Annelies schreef:Noa heeft een enkele vacht die nu zo'n 10 cm. lang is. Haar vacht is zijde-achtig, met weinig slag, niet al te vol en vrij makkelijk te onderhouden.
Nu zie ik bij het stijgen van de buitentemperaturen steeds meer getrimde honden verschijnen en 's zomers zeer kortgeknipte Maltezers e.d. in de rondte lopen, waarbij je op het roze velletje kijkt.
Wat ik me dus afvraag: Is het wel gunstig voor de hond om de vacht zo ver in te korten i.v.m. de warmte en zonlicht..? De vacht vormt toch ook een isolerende laag op de huid tégen de warmte..?
Ik heb dus de neiging om Noa's vacht zeker niet zo kort te laten trimmen, juist vanwege de isolatie... (vind ik trouwens ook zonde...

)
Iemand ideeën hierover...?
Dat ze nu tot op de vel kort geschoren worden is alleen maar gunstig te noemen, tegen die tijd dat de zon echt gaat schijnen hebben ze weer een laagje staan.
Ik heb 2 van mijn boppers kort staan en die doe ik ook in het voorjaar zodat ze in de zomer weer een beschermend laagje hebben.
Veel van de echt compleet kaalgeschoren honden krijgen niet de juiste vachtverzorging waardoor er voor de trimster vaak weinig anders overblijft dan helemaal kort zetten. Als zo'n compleet vervilte hond midden in de zomer of winter komt zal dat ook gewoon moeten gebeuren, de fout ligt dan bij de eigenaar.
Een vacht zoals jouw hond die hoeft echt niet korter gezet te worden ivm. warmte o.i.d. mijn boppers lopen ook in hun volle vacht en die met vacht hebben het niet warmer dan diegene met de kortere vacht.
Het is vaak het idee bij mensen dat de hond het minder warm zou hebben als de vacht 2 cm. korter is of ergo helemaal kortgeschoren is.
Sommige mensen kiezen voor de zomer een korter kapsel voor hun hond i.v.m. veel zwemactiviteit en daan kan ik dan wel in meekomen, dat is gewoon wat handiger.