Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vioolklier
Moderator: moderatorteam
-
Reini
- Zeer actief
Vioolklier
Maandagavond had ik theorieles op de KC en daar vertelde de instructrice over de vioolklier die een paar centimeter boven de staartaanzet zit.
Deze klier is nog erg onbekend en er is nog geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. In Zuid Afrika is de klier wel al bekend. De universiteit in Utrecht heeft al wel eens wat onderzoek gedaan naar deze klier en waarschijnlijk heeft de klier als functie veromonen uit te stoten die dienen als een soort van 'witte vlag' en om de hond aantrekkelijker te maken.
Kent iemand deze klier?
Op de plek van de klier krijgen honden vaak een kale, of vettige plek.
Deze klier is nog erg onbekend en er is nog geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. In Zuid Afrika is de klier wel al bekend. De universiteit in Utrecht heeft al wel eens wat onderzoek gedaan naar deze klier en waarschijnlijk heeft de klier als functie veromonen uit te stoten die dienen als een soort van 'witte vlag' en om de hond aantrekkelijker te maken.
Kent iemand deze klier?
Op de plek van de klier krijgen honden vaak een kale, of vettige plek.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07

- *Silvia*
- Zeer actief
-
indiera
- Zeer actief
-
Reini
- Zeer actief
De instructrice legde uit dat honden er vaak aanschuren (aan een muur o.i.d.) en dat daardoor de kale plek ontstaat, daar is weinig aan te doen idd.baloutjuh schreef:Ja kobus heeft die klier dus, tis een lelijke kale plek net ff na de staart aanzet...
Alles al geprobeerd, maarre groeit heel slecht aan
Veel dierenartsen kennen de klier nog niet en geven dan een andere diagnose aan de kale plek daar. Wil niet zeggen dat ze dan altijd een verkeerde diagnose stellen maar de klier wordt in de meeste gevallen nog niet als optie meegenomen

- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
- starfleet
- Erelid
Re: Vioolklier
Honden draaien zich ook vaak zo omdat ze op die plek gekriebeld willen worden, nu weet ik in ieder geval waarom, want dat wilde ik nog als vraag stellenReini schreef:Maandagavond had ik theorieles op de KC en daar vertelde de instructrice over de vioolklier die een paar centimeter boven de staartaanzet zit.
.
Ik had er nog nooit van gehoord van die klier.
Anne
-
Reini
- Zeer actief
Leuk om te lezen dat er toch wel mensen zijn die het kennen.
Tijdens de cursus kende niemand van de ca. 20 aanwezige, op 1 na, de klier. Ik zal het aan de instructrice doorgeven want zij is al een tijdje 'bezig' met die klier en was heel benieuwd hoeveel mensen de klier kende en dan ook waar ze die van kende.
Tijdens de cursus kende niemand van de ca. 20 aanwezige, op 1 na, de klier. Ik zal het aan de instructrice doorgeven want zij is al een tijdje 'bezig' met die klier en was heel benieuwd hoeveel mensen de klier kende en dan ook waar ze die van kende.

-
Reini
- Zeer actief
De klier wordt vermoedelijk ook gebruikt door reuen om een lekkere parfum af te geven naar een loopse teef.starfleet schreef: Honden draaien zich ook vaak zo omdat ze op die plek gekriebeld willen worden, nu weet ik in ieder geval waarom, want dat wilde ik nog als vraag stellen![]()
Ik had er nog nooit van gehoord van die klier.
Anne
Een parfum in een gebaar zoals: Joehoeee schatje

- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
-
Natas.
- Zeer actief
- Contacteer:
Tis toch al es een keer eerder in een topic geweest??
.............. ja, gevonden : http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... er#1019144

-
Reini
- Zeer actief
Hé wat leuk! Bedankt voor de linkNatas. schreef:Tis toch al es een keer eerder in een topic geweest??.............. ja, gevonden : http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... er#1019144

- *Silvia*
- Zeer actief
Kobus schuurt er niet en de plek ziet er rustig uit dus geen ontstekingen enzo eraan.... denk eerder dat het iets heeft te maken met Hormonen heel eerlijk gezegd...Reini schreef:De instructrice legde uit dat honden er vaak aanschuren (aan een muur o.i.d.) en dat daardoor de kale plek ontstaat, daar is weinig aan te doen idd.baloutjuh schreef:Ja kobus heeft die klier dus, tis een lelijke kale plek net ff na de staart aanzet...
Alles al geprobeerd, maarre groeit heel slecht aan
Veel dierenartsen kennen de klier nog niet en geven dan een andere diagnose aan de kale plek daar. Wil niet zeggen dat ze dan altijd een verkeerde diagnose stellen maar de klier wordt in de meeste gevallen nog niet als optie meegenomen
Ze noemen het ook wel de Vlinderklier!!
-
Reini
- Zeer actief
Dat kan natuurlijk ookbaloutjuh schreef:Kobus schuurt er niet en de plek ziet er rustig uit dus geen ontstekingen enzo eraan.... denk eerder dat het iets heeft te maken met Hormonen heel eerlijk gezegd...
Ze noemen het ook wel de Vlinderklier!!

- *Silvia*
- Zeer actief
Ja vele weten nie wat het is, het is overigens bij veel Bull Terriers terug te zien, 9 van de 10 hebben zo een plek en vaak ook nog een plekje op hun kop die wat kalig isReini schreef:Dat kan natuurlijk ookbaloutjuh schreef:Kobus schuurt er niet en de plek ziet er rustig uit dus geen ontstekingen enzo eraan.... denk eerder dat het iets heeft te maken met Hormonen heel eerlijk gezegd...
Ze noemen het ook wel de Vlinderklier!!![]()
Ik weet er zelf weinig vanaf. Het enige wat ik weet is dat Vegas daar wel vaak een vettige plek heeft
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
- Knoeppie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beagle
- Aantal honden: 1
-
Sjiel
- Zeer actief
Niet kaal?????jip007 schreef:lance heeft ook zo'n plek op zijn staart , bij naqui zie ik niets
Alle honden hebben dat ding (staartklier is de meest officiele benaming). Takkie heeft daar ook een lelijke kale plek waarvan de huid er afwijkend uitziet, stug, zwart en ruw. Dat zwarte komt waarschijnlijk doordat er licht op valt.
Het anatomieboek vermeldt geen funtie alleen dat de klieren het actiefst zijn tijdens het paarseizoen.
De flatcoatclub heeft er een stukje van op hun site staan. Het schijnt het meest voor te komen bij jonge reuen.
Sascha, mijn 1e reu, had daar ander haar dan op de rest van zijn staart. Stug, steil haar en korter.
weg gehaald zit een virus in
-
kim bloemen
- Actief
- Contacteer:
- Jinga
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Hums... ik heb dus een teef die ook op die plek een donkere plek heeft, waar de haren wat stugger zijn en het wat kaler is. Volgens onze dierenarts was het een overactieve staartklier. Dit kan komen doordat haar hormonen beginnen op te spelen. Ze is nog nooit loops geweest, maar dit kan natuurlijk komen.Reini schreef:De klier wordt vermoedelijk ook gebruikt door reuen om een lekkere parfum af te geven naar een loopse teef.
Een parfum in een gebaar zoals: Joehoeee schatje