Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Losloopgebied en wel/niet aangelijnde honden, zelfde baas

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
Aantal honden: 2

Losloopgebied en wel/niet aangelijnde honden, zelfde baas

Ongelezen bericht door Asterix »

Weet niet of dit ooit ter sprake is gekomen hier.
Je komt met je loslopende hond(en) in een losloopgebied iemand tegen die 3 loslopende honden heeft en 1 aan de lijn. Lijn je je hond(en) aan of niet?

Zelf lijn ik niet aan maar ga dan ook uit van de reaktie van mijn hond op een aangelijnde hond in een losloopgebied; Q kijkt en loopt vervolgens weer gewoon met mij mee.
Met de 3 andere loslopende honden zoekt hij het wel uit en visa versa. (goddank dat ik een hond heb die ruzie niet op zoekt en zelfs uit de weg gaat)
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
toran
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door toran »

Ik zou mijn honden niet aanlijnen maar wel bij me roepen...
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Ik persoonlijk vind het een ongeschreven regel dat als er iemand aan komt en die heeft zijn honden aan de lijn, dat je je hond(en) bij je roept, en even aan lijnt of vasthoud totdat diegene voorbij is. Er zal geheid een reden zijn waarom die vast zit. Pas als mensen zeggen dat het ok is, (zoals ik altijd bler naar mensen omdat Sorbonne aan een lange lijn zit, vanwege zijn jachtinstinct) laat ik ze naar ze toe lopen.

Ik irriteer me dan ook mateloos aan mensen die hun honden dus ook maar gewoon altijd los hebben, en als ze mij aan zien komen met bijv. 1 of 2 aangelijnde honden, ze dr maar gewoon op af laten denderen. Tot zover ging het 'redelijk' goed, maar ik weet dat als mijn kruising labrador aan de lijn zit, hij gewoon veeeel feller is dan als hij los loopt. En hij zal dus ook veel sneller uitvallen als de hond te dichtbij komt. Nu ben ik gelukkig redelijk vlot met ingrijpen, maar een ander is het misschien niet, en dan gaat het wel een keer fout :(

Maar goed, gelukkig loopt elmo in het bos vaker los dan aan de lijn, en komt dit zelden voor ;)
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Asterix
Zeer actief

toran schreef:Ik zou mijn honden niet aanlijnen maar wel bij me roepen...
En wat als de 3 loslopende aan komen stormen?
Deze situatie kwam ik vanochtend tegen, baasje met aangelijnde hond liet de andere 3 hun gang gaan.
Afbeelding Afbeelding

Asterix
Zeer actief

P!nki schreef:
Maar goed, gelukkig loopt elmo in het bos vaker los dan aan de lijn, en komt dit zelden voor ;)
het gaat hier om 1 baas met 4 honden waarvan er 1 aan de lijn zit. De 3 anderen laat hij hun gang gaan.

Ik heb zowat alles geknipt in je bericht; het leek mij inmiddels duidelijk (gezien de eerdere topics hierover) dat je je hond aan lijnt, als je in een losloopgebied een andere aangelijnde hond tegen komt. Of onder appél naast je laat lopen.
Afbeelding Afbeelding

Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Het is wel een lastige beslissing aangezien de andere 3 loslopen, en het een losloopgebied is... en daarnaast mijn hond uitvalt aan de lijn naar andere loslopende honden die er aan komen... ik denk dat ik mijn hond dan los zou laten, maar wel bij me zou roepen, of even zou vragen aan diegene (op afstand) of het kwaad kan dat mijn hond bij die andere hond in de buurt komt. Nu is de kans klein dat hij ze echt opzoekt, meestal gaat hij andere honden die aan de lijn zijn uit de weg, behalve als ze m uitdagen om te spelen, dan gaat ie er wel heen... maar beter het zekere voor het onzekere denk ik.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Ik lijn Vegas aan in zo'n situatie omdat ik er donder op kan zeggen dat hij de baas van de honden gedag wil gaan zeggen nadat hij de loslopende honden heeft begroet en dan komt hij alsnog bij de aangelijnde hond die om voor mij onbekende reden vast zit.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

In losloopgebied lijn ik mijn hond(en) nooit aan om die reden, of het moet op verzoek zijn ( en ik heb het ook nog nooit iemand zien doen. ) Wel roep ik ze bij me. Maar ik ga ervan uit dat een aangelijnde hond in losloopgebied niet aangelijnd is omdat er geen hond in zijn buurt mag komen.

Als iemand dan ook nog honden heeft die hij zelf los laat lopen, ontgaat mij al helemaal de logica waarom ik mijn hond zou moeten aanlijnen, eerlijk gezegd.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Buffy loopt niet op onbekende honden af, dus ook niet naar een aangelijnde hond.

Anne
Zoie
Zeer actief

starfleet schreef:Buffy loopt niet op onbekende honden af, dus ook niet naar een aangelijnde hond.

Anne
Maar je komt ze hier gewoon op je pad tegen, enkele tientallen per wandeling, en af en toe zit en eentje aan de lijn.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik probeer even contact te zoeken met die andere baas. Bram zal zich gaan bezighouden met de loslopende honden, maar ik kan er niet 100% zeker van zijn dat hij later niet even een blik werpt op de aangelijnde hond. Dus ik wil even weten wat er aan de hand is. Is de hond loops? Kan de hond niet met andere honden?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

geen idee ik kom niet in losloopgebieden. nou ja, alles hier is losloopgebied, maar ik kom dus nooit iemand tegen.
Afbeelding
toran
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door toran »

Cleo schreef:
toran schreef:Ik zou mijn honden niet aanlijnen maar wel bij me roepen...
En wat als de 3 loslopende aan komen stormen?
Deze situatie kwam ik vanochtend tegen, baasje met aangelijnde hond liet de andere 3 hun gang gaan.
dan zou ik die van mij ook hun gang laten gaan, en mochten ze in de buurt komen van de aangelijnde hond dan roep ik hun naam ff en weten ze dat ze niet bij die hond in de buurt mogen komen van mij...
petra1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door petra1 »

Ik heb zelf een hond die ik (soms) aanlijn als er andere honden aankomen.
Dat doe ik alleen als de andere hond een stuk kleiner is,omdat Dylan (labradorxrottweiler) erg lomp en wild is.
Maar ik zeg wel altijd tegen de mensen dat hij niet bijt of gemeen is,maar alleen overenthousiast.
Als mensen dan zeggen dat ze er geen probleem mee hebben dat hij soms hun hond ondersteboven kegelt,want dat doet hij,dan laat ik hem ook los.
(Toen hij jonger was,heeft hij mij ook een keer ondersteboven gerend met als gevolg dat ik gescheurde kniebanden had.
Dat kwam meer omdat ik erg ongelukkig terecht kwam,maar ik wil niet dat dat bij andere mensen ook kan gebeuren door mijn hond).

Wanneer ik iemand tegenkom met een hond aan de lijn,ongeacht of diegene meer honden heeft waarvan er een paar wel loslopen,dan lijn ik hem om bovenstaande reden ook altijd aan.
Mijn andere honden roep ik ook altijd bij me.
Groetjes Petra
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ligt eraan wat de 2 andere doen. Lopen zij op ons af, laat ik Tuana ook los. Anders lijn ik ze aan. Nanni lijn ik altijd aan.
Dus soms loop ik ook met een loslopende en aangelijnde hond. En vaak laten ze hun hond gewoon loslopen. Gelukkig zoeken ze al snel Tuana op (lekker spelen) en laten ze Nanni met rust
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Ligt ook wel aan de situatie, maar over het algemeen houd ik mijn honden bij me en ze moeten gewoon door lopen. :wink:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Ik loop er sowieso niet met mijn 4 honden in een losloop gebied omdat er 2 tussen zitten die niet met anderen kunnen opschieten. Een sociale kan niet los, dus blijft er 1 over. Hier lopen er altijd 3 van de 4 los en kom ik een andere hond tegen dan gaat alles gewoon vast. Geen gemier, van wel of niet sociaal, is niet gemakkelijk voor de mensen die je tegemoet komen. Helaas, maar er wordt niet gespeelt of gesnuffelt, in mijn eentje met 4 grote honden kan ik geen vechtpartij gebruiken.

Als ik zo iemand zou tegen komen en ik heb alleen een sociale hond bij? Ik laat hem/haar los blijven en hoop dat die andere baas zelf weet hoe of wat hij moet reageren als de mijne ernaar toe gaat. Misschien is het wel net al mijn sociale hond. Is bang los en gaat ervandoor, maar luisterd aan de riem wel goed dus blijft hij/zij vast :wink:
saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saffie »

Dat is een goeie vraag
Ik heb het nog maar één keer meegemaakt, met iemand die een labrador aan de lijn had en een Rhodesian Ridgeback los. Voordat ik na kon denken of ik Saffie aan moest lijnen was die RR al bij ons en met Saffie (en andere loslopende honden) aan het spelen. Het bleek dat die lab niet los kon omdat hij dan direct wegliep.
Het ligt aan de situatie. Als die persoon zijn loslopende honden bij zich roept lijn ik Saffie aan. Als hij dat niet doet en zijn loslopende hond(en) komen op die van mij af laat ik haar lekker loslopen.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Voor mij is het afhankelijk van wie ik bij me heb.
Is het Marouck dan lijn ik die niet aan, maar roep haar even bij me.
Is het Nika, dan gaat die absoluut wel aan de lijn.
Bij Biène weet ik het eigenlijk niet, is een beetje afhankelijk van de reactie die zij geeft als ze de honden ziet. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Is die ene aangelijnde hond een reu of een teef?
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Asterix
Zeer actief

Marja schreef:Is die ene aangelijnde hond een reu of een teef?
Maakt dat wat uit? (Behalve als het een teef is én loops. Maar dan heb je niets te zoeken in een losloopgebied waar heel veel honden komen.)
Afbeelding Afbeelding

Marja
Zeer actief

Cleo schreef:
Maakt dat wat uit? (Behalve als het een teef is én loops. Maar dan heb je niets te zoeken in een losloopgebied waar heel veel honden komen.)

Ja dat maakt wat uit :mrgreen:
Als het een reu is lijn ik Stapper direkt aan, is het een teef dan lijn ik mijn honden niet aan.
Afbeelding
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel

Ongelezen bericht door Tarz »

Ik roep sowieso altijd mijn honden bij me als ik andere honden tegen kom. Eerlijk gezegd verwacht ik dat ook van andere mensen, als ze zien dat ik dat doe.
Ik heb helemaal niet de behoefte mijn honden met alle andere honden te laten spelen oid. Ze hebben elkaar en dat is voldoende.
Maar ik maak zeer regelmatig mee dat mensen hun hond overal maar op af laten stormen, met alle gevolgen van dien.
Groetjes Rob
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Marja schreef:
Cleo schreef:

Als het een reu is lijn ik Stapper direkt aan, is het een teef dan lijn ik mijn honden niet aan.
Dus jij gaat alleen uit vanuit je eigen honden? :denken:

Ik lijn ze aan, hou ze vast en vraagt of het ok is om ze los te laten.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik lijn liever niet aan, hou wel mijn hond bij me en vraag niks aan de andere baas, want we lopen gewoon door.

Komt de loslopende hond naar mijn hond toe, dan mag hij daar naar toe als ik aan zijn eigen houding kan zien dat het gaat. Loopt de loslopende hond hond door, lopen wij ook door. Als ik zie dat hij tijdens het spelen met de loslopende hond naar de aangelijnde hond wil gaan, dan roep ik hem terug.

Misschien kan het wel, en is het geen probleem dat hij naar die aangelijnde hond gaat, maar ik wil dat hij leert dat hij zowiezo niet naar een aangelijnde hond mag als hij los loopt. Dus gewoon nooit.

Dat is dus wat ik met Dino en Buck doe.

Beer en Balou en Desi willen niet naar een andere hond toe
Marja
Zeer actief

M@ri@nne schreef:
Marja schreef:
Cleo schreef:

Dus jij gaat alleen uit vanuit je eigen honden? :denken:

MARJA: Niet zo voorbarig :mrgreen:
Zara kan geen last, die kijkt hoogstens even maar loopt dan gewoon door.
Stapper geeft juist als ik hem aanlijn problemen, dus kan ik hem beter loslaten.
Ik zie aan zijn houding of het last gaat geven of niet, als dat zo is lijn ik hem natuurlijk wel aan!
maar meestal is een koekje in mijn hand voldoende om hem bij me te houden :wink:

Ik lijn ze aan, hou ze vast en vraagt of het ok is om ze los te laten.
Laatst gewijzigd door Marja op 04 mar 2006 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

als ik in een losloop gebied loop, loop ik daar met honden die los kunnen, soms is het idd zo dat een hond zich misdraagt of toch net teveel zijn jacht neus op gezet heeft oid en dan lijn ik aan.. kom ik dan andere mensen tegen met hond? dan merken we het vanzelf wat er gebeurt...zolang honden niet als achterlijke op mij en de honden afgestormd komen? kijk ik het aan en hoeven ze niet erpse aan te lijnen omdat ik met een hond aan de lijn in losloop gebied loop..... mensen die met honden in een losloop gebied lopen die aan de lijn zitten omdat ze niet met andere honden kunnen ( of dus loopssss zij: zie ander topic) moeten gewoon weg blijven

het gelul van ja maar dan kunnen mijn andere honden nooit rennen, ja dan ga ja maar apart...
Marja
Zeer actief

yamie schreef:als ik in een losloop gebied loop, loop ik daar met honden die los kunnen, soms is het idd zo dat een hond zich misdraagt of toch net teveel zijn jacht neus op gezet heeft oid en dan lijn ik aan.. kom ik dan andere mensen tegen met hond? dan merken we het vanzelf wat er gebeurt...zolang honden niet als achterlijke op mij en de honden afgestormd komen? kijk ik het aan en hoeven ze niet erpse aan te lijnen omdat ik met een hond aan de lijn in losloop gebied loop..... mensen die met honden in een losloop gebied lopen die aan de lijn zitten omdat ze niet met andere honden kunnen ( of dus loopssss zij: zie ander topic) moeten gewoon weg blijven

het gelul van ja maar dan kunnen mijn andere honden nooit rennen, ja dan ga ja maar apart...
Tja.............da's erg vriendelijk
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Marja schreef:
yamie schreef:als ik in een losloop gebied loop, loop ik daar met honden die los kunnen, soms is het idd zo dat een hond zich misdraagt of toch net teveel zijn jacht neus op gezet heeft oid en dan lijn ik aan.. kom ik dan andere mensen tegen met hond? dan merken we het vanzelf wat er gebeurt...zolang honden niet als achterlijke op mij en de honden afgestormd komen? kijk ik het aan en hoeven ze niet erpse aan te lijnen omdat ik met een hond aan de lijn in losloop gebied loop..... mensen die met honden in een losloop gebied lopen die aan de lijn zitten omdat ze niet met andere honden kunnen ( of dus loopssss zij: zie ander topic) moeten gewoon weg blijven

Tja.............da's erg vriendelijk
huh?

ik bedoel dus, ik loop daar met een hond aan de lijn he....ik zeg alleen dat men dan niet perse aanhoeft te lijnen...... hoewel ik het natuurlijk wel vriendelijk vind..... maar ik zal nooit snappen als iemand met een hond die niet los kan en niet met andere honden kan in een losloop gebied loopt...
Zoie
Zeer actief

Tarz schreef:Ik roep sowieso altijd mijn honden bij me als ik andere honden tegen kom. Eerlijk gezegd verwacht ik dat ook van andere mensen, als ze zien dat ik dat doe.
Ik heb helemaal niet de behoefte mijn honden met alle andere honden te laten spelen oid. Ze hebben elkaar en dat is voldoende.
Maar ik maak zeer regelmatig mee dat mensen hun hond overal maar op af laten stormen, met alle gevolgen van dien.
Mijn honden mogen niet spelen en uiteraard ook niet klooien met een hond aan de riem. Maar negen van de tien keer dat je een of meerdere honden passeert, gebeurt er toch gewoon niks ? Je komt elkaar gewoon tegen en je loopt door, eventueel na een commando daartoe. Ik zie niet in waarom ik mijn hond daarvoor zou moeten aanlijnen.

Overigens mogen mijn honden in principe wel spelen met andere honden die los lopen. Sien doet dat niet, maar spok soms wel.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”