Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Losloopgebied en wel/niet aangelijnde honden, zelfde baas

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

plop
Zeer actief

Ongelezen bericht door plop »

malinois schreef:jij bent misschien in een bevoorrechte positie dat je veel losloopmogelijkheden hebt, die heb je hier niet, dus als mensen gewoon rekening met elkaar houden kun je allemaal je honden loslaten.
Hier in de wijk heb ik bijna geen losloopmogelijkheden.
Het geen wat er is, zijn kleine veldjes waar ze los mogen.
Maar ongeveer 10 min. met de auto kan hij heerlijk zwemmen en achter zijn bal aan rennen.
En als het kouder is fiets en maak ik lange wandelingen met ze om hun energie kwijt te raken.
Mijn Tervuerense Herdershond heeft nu de leeftijd van 14 jaar en is erg vlug moe te krijgen.
Afbeelding Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik vind dat in een losloopgebied honden normaal c.q. sociaal zijn en niet agressief zijn. En dan heb ik het niet over wegsnauwen of zo maar echt over aanvallen.
Natuurlijk hou je allemaal rekening met elkaar maar als ik met mijn honden in een losloopgebied ogen en oren op steeltjes moet hebben om mijn honden te 'beschermen' tegen andere honden zou ik dat knap belachelijk vinden. Als je een echt agressieve hond hebt, moet je hem/haar uitlaten op een terrein waar geen andere honden/mensen komen of het beest een muilkorf omdoen.

Ik baal er ontzettend van dat mijn honden al een paar keer zijn aangevallen door andere honden. 2x door (twee verschillende) duitse herderteefjes en 1 keer door een am.staff. teef. Alle drie de keren totaal onverhoeds, 1 stak zelfs de weg over om haar te grijpen :evil: . Kyra had in alle gevallen de honden niet eens gezien.
De laatste keer (duitse herder) heeft ze grote blauwe plekken en een kneuzing in haar hals er aan overgehouden. Godzijdank hebben collies een hele dikke kraag en was ze nog niet aan het ruien.

Overigens, heb ik ze geleerd dat ze niet naar aangelijnde honden toemogen en heb ik ze zelf altijd los (behalve als we naar de da moeten :wink: ).
Afbeelding
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Ik loop niet in officiele losloopgebieden :wink:
Behalve op Soestduinen met de wandelingen van hier..

Hier is alles aanlijngebied..wil je je hond los laten lopen, dan kun je naar het bos, maar officieel is dat ook geen losloopgebied.
Maar goed...in het bos zie je mij niet...want het wordt er gedoogd en ik vind dat ook prima, want het is eigenlijk belachelijk dat je hier in de hele gemeente je hond nergens legaal los mag laten lopen.
Dus dat het in dat bos gedoogd wordt vind ik prima...maar ik loop er niet.

In de woonwijk vind ik persoonlijk dat je je hond bij je moet houden...Er rijden hier continue auto's door de wijk en we zitten in een stuk waar nog vollop gebouwd wordt met dus allemaal vrachtwagens, shovels en trekkers hier door de wijk te denderen.

Tja..ik heb een hond die op zich de indruk wekt dat ie heel wat is misschien...maar mijn ervaring is dat de meesten hun hond niet aanlijnen als ze me zien lopen...hier in de wijk valt het mee.
De meesten lopen aan de lijn..maar vorige week nog weer..
man op fiets...hond los...sta ik daar midden op het veld...
Tja...dan krijg ik echt het zweet los hoor...die man fietst door met 1 handje dat naar de hond wijst ten teken dat hij daar moet blijven lopen...maar dta doet ie niet en hij blijft een meter of 5 achter de fiets sjokken en loert naar ons...Ik sta dan op scherp en heb Rimpel stijf tussen mijn benen en hij mag geen beweging maken...
Hond liep uiteindelijk toch door...maar als ie een spurt neemt dan is die man nooit op tijd bij mij als het mis gaat...

Hier kennen de meesten me...en degene die me niet kennen? Daar hoop ik diep in mijn hart eigenlijk van dat ze dan maar bang zijn voor Rimpel aan zijn grote zwarte tuig....op die manier blijven ze uit mijn buurt,
De mensen die me wel kennen lijnen of hun hond aan, of roepen hem bij zich of laten hondje op ons afkomen...maar dat is omdat het goed gaat.

In een losloopgebied moet je niet zanniken met een aangelijnde hond in mijn ogen...dan moet je maar een plek opzoeken waar je aangelijnd moet lopen.
Ik zannik ook niet...ik loop er gewoon niet.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

mercedes2803 schreef:Ik loop niet in officiele losloopgebieden :wink:
Behalve op Soestduinen met de wandelingen van hier..

Hier is alles aanlijngebied..wil je je hond los laten lopen, dan kun je naar het bos, maar officieel is dat ook geen losloopgebied.
Maar goed...in het bos zie je mij niet...want het wordt er gedoogd en ik vind dat ook prima, want het is eigenlijk belachelijk dat je hier in de hele gemeente je hond nergens legaal los mag laten lopen.
Dus dat het in dat bos gedoogd wordt vind ik prima...maar ik loop er niet.

In de woonwijk vind ik persoonlijk dat je je hond bij je moet houden...Er rijden hier continue auto's door de wijk en we zitten in een stuk waar nog vollop gebouwd wordt met dus allemaal vrachtwagens, shovels en trekkers hier door de wijk te denderen.

Tja..ik heb een hond die op zich de indruk wekt dat ie heel wat is misschien...maar mijn ervaring is dat de meesten hun hond niet aanlijnen als ze me zien lopen...hier in de wijk valt het mee.
De meesten lopen aan de lijn..maar vorige week nog weer..
man op fiets...hond los...sta ik daar midden op het veld...
Tja...dan krijg ik echt het zweet los hoor...die man fietst door met 1 handje dat naar de hond wijst ten teken dat hij daar moet blijven lopen...maar dta doet ie niet en hij blijft een meter of 5 achter de fiets sjokken en loert naar ons...Ik sta dan op scherp en heb Rimpel stijf tussen mijn benen en hij mag geen beweging maken...
Hond liep uiteindelijk toch door...maar als ie een spurt neemt dan is die man nooit op tijd bij mij als het mis gaat...

Hier kennen de meesten me...en degene die me niet kennen? Daar hoop ik diep in mijn hart eigenlijk van dat ze dan maar bang zijn voor Rimpel aan zijn grote zwarte tuig....op die manier blijven ze uit mijn buurt,
De mensen die me wel kennen lijnen of hun hond aan, of roepen hem bij zich of laten hondje op ons afkomen...maar dat is omdat het goed gaat.

In een losloopgebied moet je niet zanniken met een aangelijnde hond in mijn ogen...dan moet je maar een plek opzoeken waar je aangelijnd moet lopen.
Ik zannik ook niet...ik loop er gewoon niet.
Nou, ik kan me voorstellen dat je het zweet in de handen staat, in zo'n situatie :N: !
Ik vind het ook niet normaal dat je een hond los laat lopen die je niet onder appèl hebt. Ik heb mijn honden los lopen omdat ze goed luisteren en op momenten dat ze niet luisteren (Kyra met onweer/vuurwerk en Lyndie met de da) gaan ze subiet aan de lijn. Cody loopt al een paar maanden los, maar is nu 6 maanden en krijgt 'bananen' in zijn oren, dus huppekee: aan de lijn!
Daarom begon ik ook mijn betoog met de opmerking dat je altijd rekening met elkaar moet houden! Je hebt je honden (en je kinderen ook :wink: ) voor je eigen plezier, niet voor de ellende van een ander!
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Al loop ik in een losloopgebied en ik zie dat iemand een hond los en een hond aan de riem heeft dan haal ik Blisje ook effe aan de riem en daarna weer los, diegene zal wel een reden hebben dat ie aan de riem zit en het zal me me reet roesten waarom, ik doe hem aan de riem en verderop weer los.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Martijn schreef:Als je honden hebt die niet bij andere honden moeten komen moet je uit het losloopgebied blijven. Doe ik zelf ook.
Je bent niet de enige op de wereld en als je elke twee minuten je honden bij je moet gaan roepen omdat er weer iemand geen zin heeft om rekening te houden met anderen verliest het losloopgebied zijn functie.
Mijn honden wil ik ook niet bij andere honden hebben, tenminste Balou en Buck niet, dus allemaal niet, want als er twee wel mogen gaat de rest er misschien ookachter aan.

Ik hou ze gewoon bij me als het nodig is, en er zijn geen noemenswaardige incidenten veroorzaakt door mijn honden tot nu toe, dus het gaat prima.

Ik wil ook ergens lopen met ze waar ze los mogen, dus waarom zou ik daar niet mogen komen met mijn honden. Het is niet zo dat ik rond loop, met het idee dat iedereen zijn hond maar bij zich moet houden omdat ik dat ook doe. Ik weet dat er pups zijn (waar Buck trouwens wel heel goed mee kan) en honden die nog moeten leren om goed te luisteren en die ontwijk ik zo goed mogelijk. Dus ik hou zeker rekening met anderen en gedraag me niet alsof ik alleen op de wereld ben. Maar dat er twee van mijn honden niet met andere honden willen spelen en niet tegen opdringerige honden kunnen, en dat er kans is op een vechtpartij als die honden toch doorgaan, wil niet zeggen dat mijn honden nooit meer los mogen lopen.

Want legaal loslopen, kan alleen in een losloopgebied, en ergens anders gaan ze niet los, omdat daar juist mensen lopen die erop rekenen dat er geen losse honden lopen, en dat je je daar juist asociaal zou gedragen als je ze wel los gooit.

In een afgelegen gebied begrijp ik wel trouwens dat mensen dat wel doen, als ze niet anders kunnen, maar zelf hou ik me gewoon aan de losloopgebieden.

Hoewel ik nu wel in stukken bos ook illegaal losloop met ze, maar dat komt omdat dat hier pas is verandert en nog niemand zich daar aan houdt.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Baily schreef:
Martijn schreef:Als je honden hebt die niet bij andere honden moeten komen moet je uit het losloopgebied blijven. Doe ik zelf ook.
Je bent niet de enige op de wereld en als je elke twee minuten je honden bij je moet gaan roepen omdat er weer iemand geen zin heeft om rekening te houden met anderen verliest het losloopgebied zijn functie.
Mijn honden wil ik ook niet bij andere honden hebben, tenminste Balou en Buck niet, dus allemaal niet, want als er twee wel mogen gaat de rest er misschien ookachter aan.

Ik hou ze gewoon bij me als het nodig is, en er zijn geen noemenswaardige incidenten veroorzaakt door mijn honden tot nu toe, dus het gaat prima.

Ik wil ook ergens lopen met ze waar ze los mogen, dus waarom zou ik daar niet mogen komen met mijn honden. Het is niet zo dat ik rond loop, met het idee dat iedereen zijn hond maar bij zich moet houden omdat ik dat ook doe. Ik weet dat er pups zijn (waar Buck trouwens wel heel goed mee kan) en honden die nog moeten leren om goed te luisteren en die ontwijk ik zo goed mogelijk. Dus ik hou zeker rekening met anderen en gedraag me niet alsof ik alleen op de wereld ben. Maar dat er twee van mijn honden niet met andere honden willen spelen en niet tegen opdringerige honden kunnen, en dat er kans is op een vechtpartij als die honden toch doorgaan, wil niet zeggen dat mijn honden nooit meer los mogen lopen.

Want legaal loslopen, kan alleen in een losloopgebied, en ergens anders gaan ze niet los, omdat daar juist mensen lopen die erop rekenen dat er geen losse honden lopen, en dat je je daar juist asociaal zou gedragen als je ze wel los gooit.

In een afgelegen gebied begrijp ik wel trouwens dat mensen dat wel doen, als ze niet anders kunnen, maar zelf hou ik me gewoon aan de losloopgebieden.

Hoewel ik nu wel in stukken bos ook illegaal losloop met ze, maar dat komt omdat dat hier pas is verandert en nog niemand zich daar aan houdt.
Zoals jij dat doet met jouw honden dat snap ik wel. Ook al is het losloopgebied, ik ben best bereid mijn honden bij me te houden en niet op elke hond af te laten stieren. Ligt ook een beetje aan de plek denk ik. Hier in de duinen of het bos, waar je niet elke meter andere honden tegenkomt, vind ik al een ander verhaal dan bijvoorbeeld een druk hondenstrand waar van alles door elkaar loopt en je struikelt over de honden. Als je daar gaat lopen met honden die eventueel moeilijk kunnen doen vind ik dat niet zo handig.

Als je een hond hebt die uit het niets andere honden echt grijpt dan vind ik dat je daarmee niet in een losloopgebied hoort te komen.
Afbeelding
Baily

Moos schreef:
Baily schreef:

Zoals jij dat doet met jouw honden dat snap ik wel. Ook al is het losloopgebied, ik ben best bereid mijn honden bij me te houden en niet op elke hond af te laten stieren. Ligt ook een beetje aan de plek denk ik. Hier in de duinen of het bos, waar je niet elke meter andere honden tegenkomt, vind ik al een ander verhaal dan bijvoorbeeld een druk hondenstrand waar van alles door elkaar loopt en je struikelt over de honden. Als je daar gaat lopen met honden die eventueel moeilijk kunnen doen vind ik dat niet zo handig.

Als je een hond hebt die uit het niets andere honden echt grijpt dan vind ik dat je daarmee niet in een losloopgebied hoort te komen.
Ja natuurlijk dat is ook zo. Hoewel als die hond goed onder controle staat dan kan dat misschien toch wel. Ligt aan de baas en de hond vind ik.

Met die warmte ben ik ook zelf nergens naar toe gegaan met ze, omdat het overal aan het water waar ze los konden hartstikke druk was. Zulke plaatsen vermijd ik wel en ga daar niet voor mijn lol de boel los gooien......... :mrgreen:
Pas 'savonds, onder etenstijd, of 'smorgens heel vroeg, ga ik dan naar zulke plaatsen.Dan is het overal rustig.

Maar op drukke tijden loslopen zou ik nooit doen, en niet alleen voor andere mensen, maar ook ter bescherming van mijn eigen honden, want ik zit niet op moeilijkheden te wachten voor ze. :wink:
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Ik MOET niks, en ik loop wel met Riba in losloopgebieden en zij kan in principe niet met andere honden. Ik heb haar aan de lijn en loop zelf dus wel met ogen en oren op steeltjes :mrgreen: en zal als het kan ook andere honden en mensen ontwijken. Nu moet ik zeggen dat ze nog nooit een hond verwond heeft, ze beukt ze wel omver asl ze de kans krijgt maar dat is zo sporadisch omdat mensen hier rekening met elkaar houden.
Op een zonnige zaterdagmiddag bijvoorbeeld ga ik niet naar het strand ofzo dat is voor niemand leuk, niet voor mij, m'n hond en ook niet voor andere strandbezoekers.
Baily

Martijn schreef:
Baily schreef:

Ik woon middenin de stad en daar is een losloopgebied zoiets als een voetbalveld met 10 loslopende honden.
En dat is dan het enige stukje losloopgebied in de wijde omgeving.
Dat moet je respecteren vind ik.

Als ik daar ga lopen met dapper en er komt een jonge reu aan die op zich sociaal is maar wat extra jonge reuen praatjes heeft moet ik dapper echt half ophangen om die hond te sparen. Dat is voor dapper en voor mij niet leuk en er is ook nog het risico dat de hond toch nog gegrepen wordt.
Kun je niet maken.
Als jij Dapper aan de lijn hebt geef ik je groot gelijk want dan is een losloopgebied voor jou en Dapper ook niet van toegevoegde waarde.Als je een loslopende hond hebt die teveel praatjes heeft naar andere honden en waarvan je niet op aan kunt dat je hem tegen kunt houden, geef ik je ook gelijk.

maar honden die gewoon niet zo sociaal zijn, maar die wel onder controle gehouden kunnen worden, die kunnen wel in zo'n gebied als het rustig is, als je zelf heel alert bent op alles. Niet op het allerdrukste moment als een zondagmiddag ofzo.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Baily schreef:
Ja natuurlijk dat is ook zo. Hoewel als die hond goed onder controle staat dan kan dat misschien toch wel. Ligt aan de baas en de hond vind ik.

Met die warmte ben ik ook zelf nergens naar toe gegaan met ze, omdat het overal aan het water waar ze los konden hartstikke druk was. Zulke plaatsen vermijd ik wel en ga daar niet voor mijn lol de boel los gooien......... :mrgreen:
Pas 'savonds, onder etenstijd, of 'smorgens heel vroeg, ga ik dan naar zulke plaatsen.Dan is het overal rustig.

Maar op drukke tijden loslopen zou ik nooit doen, en niet alleen voor andere mensen, maar ook ter bescherming van mijn eigen honden, want ik zit niet op moeilijkheden te wachten voor ze. :wink:
Ja, dat was ik nog vergeten erbij te vermelden; het ligt er inderdaad ook aan hoe goed die hond dan onder controle van de baas is.
Alleen dan vind ik dat je dan als baas dus ook bereid moet zijn je hond bijna op te hangen in zijn eigen riem, of desnoods in je nek te gooien als er bijvoorbeeld een speels pupje van 10 weken komt kijken.

Je kan er in een losloopgebied gewoon niet vanuit gaan dat daar alleen maar honden lopen die net zo goed onder appel staan als jouw bijtgrage hond.
Afbeelding
Baily

Martijn schreef:
Baily schreef:Als jij Dapper aan de lijn hebt geef ik je groot gelijk want dan is een losloopgebied voor jou en Dapper ook niet van toegevoegde waarde.
Nou ja...Cleo is er ook nog.
Maar die heeft dan dus pech. Gaan we wel apart.

ja dat is echt jammer, dat je dan daardoor dat gedoe hebt van apart te moeten gaan lopen, en dat het daarom ook minder makkelijk gaat om even een eind te gaan lopen misschien met Cleo.
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Ik lijn niet aan. Max zal niet uit zich zelf op de hond afgaan en ze luistert goed genoeg, dat als ze iets anders zou doen ik er voor kan zorgen dat ze neit bij de aangelijnde hond in de buurt komt. Waarschijnlijk zal ze alle honden, ook de loslopende negeren, als ze met het baasje speelt moet ze niks hebben van andere honden :wink:
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
dorien83
Actief

Ongelezen bericht door dorien83 »

ik zelf probeer wel rekening te houden dat als ik iemand zie die de hond aan lijnt dat ik dat ook doe.

maar helaas is mijn hondje oost indisch doof.dan ben ik wel erg mijn best aan het doen om toch maar op te vallen en haar aandacht trekken.
maar helaas lukt dat dus niet altijd zeker als ze het naar haar zin heeft en lekker rent.

gelukkig heb ik een onderdanig hondje die van te voren inschat of ze er wel naar toe wilt. ( eerst plat op de buik en toekijken).

het voordeel heb ik wel dat ik haar laat rennen op het losloopgebied waar ik veel kom dus uiteindelijk ook de honden leer kennen en de baasjes( altijd errug gezellig).

maar toch vind ik het ook wel een moeilijke situatie hoor ook idd als er kinderen langs lopen. ze doet niks maar de laatse tijd gaat ze blaffen vooral als ze op kleine fietsen zitten enzo.
nu probeer ik haar van te voren af te leiden als ik het zie maar het blijft lastig.

dus als er ooit een kleine bruin harig hondje op jullie af komt rennen en een rare vrouw erachter aan om haar aandacht te trekken sorry :N:
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Bij ons in het park kennen we de meeste mensen en de meeste honden.
We roepen Cheeco sowieso altijd terug, omdat ie nogal dominant is naar andere reuen.
De meeste mensen vragen hier ook of je je honden even bij je wilt houden (ze vinden Cheeco vaak eng :N: ) Hij draagt ook een snuitje uit voorzorg.
Het ligt bij mij erg aan de situatie.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ik loop ook met Hera in losloopgebieden. Maar dat zijn dan dus wel afgelegen gebieden waar weinig mensen komen. Daarbij kom ik daar dan op tijden dat er vrijwel niemand is of als het slecht weer ofzo.
Ik heb mn oren en ogen overal zitten en tot nu toe nog nooit problemen gehad.
mensen houden keurig hun honden bij zich of vragen aan me wat er aan de hand is.

Bij mijn ouders bijv. is zo'n losloopgebied een stuk vervelender omdat het altijd snoeidruk is.
Dan is er dus ook niks aan omdat Hera om de 2 minuten aan de lijn moet e.d.
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Ik laat Daan meestal loslopen, zeker als er meer honden loslopen. Aan de riem is het een ettertje. Ik probeer hem wel bij me te houden, lukt niet altijd maar Daan neemt zelden het iniatief om andere honden te begroeten.
Afbeelding
petra1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door petra1 »

Ik lijn ze dan zelf wel aan.
Ik neem regelmatig de honden van mijn ouders ook mee,waarvan er 1 niet altijd goed met andere honden omgaat,en dan loop ik dus met 5 honden,waarvan er 4 wel loslopen.
Meestal loopt Rex (de "probleemhond") ook los,en als ik dan een andere hond aan zie komen,dan lijn ik hem aan.
En dan zou ik het erg op prijs stellen als andere mensen dat ook doen,of er in ieder geval voor zorgen dat hun hond Rex met rust laat.
Ik waarschuw altijd dat hij soms wel eens wil bijten, en als mensen hun hond dan nog bij hem laten,dan is dat hun probleem.
Het is dan zielig voor de andere hond als die gebeten word,maar ik kan niet meer doen dan wat ik al doe,en ze hebben zelf hun eigen hond in de gaten te houden. Dat moet ik ook.
Ze mogen hun hond van mij gerust met de andere 4 laten spelen,maar het is eigen verantwoording om er voor te zorgen dat hij bij Rex wegblijft.
Groetjes Petra
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
Baron Axel
Actief

Lijntje onder het stof vandaan...

Ongelezen bericht door Baron Axel »

Ergernis van de dag dit thema...

Aardig dilemma,

Allereerst lijn ik mijn honden (volwassen alsook pups) aan als ik personen zie naderen welke een hond bij zich hebben – ongeacht los of aangelijnd.
Pas als ik kort kan sluiten met de baasjes dat de honden vriendelijk zijn, losklikken voor baas en hond geen enkel probleem is en het oke is dat ze spelen en ravotten, mogen ze los.

Opvallend hoeveel mensen toch zeggen: “Ik lijn mijn hond niet aan want die van mij luistert goed en is toch zo geweldig lief – daarbij vinden dat iedere vreemde maar helderziend moet wezenâ€
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”