Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lengte vacht in de zomer

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Annelies
Zeer actief

Lengte vacht in de zomer

Ongelezen bericht door Annelies »

Noa heeft een enkele vacht die nu zo'n 10 cm. lang is. Haar vacht is zijde-achtig, met weinig slag, niet al te vol en vrij makkelijk te onderhouden.

Nu zie ik bij het stijgen van de buitentemperaturen steeds meer getrimde honden verschijnen en 's zomers zeer kortgeknipte Maltezers e.d. in de rondte lopen, waarbij je op het roze velletje kijkt.

Wat ik me dus afvraag: Is het wel gunstig voor de hond om de vacht zo ver in te korten i.v.m. de warmte en zonlicht..? De vacht vormt toch ook een isolerende laag op de huid tégen de warmte..?

Ik heb dus de neiging om Noa's vacht zeker niet zo kort te laten trimmen, juist vanwege de isolatie... (vind ik trouwens ook zonde... :pffff: )

Iemand ideeën hierover...?
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Volgens mij is Noa's vacht prima zoals die is :ok: :wink:

Ik laat Moos en Saar alleen maar trimmen omdat ze last van die lange haren krijgen in de bossen, en Saar omdat ze het kammen nog steeds engig vindt.
In de winter hebben ze een veel langere vacht omdat het me zo koud lijkt anders. Maar in ze zomer zijn ze dus niet kort vanwege de warmte (en trouwens ook nooit zo kort dat je op het roze velletje kijkt :N: )
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Moos schreef:Volgens mij is Noa's vacht prima zoals die is :ok: :wink:

Ik laat Moos en Saar alleen maar trimmen omdat ze last van die lange haren krijgen in de bossen, en Saar omdat ze het kammen nog steeds engig vindt.
In de winter hebben ze een veel langere vacht omdat het me zo koud lijkt anders. Maar in ze zomer zijn ze dus niet kort vanwege de warmte (en trouwens ook nooit zo kort dat je op het roze velletje kijkt :N: )
Marloes...je onderschrift.... :I: *smelt* Dat koppie van Bram ertussen...!! :smile:

Ja, zo'n roze velletje in de felle zon.... :N: lijkt me niet echt goed...èn veel warmer dan met haar erop...

Dus jij houdt de vacht van Saar en Moos (en straks Brammie) ook vrij lang in de zomer... okee... :ok: Bedankt voor het advies...
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Annelies schreef:
Moos schreef:Volgens mij is Noa's vacht prima zoals die is :ok: :wink:

Marloes...je onderschrift.... :I: *smelt* Dat koppie van Bram ertussen...!! :smile:

Ja, zo'n roze velletje in de felle zon.... :N: lijkt me niet echt goed...èn veel warmer dan met haar erop...

Dus jij houdt de vacht van Saar en Moos (en straks Brammie) ook vrij lang in de zomer... okee... :ok: Bedankt voor het advies...
Ja, haha, je ziet Bram nog net zitten :mrgreen:

Ik laat Moos en Saar aan het begin van de Lente vrij kort knippen (cm of 3-5). Maar het groeit natuurlijk snel aan, dus in de zomer zitten ze dan ongeveer op Noa's lengte denk ik. Afhankelijk van mijn bui, en of ze er last van hebben of niet laat ik ze in Juli ofzo nog en keertje knippen :wink:
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Tommie hou ik zowel in de winter als in de zomer vrij kort, terwijl zijn vacht eigenlijk langer is (of hoort te zijn). Hij heeft er geen last van. :wink:
kim bloemen
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kim bloemen »

ik zou in de zomer zeker de vacht niet te kort laten maken, vooral niet erg kort scheren. de roze huid is veel te kwetsbaar en kan verbranden in de zon. Ik zelf knip de hondjes in mijn trimsalon in de zomer meestal een stokje korter dan in de winter. Alleen als de klant dat wil zal ik hem scheren, maar dat zeker afraden. en als hij geschoren worden moet dan liefst met een 12 of 9 mm scheerkop. ik vind een mooi geknipte hond gewoon een plezier om naar te kijken en ben dus echt geen voorstander van kort scheren of heel kort knippen.

groetjes kim
Annelies
Zeer actief

kim bloemen schreef:ik vind een mooi geknipte hond gewoon een plezier om naar te kijken en ben dus echt geen voorstander van kort scheren of heel kort knippen.
Ik dus ook niet en buiten de reden van evt. huidverbranding....Ik vind Noa's vacht echt heel mooi en zou het zonde vinden om haar te kortwieken...
Dank je wel voor je tips... :ok:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Heel veel mensen scheren hun witjes in de zomer. Lekker goedkoop :roll:

Anne
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Hier trim ik ze wel altijd wat korter. Benno heb ik nu afgelopen winter echt wat langer gehouden en dat vond ik wel leuk. Maar hij wordt dan op een begeven moment een beetje sloom en hij is er wel echt van opgeknapt nu zijn haar weer wat korter is. Maar Benno heeft ook niet zo'n denderende vacht, heel dicht en wollig dus dat maakt ook wel verschil.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
miekmiek

Tommie wordt ook geschoren. Maar hij heeft ook geen plukvacht. Het is erg sluik haar wat als een dweil om hem heen hangt als ik het laat groeien. Ziet er niet mooi uit.

Als hij geschoren is is hij een knapperd, en het is voor hem ook praktischer.
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

starfleet schreef:Heel veel mensen scheren hun witjes in de zomer. Lekker goedkoop :roll:

Anne
Dat niet alleen, maar veel "witjes" zien de rest van hetjaar dan ook geen kam of borstel meer. Het voorjaar is dan dé tijd om de zooi eraf te laten halen.
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Re: Lengte vacht in de zomer

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Annelies schreef:Noa heeft een enkele vacht die nu zo'n 10 cm. lang is. Haar vacht is zijde-achtig, met weinig slag, niet al te vol en vrij makkelijk te onderhouden.

Nu zie ik bij het stijgen van de buitentemperaturen steeds meer getrimde honden verschijnen en 's zomers zeer kortgeknipte Maltezers e.d. in de rondte lopen, waarbij je op het roze velletje kijkt.

Wat ik me dus afvraag: Is het wel gunstig voor de hond om de vacht zo ver in te korten i.v.m. de warmte en zonlicht..? De vacht vormt toch ook een isolerende laag op de huid tégen de warmte..?

Ik heb dus de neiging om Noa's vacht zeker niet zo kort te laten trimmen, juist vanwege de isolatie... (vind ik trouwens ook zonde... :pffff: )

Dat ze nu tot op de vel kort geschoren worden is alleen maar gunstig te noemen, tegen die tijd dat de zon echt gaat schijnen hebben ze weer een laagje staan.
Ik heb 2 van mijn boppers kort staan en die doe ik ook in het voorjaar zodat ze in de zomer weer een beschermend laagje hebben.
Veel van de echt compleet kaalgeschoren honden krijgen niet de juiste vachtverzorging waardoor er voor de trimster vaak weinig anders overblijft dan helemaal kort zetten. Als zo'n compleet vervilte hond midden in de zomer of winter komt zal dat ook gewoon moeten gebeuren, de fout ligt dan bij de eigenaar.
Een vacht zoals jouw hond die hoeft echt niet korter gezet te worden ivm. warmte o.i.d. mijn boppers lopen ook in hun volle vacht en die met vacht hebben het niet warmer dan diegene met de kortere vacht.
Het is vaak het idee bij mensen dat de hond het minder warm zou hebben als de vacht 2 cm. korter is of ergo helemaal kortgeschoren is.
Sommige mensen kiezen voor de zomer een korter kapsel voor hun hond i.v.m. veel zwemactiviteit en daan kan ik dan wel in meekomen, dat is gewoon wat handiger.
Annelies
Zeer actief

Re: Lengte vacht in de zomer

Angelique25 schreef:
Annelies schreef:Noa heeft een enkele vacht die nu zo'n 10 cm. lang is. Haar vacht is zijde-achtig, met weinig slag, niet al te vol en vrij makkelijk te onderhouden.

Dat ze nu tot op de vel kort geschoren worden is alleen maar gunstig te noemen, tegen die tijd dat de zon echt gaat schijnen hebben ze weer een laagje staan.
Ik heb 2 van mijn boppers kort staan en die doe ik ook in het voorjaar zodat ze in de zomer weer een beschermend laagje hebben.
Veel van de echt compleet kaalgeschoren honden krijgen niet de juiste vachtverzorging waardoor er voor de trimster vaak weinig anders overblijft dan helemaal kort zetten. Als zo'n compleet vervilte hond midden in de zomer of winter komt zal dat ook gewoon moeten gebeuren, de fout ligt dan bij de eigenaar.
Een vacht zoals jouw hond die hoeft echt niet korter gezet te worden ivm. warmte o.i.d. mijn boppers lopen ook in hun volle vacht en die met vacht hebben het niet warmer dan diegene met de kortere vacht.
Het is vaak het idee bij mensen dat de hond het minder warm zou hebben als de vacht 2 cm. korter is of ergo helemaal kortgeschoren is.
Sommige mensen kiezen voor de zomer een korter kapsel voor hun hond i.v.m. veel zwemactiviteit en daan kan ik dan wel in meekomen, dat is gewoon wat handiger.
Dank je wel voor je advies...

Ik onderhoud Noa's vacht dagelijks, kost dan per saldo ook minder tijd want ze krijgt geen klitten. Zo af en toe een was/conditionerbeurt met goede producten scheelt natuurlijk ook...

Voor mij dus geen redenen om haar kaal/kort te laten scheren/knippen en ze mag haar mooie vacht lekker houden... :ok:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik vind Noa met dat halflange haar zoals in je avatar prachtig, ik hou daar wel van, kort geschoren/geknipte honden vind ik er niet uitzien :19:

Noa vind ik sowieso een heel mooi en leuk hondje om te zien :ok:
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Als je kan kiezen, zou ik het ook niet te kort doen, vind dat halflange wel heel lief staan bij Noa. Baloe heeft een plukvacht en daar hebben we dus geen keuze in: als het rijp is, moet het eraf, en dan kan je geen half werk doen. :mrgreen:
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef: Noa vind ik sowieso een heel mooi en leuk hondje om te zien :ok:
Dank je wel, Tamara...Altijd leuk om te horen.. :smile1:

baloe2004 schreef: Als je kan kiezen, zou ik het ook niet te kort doen, vind dat halflange wel heel lief staan bij Noa.
Ik ook...

:neenee: Voor 'Nootje' dus geen extreme make-over.... :mrgreen:
Afbeelding
miekmiek

Tamara en Bowie schreef:ik hou daar wel van, kort geschoren/geknipte honden vind ik er niet uitzien :19:
:tong:
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”