Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Marouck, schijnzwangerschap en de gevolgen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Marouck, schijnzwangerschap en de gevolgen

Ongelezen bericht door Inge »

Vanavond controleerde ik Maroucks tepels.
Na vorige week al een 8-daagse kuur contralac gehad te hebben geeft ze nog steeds melk, met name de achterste 4 tepels zijn nog steeds erg gezwollen. Nog geen verhardingen, dus nog geen melkklierontsteking waarschijnlijk.
Maar wel het volgende:

Een geïrriteerd (pussig) bultje onder haar ene tepel
Afbeelding

En op de rest van haar onderbuik kleine bloedige wondjes
AfbeeldingAfbeelding
Waarschijnlijk veroorzaakt door het vele likken. Dat mag ze niet als ik erbij ben, maar 's nachts en overdag als ik aan het werk ben doet ze het natuurlijk toch. :19:

Ik heb de boel maar weer gekoeld met kamferspiritus en ga morgen denk ik maar calendulan halen (tube die ik had is weer eens kapot gebeten laatst door 1 van de dames, calendulanzalf schijnt toch erg lekker te zijn :roll: )

Pfff....waarschijnlijk heb ik over 3 weken een aantal dagen vrij van mijn werk (woensdag t/m vrijdag) zodat ik haar kan laten opereren en de eerste dagen bij haar kan zijn. Ze moet dan natuurlijk ook van de hechtingen afblijven en mijn ouders durven dat de eerste paar dagen niet aan, zijn veel te bang dat er iets fout gaat als ze bij hen is of dat ze "raar" reageert op de narcose en Danco of Snoepie aan zal vliegen.

Wat een ellende, zo'n schijnzwangere teef. Ik zal blij zijn als alles straks achter de rug is.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door LaRep »

He gets wat een gedonder iedere keer :jank:
Kan me goed voorstellen dat je straks blij bent dat ze (en je) er vanaf is en je zal zien dat ze zo weer opgeknapt is :wink:
Afbeelding
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Wat rot voor Marouck. Sterkte en geef haar maar knuffels van mij.
Afbeelding
Seven6
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie x border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Seven6 »

he wat zou ze zich rot voelen een dikke knuf van mij en koda aan het meisje :ok:
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Wat sneu voor je meisje! En idd als ze er zo'n last van heeft zal het fijn zijn dat ze geopereerd is, beterschap in de tussentijd!
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ziet eruit als Hera's buik na de loopsheid.
Moet ik me nu ongerust maken? heb er nooit zo bij stil gestaan. Hera heeft ook verder nergens last van, geestelijk dan he.
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

ik zou me geen zorgen maken als je hond verder geen last heeft van schijnzwangerschapskwaaltjes. Wat depri en slepen met de boel is niet abnormaal.
Wat minder eten geven (stopt de melkgift), flink wandelen en afleiden dan gaat het wel weer over. Er zijn overigens ook homeopatische middeltjes te proberen om de klachten te verminderen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

contralac hielp hier niet, heb daarom altijd lactafal indien nodig....
Maar zo dramatisch ziet het er nog niet uit hoor, alleen kan me voorstellen dat je het niet leuk vind.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Inge
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:contralac hielp hier niet, heb daarom altijd lactafal indien nodig....
Maar zo dramatisch ziet het er nog niet uit hoor, alleen kan me voorstellen dat je het niet leuk vind.
Volgens mijn dierenarts is contralac hetzelfde als lactafal? :denken: Alleen andere merknaam.
Marouck is eind februari/begin maart loops geweest, we zijn nu dus ruim 3 maanden verder na de loopsheid. Het is dus echt niet leuk meer dit.
Minder eten werkt niet trouwens (wie zei dat?), Marouck eet nauwelijks, krijgt msschien 150 gram per dag terwijl ze voor haar gewicht het dubbele mag hebben. :wink:
Wandelt elke dag minimaal een uur in het bos, gaat 4 dagen per week mee naar de trainingen (2x haar eigen training, 2x die van Biène) en heeft dus afleiding genoeg, het gaat dus niet altijd vanzelf over. :19:
Ze verandert qua karakter gedurende deze periodes. Krijgt een korter lontje (wat met name Nika af en toe moet bezuren, vandaar ook geen seconde meer zonder toezicht samen), is het ene moment heel sloom (ook weleens lekker) en het volgende moment gigadruk, wordt waakser (en dat wil ik niet) etc etc.
Ben vanaf vandaag de boel aan het inspuiten met een teatree-oplossing zodat ze er beter vanaf blijft, de boel moet wat tot rust komen, madam houdt het door haar gelik ook zelf in stand natuurlijk (lekker melk tutteren :roll: ). En ik moet blijven controleren en voelen, want een melkklierontsteking is niet leuk. Ze heeft dat dus 2x gehad, ineens een keiharde bult onder haar buik.
Nee, ik ben echt blij als ze onder het mes kan. :19: Terwijl ik heel hard heb geroepen (en nog steeds vind) dat ik liever niet meer laat snijden in een gezonde hond. Maar in mijn beleving is dit niet meer gezond, het is gewoon zielig. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

:eek: o, arme Marouck!!
Dit is wel heftig hoor, en ook in mijn beleving niet gezond.

Veel sterkte met de OP en een snelle genezing!
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Ik zou (als je dat nog niet gedaan hebt) homeopatische middeltjes proberen. Een hond liegt niet wat dat betreft, je ziet vanzelf of het helpt of niet.
Als het echt niet gaat en je hond is 3 maand van haar cyclus niet te genieten dan zou ik ook ingrijpen en voor sterilisatie gaan. Een hondenleven is te kort om daarvan een aanzienlijk deel door dit soort dingen te laten 'voorbijgaan'.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:
malinois schreef:contralac hielp hier niet, heb daarom altijd lactafal indien nodig....
Volgens mijn dierenarts is contralac hetzelfde als lactafal? :denken: Alleen andere merknaam.
Marouck is eind februari/begin maart loops geweest, we zijn nu dus ruim 3 maanden verder na de loopsheid. Het is dus echt niet leuk meer dit.
Minder eten werkt niet trouwens (wie zei dat?), Marouck eet nauwelijks, krijgt msschien 150 gram per dag terwijl ze voor haar gewicht het dubbele mag hebben. :wink:
Wandelt elke dag minimaal een uur in het bos, gaat 4 dagen per week mee naar de trainingen (2x haar eigen training, 2x die van Biène) en heeft dus afleiding genoeg, het gaat dus niet altijd vanzelf over. :19:
Ze verandert qua karakter gedurende deze periodes. Krijgt een korter lontje (wat met name Nika af en toe moet bezuren, vandaar ook geen seconde meer zonder toezicht samen), is het ene moment heel sloom (ook weleens lekker) en het volgende moment gigadruk, wordt waakser (en dat wil ik niet) etc etc.
Ben vanaf vandaag de boel aan het inspuiten met een teatree-oplossing zodat ze er beter vanaf blijft, de boel moet wat tot rust komen, madam houdt het door haar gelik ook zelf in stand natuurlijk (lekker melk tutteren :roll: ). En ik moet blijven controleren en voelen, want een melkklierontsteking is niet leuk. Ze heeft dat dus 2x gehad, ineens een keiharde bult onder haar buik.
Nee, ik ben echt blij als ze onder het mes kan. :19: Terwijl ik heel hard heb geroepen (en nog steeds vind) dat ik liever niet meer laat snijden in een gezonde hond. Maar in mijn beleving is dit niet meer gezond, het is gewoon zielig. :wink:
contralac werkte niet en lactafal wel :19: verder weet ik niet of het verschilt van elkaar.... zal best kunnen dat het bijna gelijk is hoor...
Mijn teef is ook altijd schijnzwanger ook af en toe met melkgift maar als na een kuurtje Lactafal is het met een week of wat geheel verdwenen. Overigens geef ik pas Lactafal als ze echt melk gaat geven niet bij alleen opgezette tepels. Dan gaat het meestal vanzelf wel over.
Maar ik geef je groot gelijk hoor, als het voor de hond niet fijn is en ze heeft er veel last van heb je geen andere mogelijkheid. Mijn 1e teef is ook gecastreerd omdat ze 3 weken totaal niet at, geen voer, geen worst, geen vers helemaal niets.... ze was echt doodziek.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Lindsey schreef:Ik zou (als je dat nog niet gedaan hebt) homeopatische middeltjes proberen. Een hond liegt niet wat dat betreft, je ziet vanzelf of het helpt of niet.
Als het echt niet gaat en je hond is 3 maand van haar cyclus niet te genieten dan zou ik ook ingrijpen en voor sterilisatie gaan. Een hondenleven is te kort om daarvan een aanzienlijk deel door dit soort dingen te laten 'voorbijgaan'.
ik heb alle homeopatische middeltjes ook geprobeerd maar daar ging ze dwars doorheen werd alleen maar erger en duurde veel en veel langer dan zonder die middeltjes... als het werkt moet je het altijd proberen maar ik heb er geen goede ervaringen mee in dit geval.
Afbeelding
Cocochanel

Ongelezen bericht door Cocochanel »

Mijn teef had ook best veel last van en bij haar hielp GalaStop...Binnen twee weken was helemaal over...
Succes !
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Lindsey schreef:Ik zou (als je dat nog niet gedaan hebt) homeopatische middeltjes proberen. Een hond liegt niet wat dat betreft, je ziet vanzelf of het helpt of niet.
Heb verschillende keren al ablavetsem gebruikt gedurende en na de loopsheid, helpt niks :jank:

Vorige loopsheid ook een aantal dagen galastop zonder resultaat. Uiteindelijk dus met een dubbele kuur contralac en 10 dagen AB tegen de melkklierontsteking de boel weer onder controle gekregen.
Groetjes Inge
Afbeelding

gerritte
Actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door gerritte »

Inge ik ken het maar al te goed. Op dit moment is Simba mega schijnzwanger, normaal kunnen wij doormiddel van beweging en afleiding het redelijk in de hand houden. Dit keer is het gewoon heel extreem, wil ook niet meer naar buiten, ja voor de deur een plasje doen en dan liefst heel snel naar binnen. Als nu buiten met haar loopt, lijkt het wel of ze zwaar mishandelt wordt, loopt ingedoken staat te trillen op haar poten en wil eigenlijk alleen maar naar huis.
In het park gaat het even goed en dan opeens gaat die knop weer bij haar om en heeft zoiets van ik moet weg hier.

Ik heb altijd gezegt in een gezond dier laat ik niet snijden, maar helaas op dit moment gaat het niet met haar en hebben wij nu toch besloten om haar te steriliseren, op 14 juni wordt ze geholpen.
Afbeelding
Boelie
Actief

Ongelezen bericht door Boelie »

Als het na een 8-daagse kuur niet over is, waarom heeft de dierenarts je dan niet nog een kuurtje gegeven?

Ik gaf Bella voorheen ook Galastop, mijn nieuwe dierenarts had dit niet, alleen lactafal. Toen het na de kuur nog niet helemaal over was, heb ik nog voor een aantal dagen meer gekregen. Daarna was het over.

Ik heb haar na die laatste keer laten steriliseren (na drie maanden tussen de loopsheden in).
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Boelie schreef:Als het na een 8-daagse kuur niet over is, waarom heeft de dierenarts je dan niet nog een kuurtje gegeven?
omdat het waarschijnlijk niet 'even' een kuurtje is, het zijn wel hormonen die je geeft dus zo onschuldig is het niet. Mijn dierenarts (en ik ook overigens) wacht ook zo lang mogelijk met het geven van Lactafal en dan ook maar voor een week indien echt nodig....
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Boelie schreef:Als het na een 8-daagse kuur niet over is, waarom heeft de dierenarts je dan niet nog een kuurtje gegeven?
omdat het waarschijnlijk niet 'even' een kuurtje is, het zijn wel hormonen die je geeft dus zo onschuldig is het niet. Mijn dierenarts (en ik ook overigens) wacht ook zo lang mogelijk met het geven van Lactafal en dan ook maar voor een week indien echt nodig....
Precies...echt gezond zijn die pillen niet en ze heeft dus al een dubbele kuur gehad :wink:
Advies was ook zo snel mogelijk na de kuur toch te castreren, zelfs als ze nog melk zou geven.
Nu kan ik niet zomaar vrij krijgen op mijn werk, moet toch echt een paar weken vantevoren aangevraagd worden. :wink:
Maar vandaag te horen gekregen dat ik vanaf 21 juni een aantal dagen vrij ben (5 inclusief het weekend) en de week erop werk ik nog halve dagen (laatste schoolweek), dus morgenvroeg bel ik de dierenarts om een afspraak te maken voor 21 juni.
Groetjes Inge
Afbeelding

Boelie
Actief

Inge schreef:
malinois schreef:
Precies...echt gezond zijn die pillen niet en ze heeft dus al een dubbele kuur gehad :wink:
Advies was ook zo snel mogelijk na de kuur toch te castreren, zelfs als ze nog melk zou geven.
Nu kan ik niet zomaar vrij krijgen op mijn werk, moet toch echt een paar weken vantevoren aangevraagd worden. :wink:
Maar vandaag te horen gekregen dat ik vanaf 21 juni een aantal dagen vrij ben (5 inclusief het weekend) en de week erop werk ik nog halve dagen (laatste schoolweek), dus morgenvroeg bel ik de dierenarts om een afspraak te maken voor 21 juni.
Toen ik mijn stukje terug las, was ik een beetje bang dat het nogal als aanval over zou komen. Zo was het niet bedoeld.
In ieder geval is het me nu duidelijk :ok:

Ik heb hetzelfde probleem gehad met Bella en vrij krijgen. Ik had uiteindelijk drie weken vrij. De operatie was gepland voor de eerste week en ik zag er enorm tegenop. Tot overmaat van ramp kreeg Bella de dag van de operatie enorme diarree en moest de operatie een week uitgesteld worden.
Uiteindelijk hebben ze alles eruit gehaald (ook de baarmoeder). Hoewel Bella erg misselijk was van de narcose en tijdens de operatie veel bloed verloren heeft is het achteraf toch meegevallen.
Ze is redelijk snel opgeknapt en weer helemaal de oude.
Wel merk ik dat ze iets rustiger geworden is en niet meer zo fel is. Daar ben ik heel blij mee, want ik was bang dat het erger zou worden.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Rustiger worden zou ik niet erg vinden :mrgreen: (Marouck neigt naar hyperactiviteit, is dus altijd erg druk).
Vanmorgen dierenarts gebeld. Assistente had de agenda nog niet voor de week waarin ik haar wil laten opereren maar heeft een aantekening gemaakt dat ik dan een afspraak wil. Moet dinsdag of woensdag even terugbellen voor een definitieve afspraak. :wink:

Vandaag is Marouck erg sloom voor haar doen. Ze likt wel minder (misschien dat die teatree-spray de truc is) en de melkgift lijkt eindelijk wat af te gaan nemen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Afspraak is nu definitief. 21 juni om half 2 mag ik haar brengen, blijf erbij tot ze onder narcose is.
Rond 4 uur kan ik haar dan alweer halen.
Ben er blij om want er komt dus nu nog steeds melk uit haar tepels :jank:
Gelukkig is ze wel weer zichzelf aan het worden, er wordt weer gestoeid en gespeeld in huis. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Daan

Ongelezen bericht door Daan »

sterkte straks, het zal allemaal best meevallen :ok:
Boelie
Actief

Ik zal duimen die dag! :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”