehad en daar kwamen de darmen enorm van tot rust.Maar toen ik daarna weer ging wisselen met menu's kreeg hij keer op keer darmontsteking met vreselijke bloederige diarree.Uiteindelijk zijn we toen maar terug gegaan naar brokken want daar had hij nooit problemen mee.Hij eet nu nog brokken en de andere honden eten kvv.Sommige honden kunnen maar moeilijk tegen vers is mijn ervaring.
jill
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door jill »

Hoi,

Ik heb een hond die niet goed tegen rauw kan.
In het begin ook begonnen vanwege problemen met bibi, rodi enz enz.
Mijn vraag is: heb je al eens een ander merk kvv geprobeert?
De kvv waar mijn hond het slechtste tegen kon was van Carnibest.
Na enig navraag bleek dat er meerdere honden waren die daar last van hadden.
Misschien eens Rodi proberen?
Van alle merken kvv ging dat het beste..
Jill
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Golden Stanley schreef:
Natas. schreef:Thnx!

Je moet echt even uitvogelen wat bij je hond het beste werkt. Ik zou als laatste met de lams- en geitenribben beginnen en voorlopig alleen kippenbot geven. Maar jij kent je hond het beste, he. Ik ga uit van mijn eigen hond. De Kruidenmix van Carnibest kun je makkelijk zelf samenstellen uit kefir en gefermenteerde groentes. Mogelijkheden zat om je eigen darmflora samen te stellen. Maar als je je daar vertrouwt mee voelt, moet je dat vooral blijven doen. Mijn hond had niet genoeg aan yoghurt alleen. Nu krijgt hij al een tijd geen PB-capsules meer en onderhoud ik met cottage cheese/yoghurt en gefermenteerde groentes. En sinds kort met zelf groentespruiten kiemen, geweldige jonge groentescheuten boordenvol vit./min. en prima fiber. :mrgreen:

De visolie, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik heb een tijd lang de visolie van Dierendrogist gebruikt. Daarna dit merk:
http://www.visolie-online.nl/index.php? ... ucts_id=11

Geen idee of het laatste een betere inwerking zou hebben dan de ander, maar ik zag toch duidelijk dat hij het lekker deed op toevoeging van visolie. Verse vis is natuurlijk altijd beter, he. Nu geen visolie meer, maar 1x per week wat vette vis.
Ik ga me in 1ste instantie es even verder verdiepen ik PB en de link v.d. visolie. Vis geven heb ik tot dusver nog niet gedaan en ben nu maar even voorzichtig met nieuwe dingen introduceren. Ook de botten weer kalmpjes aan, heb nog aardig wat kippennekken liggen dus die eerst weer proberen.
Afbeelding
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Mauyak schreef:Een van mijn honden kon niet goed tegen barf.Ik denk dat hij de wisselende menu's niet kon verdragen.Want bij barf voerde ik de ene dag pens en dan weer een visdag enz.En dat kon hij niet verdragen.Enorme darmontstekingen waren het gevolg.Toen op duck lam en rijst een poosje gehad en daar kwamen de darmen enorm van tot rust.Maar toen ik daarna weer ging wisselen met menu's kreeg hij keer op keer darmontsteking met vreselijke bloederige diarree.Uiteindelijk zijn we toen maar terug gegaan naar brokken want daar had hij nooit problemen mee.Hij eet nu nog brokken en de andere honden eten kvv.Sommige honden kunnen maar moeilijk tegen vers is mijn ervaring.
Ja, ik heb hier ook vaker van gehoord.
Raisa heeft voordat ze kvv kreeg ook vaker diarree gehad, maar het is ontzettend moeilijk om achteraf terug te halen of het nu veel meer/heftiger is. Ik denk het wel, maar mss ging ik er vroeger ook anders mee om dan nu het zo vaak is gebeurd (ben meer van het type 'daggie niet eten en dan komt het wel weer').

Maar als het zo is dat Rais niet goed functioneert op vers zou ik dat vreselijk jammer vinden. Ik blijf dus nog even proberen en testen.
Afbeelding
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

jill schreef:Hoi,

Ik heb een hond die niet goed tegen rauw kan.
In het begin ook begonnen vanwege problemen met bibi, rodi enz enz.
Mijn vraag is: heb je al eens een ander merk kvv geprobeert?
De kvv waar mijn hond het slechtste tegen kon was van Carnibest.
Na enig navraag bleek dat er meerdere honden waren die daar last van hadden.
Misschien eens Rodi proberen?
Van alle merken kvv ging dat het beste..
Jill
Ik sta het meest achter de samenstelling van Carnibest, vandaar dat Rais dat veel krijgt. En ook Duck krijgt ze dus soms.
Rodi niet veel, af en toe es als ik niet op tijd iets anders in huis heb gehaald en dat even meeneem van de supermarkt.
Afbeelding
Mauyak

Natas. schreef:
Mauyak schreef:Een van mijn honden kon niet goed tegen barf.Ik denk dat hij de wisselende menu's niet kon verdragen.Want bij barf voerde ik de ene dag pens en dan weer een visdag enz.En dat kon hij niet verdragen.Enorme darmontstekingen waren het gevolg.Toen op duck lam en rijst een poosje gehad en daar kwamen de darmen enorm van tot rust.Maar toen ik daarna weer ging wisselen met menu's kreeg hij keer op keer darmontsteking met vreselijke bloederige diarree.Uiteindelijk zijn we toen maar terug gegaan naar brokken want daar had hij nooit problemen mee.Hij eet nu nog brokken en de andere honden eten kvv.Sommige honden kunnen maar moeilijk tegen vers is mijn ervaring.
Raisa heeft voordat ze kvv kreeg ook vaker diarree gehad, maar het is ontzettend moeilijk om achteraf terug te halen of het nu veel meer/heftiger is. Ik denk het wel, maar mss ging ik er vroeger ook anders mee om dan nu het zo vaak is gebeurd (ben meer van het type 'daggie niet eten en dan komt het wel weer').

Maar als het zo is dat Rais niet goed functioneert op vers zou ik dat vreselijk jammer vinden. Ik blijf dus nog even proberen en testen.
Ik vind het ook jammer voor onze hond,want we hebben 3 honden waarvan er dus 2 vers eten en die ene brokken met een schepje blikvoer.Maar op een gegeven moment zat ik zo vaak bij de dierenarts dat het een dure grap begon te worden.En iedere keer duurde het een hele poos voordat die darmen weer tot rust waren gekomen.Hij eet nu alweer een zo'n maand of 10 brokken en hij heeft geen darmproblemen meer gehad,ik ga het risico maar niet meer nemen.Hij vind het ook niet zo erg,want het is een makkelijke eter.Maar voor mijn eigen gevoel is het rot,want de andere twee eten lekker kvv en hij brokkken.
Golden Stanley

Natas. schreef:

Op brok had Stanley continu problemen, ook met zijn blaas. Op KVV en vooral zelf samenstellen niet meer, vandaar dat ik nooit meer terug wil naar brok. Natas., voordat jij zeker weet of je hond er wel of niet tegen kan, moet je naar je samenstelling van de maaltijden kijken.
Lonsdale is daar bv. heel duidelijk in, alleen kippennekken in 1 maaltijd levert voor honden met gevoelige darmen problemen op, zo niet ook voor honden die geen darmproblemen hebben. Voeg daar spiervlees/orgaan en wat vezel aan toe en je hebt een simulatie van een prooidier. Over kippennekken en vleugels voor grote honden zegt hij dat het niet geschikt is. Maar kijk naar je hond en zie hoe hij het weg krijgt.
Als dat met 2 knauwen naar binnen wordt gewerkt, denk ik zelf dat je over kan gaan op grotere RMB's als halve kip. Dat heb ik met mijn honden ook gedaan en ik kan je vertellen dat het echt beter is.
Het enige wat ze nu nog af en toe als nekken krijgen zijn eendennekken (ik ben jaloers op die kalkoennekken :mrgreen:), die zijn iig groter dan kippennekken en dat malen ze goed.

Verhoudingen die je zou kunnen uitproberen:
65-70% vlees
10-15% bot
10-15% orgaanvlees

Over een week genomen moet dit bestaan uit:

50% vlees of vis
10-15% vleesbotten
10-15% orgaanvlees
20-25% groente, fruit, eieren, yoghurt/kefir etc.

Als je RMB's (ook bij kippennekken) geeft, is het beter om vooraf spiervlees/orgaan of spiervlees/fiber te geven.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Jasparov
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Jasparov »

Het heeft geen zin om producten te geven om als voedingsbasis voor de darmflora te dienen als er amper een darmflora is. Ik zou eerst proberen om de darmflora op te bouwen en daarna verder te gaan zoeken naar waar wel en niet de hond tegen kan.
De darmflora ( lees de micro-organismen, bacterien en enzymen) krijg je goed door vuile pens te geven.
De vuile pens bevat de goede darmbacterien e.d. die de zure honden maag kunnen passeren. Die uit Yoghurt e.d komen er amper doorheen.
Groeten Ursula
Golden Stanley

Jasparov schreef:Het heeft geen zin om producten te geven om als voedingsbasis voor de darmflora te dienen als er amper een darmflora is. Ik zou eerst proberen om de darmflora op te bouwen en daarna verder te gaan zoeken naar waar wel en niet de hond tegen kan.
De darmflora ( lees de micro-organismen, bacterien en enzymen) krijg je goed door vuile pens te geven.
De vuile pens bevat de goede darmbacterien e.d. die de zure honden maag kunnen passeren. Die uit Yoghurt e.d komen er amper doorheen.
Pens is erg goed, maar zit al genoeg in de CB. Het werkt voor de meeste honden juist erg laxerend en dat is iets wat je wilt voorkomen.
Kefir, gefermenteerde groentes en andere vormen van PB zou mijn voorkeur hebben en dan rustig opvoeren met vuile pens. In het begin heb ik mijn honden dagelijks grote hoeveelheden pens gegeven, dat ging niet echt lekker. Toen dagelijks gewoon een kleine lap bij het overige en dat ging perfect. Het ligt er ook maar net aan wat voor honden je hebt. :wink:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Carnibest is behoorlijk zwaar, ook door de hardere stukken die erin zitten.
Dus wellicht toch even een tijdje eerst haar darmen op rust brengen met Rodi (dat is zodanig fijngemalen dat de meesten honden daar goed op gaan) en dan rustig opbouwen met wat toevoegingen zoals al aangegeven door de anderen. Maar Rodi is gewoon makkelijker verteerbaar dan Carnibest en bevat niet zo ontzettend veel graan als Duck.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Merci allemaal!

Ik ga es even rustig alle tips hier op een rijtje zetten en me bedenken met wat ik nu weet wat voor Rais het beste is.
Daarna zal het denk ik een kwestie van uitproberen worden. Wat voorlopig niet zo veel zin heeft denk ik omdat haar kuur medicijnen 10 dagen duurt, dat maakt resultaten niet erg zuiver.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Roelfien schreef:Carnibest is behoorlijk zwaar, ook door de hardere stukken die erin zitten.
Dus wellicht toch even een tijdje eerst haar darmen op rust brengen met Rodi (dat is zodanig fijngemalen dat de meesten honden daar goed op gaan) en dan rustig opbouwen met wat toevoegingen zoals al aangegeven door de anderen. Maar Rodi is gewoon makkelijker verteerbaar dan Carnibest en bevat niet zo ontzettend veel graan als Duck.
Hier kan ik in meegaan! Silka had, toen we haar net hadden, ook regelmatig last van een veel te slappe (en soms zelfs waterdunne) ontlasting.
Ik ben haar als eerste een goeie Probiotica (Solgar) gaan geven en heb idd een maand of drie alleen Rodi compleet of Rodi Pens gevoerd, juist omdat 'ie zo fijn gemalen is.
Inmiddels verdraagt ze ook Duck en Carnibest goed, en ook mijn zelf samengestelde maaltijden geven niet of nauwelijk meer problemen.
Volgens mij is het wel de moeite waard om het nog eens te proberen met Rodi (en fijngemalen vuile pens) in combinatie met een goeie probiotica.
Alles beter dan brokjes (vind ik... :wink: ).
Afbeelding
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

OK, back to the basics begrijp ik :wink:

Beginnen met Rodi + klein beetje pens + pro-biotica (kefir, pb-poeder, yoghurt, Kruidenmix e.d.). En dat langzaam weer uitbouwen naar Carnibest en wat barf betreft beginnen met kippennek/karkas en de vette vleessoorten als laatst. Plus bij RMB ook vlees/groentes erbij geven.
Heb ik de samenvatting dan goed?
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Wat bedoel je met vlees/groente bij RMB?
Voor de rest lijkt het me een goede opbouw. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Golden Stanley

Natas. schreef:OK, back to the basics begrijp ik :wink:

Beginnen met Rodi + klein beetje pens + pro-biotica (kefir, pb-poeder, yoghurt, Kruidenmix e.d.). En dat langzaam weer uitbouwen naar Carnibest en wat barf betreft beginnen met kippennek/karkas en de vette vleessoorten als laatst. Plus bij RMB ook vlees/groentes erbij geven.
Ja toppie. Alleen erop letten dat er extra spiervlees/orgaan of alleen extra spiervlees bij de RMB EN kippennek/karkas (= ook RMB) gaat. Groentes mag je als vezelvuller toevoegen. Ik zou niet uitbouwen naar CB, maar naast de Rodi zelf samenstellen. Als dat goed gaat, weet je zeker dat het aan de CB ligt en niet aan je maaltijden. Veel succes. :ok:
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Golden Stanley schreef:
Natas. schreef:OK, back to the basics begrijp ik :wink:

Ja toppie. Alleen erop letten dat er extra spiervlees/orgaan of alleen extra spiervlees bij de RMB EN kippennek/karkas (= ook RMB) gaat. Groentes mag je als vezelvuller toevoegen. Ik zou niet uitbouwen naar CB, maar naast de Rodi zelf samenstellen. Als dat goed gaat, weet je zeker dat het aan de CB ligt en niet aan je maaltijden. Veel succes. :ok:
OK, heb het begrepen van extra spiervlees/orgaan bij de RMB.
Op het moment dat ze langere tijd goed stabiel is zou ik ook weer langzaam kunnen beginnen met Carnibest en kijken hoe dat gaat, toch? Gaat het dan weer fout dan weet ik zeker dat het daaraan lag.

Roelfien schreef:Wat bedoel je met vlees/groente bij RMB?
Door wat Golden Stanley hier schreef :
Golden Stanley schreef: Als je RMB's (ook bij kippennekken) geeft, is het beter om vooraf spiervlees/orgaan of spiervlees/fiber te geven.
Afbeelding
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

ps : bedankt! :ok:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi,

Je hoort ook wel honden die allergisch zijn voor rundvlees/pens en dat zit natuurlijk in bijna alle KVV-producten. Wat je zou kunnen doen, is Raisa een periode op de Eend-rijst versie van Carnibest zetten en ook in je Barf al het rundvlees weglaten en bekijken hoe dat gaat.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

mijn hond kreeg last van overal pukkels(en diarree') als hij vaak kip kreeg, en de combi kip /graan maakt het nog erger,zijn ontlasting is nog vaak heel wisselend,maar nu hij voornamelijk geen kip meer krijgt gaat het veel beter, Ben zelfs een tijdje met vers vlees gestopt.Hij doet t redelijk op 2 soorten brokken Canex vis/rijst&nutro lam rijst adult.
Ben nu :zwaai wel weer begonnen met vers vlees, smorgens na het uitgaan eten ,dan rust _en dan in de avond de brokken. Gaat bij Baco nu bijna altijd goed
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Merci allebei!
Heb de Rodi vanmorgen in huis gehaald, als ze het hierop ook na de medicijnkuur goed op doet zal het denk ik niet liggen aan rund of kip maar ik kan er extra op letten.
Afbeelding
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Net de uitslag van onderzoek ontlasting binnen gekregen : er zijn geen bacterien in gevonden die er niet thuis horen, geen virussen, geen parasieten, geen schimmels.
Oftewel, op de consistentie na een perfecte ontlasting :roll: :wink:

Het moet dus aan de dikke darm(wand) liggen, oftewel we gaan vrolijk verder met het wijzigen van haar dieet en straks stukje bij beetje iets erbij geven.
Nogmaals dank allemaal!
Afbeelding
Mauyak

Natas. schreef:Net de uitslag van onderzoek ontlasting binnen gekregen : er zijn geen bacterien in gevonden die er niet thuis horen, geen virussen, geen parasieten, geen schimmels.
Oftewel, op de consistentie na een perfecte ontlasting :roll: :wink:

Het moet dus aan de dikke darm(wand) liggen, oftewel we gaan vrolijk verder met het wijzigen van haar dieet en straks stukje bij beetje iets erbij geven.
Nogmaals dank allemaal!
Op zich is dat wel goed nieuws :cheer: Ik hoop dat je met een dieetwijziging haar weer op de rails krijgt.
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

goed zo :ok:
Afbeelding
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Natas. schreef:Arme Raisa heeft alweer diarree............ en niet zo'n beetje ook :O:

Maar nu probeer ik terug te denken, had ze toen ze op FarmFood stond ook zo vaak en heftig diarree??........... dat denk ik niet, was wel een paar keer maar volgens mij minder.
Het zou goed kunnen dat sinds ik haar kvv (Carnibest en Duck) geef Raisa meer diarree heeft. Ik zie nog geen toename met de barfspullen maar dat geef ik haar ook nog maar kort + gedoseerd. Wel had ze zaterdagavond ribben gehad, maar alle vorige keren was dat goed gegaan.

Wat kan ik aan kvv en barf het beste geven aan een hond met een gevoelige dikke darm? Welke botten wel of niet, welke diersoort, orgaan of spier, pens, etc.?
Nu heb ik aan barf nog alleen kippennekken gegeven, lams- en geitenribben, 1 kalfsstaartje, bevleesde runderbotten, orgaan en hart. Verder dus kvv, en ze krijgt regelmatig yoghurt, 1x per week een rauw ei en soms de Kruidenmix van Carnibest.
Ik ben even terug gegaan naar je eerste bericht en heb daar wat in geknipt om de essentie van de vraag duidelijker te krijgen.

Op FF had ze geen diarree – maar verder geef je niet aan hoe je overstapt op barf, alleen maar dat je twee merken versvlees geeft en "gedoseerd barfspullen"???

Je hond Raisa heeft *weer* diarree – ze heeft het dus al vaker gehad. Wanneer? Waarna? Hoe?

Wat weet je precies over hoe honden met problemen overgezet kunnen worden op rauwe voeding? Zo te lezen niet veel…

Wat heb je gelezen over rauwe voeding voordat je met de omschakeling van een hond met problemen begon? Zo te lezen ook niet veel…

Zit ik nog met de vraag of je eigenlijk wel weet WAAR je dan in godsnaam mee bezig bent? Ergens een gratis vertaald eboekje gedownload misschien?????

Natas, zet je hond alsjeblieft weer terug op waar hij het goed op deed – Farmfood - en doe wat meer onderzoek naar barf en wat het is en hoe je een hond met problemen overzet op rauwe, natuurlijke voeding.

Wat je hier allemaal schrijft, komt op mij over of je een pleister zoekt voor een bloedende wond – zonder te hoeven zoeken naar je eigen aandeel in het ontstaan ervan. Je probeert details duidelijk te krijgen zonder aan te geven dat je het totaalbeeld begrijpt en ziet??

Sorry meis, een hond met problemen kan niet zomaar a la dol met wat pleisters overgezet worden op rauwe voeding. Zo’n hond heeft speciale begeleiding nodig om geheel – of gedeeltelijk – overgezet te kunnen worden. Jouw begeleiding en jouw kennis om beslissingen te kunnen nemen!!! Lees het Bottendocument nog eens boven aan deze rubriek – en ga terug naar het voer waar ze het wel goed op deed - Farmfood - tot de darmen weer tot rust gekomen zijn.

Daarna probeer je nog eens om over te stappen op rauwe voeding op en verantwoorde manier – nadat je geleerd hebt wat de consequenties zijn van een te snelle omschakeling!! :ok:

Succes,
Ignit Bekken.
http://barf-natuurlijk.nl
Golden Stanley

Lonsdale heeft in 1 ding 'gelijk' en dat zijn de percentages. :roll:
Voor de rest ben ik het met het bovenstaande eens. Goed inlezen op van alles en nog wat. De verschillende sites zijn er niet voor niets.
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ien, de aanname om te zeggen dat ik zomaar wat doe en me niet erin hebt verdiept snap ik niet helemaal. Misschien dat mijn verhaal meer toelichting nodig heeft, daar kan men dan naar vragen.

Nee, ik ben hier niet op afgestudeerd. Nee ik heb geen meter boeken in de kast staan over rauwe voeding.
Ik heb me ingelezen op internet, sites over barf en rauw, diverse forums hierover, etc. Het bottendocument is daarbij ongeveer het 1ste wat ik gelezen heb. Wat is er overigens mis met een ebook?

Rais is bij mij begonnen op FF (ik kreeg haar in april '05), waarbij ik dus al schreef dat ze toen ook diarree had. Minder, maar ik weet niet meer precies hoe vaak.
Vrij snel daarna, zal mei of juni '05 zijn geweest, ben ik begonnen met kvv. Dit heb ik geintroduceerd met 1 maaltijd kvv per dag en de andere maaltijd FF.
Voor zover ik me kan herinneren ging dat toen goed. Maar misschien dat je je ook kunt voorstellen dat op een moment dat je je er nog niet bewust van bent een hond met gevoelige darm te hebben je er wat minder op let en het minder goed registreert. Aan de andere kant, als ze toen gigantische problemen had gehad was me dat wel bijgebleven.

Later (weet niet meer exact vanaf wanneer, vermoed iets van november '05) ben ik meer kvv gaan voeren, tot aan alles kvv en nog maar 1 maaltijd FF per week (dit laatste voor het logeren bij mijn moeder, die geeft liever brok).
Met het meer voeren van kvv ben ik ook andere dingetjes gaan introduceren zoals yoghurt, ei, pens, hart en de kruidenmix van CB. Wederom zijn er toen geen alarmbellen gaan rinkelen.

Eind april/begin mei heb ik voor het eerst kippennekken gegeven, via een kennis kon ik daaraan komen. Eerst 1 of 2 bij haar kvv-maaltijd, volgende dag aankijken of dat goed ging, nog een keer bij de kvv, weer kijken, een maaltijd alleen kippennekken, paar dagen kijken, etc.
En in die periode heeft ze wel es een lamskarbonaadje gehad (gewoon van de slager).

Half juli heb ik meer barfmateriaal kunnen kopen via de ontmoeting met forumleden van HF.
Met 'gedoseerd' geven bedoel ik 1 keer iets geven (b.v. lamsrib) en dan weer de volgende dag(en) kijken hoe dat gaat. Dan weer een keer, etc., hetzelfde als bij de kippennekken.
Ik had kalkoennek gekocht en eendenbout, maar dat lust Raisa niet dus die liggen nog in de vriezer. Verder lams- en geitenribben + bevleesde runderbotten, die heeft ze inmiddels allemaal een paar keer gehad. En verder wat orgaan, daarvan heeft ze tot nu 4x een half onsje gehad door de kvv.

De laatste 3 diarree-aanvallen waren half april, begin juni en afgelopen week.
Zeer slappe ontlasting, ene moment niets hoeven volgende moment uit elkaar springen, slijm erbij + wat bloed (niet elke keer), hield 4 dagen aan (2x medicatie gehad). Ze toonde verder niet ziek, ze was voor de rest 'gewoon' en vrolijk in de mate waarin ze dat altijd is.

Half april kreeg ze nog geen barf, wel dus al geruime tijd kvv. Van begin juni weet ik nog dat ze daarvoor geen kippennekken had gehad (enige wat ik toen nog gaf) maar haar gewone kvv.
Nu met de laatste keer had ze de avond ervoor rib gehad, het zou dus daaraan kunnen liggen maar de keren daarvoor ging het goed. De ribben zijn heel goed bevleesd dus ik had geen extra vlees vooraf gegeven, misschien is dat fout geweest.

Mijn eigen aandeel?? Natuurlijk ben ik de enige die hierin verantwoordelijkheid heeft aangezien ik haar voer. En natuurlijk ben ik daarin geinteresseerd.......... anders zou ik mijn probleem en vragen hier ook niet voorleggen lijkt me.
Ik begin nu overnieuw, maar eerlijk gezegd weet ik nog niet waarin het nou fout is gegaan. Ik meen voorzichtig genoeg te zijn geweest met de introductie van nieuwe dingen. Om te beginnen met barf te voeren zul je toch moeten beginnen de hond wat te geven om te kijken hoe dat gaat?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”