Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vioolklier

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Reini
Zeer actief

Vioolklier

Ongelezen bericht door Reini »

Maandagavond had ik theorieles op de KC en daar vertelde de instructrice over de vioolklier die een paar centimeter boven de staartaanzet zit.

Deze klier is nog erg onbekend en er is nog geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. In Zuid Afrika is de klier wel al bekend. De universiteit in Utrecht heeft al wel eens wat onderzoek gedaan naar deze klier en waarschijnlijk heeft de klier als functie veromonen uit te stoten die dienen als een soort van 'witte vlag' en om de hond aantrekkelijker te maken.

Kent iemand deze klier?

Op de plek van de klier krijgen honden vaak een kale, of vettige plek.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
*Silvia*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Silvia* »

Ja kobus heeft die klier dus, tis een lelijke kale plek net ff na de staart aanzet...
Alles al geprobeerd, maarre groeit heel slecht aan
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

ja ken die klier wel en het was bij mijn engelse bull ook echt een ''klier'' er zat bij haar altijd een ontsteking die ging niet over en de plek werd kaal ,er was niets aan te doen,
Afbeelding
Reini
Zeer actief

baloutjuh schreef:Ja kobus heeft die klier dus, tis een lelijke kale plek net ff na de staart aanzet...
De instructrice legde uit dat honden er vaak aanschuren (aan een muur o.i.d.) en dat daardoor de kale plek ontstaat, daar is weinig aan te doen idd.

Veel dierenartsen kennen de klier nog niet en geven dan een andere diagnose aan de kale plek daar. Wil niet zeggen dat ze dan altijd een verkeerde diagnose stellen maar de klier wordt in de meeste gevallen nog niet als optie meegenomen :wink:
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Oh heet die zo? Ik noemde dat altijd de staartklier :mrgreen:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
starfleet
Erelid

Re: Vioolklier

Ongelezen bericht door starfleet »

Reini schreef:Maandagavond had ik theorieles op de KC en daar vertelde de instructrice over de vioolklier die een paar centimeter boven de staartaanzet zit.
.
Honden draaien zich ook vaak zo omdat ze op die plek gekriebeld willen worden, nu weet ik in ieder geval waarom, want dat wilde ik nog als vraag stellen :wink:
Ik had er nog nooit van gehoord van die klier.
Anne
Reini
Zeer actief

Leuk om te lezen dat er toch wel mensen zijn die het kennen.

Tijdens de cursus kende niemand van de ca. 20 aanwezige, op 1 na, de klier. Ik zal het aan de instructrice doorgeven want zij is al een tijdje 'bezig' met die klier en was heel benieuwd hoeveel mensen de klier kende en dan ook waar ze die van kende.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

starfleet schreef: Honden draaien zich ook vaak zo omdat ze op die plek gekriebeld willen worden, nu weet ik in ieder geval waarom, want dat wilde ik nog als vraag stellen :wink:
Ik had er nog nooit van gehoord van die klier.
Anne
De klier wordt vermoedelijk ook gebruikt door reuen om een lekkere parfum af te geven naar een loopse teef.
Een parfum in een gebaar zoals: Joehoeee schatje :mann:
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Honden onderling snuffelen ook wel vaak bij die klier. Steken ze echt de neus tussen de haren om goed te kunnen ruiken daar.
Vaak wel een vettige plek.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Tis toch al es een keer eerder in een topic geweest?? :denken: .............. ja, gevonden : http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... er#1019144
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Natas. schreef:Tis toch al es een keer eerder in een topic geweest?? :denken: .............. ja, gevonden : http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... er#1019144
Hé wat leuk! Bedankt voor de link :ok:
Afbeelding
*Silvia*
Zeer actief

Reini schreef:
baloutjuh schreef:Ja kobus heeft die klier dus, tis een lelijke kale plek net ff na de staart aanzet...
De instructrice legde uit dat honden er vaak aanschuren (aan een muur o.i.d.) en dat daardoor de kale plek ontstaat, daar is weinig aan te doen idd.

Veel dierenartsen kennen de klier nog niet en geven dan een andere diagnose aan de kale plek daar. Wil niet zeggen dat ze dan altijd een verkeerde diagnose stellen maar de klier wordt in de meeste gevallen nog niet als optie meegenomen :wink:
Kobus schuurt er niet en de plek ziet er rustig uit dus geen ontstekingen enzo eraan.... denk eerder dat het iets heeft te maken met Hormonen heel eerlijk gezegd...
Ze noemen het ook wel de Vlinderklier!!
Reini
Zeer actief

baloutjuh schreef:Kobus schuurt er niet en de plek ziet er rustig uit dus geen ontstekingen enzo eraan.... denk eerder dat het iets heeft te maken met Hormonen heel eerlijk gezegd...
Dat kan natuurlijk ook :wink: :ok: Ik weet er zelf weinig vanaf. Het enige wat ik weet is dat Vegas daar wel vaak een vettige plek heeft :wink:
Afbeelding
*Silvia*
Zeer actief

Reini schreef:
baloutjuh schreef:Kobus schuurt er niet en de plek ziet er rustig uit dus geen ontstekingen enzo eraan.... denk eerder dat het iets heeft te maken met Hormonen heel eerlijk gezegd...
Dat kan natuurlijk ook :wink: :ok: Ik weet er zelf weinig vanaf. Het enige wat ik weet is dat Vegas daar wel vaak een vettige plek heeft :wink:
Ja vele weten nie wat het is, het is overigens bij veel Bull Terriers terug te zien, 9 van de 10 hebben zo een plek en vaak ook nog een plekje op hun kop die wat kalig is
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Kriebel je hond daar maar eens;grote kans dat ie gaat "dansen" :mrgreen:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Femke heeft er een wat kalige plek en zelfs wat gekke lange witte haren. :denken:
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

lance heeft ook zo'n plek op zijn staart , bij naqui zie ik niets :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Als ik met mijn voeten op tafel zit gaat Knoep en vaak tegen 'schuren' en krabben daar vind ze idd er lekker, dat 'dansen' herken ik wel :mrgreen:
Verder is er niets te zien bij haar
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

jip007 schreef:lance heeft ook zo'n plek op zijn staart , bij naqui zie ik niets :wink:
Niet kaal????? :mrgreen: :mrgreen: Kan je hem ook niet voelen?

Alle honden hebben dat ding (staartklier is de meest officiele benaming). Takkie heeft daar ook een lelijke kale plek waarvan de huid er afwijkend uitziet, stug, zwart en ruw. Dat zwarte komt waarschijnlijk doordat er licht op valt.
Het anatomieboek vermeldt geen funtie alleen dat de klieren het actiefst zijn tijdens het paarseizoen.

De flatcoatclub heeft er een stukje van op hun site staan. Het schijnt het meest voor te komen bij jonge reuen.

Sascha, mijn 1e reu, had daar ander haar dan op de rest van zijn staart. Stug, steil haar en korter.
weg gehaald zit een virus in
kim bloemen
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kim bloemen »

ja,ik ken deze klier als staart of stuit klier. die zit een stukje onder de staartaanzet. Bij sommige pluk honden zie je na het plukken zo'n lelijke kale plek op de staart.

groetjes kim
Jinga
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jinga »

Reini schreef:De klier wordt vermoedelijk ook gebruikt door reuen om een lekkere parfum af te geven naar een loopse teef.
Een parfum in een gebaar zoals: Joehoeee schatje :mann:
Hums... ik heb dus een teef die ook op die plek een donkere plek heeft, waar de haren wat stugger zijn en het wat kaler is. Volgens onze dierenarts was het een overactieve staartklier. Dit kan komen doordat haar hormonen beginnen op te spelen. Ze is nog nooit loops geweest, maar dit kan natuurlijk komen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”