Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Groenendaeler

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

De Mechelaar is verreweg de meest scherpe van het stel. Nou heb ik als eerste eigen hond een Mechelaar gehad (uit werklijnen, wist ik toen veel) en dit is een superfijne hond geworden, lief, sociaal, rustig en zeker geen trammelant schopper. Maar dat zal zeker uit werklijnen eerder een uitzondering dan regel zijn geweest. :wink:

Trouwens, wat dat blafferige betreft vind ik dat reuze meevallen met de Belgen die ik tot nu toe heb meegemaakt. Sommige langharen zijn wat kefferig inderdaad, maar heel veel juist helemaal niet.
Mijn eigen honden blaffen bij onraad en als de bel gaat, verder in principe niet.
De Duitse Herder van mijn buren is veel irritanter, die kan echt loeien en doet dat altijd als een van zijn gezinsleden thuiskomt. Dan heb ik liever een hond die af en toe blaft dan zo'n sirene kan ik je wel vertellen! :pffff:
Diesel73
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Diesel73 »

Ik heb zelf Groenendaelers. Geen is nerveus, geen is blafferig, geen is hyper en al dat soort :blah: . Tis een hond met energie, die hij kwijt moet kunnen. Als je een huisslof als hond wilt en een Groenendaeler in huis haalt.. tja, dan kan hij inderdaad nerveus en blafferig worden. Nèt als elke andere energiekere hond. Ik vind ze zeer eenvoudig af te richten.
De Mechelaar is verreweg de meest scherpe van het stel.
Maar de Groenendaeler noem jij het meest onbetrouwbare van de 4? ... :denken: , :19: terughoudendheid tegen over vreemden is niét onbetrouwbaar. Dat is gereserveerdheid. Maar bon, net als elk ander ras heeft het zo zijn voor en zijn nadelen. Het is een ras dat je moet kunnen verstaan en die heel veel lichaamstaal heeft.

Diesel
Afbeelding
Oh yeah, right.....'ram, would you mind please being sweet & diplomatic for a moment?'
Gimme a break!
Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frederique »

Zoek stok! schreef:
Frederique schreef:Een vriendin van me heeft 3 Groenendaelers.
Ik vind ze inderdaad ook nogal hyper, een trekje waar je tegen moet kunnen.
Voor mezelf zal er nooit een Groenendaeler komen.
Ik vind ze echt prachtig maar dat nerveuze gedoe daar kan ik persoonlijk niet goed tegen :roll:
Moet wel zeggen dat de honden van mijn vriendin meer hyperaktief als nerveus zijn. Maar dat zal ook wel heel erg met de opvoeding te maken hebben :wink:

In mijn puppy-groep zit overigens ook een Groenendaeler.
Leuk gehoorzaam beessie, maar wel meteen afgeleidt bij wat er ook maar gebeurt.
Ik zie ook zoveel verschil in Kooikers, daar zitten ook bijzonder nerveuze exemplaren bij. Bram is wel druk, maar niet nerveus vind ik. Maar misschien is het toch handiger een wat meer stabiele hond bij Bram te zetten. Anders gaan ze elkaar wellicht versterken....
Bram is voor een Kooiker behoorlijk stabiel in mijn ogen.
Ik ken behoorlijk wat Kooikers en dat zijn bijna allemaal vrij moeilijke honden. De reuen zijn daarbij ook nog eens behoorlijk dominant.
Kennissen van me hebben een Kooiker-teefje die zo'n beetje vergelijkbaar is met karakter denk ik als Bram.
Alhoewel ze wat terughoudener is als Bram :wink:
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Diesel73 schreef:
Maar de Groenendaeler noem jij het meest onbetrouwbare van de 4? ... :denken: , :19: terughoudendheid tegen over vreemden is niét onbetrouwbaar. Dat is gereserveerdheid. Maar bon, net als elk ander ras heeft het zo zijn voor en zijn nadelen. Het is een ras dat je moet kunnen verstaan en die heel veel lichaamstaal heeft.

Diesel
Je leest niet goed! :wink:
Ik gaf alleen mijn ervaring weer op de inmiddels vele shows en Belgen-evenementen waar ik ben geweest. Daarachter schreef ik ook dat dit zeker niet voor alle Groenendalers zal gelden en dat de keuze van een juiste fokker en lijn bepalend is.
Wel goed lezen hoor! :boos:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Nou, ik ben al een stapje verder. Marcel heeft gezegd dat ik over 15 jaar een tweede hond erbij mag :mrgreen:

Nu is het alleen nog een kwestie van afdingen :smile:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Zoek stok! schreef:Nou, ik ben al een stapje verder. Marcel heeft gezegd dat ik over 15 jaar een tweede hond erbij mag :mrgreen:

Owww over 15 jaar al :smile: :smile: :piew: 2 Hondjes hebben is zoo leuk :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoek stok! schreef:Nou, ik ben al een stapje verder. Marcel heeft gezegd dat ik over 15 jaar een tweede hond erbij mag :mrgreen:

:smile:

Nou, dat schiet lekker op dan :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:

Zo begon het met Bram ook: ik mocht na m'n pensioen een hond. En kijk nou, ik heb hem al op m'n 32e gekregen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:

Zo begon het met Bram ook: ik mocht na m'n pensioen een hond. En kijk nou, ik heb hem al op m'n 32e gekregen :wink:
Nog een jaartje of 2 doorzeuren en dan komt het vast goed :mrgreen: :ok:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Moos schreef:

Ik heb het vanmiddag al omlaag gekregen tot over 10 jaar, dus het gaat prima :ok: :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Moos schreef: :smile:

Ik heb het vanmiddag al omlaag gekregen tot over 10 jaar, dus het gaat prima :ok: :wink:
Kijk, kijk, er zit schot in de zaak :mrgreen: :ok:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Moos schreef: :smile:

Hoe doe je dat? Misschien kan ik die tactiek ook gaan gebruiken over een tijdje? :mrgreen:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Ik ben niet zo heel erg bekend met het ras maar ik vind ze er wel leuk uitzien. Een leuk teefje zal ook mooi bij Bram passen en bij jou staat het ook leuk :mrgreen: :wink:

Nu moet je Marcel nog even zo ver zien te krijgen, maar dat gaat vast lukken met de tijd :ok:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Sita schreef: Hoe doe je dat? Misschien kan ik die tactiek ook gaan gebruiken over een tijdje? :mrgreen:
Vooral niet drammen, maar heel voorzichtig opbouwen. Als je dramt, gaat hij met de hakken in het zand namelijk. Zo af en toe een opmerking maken en goed naar de reactie kijken.

(hij moest eens weten :smile: )
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sita
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Sita schreef: Hoe doe je dat? Misschien kan ik die tactiek ook gaan gebruiken over een tijdje? :mrgreen:
Vooral niet drammen, maar heel voorzichtig opbouwen. Als je dramt, gaat hij met de hakken in het zand namelijk. Zo af en toe een opmerking maken en goed naar de reactie kijken.

Ga het onthouden. Misschien kan ik nu al voorzichtig beginnen. :mrgreen:

Idd die mannen moesten eens weten wat er hier allemaal over ze geschreven wordt. Moet toch eens dat motorforum gaan bekijken :smile:

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Sita schreef:
Zoek stok! schreef:

Idd die mannen moesten eens weten wat er hier allemaal over ze geschreven wordt. Moet toch eens dat motorforum gaan bekijken :smile:
:neenee: Dat is onze stilzwijgende afspraak: hij niet op het hondenforum en kooikerforum en ik niet op het motorforum :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sita
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Sita schreef:
Zoek stok! schreef:

:neenee: Dat is onze stilzwijgende afspraak: hij niet op het hondenforum en kooikerforum en ik niet op het motorforum :mrgreen: :mrgreen:
Die stilzwijgende afspraak hebben wij ook. :smile:

Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

lijkt me een goeie combie: kooiker en groenendaeler. wij hebben een markiesje en groenendaeler :mrgreen:

onze groenendaeler is echt een schat van een beest voor het gezin. je kan alles met haar doen en ze vindt het allemaal goed. haar enige probleempje is haar angst voor vreemde mensen. ze heeft nu geleerd dat als je blaft, mensen bang worden en dus ophouden met aandacht geven :roll: wij geloven dat zij toen ze bij de fokker was nooit veel contact gehad heeft met vreemde mensen. de fokker woonde best afgelegen en de werpkist stond in de bijkeuken.
dit geldt natuurlijk niet voor alle groenendaelers, ik ken er ook die alle mensen helemaal te gek vinden. het zal dus ook voor een groot deel liggen aan de lijn en aan de fokker.

biry (onze groenendaler dus) vind het leuk om iets met de baas te doen, maar als er twee bazen naar de HS gaan (joris moet namelijk ook getraind worden :mrgreen: ) dan wil ze toch het liefst bij allebei tegelijk zijn. dat zal wel haar herder instinct zijn: alles moet bij elkaar blijven.

kijk maar eens wat een goede combi dat is :wink:
Afbeelding
Diesel73
Vaste gebruiker

LongFields schreef:
Diesel73 schreef:

Diesel
Ik gaf alleen mijn ervaring weer op de inmiddels vele shows en Belgen-evenementen waar ik ben geweest. Daarachter schreef ik ook dat dit zeker niet voor alle Groenendalers zal gelden en dat de keuze van een juiste fokker en lijn bepalend is.
Ik heb het goed gelezen Suzanne. En ik snap wel waar je op doelt hoor. Daarom haal ik mijn Groenendaelers dus NIET bij een fokker die er alleen maar praalhondjes van maakt en ze niet laat werken. Nèt als dat je van elk ras werkhonden hebt en parade hondjes waar ze totaal het karakter uit hebben gefokt. Een Groenendaeler is niet gemaakt om mooi te wezen zijn. Dat hij (vind ik) er uitziet als 1 van de mooiste rassen met prachtig haar is bijzaak. In de eerste plaats is het een werkhond die werklust moet hebben en moet kunnen werken. Uiterlijk komt op plaats 2. Hij is dus niet gemaakt om hele dagen binnen in een kenneltje te zitten en dan een rondje lopen en daar dan ook nog eens 'blij' mee moet zijn.

Diesel
Afbeelding
Oh yeah, right.....'ram, would you mind please being sweet & diplomatic for a moment?'
Gimme a break!
schumie
Zeer actief
Mijn ras(sen): De bull terrier en Amstaff

Ongelezen bericht door schumie »

is een hollandse herder niks voor je?Misschien de langhaar versie?
Zoek stok!
Zeer actief

schumie schreef:is een hollandse herder niks voor je?Misschien de langhaar versie?
Die heb ik nog nooit gezien, ik ken alleen kortharige Hollanders en die zijn behoorlijk pittig hoor. Ik denk te pittig voor mij. Vind ze wel erg mooi en leuk.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sita
Zeer actief

Afbeelding
schumie
Zeer actief
Mijn ras(sen): De bull terrier en Amstaff

Ongelezen bericht door schumie »

De hollandse herder langhaar is iets gevoeliger heb ik begrepen.zijn er mooi hoor.En misschien zijn herders wel pittig maar van hollanders weet ik dat ze heel gevoelig op je stem zijn,dus geen opvoeding met harde hand.Voor langhaar misschien kijken op www.vandewolvenstam.nl Deze weet ik uit mijn hoofd.Ook op www.hollandseherderpagina.nl kan je veel info vinden.
Persoonlijk ken ik zowel de groenedaler als de hollandse herder en dan vind ik de hollandse herder toch rustiger en stabieler.
Zoek stok!
Zeer actief

Haha, zit je de asiels af te struinen voor jezelf?

Ja, prachtige hond. Maar de voorkeur gaat wel uit naar een teefje....
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

schumie schreef:De hollandse herder langhaar is iets gevoeliger heb ik begrepen.zijn er mooi hoor.En misschien zijn herders wel pittig maar van hollanders weet ik dat ze heel gevoelig op je stem zijn,dus geen opvoeding met harde hand.Voor langhaar misschien kijken op www.vandewolvenstam.nl Deze weet ik uit mijn hoofd.Ook op www.hollandseherderpagina.nl kan je veel info vinden.
Persoonlijk ken ik zowel de groenedaler als de hollandse herder en dan vind ik de hollandse herder toch rustiger en stabieler.
Dankjewel. Ik heb nog jaren in de tijd om me er in te verdiepen, dus ik ga eens even neuzen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Diesel73 schreef:
LongFields schreef:
Diesel73 schreef:

Diesel
Ik heb het goed gelezen Suzanne. En ik snap wel waar je op doelt hoor. Daarom haal ik mijn Groenendaelers dus NIET bij een fokker die er alleen maar praalhondjes van maakt en ze niet laat werken. Nèt als dat je van elk ras werkhonden hebt en parade hondjes waar ze totaal het karakter uit hebben gefokt. Een Groenendaeler is niet gemaakt om mooi te wezen zijn. Dat hij (vind ik) er uitziet als 1 van de mooiste rassen met prachtig haar is bijzaak. In de eerste plaats is het een werkhond die werklust moet hebben en moet kunnen werken. Uiterlijk komt op plaats 2. Hij is dus niet gemaakt om hele dagen binnen in een kenneltje te zitten en dan een rondje lopen en daar dan ook nog eens 'blij' mee moet zijn.

Diesel
Dat je nu aanneemt dat de showhonden waar ik op doel alleen de hele dag binnen in een kenneltje zit en dan een rondje loopt op een show vind ik jammer en geeft een scheef beeld. Daarbij is een show maar 1 dag en hebben die mensen hun honden gewoon thuis en doen ze er over het algemeen genoeg mee buiten de showdagen om.

Ik vind ook dat er met een Belg gewerkt moet worden, op wat voor manier dan ook. Dat hoeft niet persé IPO te zijn (of KNPV), maar speuren, GG, agility, flyball of breitensport bijvoorbeeld zijn even geschikt, afhankelijk van het karakter van de hond.

Je verhaal over showhonden vind ik ongenuanceerd. Er zijn zat showhonden waar ook mee gewerkt wordt, en lijnen waar prima showhonden in zitten waar tevens werkhonden uit voortgekomen zijn.
Maar het is wel van belang die lijnen uit te zoeken. Maar dat had ik al geschreven. :wink:
Sita
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Haha, zit je de asiels af te struinen voor jezelf?

Ja, prachtige hond. Maar de voorkeur gaat wel uit naar een teefje....
Kan er net als jij alleen nog maar over dromen over hond nummer 2 :smile: Maar kijken is altijd leuk...

Afbeelding
Diesel73
Vaste gebruiker

LongFields schreef:
Diesel73 schreef:
LongFields schreef:
Diesel73 schreef: Maar de Groenendaeler noem jij het meest onbetrouwbare van de 4? ... :denken: , :19: terughoudendheid tegen over vreemden is niét onbetrouwbaar. Dat is gereserveerdheid. Maar bon, net als elk ander ras heeft het zo zijn voor en zijn nadelen. Het is een ras dat je moet kunnen verstaan en die heel veel lichaamstaal heeft.

Diesel

Diesel
Dat je nu aanneemt dat de showhonden waar ik op doel alleen de hele dag binnen in een kenneltje zit en dan een rondje loopt op een show vind ik jammer en geeft een scheef beeld. Daarbij is een show maar 1 dag en hebben die mensen hun honden gewoon thuis en doen ze er over het algemeen genoeg mee buiten de showdagen om.

Ik vind ook dat er met een Belg gewerkt moet worden, op wat voor manier dan ook. Dat hoeft niet persé IPO te zijn (of KNPV), maar speuren, GG, agility, flyball of breitensport bijvoorbeeld zijn even geschikt, afhankelijk van het karakter van de hond.

Je verhaal over showhonden vind ik ongenuanceerd. Er zijn zat showhonden waar ook mee gewerkt wordt, en lijnen waar prima showhonden in zitten waar tevens werkhonden uit voortgekomen zijn.
Maar het is wel van belang die lijnen uit te zoeken. Maar dat had ik al geschreven. :wink:
Urmmm, even goed lezen Suzanne, ik zei wel degelijk==>
Daarom haal ik mijn Groenendaelers dus NIET bij een fokker die er alleen maar praalhondjes van maakt en ze niet laat werken.
....Dus je hele verhaal over dat ik ongenuanceerd ben etc. slaat de plank mis. En ik ben van mening dat als ik IPO doe ik mijn Boef meepak en niet mijn Groentje. De Bouvier is ook een fantastische Belg maar meer geschikt voor IPO. Groentjes vindt ik weer beter voor speuren e.d.

Diesel
Afbeelding
Gimme a break!
Dibbes
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dibbes »

Zoek stok! schreef:
schumie schreef:is een hollandse herder niks voor je?Misschien de langhaar versie?
Die heb ik nog nooit gezien, ik ken alleen kortharige Hollanders en die zijn behoorlijk pittig hoor. Ik denk te pittig voor mij. Vind ze wel erg mooi en leuk.
Je hebt Emma nog niet ontmoet merk ik :wink: .
Maar ik denk dat er bij elk ras veel verschil tussen individuele honden zit. Dat heeft te maken met waar de fokker op let en met de opvoeding van de hond denk ik.
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

De Belgische Herder is een ander soort hond dan bijvoorbeeld de Duitse Herder. De Belgen zijn wat terughoudender naar mensen die ze niet kennen, en bovenal veel gevoeliger van aard. Je kunt ze maken of breken zeg ik altijd. Zeker geen hond die overal tot zijn recht komt.
Dat is zeker waar! Naar mijn mening is een duitse herder wat "stabieler"
Dus dat je hard moet zijn voor een belg (groenendaler) daar hoef je niet bang voor te zijn!

Juist niet zeker niet als je een teefje neemt. ik wil niet meteen zeggen dat ze hyper of nerveus zijn dit zijn wel trekjes die ze kunnen hebben maar ik denk zelfs dat dat erg in de opvoeding zit.

Bij een belgje dat zo gereserveert is naar vreemde moet ej natuurlijk niks gaan dwingen..... en dat is waar ik het vaak fout heb zien gaan :19:
En dat is jammer in plaats van zelfvertrouwen krijgen deze diertjes angst en gaan ze zich nerveus gedragen!

Dus ik denk dat je heel ver komt hoor als je lekker met je clicker aan de slag gaat :wink: wordt het vast een heel leuk hondje!

Wat ik persoonlijk wel ervaar bij de meeste herders dat de teven veel minder stabiel zijn dan de reuen. Dit valt me heel erg op bij mijn eigen hond maar ook bij een paar tevuren maar dat is echt alleen een persoonlijke ervaring hoor!

succes met zeuren :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”