ik denk... dat ze met stukje op de site van de RV al iets goed uitleggenScooby schreef:Hoe zou het toch komen dat vrijwel alle poolhonden moeilijk zijn naar soortgenoten, weet iemand dat? Ik heb namelijk ook de ervaring dat de poolhonden die ik ken (2 husky's en 2 akita's hier in de buurt en ook de 2 laika's van een vriendin van mij) niet makkelijk zijn naar andere honden.**Tamara** schreef:Maar poolhonden zijn niet de enigste rassen die zich dominant gedragen tegenover andere honden, daarvan zijn er nog veel meer. Het is ook maar net wie er aan de andere kant van de lijn loopt vind ik. En ik vind dat ook het enigste moeilijkere punt aan ze want verder zijn ze fantastisch!
Het gedrag van een rashond hangt vooral af van het doel waar hij oorspronkelijk voor gefokt is. Bij de Malamute was dat voornamelijk werken en overleven onder de meest barre omstandigheden. Dit bepaalt nog steeds zijn huidige karakter: overleven = eerst ik en dan pas jij.
het is een sterke hond, een harde hond, zal heel duidelijk zijn in zijn lichaamstaal en zal niet zo snel een correctie oid van een andere hond accepteren ( zeker sexe genoten) en tja als er dan gevochten word is de kans op een winnaarservaring voor een malamute erg groot , wat dus weer resulteert in ha mooi, het werkt.
malamutes met meerdere honden voor de slee gaat meestal wel goed ( zijn natuurlijk ook hetzelfde ras dan) omdat ze dan bezig zijn met werk, daar kunnen ze dan al hun power en energie in stoppen en laten ze zich niet zo snel van af brengen.
ik denk dat dit voor veel poolhonden telt, sterke, harde , behoorlijk zelfstandige honden..