Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe ziet een dag van de gemiddelde barfer eruit?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

baloe2004 schreef:
Marieke* schreef:Ik geef de honden hier CB en af en toe een kippenek/penslap. Veel meer heb ik nog niet gedaan. Omdat ik het niet durf :19:
Maar waar kan ik bijv. het beste mee beginnen? De kippennekken houdt ik zelfs nog vast omdat ik bang ben dat ze niet goed kauwen :denken:

Maar hoeveel "vlees" moet ik rekenen per hond? Twee wegen er hier 6 kilo, 1 van zeven kilo en een van 8 kilo. :wink:
Het lijkt me ook zo onhandig om de boel klein te maken voor die kleine honden of niet? :denken:
Kippenekken zijn prima om mee te beginnen, Marieke. Je zou straks bv. ook lamsribben kunnen proberen. In het begin gaf ik vooral wat zachtere botten van jonge dieren, en na een aantal dagen ging ik weer iets nieuws toevoegen. Overigens, Chulo kauwt ook niet op kippenekken, maar slikt ze in zijn geheel door. Dat is schrikken de eerste keer, maar het gaat hier nog steeds goed.
Ik heb dus ook twee kabouters, Baloe weegt 6,5 kilo en Chulo weegt 10 kilo. Beiden zijn gecastreerde reutjes, maar ze krijgen behoorlijke porties voer, omdat ze erg actief zijn en redelijk schraal blijven. Baloe krijgt ongeveer 180 gram voer per dag en Chulo tussen de 250 en 300 gram. Dit zijn alleen de maaltijden, extraatjes als pensstaafjes (krijgen ze elke dag wel een keer), een eitje, wat yoghurt of een gevulde kong reken ik dan niet mee. Af en toe geef ik ook nog wat dagen KVV, als ik weinig tijd heb of geen barfmateriaal.
Het is inderdaad een beetje werk om alles in porties te verdelen met kleine honden, maar als je wat langer bezig bent, gaat het wel makkelijker. Ik haal nu bv. een pond van iets uit de vriezer, en wat niet op gaat, vul ik de volgende dag aan met een ander stuk bot/vlees/pens of GF met yoghurt. Zo krijgen ze hier dus vaak maaltijden die uit verschillende soorten vlees opgebouwd zijn en ik voer op barfdagen maar 1 keer per dag.
Bedankt voor je antwoord. Het lijkt me nog een heel gedoe met van die kleine bengeltjes maar goed. Ben me (weer) aan het inlezen en hopelijk durf ik nu echt de stap te zetten :wink:

Eerst maar eens beginnen met een paar dagen en dan als basis nog KVV houden denk ik...
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Weekmenu van mijn jongens. Dit is niet standaard, maar een uitgangspunt van een week. Whooper krijgt iets meer bot en minder spiervlees.

Weekmenu

Maandag
2 kwartels 500 gram totaal of halve kip ca 600 gram
300 gram runderhart (hart reken ik als spiervlees)
2 eetlepels groentemix

Dinsdag
Halve parelhoen of 4 eendenbouten ca 600 gram totaal
500 gram kalfskopvlees
150 gram kippenhart/maag

Woensdag
‘Vastendag’
Yoghurt met honing 100 gram
Rauw ei met schil

Donderdag
Lamspens 500 gram
1 grote kippenbout ca 200 gram
400 gram paardenvlees
0f
kuikens 500 gram
400 gram paardenvlees

Vrijdag
Kalkoenfilet 400 gram
Groente 100 gram
150 gram kippenhart/maag
Dik bevleesde runderkraakbeen 400 gram

Zaterdag
‘Vastendag’
Rauw ei met schil

Zondag
Orgaanvlees (lamstong, geittestikel, runderlever) 200 gram
Geitenribben 500 gram
Kipfilet 200 gram

Of

Grote makreel ca 400 gram
Kipfilet 200 gram
Ester&Lara

Ongelezen bericht door Ester&Lara »

Mooi menu Sandra! :wink:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Ik ben een parttime barfer en doe het zo: vier dagen in de week geef ik compleet vers voer (en dat kan Carnibest zijn of Duck of Rodi of Smuldier, net wat ik dat moment heb ingelslagen) en 3 dagen stel ik zelf samen.
Ik probeer dan zoveel mogelijk 'diersoorten' te geven die niet verwerkt zijn in het complete versvoer wat ik op dat moment geef.

Een week ziet er er bijvoorbeeld als volgt uit:

maandag: Carnibest, Duck, Smuldier of Rodi, ligt er maar net aan wat ik op voorraad heb liggen in de vriezer. Billy ongeveer 600 gram per dag, Silka 500

dinsdag: idem dito

woensdag: voor Billiy vis en groente. Dus makreel, zalmkop of sardines - ongeveer 500 gram - met een paar lepels groentemix. (Die maak ik overigens één keer in de twee weken van ongeveer 5/6 soorten groente en kruiden en vries het in.)
Silka eet geen vis en krijgt dan of kippennekken of een kippenkarkas met groentemix.

donderdag: weer een complete vers maaltijd, meestal een pens-variant + rauw ei met schil.

vrijdag: geitenrib of lamsrib, iets van spiervlees (meestal toch rund), rauw ei met schil en groentemix

zaterdag: weer een complete versvoer maaltijd

zondag: konijn, kwartel of eend, wat ik maar - met bot en al - heb kunnen krijgen.

Ik zou trouwen wel graag volledig willen samenstellen maar er zijn een paar haken en ogen.
Ten eerste ben ik 'bangig' voor tekorten en ten tweede kan ik niet altijd alles krijgen wat ik wil. Ik rijd zelf geen auto en ben een beetje 'overgeleverd' aan mensen die voor me - en met me - willen rijden.
Complete versvoer maaltijden sla ik altijd samen met mijn zus (en haar auto :wink: ) en dat is wel zo makkelijk.
Al het overige sprokkel ik bij elkaar hier in de buurt en op de markt en zo een keer per maand ga ik samen met vriendlief naar de Makro/Ven of Sligro om bijv. vis (diepvries) in te slaan.
Afbeelding
Golden Stanley

Ester&Lara schreef:Mooi menu Sandra! :wink:
Dank je wel! Mijn jongens zijn er ook erg content mee. :mrgreen:
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Ester&Lara schreef:
Sennaruby schreef:Ik voer wel groente en fruit vanwege de extra vitaminen, antioxidanten en vezels. Ik kan helaas niet altijd biologisch of scharrelvlees kopen
(dat laat de portemonnee niet toe), maar om het eventuele gebrek aan vitaminen en dergelijke uit dit 'mindere' vlees te compenseren, geef ik wel wat groente.
Ja, dit roepen wel meer mensen dat het zou kunnen dienen als anti oxydant.
Maar zoals Lonsdale ook heeft gezegd: daar is geen enkel bewijs voor, en dit is puur op het gevoel van mensen inwerken :wink:

Dat wel/geen groente is toch te verwaarlozen
Wat iemand allemaal zegt kan anders overkomen dan wat hij bedoelt en bovendien ligt het ook aan degene die dat hoort, wat hij er van maakt.

Daarom een correctie - Dr. Lonsdale geeft in zijn uitgebreide voedingsgids aan, dat je tot 30% (gekookte) groente kunt voeren als de andere 70% in orde is. Ook in zijn originele, Engelse versie van Work Wonders geeft hij aan zolang 70% van de voeding in orde is, het niet uitmaakt wat je verder nog bijvoert. :ok:

Verder roept niemand dat groente dient als antioxidant...
In de vernieuwde versie Van Rauwe Voeding voor Honden legt Mogens Eliasen wel heel duidelijk uit waarom het beter is om wat groente te voeren.

Wolven zijn een uur of 16 per dag in beweging.
Ze eten drie keer zoveel als honden.
Ze eten voedsel dat opgegroeid is in de vrije natuur, dus qua samenstelling beter in elkaar zit.
Van bepaalde mineralen krijgen ze voldoende binnen omdat ze drie keer zoveel eten als honden.
Groente is een bron van mineralen - het kan geen kwaad om groente te voeren en zodoende te zorgen dat er geen mineralentekort kan optreden. De hond kan er voordeel bij hebben. (Dit schrijft Dr. Lonsdale ook trouwens)

Daarom is het belangrijk om je hond beter te voeren dan wat moeder natuur aan de wolf geeft.

Er is geen enkele hond die klachten krijgt als hij groente in zijn voeding krijgt.

Er zijn wel veel honden die het beter doen met wat groente in hun voeding.

Ignit Bekken.
www.barf-natuurlijk.nl
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

http://www.rawmeatybones.com/translatio ... %20Ned.pdf

Zie pagina 3 van het vertaalde pdf bestandje van Tom Lonsdale. :wink:
Zoals Ignit zegt: ook bij Lonsdale mag maximaal 1/3e van de totale voeding tafelresten zijn zoals groente en fruit.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Rami
Zeer actief

Golden Stanley schreef:Weekmenu van mijn jongens. Dit is niet standaard, maar een uitgangspunt van een week. Whooper krijgt iets meer bot en minder spiervlees.

Weekmenu

Maandag
2 eetlepels groentemix

Dinsdag
500 gram kalfskopvlees
150 gram kippenhart/maag

Woensdag
‘Vastendag’
Rauw ei met schil

Donderdag
Lamspens 500 gram
400 gram paardenvlees
0f
kuikens 500 gram
400 gram paardenvlees

Vrijdag
Kalkoenfilet 400 gram
Groente 100 gram
150 gram kippenhart/maag

Zaterdag
‘Vastendag’
Rauw ei met schil

Zondag
Geitenribben 500 gram
Kipfilet 200 gram

Of

Kipfilet 200 gram
Dit zijn toch hoeveelheden per hond, of niet?
800/900 soms 1000 gram per hond maatje Golden klinkt als enorme hoeveelheden, maar je zit natuurlijk met die twee vastendagen waarop ze zeer weinig eten.
Aan de andere kant: gedeeld door twee honden kom je aan 400/500 gram per dag en dat is op zich toch best 'normaal' (tenminste Billy krijgt iets meer) maar hoe zit dat dan met die vastendagen? Dan lijkt het me wel weer weinig...

Kortom: ik ben benieuwd, 'k weet niet zo veel van barfen met vastendagen, blijkt! :wink:
Afbeelding
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Eigenlijk zijn er geen vastendagen voor barfers, die de methode van Mogens Eliasen toepassen.

De honden krijgen in principe net zo veel voeding als honden die twee keer per dag eten, maar het wordt verdeeld over minder maaltijden - ander voerschema dus.

Of je zo ver kunt gaan, dat je maar 2 of 3 keer per week voert, hangt af van je hond en wat je verder met hem doet aan training, werk enzovoorts. Evert Jan ter Burg heeft het wel gedaan in de jaren 1980, maar die hield zijn wolven en honden in groepen op een groot, afgebakend stuk terrein. Hij hield ze niet als gezelschapsdieren.

Ignit Bekken.
www.barf-natuurlijk.nl
Golden Stanley

Rami schreef:
Golden Stanley schreef:Weekmenu van mijn jongens. Dit is niet standaard, maar een uitgangspunt van een week. Whooper krijgt iets meer bot en minder spiervlees.

Weekmenu

Maandag
2 eetlepels groentemix

Dinsdag
500 gram kalfskopvlees
150 gram kippenhart/maag

Woensdag
‘Vastendag’
Rauw ei met schil

Donderdag
Lamspens 500 gram
400 gram paardenvlees
0f
kuikens 500 gram
400 gram paardenvlees

Vrijdag
Kalkoenfilet 400 gram
Groente 100 gram
150 gram kippenhart/maag

Zaterdag
‘Vastendag’
Rauw ei met schil

Zondag
Geitenribben 500 gram
Kipfilet 200 gram

Of

Kipfilet 200 gram
Dit zijn toch hoeveelheden per hond, of niet?
800/900 soms 1000 gram per hond maatje Golden klinkt als enorme hoeveelheden, maar je zit natuurlijk met die twee vastendagen waarop ze zeer weinig eten.
Aan de andere kant: gedeeld door twee honden kom je aan 400/500 gram per dag en dat is op zich toch best 'normaal' (tenminste Billy krijgt iets meer) maar hoe zit dat dan met die vastendagen? Dan lijkt het me wel weer weinig...

Kortom: ik ben benieuwd, 'k weet niet zo veel van barfen met vastendagen, blijkt! :wink:
Dit schema is gebaseerd op het 'prooidiermodel' van Lonsdale.

Ik kom uit op:
Spiervlees 70%
Orgaanvlees 17,7%
Bot 12,2%

Ik bereken 2,5 % van het totale lichaamsgewicht van in dit geval Stanley, 36 kilo. Afhankelijk van de hoeveelheid activiteit verminder ik met spiervlees en vet (heet weer minder).

900 gr x 5 maaltijden per week = 4500 kg per week

Percentage bot 10% = 450 gr per week
Percentage spiervlees 70% = 3150 gr per week
Orgaanvlees 15% = 675 gr per week
Groente/fruit 2,5 % = 112,50 gr per week
Overige
(ei, cottage cheese, kruiden) 2,5% = 112,50 gr per week
--------------------------------------
Totaal = 4500 gr per week

De dag voorafgaande aan een vastendag krijgen ze 's avonds de maaltijd. Dan kunnen ze de hele daarop volgende dag 'teren' op de maaltijd van de avond daarvoor. Met alleen 's avonds wat yoghurt/honing en een rauw ei. De dag door hebben ze echt geen honger.
Dit moet je als beginnend rauw voerder zeker niet meteen doen, vind ik. Laat de honden eerst aan alles wennen. Eerst aanleren verschillende tijdstippen te voeren. Ze geven zelf aan wanneer er verzadiging intreedt en dan kan je langzaam 1 dag gaan vasten en dat eventueel uitbreiden.
2 dagen vind ik meer dan zat. :wink:
Rami
Zeer actief

ignit schreef:Eigenlijk zijn er geen vastendagen voor barfers, die de methode van Mogens Eliasen toepassen.

De honden krijgen in principe net zo veel voeding als honden die twee keer per dag eten, maar het wordt verdeeld over minder maaltijden - ander voerschema dus.

Of je zo ver kunt gaan, dat je maar 2 of 3 keer per week voert, hangt af van je hond en wat je verder met hem doet aan training, werk enzovoorts. Evert Jan ter Burg heeft het wel gedaan in de jaren 1980, maar die hield zijn wolven en honden in groepen op een groot, afgebakend stuk terrein. Hij hield ze niet als gezelschapsdieren.

Ignit Bekken.
www.barf-natuurlijk.nl
Aja, Mogens Eliasen, daar heb ik het één ander van en over gelezen. Vind het hartstikke interessant (over de anatomie/functie van de honden/wolvenmaag en zo) maar ik zal zelf niet snel beginnen aan een voerschema met vastendagen. Ik zou me er veel en veel meer in moeten verdiepen, voordat ik dit zou 'durven' toepassen.
(Ik ben dus eigenlijk gewoon zo'n schijterd die toch nog een aantal dagen complete versvoeding geeft omdat ik niet aan goed barfmateriaal kan komen en bang ben voor tekorten... :roll: )

Golden Stanley schreef:

Ik kom uit op:
Spiervlees 70%
Orgaanvlees 17,7%
Bot 12,2%

Ik bereken 2,5 % van het totale lichaamsgewicht van in dit geval Stanley, 36 kilo. Afhankelijk van de hoeveelheid activiteit verminder ik met spiervlees en vet (heet weer minder).

Overige

De dag voorafgaande aan een vastendag krijgen ze 's avonds de maaltijd. Dan kunnen ze de hele daarop volgende dag 'teren' op de maaltijd van de avond daarvoor. Met alleen 's avonds wat yoghurt/honing en een rauw ei. De dag door hebben ze echt geen honger.
Dit moet je als beginnend rauw voerder zeker niet meteen doen, vind ik. Laat de honden eerst aan alles wennen. Eerst aanleren verschillende tijdstippen te voeren. Ze geven zelf aan wanneer er verzadiging intreedt en dan kan je langzaam 1 dag gaan vasten en dat eventueel uitbreiden.
Oké, Lonsdale gaat op mijn lijstje! :wink:
Zoals ik al schreef als reactie bij Ignit: ik zal er zelf voorlopig niet aan 'durven' beginnen, maar ik vind het wel heel interessant om er over te lezen.
Het wennen aan divers rauw voedsel, daar ben ik al een tijd mee bezig en op steeds verschillende tijdstippen voeren doe ik eigenlijk ook al.
Maar goed, verder ben ik nog erg voorzichtig.

O ja, je geeft één grote maaltijd 's avonds voor de vastendag, doe je dat juist 's avonds om ook het galspugen (bij een lege maag) tegen te gaan?
Of zou het zo zijn dat een hondenmaag ook daar aan kan wennen, dat door het 'harmonica-effect' ook het spugen niet meer voorkomt.
(Ik heb hier namelijk een galspuger, ik geef Billy daarom nog een gedroogde pensstaaf 's avonds laat).
Afbeelding
Golden Stanley

Rami schreef:
ignit schreef:Eigenlijk zijn er geen vastendagen voor barfers, die de methode van Mogens Eliasen toepassen.

Ignit Bekken.
www.barf-natuurlijk.nl
Aja, Mogens Eliasen, daar heb ik het één ander van en over gelezen. Vind het hartstikke interessant (over de anatomie/functie van de honden/wolvenmaag en zo) maar ik zal zelf niet snel beginnen aan een voerschema met vastendagen. Ik zou me er veel en veel meer in moeten verdiepen, voordat ik dit zou 'durven' toepassen.
(Ik ben dus eigenlijk gewoon zo'n schijterd die toch nog een aantal dagen complete versvoeding geeft omdat ik niet aan goed barfmateriaal kan komen en bang ben voor tekorten... :roll: )

Golden Stanley schreef:

Ik kom uit op:
Spiervlees 70%
Orgaanvlees 17,7%
Bot 12,2%

Overige

Oké, Lonsdale gaat op mijn lijstje! :wink:
Zoals ik al schreef als reactie bij Ignit: ik zal er zelf voorlopig niet aan 'durven' beginnen, maar ik vind het wel heel interessant om er over te lezen.
Het wennen aan divers rauw voedsel, daar ben ik al een tijd mee bezig en op steeds verschillende tijdstippen voeren doe ik eigenlijk ook al.
Maar goed, verder ben ik nog erg voorzichtig.

O ja, je geeft één grote maaltijd 's avonds voor de vastendag, doe je dat juist 's avonds om ook het galspugen (bij een lege maag) tegen te gaan?
Of zou het zo zijn dat een hondenmaag ook daar aan kan wennen, dat door het 'harmonica-effect' ook het spugen niet meer voorkomt.
(Ik heb hier namelijk een galspuger, ik geef Billy daarom nog een gedroogde pensstaaf 's avonds laat).
Je moet het op jouw manier doen. Toen ik begon had ik absoluut geen vertrouwen en aldoende leert men, he.
Ik geef de maaltijd 's avonds rond 7/8 uur, omdat ze voor het eten nog flink op pad gaan en daarna alle gelegenheid hebben om goed uit te buiken. In het begin moest Whoop wel is spugen. De yoghurt met honing 's ochtends voorkomt het galspugen ook.
Of ze daadwerkelijk een lege maag hebben als ze gal spugen, betwijfel ik. Het is vooral gebaseerd op het niet verwachten van voedsel, denk ik. Toen ik nog strenger ging letten op het op verschillende tijden voeren, is het niet meer gebeurd.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”